Permalänk

Telia 100/100

Tjena!

Finns det någon som vet om Telia FiberLAN 100/100 Mbit/s är bra?
För att dom ska asfaltera om hela området så styrelsen snacka med Telia om fiberdragning innan dom asfalterar.
Finns det något jag borde veta.
Ger dom vad dom säger, etc? Är det lika snabbt som dom säger 100/100? (Jo, det kan bero på datorn och avstånd men, på ett medelvärde, håller dom vad dom lovar?)

Har någon nån aning vad priset kommer ligger på? (Bror nog på avtalet också)

Var snälla och säg inte att 100/100 är för mycket, för jag är bandbreddskrävande.

MVH Oliver

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk

Jag har 100/10mbit Telia FiberLan hemma i sverige. Och jag får ut 96/12mbit ungefär. Torents maxar ut vid 11,9Mb/s. I vårat avtal kostar 100/100 795:-, Vilket verkar vara standard hos Telia. 100/10 kostar 320:-.

Permalänk

Låter bra med 96/12
Om det är 795 kr i månaden lär det ju blir dyrt per år 9540 kr, får ta o testa 100/10 först då.

Måste man betala om man vill byta till 100/100 sen?

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

Re: Telia 100/100

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Tjena!
Ger dom vad dom säger, etc? Är det lika snabbt som dom säger 100/100? (Jo, det kan bero på datorn och avstånd men, på ett medelvärde, håller dom vad dom lovar?)

Har någon nån aning vad priset kommer ligger på? (Bror nog på avtalet också)
MVH Oliver

När det gäller Fiber/LAN så gäller inte samma saker som för ADSL, t.ex. "avstånd".
Nere i källaren har ni en switch som huset ansluter via, för att sedan fortsätta ut på Telias nätverk. Från Telias nät till switchen går det en fiberoptisk kabel, och från switchen till varje bostad går det en TP-kabel (vanlig nätverkskabel) som sedan sitter i ett bredbandsuttag.
Telia levererar ofta bra hastigheter, men det kostar också, vad jag sett, mer än vad andra operatörer tar betalt.

Jag kan inte säga vad det kommer kosta för er, men jag har sett priser på upp emot 795Kr per månad för 100/100 (Telia FiberLan).

Permalänk

Re: Re: Telia 100/100

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soir
När det gäller Fiber/LAN så gäller inte samma saker som för ADSL, t.ex. "avstånd".
Nere i källaren har ni en switch som huset ansluter via, för att sedan fortsätta ut på Telias nätverk. Från Telias nät till switchen går det en fiberoptisk kabel, och från switchen till varje bostad går det en TP-kabel (vanlig nätverkskabel) som sedan sitter i ett bredbandsuttag.
Telia levererar ofta bra hastigheter, men det kostar också, vad jag sett, mer än vad andra operatörer tar betalt.

Jag kan inte säga vad det kommer kosta för er, men jag har sett priser på upp emot 795Kr per månad för 100/100 (Telia FiberLan).

Enligt dom så sa dom att det bror också på avståndet till närmaste serverhus eller switch kommer inte riktigt ihåg. (O.o)

Jag bor i ett villaområde och vi har ingen källare.

Så dom lär sätta switchen nånstans i området, eller något kommer inte ihåg vad dom skulle göra OM dom drar för att vi skall få en offert från dom för hela området först.

Ska nog gå till mötet som hålls den 25 mars för att se vad dom säger.

Men som du sa från telias nät kommer det fiber till en switch från switchen går det ut vanlig nätverkskabel. Kommer det att vara CAT6 eller CAT5?

Såg att du har 2 servers, med 100/10 från BBB och 100/100 från Telia, vem har bäst hastigheter där? Telia eller Bredbandsbolaget? (Bara ned inte upp)

Visa signatur

Permalänk

Skulle säga att det är ganska lika. Du får samma kabel, till samma telestation med samma utrustning oavsett vem du har.

Vet iof hur det ligger till med BBB-uttag som du måste ha för att få deras 100mbit men är ca. 100% säker på att de använder samma fysiska telenät som Telia.

Visa signatur

Lalalalalala

Permalänk
Medlem

Det är sällan TP från distrubitions switchen till jacket om du inte bor i ett litet hyreshus där installationen är gammal.

Det dras fiber fram till huset, där monteras en fiber konverter, detta för att fibern håller bättre, går att dra mycket längre och stödjer flera och snabbare tjänster utan att man byter hela rasket till skillnad mot koppar.

