Permalänk
Hedersmedlem

Nu ska jag åka till blodcentralen och kolla om mitt blod är värt något.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leifiplomerosftw
Ger inte blod, har aldrig gett blod och tänker aldrig ge blod.

Fick höra av en sjuksyster som skulle ta blodprov att jag som har så fina vener borde ge blod.
"Ok" varpå jag svarade utan att tveka, "du som har så fina läppar borde s... ... ..."

Hon blev sur, fick mitt mobilnummer och vi gjorde sexy time helgen därpå. Da shizzle.

Har en fråga om bloddonation(?) får man betalt? Macka och saft?

30 kr, en penna och lite fika, fick jag när jag gav blod i Halmstad iaf ^^

Permalänk

vill ge blod är 18 år får la kolla kanske till sommaren o fixxa då ha man tid just nu är skolan lite körig så det är svårt då. men eftersom det inte verkar göra ont eller nåt så är det ju iaf värt o prova en gång. gillar man inte det så är det ju bara att sluta

Permalänk

Ja, en högtidstund varje gång att våldsäta wasa sandwich. Sen tror jag att det är hälsosamt i viss mån, alltså inte bara för de som får utan också de som ger.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Ja, en högtidstund varje gång att våldsäta wasa sandwich. Sen tror jag att det är hälsosamt i viss mån, alltså inte bara för de som får utan också de som ger.

Man får ju gratis blodtest med ju, så vet man om man fått något som man inte vill ha av någon (o)trevlig dam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Man får ju gratis blodtest med ju, så vet man om man fått något som man inte vill ha av någon (o)trevlig dam

Antar att du inte läst det finstilta... man får inte lämna blod på ett halvår eller liknande när man bytt sexpartner.
Eftersom du kan vara hiv-smittad i flera månader innan det syns i ett test.

Klamydia vilket är vanligast syns inte i testet heller.

Det komiska är dock att homosexuella inte alls får lämna blod då de anses som en riskgrupp. Som att homosexuella män har fler partners och ljuger om det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Antar att du inte läst det finstilta... man får inte lämna blod på ett halvår eller liknande när man bytt sexpartner.

Det komiska är dock att homosexuella inte alls får lämna blod då de anses som en riskgrupp. Som att homosexuella män har fler partners och ljuger om det.

Missade du smileyn?

Angående de homosexuella så har du en utförlig förklaring (av undertecknad) några sidor tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Bra att den här tråden ploppade upp. Jag har ju tid på fredag klockan 10

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Det är 3 månader som gäller om man har haft sex med en ny partner.
Och angående de homosexuella tror jag verkligen du är ute och cyklar. Ska faktiskt fråga nästa gång och se vad de säger.

Jag var nere förra veckan och gav blod för första gången. Trevlig personal och bra stämning. Fick en fin T-shirt och fika
Dessutom blev jag väldigt pigg efter ha varit där. Det hade nånting med hormonerna att göra sa de.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Det är 3 månader som gäller om man har haft sex med en ny partner.
Och angående de homosexuella tror jag verkligen du är ute och cyklar. Ska faktiskt fråga nästa gång och se vad de säger.

Jag var nere förra veckan och gav blod för första gången. Trevlig personal och bra stämning. Fick en fin T-shirt och fika
Dessutom blev jag väldigt pigg efter ha varit där. Det hade nånting med hormonerna att göra sa de.

Nej, han har rätt, homosexuella män (dvs fritt fram för homosexuella kvinnor) får inte ge blod. Behöver inte ens vara homosexuell, räcker med att ha haft sex med en man tror jag räcker för att exkluderas. Och samma svar till dig, svaret finns på sidan fem eller sex i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Det här är nånting jag skjutit upp alldeles för länge, måste gå och testa mig och se om jag får ge så fort som möjligt.

