Finns inga prisvärdiga LCD!

Permalänk
Avstängd

Inget kommer slå CRT om man ser till egenskaperna.
Bara det att kunna VÄLJA upplösning.
En sak som har varit självklart i så löjligt många år är borta tack vare LCD mög.
Ja välj en annan så ser det piss ut.

Svärta,korrekta färger osv som har varit grundsak på crt får man leta sig till dom dyraste idag.
Och då har du en horibel ms så dom spelar man inte på.

Så är det, men det finns inte så mycket att göra.
Den finare tekniken (ja dom är tunna och snygga vettu) tar över.
LCD är stort enbart pga dom är tunna, inte för dom är bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Inget kommer slå CRT om man ser till egenskaperna.
Bara det att kunna VÄLJA upplösning.
En sak som har varit självklart i så löjligt många år är borta tack vare LCD mög.
Ja välj en annan så ser det piss ut.

Svärta,korrekta färger osv som har varit grundsak på crt får man leta sig till dom dyraste idag.
Och då har du en horibel ms så dom spelar man inte på.

Så är det, men det finns inte så mycket att göra.
Den finare tekniken (ja dom är tunna och snygga vettu) tar över.
LCD är stort enbart pga dom är tunna, inte för dom är bättre.

Jag tror du har erfarenhet med alldeles för gamla LCD-monitorer.
Det lilla livet jag sitter nu i mellansegmentet inom LCD-monitorer har dramatiskt mycket bättre egenskaper än min gamla CRT som uppdaterar lika horribelt. Det går att välja upplösning på många LCD-skärmar, jag brukar köra Battlefield 2142 på 1280x1024 medan skärmen är anpassad för 1680x1050 utan att det ser sämre ut än det skulle gjort på en CRT.

2ms är inte horribelt, och efter mina tidigare erfarenheter med CRT så ger de båda lika bra/dålig uppdateringsfrekvens och skärningar.

Det LCD är värdelöst på är i mina ögon endast den stora felfrekvensen. Sitter just nu och väntar på svar från Samsung angående retur av min skärm pga. låsta pixlar som inte går bort. Jävligt synd att tillverkarna kräks ut skärmar som inte håller måttet, men rent tekniskt föredrar jag LCD före CRT då den senare gav mig ytterst irriterade ögon i t.ex. World in Conflict med sina farliga kontraster.

Permalänk
Medlem

Det finns LCD skärmar med färger som ger ett minst lika bra intryck som en CRT, Samsung 226BW till exempel (bra ex då så klart). Den är även ett bra exempel på en skärm som överlag är bra till mesta. Det finns även skärmar som inte har något märkbart lagg alls jämfört med en CRT, LGs L227WT till exempel. Den är även ett bra exempel på en skärm som har så bra inbyggd skalning att man inte märker av att det är icke-native upplösning som körs.

Det finns helt enkelt skärmar som fungerar för folk som vill ha något till spel/medie bruk för inte allt för mycket pengar. Problemet är i min mening, precis som Mr. Borka säger, att kvalitén på allihopa är förbaskat dålig.

Man kan lungt räkna med att vilken skärm, oavsett märke, man köper i den prisklassen kommer ha backlight bleed/döda pixlar/fastnade pixlar/dålig panel i samma modell som bra panel/etc. etc.

Att hitta en 100% felfri LCD skärm finns inte. Det är förbaskat trist, men att hitta en skärm som fungerar till ens bruk (produktions fel åsidan) går helt klart om man letar...

Fördelarna är många med LCD endå, skönare för ögonen... mindre strömförbrukning, tunnare, billig widescreen, skarpare bild jämfört med majoriteten av CRTs, etc.

Permalänk

Re: Re: Finns inga prisvärdiga LCD!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix

Min egna generella åsikt är att LCD först nu börjar bli prisvärda, min Samsung 959NF köptes för ca 3000 för fem år sen, jag kan med den köra 1600*1200 i acceptabel skärpa och det är först nu som LCD:s kan erbjuda likvärdig upplösning för motsvarande pris. Det är i.o.f. upp till var och en hur man väger de olika för och nackdelarna med de olika teknikerna mot varandra och det här är ju bara hur jag upplevt det.