Det är dessutom sällan draget till någon telestation direkt, det finns ett dist. nät i erat villa område, sedan dras det från detta nät upplänkar till access routrar i ISPns nätverk om dessa står på stationer eller inte beror på, men dock gör de vanligtvis de då dessa redan från start är bestyckade med avbrotsfrikraft, kylning och åtkomst kontroll som håller obehöriga borta.

Sedan i större stadsnät där man kan välja operatör själv, där är det speciella routrar som är access routrar för varje operatör och sedan tilldelar man varje operatör ett eget vlan exempelvis.

I dessa nät är det vanligtvis nätet i området som är flaskhalsen då alla användare måste dela på nätet även om man inte ser alla men de tar plats på trunkarna i nätet.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Det är sällan TP från distrubitions switchen till jacket om du inte bor i ett litet hyreshus där installationen är gammal.

Det dras fiber fram till huset, där monteras en fiber konverter, detta för att fibern håller bättre, går att dra mycket längre och stödjer flera och snabbare tjänster utan att man byter hela rasket till skillnad mot koppar.

Det är dessutom sällan draget till någon telestation direkt, det finns ett dist. nät i erat villa område, sedan dras det från detta nät upplänkar till access routrar i ISPns nätverk om dessa står på stationer eller inte beror på, men dock gör de vanligtvis de då dessa redan från start är bestyckade med avbrotsfrikraft, kylning och åtkomst kontroll som håller obehöriga borta.

Sedan i större stadsnät där man kan välja operatör själv, där är det speciella routrar som är access routrar för varje operatör och sedan tilldelar man varje operatör ett eget vlan exempelvis.

I dessa nät är det vanligtvis nätet i området som är flaskhalsen då alla användare måste dela på nätet även om man inte ser alla men de tar plats på trunkarna i nätet.

Trevligt med så mycket fakta.
Hur du nån aning vad det är för fiber? Svartfiber?
Och hur tjock den är?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Svartfiber" är en term som används på fiber som inte har transmissionsutrustning så som en DWDM utrustning i varje ända, det är inte en speciel form av fiber. I korthet kan man säga att du får stå för den utrustning som skall "lysa upp" fibern själv om du köper svart fiber.

mest troligt är det väll vanlig single mode fiber, då den är billigast, kan inte påstå att jag funderat på saken. När jag tänker efter lite kan det nog variera rätt kraftigt då single mode fiber är billigare vad det gäller fibern men utrustningen för att koppla den är dyrare, multimode fiber kostar mer på meter men då är utrustningen istället billigare så det beror nog helt på situationen (och hur snål man är).

Tjocklek, pjah, som ett hårstrå eller något sådant, en handfull micrometer. dock är det ju skydd och dragavlastning etc så själva kabeln är några millimeter i diameter.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs

Permalänk

Okej!

Som du sa innan att dom drar fiber ända in till huset, gör Telia det?
Hade varit nice så tappar man inte signal på vägen.

Har en till fråga, kan fiber mattas av som ADSL?
Typ om man drar en mil med fiber, blir det fortfarande samma hastighet, eller försämras det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

mest troligt är det väll vanlig single mode fiber, då den är billigast, kan inte påstå att jag funderat på saken. När jag tänker efter lite kan det nog variera rätt kraftigt då single mode fiber är billigare vad det gäller fibern men utrustningen för att koppla den är dyrare, multimode fiber kostar mer på meter men då är utrustningen istället billigare så det beror nog helt på situationen (och hur snål man är).

mutlimode är gammal skit med begränsningar.. inga som bygger med detta längre. pga av att den bara klara 1gbit. (som de är just nu) singelmode så får man inga störningar och liknade på längre avstånd och kan putta på bra med speed. å de snabbaste man kan köpa just nu är 40gbit å detta kan man köra flera våglängder på.. så att du kan få en hel drös med gbit i varje riktining på en enda fiber

Har du tur och bygger de detta rätt så får du fiber hela vägen.. ingen ide att skita ner nätet med tpkabel som har massa begränsningar å då får du en fiberkonverter i lägenheten/huset, så när de är dax att uppgradera till gbit så byter man bara converten. finns nämligen inte heller några 100mbit fiber switchar att köpa så i sådanna här nät så är de converten som begränsar eller ispn som säger nej nej nu får du inte mer

[/i]
Typ om man drar en mil med fiber, blir det fortfarande samma hastighet, eller försämras det?

ja fiber mattas av efter ett tag men vi snackar mil. eller på gammal multimode någon km, detta är inget man behöverorosig för när de gäller gbit.. men när vi börjar snacka 10gbit å liknade så börjar de bli riktigt fina lasrar och presition i de hela. en vanlig standard sfp gig som man sätter i en fiber skjuter oftast 10km. sedan kan man köpa 70km osv.. å man har förstärkare precis som i koppar nät. men mycket mer sällan, man kan även bygga special fiber som förstäker sig själv. (används i sjökablar)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Okej!

