Permalänk
Medlem

Hej hej behöver lite hjälp om lan

Då är det så här Jag och en polare fixade ett lan vi vart 8 pers som hade
datorer dom andra satt och spelade xbox.

Vi hade en 16 portar swift som vi hade kopplat in internet på tror att det bara var 0,25mbit,i alla fall när vi hade kopplat in allas datorer så var det bara några datorer som hittade varandra och kunde spela och det var bara min dator och en annans dator som hade internet alla andras datorer stod det begränsad anslutning eller ingen anslutning,

Varför står det så ?

Kan swift va för gammal är typ 4 5 år gammal.

Eller var det för lite internet så det inte gick.

Eller kan det vara att ip adresserna som krånglade.

Om ni vet som är fel kan ni vara snälla att berätta hur jag kan fixa felet.

Jätte tacksam mot svar.

ps ber om ursäkt om det är felstavat är lite dålig på det.

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Det var nog IP-adresserna som krånglade. Ni fick helt enkelt inte tillräckligt många - varje dator måste ha en egen och internetoperatörerna delar inte ut så många, t.ex. Telia delar bara ut 1. Skaffa en bredbandsdelare till nästa gång. Den kopplas mellan switchen och internet och gör att alla datorerna bakom den kan surfa samtidigt på en enda IP-adress.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Är det en router eller ett adsl modem???????????
om det är en router du menade så fanns det en som vi kopplade in oss på.

Visa signatur

Permalänk

även om du har en router så kan den vara konfigurerad fel. Om den använder sig av NAT (Native Address Translation) vilket betyder att även om du har en router som bredbandsdelare så har den fortfarande bara t.ex. 5 nätverksadresser ut till internet då den översättar intern IP (t.ex. 192.168.0.2) till extern IP (234.123.78.45 t.ex.) för att se till att rätt data kommer till rätt dator.

Du kan då ändra detta till PAT (Port Address Translation) vilket innebär att du bara använder en IP (i ert fall med så få datorer) och då skickar datan på olika portar för att se till att den kommer till rätt dator. T.ex. kan vi säga att din data skickas på port 3456 och din kompis 2376.

Däremot ska ni alla kunna komma åt varandras datorer och ansluta till dem även med bara en switch och inget internet eller någonting. Om ni inte kan det är det något annat fel.

EDIT:
Vad har du för router?
Säg att du har en netgear, om inget annat angetts är deras standard user/pass "admin"/"password" så om du då går in start->kör->cmd och trycker ok

Skriv 'ipconfig' och tryck enter.
Nu ser du en IP som benämns som standard gateway (troligtvis 192.168.0.1 eller 192.168.1.1)

Gå in i IE, skriv in den adressen, logga in med user/pass, försök hitta någonting som heter PAT och se till att den använder det. Svårt att säga exakt hur du ska göra om jag inte känner till exakt router du har. Det bästa vore egentligen att söka på google om att ändra <routers namn och modellnr> till PAT.

Kom ihåg att ändra tillbaka till de inställningar du hade innan om det inte funkar att ändra till PAT.

Visa signatur

Lalalalalala

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är en d link.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kung Småfolk
<... en himla massa text ...>

Lite hemläxa så du inte rör till det i onödan nästa gång du skall förklara något:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Address_Translation

/H

Visa signatur

Permalänk

Orkar inte läsa igenom min post för det var en satans massa text jag hade skrivit men skummade igenom den lite och tyckte inte jag hittade alltför mycket fel på det jag skrivit?

Eller du kanske menade att jag bara skulle postat länken till wiki? men vad är det då för mening med att skriva saker. Desto längre och större desto bättre är inlägget. Så är det och kommer alltid vara ^_^

Sen vill jag dessutom påpeka att desto rörigare jag skriver och mindre folk fattar desto smartare kan jag utge mig för att vara!

Visa signatur

Lalalalalala

Permalänk
Medlem

Svenska skolan har felat

Du behöver en router för att kunna dela ut internet till alla klienter om du enbart har en extern ipadress. sen behöver du nog en S-W-I-T-C-H för att kunna expandera nätverket

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Jo, men han har ju en 16portars switch på en D-link router så...felet ligger nog inte i att han saknar hårdvara.

Visa signatur

Lalalalalala

Permalänk
Medlem

Hej jag kom på att jag inte kan ändra nåt i d-linken för jag har tappat bort lösena till den.

Men har en Zyxel en sån som man får med när man skaffar bredband hos telia.