Fast det där priset är nog lite fel.
Vet inte exakt när den gick ner i pris men 959NF kom först ut till butiker i januari 2002.
900NF som var en nästan identisk föregångare hade dock funnits i ett par år tidigare, men vid årskiftet 01/02 fasade de ut den till förmån för 959 som hade nån fånig highlightfunktion.
Vet eftersom jag hamnade precis mellan båda modellerna med min beställning.

Den kostade säkert 3000 i ett par år på slutet man knappast redan ett år efter att den kom, dvs början av 2003 (fem år sen) som du skriver.

Hmm, säg att den hade det priset 2004 nån gång. Från start kostade den 4500-5500 typ.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag har nu varit på inet.se och kollar på massor med skärmar.
HP 220 var katastrof, samma för LG som kostade runt 2000kr.

Såg en GRYM LCD!

BENQ 2400WA, VILKEN FÄRG!!! HELT OTROLIGT.. kostade 3000kr.

Nån som har erfarenhet från denna skärm?

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

tog du och kollade den mot ngn mkt dyrare? kan ju vara bra att göra den jämnförelsen, t.ex. ngn för runt 8-9000, om du tyckte den där var bra kommer du nog häpna över vissa lite dyrare.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Om man blir imponerad av TN-skärm, vad blir man då med S-PVA, P-MVA och S-IPS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Jag har nu varit på inet.se och kollar på massor med skärmar.
HP 220 var katastrof, samma för LG som kostade runt 2000kr.

Såg en GRYM LCD!

BENQ 2400WA, VILKEN FÄRG!!! HELT OTROLIGT.. kostade 3000kr.

Nån som har erfarenhet från denna skärm?

Då finns det prisvärda lcd?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

JA fast dom kostar 3000kr ...

Jämnförde den med en samsung för 8000 kr.. tyckte den slog Samsungen helt klart. Dock fanns en annan samsung för 4000 kr som den var likfärdig med. Alla andra sög dåliga färger på alla utan 3 st. BENQ är bland dom 3.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
JA fast dom kostar 3000kr ...

Hahahahahahahaha! Jag tror jag dör av skratt. =/
3000kr är inte speciellt mycket för en bra skärm(tycker du) som dessutom är 24".
Skärmar kostar en del men du byter inte ut dem ofta.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

vad menar du med bra färger? alltså färger som är starka eller färger som är "äkta".
test på skärmen: http://www.konsumentguiden.se/Dator/Bildskarm/LCD_monitorer/B...

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Starka och äkta. Alla andra färger såg utmålade svaga ut.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Milo: Hur du än gör så kan du aldrig få "äkta" färger med BENQ 2400WA.

Permalänk
Medlem

jag kan få starka färger genom att höja upp kontrasten etc, det gör dem inte äkta precis. skall inte säga ngt mer, kolla reccensionerna allefall.
Sedan kan det mkt väl varit så att affären hade dem ganska dåligt inställda.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

http://crave.cnet.co.uk/monitors/0,39029456,49295635,00.htm

alla säger olika. Jag såg med egna ögon alla skärmar i butiken, och de hade alla samma skärmsläckare. Fiskar i vattnet , solljus etc.
Alla såg klena ut jävla dåliga färger jämnfört med denna BENQ som hade starka realistiska färger även om det aldrig såklart blir ÄKTA ÄKTA.

bryr mig inte om recensioner , mina ögon ljuger inte för mig iaf
Som du ser så berömmer han skärmen enormt för fina kalibreringen den utför =P

VILL HA SVART MODELL!!! KAN INTE HITTA NÅNSTANS!

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Finns inga prisvärdiga LCD!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Fast det där priset är nog lite fel.
Vet inte exakt när den gick ner i pris men 959NF kom först ut till butiker i januari 2002.
900NF som var en nästan identisk föregångare hade dock funnits i ett par år tidigare, men vid årskiftet 01/02 fasade de ut den till förmån för 959 som hade nån fånig highlightfunktion.
Vet eftersom jag hamnade precis mellan båda modellerna med min beställning.