Som du sa innan att dom drar fiber ända in till huset, gör Telia det?
Hade varit nice så tappar man inte signal på vägen.

Det är det som kallas "Telia FiberLan" och nej, fiber mattas inte av som xDSL drar du den för långt så att du inte har nog mycket med ljus kvar så funkar inte länken, men är det över tröskelvärdet så går länken i 100Mbit eller 10Gbit eller vad man nu kör interfacen i för hastighet.

Ligger man precis på gränsen kan man ju få bitfel och annat så att hastigheten går ner, men det är ju pga att man inte gjort det ordentligt eller har skadad fiber..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eD@RCP
mutlimode är gammal skit med begränsningar.. inga som bygger med detta längre. pga av att den bara klara 1gbit. (som de är just nu) singelmode så får man inga störningar och liknade på längre avstånd och kan putta på bra med speed. å de snabbaste man kan köpa just nu är 40gbit å detta kan man köra flera våglängder på.. så att du kan få en hel drös med gbit i varje riktining på en enda fiber

Multimode används idag med, dock är det korta avstånd som gäller (några hundra meter) och det går att köra det fortare än 1Gbit (10Gbit iaf).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Multimode används idag med, dock är det korta avstånd som gäller (några hundra meter) och det går att köra det fortare än 1Gbit (10Gbit iaf).

jasså du säg någon isp som använder multimode i NYBYGGE, så vitt jag vet så finns de ingen i sverige. för att de inte finns någon som helst vinst i att bygga med multimode. och jo 10gbit går på runt 300m så ja de fungerar kanske i serverhallar med mera från en dator till en switch.
anledningen varför man byggde med multimode förrut är att de var grymt mycket billigare än singelmode... men nu har alla gått över till singelmode och priserna har sjunkigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Precis, jag skrev aldrig något om ISP nät, det funkar utmärkt att bygga med i ett hus eller en serverhall, därför används det även idag.

Visa signatur

Permalänk

Tycker ni 100/100 eller 100/10 :P?
Kommer ha servers hemma om jag får fiber.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Telia 100/100

Ah, det är en villa det rör sig om
Motsäger inget ntity har sagt

Citat:

Såg att du har 2 servers, med 100/10 från BBB och 100/100 från Telia, vem har bäst hastigheter där? Telia eller Bredbandsbolaget? (Bara ned inte upp)

Telia, utan tvivel. Men åas så sitter den servern mot TeliaSonera IC och inte den Telia vi är vana vid här [hemma]
Ifall du ska ha servrar hemma så skadar det inte att köra med 100/100, så har du gott med bandbredd upp och ned.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker ni 100/100 eller 100/10 :P?
Kommer ha servers hemma om jag får fiber.

givetvis 100/100 . 10 är lite litet idag faktiskt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag har också FiberLan, 795:-/mån är ju sjukt dyrt för 100/100, själv har jag 100/10 för 320:-/månad.

Vi får fixa så att Telia sänker priset hade det kostat under 500:- så hade jag lätt tagit det.

Permalänk

Tja!

Jag undrar lite mer saker.

Kommer det se ut så här hemma hos mig om jag får Telia fiber? (Bor i villa)

Och jag undrar även om jag måste betala om jag först köper 100/10 sen vill ha 100/100, kostar det att byta ?

MVH Oliver

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja!

Jag undrar lite mer saker.

Kommer det se ut så här hemma hos mig om jag får Telia fiber? (Bor i villa)
http://img245.imageshack.us/img245/1978/bredbandsskphe8.png

Och jag undrar även om jag måste betala om jag först köper 100/10 sen vill ha 100/100, kostar det att byta ?

MVH Oliver

Hur installationen blir beror helt på din föreningn eller vad ni använder för att beställa, det som du har på bilden ser ut att vara en panel från en nybyggd lägenhet då det ofta dras TP färdigt i väggarna då det byggs och en panel installeras så man kan koppla som man vill.