Som jag har fattat så kan det funka om jag bara ändrar från Nat till pat
eller tänker jag fel????????

Får alla internet då eller??
Och funkar det med 0,25mbit (Tror att det är det vet inte riktigt, typ bland det dåligaste farterna)är lite tveksam om det går med 9 datorer (en till skulle komma)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Orkar inte läsa igenom min post för det var en satans massa text jag hade skrivit men skummade igenom den lite och tyckte inte jag hittade alltför mycket fel på det jag skrivit?

Eller du kanske menade att jag bara skulle postat länken till wiki? men vad är det då för mening med att skriva saker. Desto längre och större desto bättre är inlägget. Så är det och kommer alltid vara ^_^

Sen vill jag dessutom påpeka att desto rörigare jag skriver och mindre folk fattar desto smartare kan jag utge mig för att vara!

Det HIKER antagligen gnäller på är att du särskilde mellan NAT och PAT, inte många som gör det nuförtiden och alla dagens "routrar" stöder ju NAT/PAT (NAPT) och inte den ursprungliga "1-to-1 NAT:en" du tänker på som mappade en extern ip per intern.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det HIKER antagligen gnäller på är att du särskilde mellan NAT och PAT, inte många som gör det nuförtiden och alla dagens "routrar" stöder ju NAT/PAT (NAPT) och inte den ursprungliga "1-to-1 NAT:en" du tänker på som mappade en extern ip per intern.

Snarare hans beskrivning av hur NAT respektive PAT används/fungerar jag vänder mig emot. Läs hans text, försök tolka den och jämför sedan med Wikipediatexten.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Snarare hans beskrivning av hur NAT respektive PAT används/fungerar jag vänder mig emot. Läs hans text, försök tolka den och jämför sedan med Wikipediatexten.

/H

Att hans text var något förvirrad vänder jag mig inte emot.

I stort har han ju rätt, med en renodlad 1:1 NAT (d.v.s. utan PAT-stöd) så översätts en intern IP direkt till en extern IP, t.ex. 192.168.0.2 direkt mot 80.80.80.1.2 och 192.168.0.3 till 80.80.80.1.3

Att sedan han förvirrade till det lite med PAT:en och i stort skrev att en dator bara använder en enda port för kommunikationen är ju fel och lite förvirrande kanske.

Visa signatur

Permalänk

Aggeb:
Om du inte använder några speciella inställningar borde du kunna reseta D-linken EFTER att du hittat default username/password för den på d-links hemsida. Annars borde Zyxel funka den också.

Bogg1:
Mjo kanske det, ska jag vara allvarlig visste jag inte att det fanns ett gemensamt då Cisco verkar vara lite som UUs rasbiologiska forskningsinstitut. Iaf när jag hade de kurserna, har inte brytt mig om att hålla mig överdrivet uppdaterad på allt.

Hiker/Bogg2:
Vet att allting inte är 100%, men ni får ju läsa vad jag menar och inte vad jag skriver

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Att sedan han förvirrade till det lite med PAT:en och i stort skrev att en dator bara använder en enda port för kommunikationen är ju fel och lite förvirrande kanske.

Nu var ett litet tag sen jag gick igenom detta men om vi går efter enbart PAT nu, och inte generellt hur datorn kommunicerar över olika portar beroende på tjänst. Hade för mig att routerna identifierade olika paket till olika datorer beroende på vilken port de kom på. Om jag har fel ang. det så ber jag om ursäkt.

Visa signatur

Lalalalalala

Permalänk
Medlem
Citat:

Bogg1:
Mjo kanske det, ska jag vara allvarlig visste jag inte att det fanns ett gemensamt då Cisco verkar vara lite som UUs rasbiologiska forskningsinstitut. Iaf när jag hade de kurserna, har inte brytt mig om att hålla mig överdrivet uppdaterad på allt.

Cisco kör ju benhårt på det gamla att NAT verkligen är 1:1 NAT så det är inget fel i det

Visa signatur

Permalänk

Vet du vad det värsta är? Snackade med en kompis som har en lillebror som nu går samma utbildning som jag gick...NU får man lära sig ciscos GUI...Jag var fan tvungen att skriva i consolen, såg coolare ut men inte fan var det roligt.

För cisco har haft gui i typ 25 år men inte orkat göra en kurs för det...

Visa signatur

Lalalalalala

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.

Har resetat d linken nu, sen var det bara att koppla in datorerna
allt funkade.

Visa signatur