Den kostade säkert 3000 i ett par år på slutet man knappast redan ett år efter att den kom, dvs början av 2003 (fem år sen) som du skriver.

Hmm, säg att den hade det priset 2004 nån gång. Från start kostade den 4500-5500 typ.

OT. En liten rättelse. 959NF kom ut tidigare, någon gång under 2001, kommer ej ihåg idag när den släptes ut i handeln. Jag köpte en sådan skärm i november 2001, på Mycom - när de låg i PUB-huset och priset var då ca 4800 kr. Den skärmen pensionerades i höstas efter många tusen timmars drift. I dag har, en LG L245WP-BN, som det finns postat om i forumet.

/Saint25

Permalänk

jag är iof sugen på en 24" men de ligger lite för högt upp i pris 212 tummare finns det gott om i olika priklasser men är 226BW verkligen en Dålig skärm med 2ms o allt?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Önska i födelsedagspresent eller något då?!

Edit:

Typsik I-landsproblem att det inte finns "en bra LCD skärm för under 2000kr"? Jag sitter och är nöjd över min 20" Widescreen BenQ T201WA som kostade under 1500 kr på elgiganten.

Leta alternativt på blocket eller tradera.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Först sitter du och gnäller att det inte finns skärmar som är prisvärda sen då du har varit och tittat på skärmar så hittar du en skärm som inte ens är i närheten så bra som dom "bra" skärmarna

Visst du kanske inte tycker en LCD för 5500:- (LÄS: LG-245WP) är prisvärt men jag kan bara säga såhär, denna skärm kommer jag endast att byta ut om den pajjar, eller att det kommer ut fin fina nya tekniker!

I mina ögon är det bättre att köpa en skärm för 5500:- än ett grafikkort för 5500:-.....folk snålar inte på sina datorer men på sina skärmar snålas det, varför kan man undra?

Aja lycka till med dina skärmar, hoppas den duger

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

För att människor verkar inte se större skillnader på skärmarna i spelen och tycker max gfx ger större skillnad än max bra skärm !
Varför tror du annars att alla gör samma sak.. alla har inte fel bara ni
Dom flesta skärmarna ger en bra bild i spel.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Du säger att du ska han en skärm för musikens skull, vafan ska du då ha snabb responstid åt då?

Här har du en, som jag tror duger för dej!

http://www.inet.se/bildskaermar/20-/lg-20--l206wtq-sf/2202576...

Permalänk
Medlem

Det man ska göra nu är att beställa från USA!! Visst kan det bli lite tullavgifter osv men det blir fortfarande billigare. Ett exempel:

1500 kr:-

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168240010...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
vad menar du med bra färger? alltså färger som är starka eller färger som är "äkta".
test på skärmen: http://www.konsumentguiden.se/Dator/Bildskarm/LCD_monitorer/B...

Jävligt bra betyg den där skärmen får.
Får anta att de inte vägt in priset i utom CNET då, "exceptional value for money ".

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Får man fresta med en Eizo 22,2" Coloredge CG221K wide TFT?

Endast 34 375:-

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6406434

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Får man fresta med en Eizo 22,2" Coloredge CG221K wide TFT?

Nej.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Om du bara är ute efter en större skärm, men är anti-LCD, kan du leta efter en Sony FW900 i gott skick.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag tror du har erfarenhet med alldeles för gamla LCD-monitorer.
Det lilla livet jag sitter nu i mellansegmentet inom LCD-monitorer har dramatiskt mycket bättre egenskaper än min gamla CRT som uppdaterar lika horribelt. Det går att välja upplösning på många LCD-skärmar, jag brukar köra Battlefield 2142 på 1280x1024 medan skärmen är anpassad för 1680x1050 utan att det ser sämre ut än det skulle gjort på en CRT.