Det är inte spec troligt att det kommer göras i din villa

Ang. uppgradering senare, även detta beror väll lite på vad föreningen beställer i installationen, men om de är OK fiberkonvertrar som installeras så kommer det bara kosta mer i månaden inte någon "installations avgift"
eller vad man vill kalla det för att byta men det är ju bara att fråga kundtjänsten eller om ni har ngt info möte eller så.

Visa signatur

Permalänk

Hej!

Tack för svar.

Läste ett dokument på Telias hemsida.

Visade en bild hur dom ansluter en villa:

Det på bilden ovan är ett Bredbandsskåp, kanske får ett sånt då. :)?

Som du sa beror nog också vad samfälligheten beställer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som du ser är skåp/hemma nät markerat med grönt vilket innebär att det är du (eller dina päron) eller föreningen som får bekosta det.

Den Telia-lila färgade delen är den som Telia står för, alltså fiber och konverter, dock inte kabelrör eller nedgrävning etc.

Skulle tippa på att du får bara fiberkonvertern monterad som ett bredbandsjack i hallen eller liknande, brevid första telejacket då det är det kabelröret som lär användas.

Tror inte eran föreningen är så intereserad av att betala Relacom stora summor för att snöra upp TP i alla husen

Visa signatur

Permalänk

Tack!

Sköter Telia nedgrävning av kabelrör och kabel utanför tomten?
Så jag måste gräva ända ut tills där tomten slutar? (Oom dom inte använder sig av rören med kabel-tv, eftersom dom är redan nedgrävda)

Området har dragit kabeltv innan, och grävde då ner rör, tror du Telia kommer använda sig av dom? (Diameter på ungefär 5 cm, vet inte riktigt)

En sak till:
Om Telia drar fiber så sa du att dom drar fiber ända in till huset, kommer dom ha nåt kopplingsställe nånstans på området? Typ serverrum eller switch/router rum?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur installationen blir beror helt på hur området ser ut, om det är kabelrör som alla får använda eller inte (*host-comhem-host*) eller kanske det finns fjärrvärme rör, så det får du se då det blir eller så om ni har någon info möte är det ju en bra ide att fråga då.

Normalt placeras central utrustning i någon lämplig byggnad i närheten, vart denna hamnar berör ju även det helt på hur området ser ut.

Ett humoristiskt fel som ibland uppstår med nya installationer är när föreningen/fastighetsägaren försöker vara smart och förlänger fasen från tvättstugan eller liknande byggnad för att driva utrustningen och allt dör klockan 22:00 då tvättstugan stängs

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hur installationen blir beror helt på hur området ser ut, om det är kabelrör som alla får använda eller inte (*host-comhem-host*) eller kanske det finns fjärrvärme rör, så det får du se då det blir eller så om ni har någon info möte är det ju en bra ide att fråga då.

Normalt placeras central utrustning i någon lämplig byggnad i närheten, vart denna hamnar berör ju även det helt på hur området ser ut.

Ett humoristiskt fel som ibland uppstår med nya installationer är när föreningen/fastighetsägaren försöker vara smart och förlänger fasen från tvättstugan eller liknande byggnad för att driva utrustningen och allt dör klockan 22:00 då tvättstugan stängs

Hahahha, mycket smart. :P:D

Vad menar du med lämplig byggnad, typ som en telestation, elstation?
Har inte nån specielt lämplig byggnad i närheten.
Kan det placeras hemma hos någon eller bygger Telia nåt lämpligt ställe?

// Oliver

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är föreningens problem egentligen att skaka fram en passande lokal, så länge som det håller pöbeln borta så

Visa signatur

Permalänk

Hemma hos mig! :D:D

Så slipper jag betala mitt internet, låter bra men tror inte dom gör det!
Dom bygger nog nåt mög nånstans i ett garage eller något.

Visa signatur

Permalänk

http://www.gullvivan.com

Där finns det en del info hur dom byggde FiberLan i vårat område.

Edit: Sen tog det 2mån från att dom började, tills allt var klart.

Permalänk

Okej tack.
Jag såg att vi har en elstation nära mitt hus när jag var ute o kollade lite, jag hade glömt bort att vi hade ett så nära.
Tror du som sätter sin utrustning där. :)?

MVH Oliver

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Okej tack.
Jag såg att vi har en elstation nära mitt hus när jag var ute o kollade lite, jag hade glömt bort att vi hade ett så nära.
Tror du som sätter sin utrustning där. :)?

MVH Oliver

Troligen inte.. Beror på hur mycket utrymme det är där och om dom får tillåtelse till det. Ni har ingen telestation i närheten?