2ms är inte horribelt, och efter mina tidigare erfarenheter med CRT så ger de båda lika bra/dålig uppdateringsfrekvens och skärningar.

Det LCD är värdelöst på är i mina ögon endast den stora felfrekvensen. Sitter just nu och väntar på svar från Samsung angående retur av min skärm pga. låsta pixlar som inte går bort. Jävligt synd att tillverkarna kräks ut skärmar som inte håller måttet, men rent tekniskt föredrar jag LCD före CRT då den senare gav mig ytterst irriterade ögon i t.ex. World in Conflict med sina farliga kontraster.

word.

(utom det med fel) då jag inte har några döda pixlar på min
5ms 2000kr skärm

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Finns inga prisvärdiga LCD!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
OT. En liten rättelse. 959NF kom ut tidigare, någon gång under 2001, kommer ej ihåg idag när den släptes ut i handeln. Jag köpte en sådan skärm i november 2001, på Mycom - när de låg i PUB-huset och priset var då ca 4800 kr. Den skärmen pensionerades i höstas efter många tusen timmars drift. I dag har, en LG L245WP-BN, som det finns postat om i forumet.

/Saint25

Jaså, jaha, ja då hade jag inte helt rätt då. När jag skulle ha skärmen till jul var den i alla fall helt slut överallt så fick beställa från någon okänd butik som ändå hade hyfsat lev.datum. Sen gick jag igenom tre skärmar (en var samma som "reparerades" dock) innan fjärde exet slutligen var tillfredställande.
Antingen pep dem eller så fladdrade bilden.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
För att människor verkar inte se större skillnader på skärmarna i spelen och tycker max gfx ger större skillnad än max bra skärm !
Varför tror du annars att alla gör samma sak.. alla har inte fel bara ni
Dom flesta skärmarna ger en bra bild i spel.

Suck.
Hur bra inställningar du än har på en sketskärm så blir upplevelsen inte bättre. Att sitta på en slö gammal skärm på 17" gör en ju helt fiskögd i jämförelse med ett gäng tum större widescreen.

Det där med "bra bild" kan även appliceras som "vet inte bättre"-bild. Min brorsa sitter på en 15" första-generation-LCD och klagar inte - just för att han inte känner till mycket bättre. Själv kan jag se hur den uppdaterar och riktigt flimrar och har bleed exakt överallt.

Jag har suttit på en 17" CRT i flera år tidigare utan att riktigt bry mig. Självklart funkar det, men det är skillnad mellan att funka och att funka bra.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Finns inga prisvärdiga LCD!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jaså, jaha, ja då hade jag inte helt rätt då. När jag skulle ha skärmen till jul var den i alla fall helt slut överallt så fick beställa från någon okänd butik som ändå hade hyfsat lev.datum. Sen gick jag igenom tre skärmar (en var samma som "reparerades" dock) innan fjärde exet slutligen var tillfredställande.
Antingen pep dem eller så fladdrade bilden.

OT. Ja, när de här skärmarna var rätt nya på marknaden, så var efterfrågan rätt stor på dem, som jag kommer ihåg det.

Vad trist att du fick tag på en dålig skärm eller mer korrekt dåliga skärmar. Min 959NF skärm var bra redan från början... och vilken skillnad man tyckte det var att gå upp till storleken 19" när man var van vid olika 14-15" CRT skärmar *host*. På slutet var min skärm allmänt dålig med bl.a. olika problem med bilden och att transformatorn/högspänningsdelen krånglade ibland - skärmen startade om sig själv några gånger per månad (hade det så i ca 1 års tid). Att sedan finna en värdig ersättare bland LCD/TFT skärmarna var inte lätt men till slut föll valet ändå på en LG L245WP-BN Rev. 2 i höstas, som det finns mer skrivet om på forumet, med många nöjda användare till den skärmen. Den fungerar helt okej för mina olika användningsbehov (efter att den har ställts in noga) och den kommer jag nog ha kvar så länge som den fungerar bra och/eller att bättre skärmar med ny teknik kommer ut på marknaden.

/Saint25