Måste även få tummarna ur när det gäller att anmäla mig till donationsregistret, har skjutit upp det alldeles för länge med

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick en tid på Onsdag för provtagning och kontroll av att mitt blod var ok. Sen efter en månad så för jag börja donera. Detta är grymt jobbigt, med tanke på att jag inte har någon fast flickvän. :]

Permalänk
Medlem

Du får väll ragga på samma tjej varje helg då?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jävlar va mycket idioter det finns här.
Såg kommentarer om att vissa bara kunde tänka lämna blod för att hjälpa sina anhöriga. Och hur faaaan hade ni tänkt veta när det blodet behövs? Och om ni väntar tills det behövs.. ja då är det ju för helvete för sent.
Så jävla korkad kan ni väl ändå inte vara.
Nu skall vi rensa upp i lite lögner och missförstånd.

"Det tar en timme" - Lögn. Sist tog det totalt, från ingång till utgåg ~10 minuter för mig.

"Man blir lite trött" - Lögn. Jag har aldrig någonsin märkt av att jag lämnat blod. Jag har blivit tillsagd att jag inte bör träna samma dag, men det brukar jag skita i, för det märks ju inte ändå.

Om DU lämnar blod finns det såklart större chans att det finns blod från DIN blodgrupp kvar när du slår dig. Så rent logiskt, av bara egoistiska skäl, bör man FORTFARANDE lämna blod.

"Man får så lite pengar, inte värt det, det gör ooont"

Inte värt det?! Så ni skulle alltså inte se några bekymmer med att det inte finns något blodlager när ni hamnat i en olycka?

Det gör ont?

Ta och nyp dig på handen. Så jävla ont gör det. I en sekund.
Herregud vilka jävla människor det finns nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag håller med dig i mycket du säger men när någon sa att det tar en timme menade de nog att de lämnat plasma.

Många som säger att de lämnar blod men menar plasman.

Och jag tycker inte heller att det gör ont. Men finns folk som har lägre smärtgräns, är rädd för nålar eller liknande. Då är det lite jobbigare att göra det.

Blod tar som sagt bara några få minuter att lämna.

Stolt blodgivare Försöker hela tiden övertala vänner att börja lämna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, någon som har nån ny info angående det där med att ge blod om man är man som haft sex med män? Jag bill ju ge blod, men det får jag inte. Är rätt irriterad över det faktiskt, känns som ett shyst sätt att hjälpa folk.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Var där idag och fick först läsa en lapp där alla "regler" stod och du får som man inte lämna blod om du haft sexuellt umgämge med en annan man punkt slut

Var där o tog prov för att se om jag får lämna blod. Mitt blodvärde var 136 och 135 var lägsta tillåtna
Dock har jag tattuerat mig för en månad sedan så måste vänta 5 månader till.

Permalänk
Medlem

Jag har sjukt högt blodvärde enligt de på blodgivningscentralen.

166-168 tyckte jag hon sa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Hmm, någon som har nån ny info angående det där med att ge blod om man är man som haft sex med män? Jag bill ju ge blod, men det får jag inte. Är rätt irriterad över det faktiskt, känns som ett shyst sätt att hjälpa folk.

Tyvärr får inte män som haft ensataka sexuellt umgänge med en annan man ge blod. Men om jag vore du hade jag helt klart gått till blodcentralen och frågat. De kanske kan anse at du är "bra nog" för att ge blod ändå.

Värt ett försök.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Jag har sjukt högt blodvärde enligt de på blodgivningscentralen.

166-168 tyckte jag hon sa.

Det där är rätt högt faktiskt. Risken med ett för högt blodvärde är att blodets viskositet ökar vilket, om det vill sig illa, kan leda till extra belastning på hjärtat som kan råka ut för en del otrevligheter (tex hypertrofi). Du vet inte av dig ifall du har någon sjukdom/problem som innefattar lungorna (eller blodmalignitet, men detta utesluts då du får ge blod )?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit sjukare än typ magsjuka någon futtig gång

Men eftersom jag får lämna blod så lär det inte vara något farligt.

Jag har för högt blodvärde för att kunna lämna plasma utan problem iallafall.
När jag försöker hinner jag bara lämna ca 700ml istället för 800 som man ska göra på de 12 tappningar man har på sig.

Därför jag börjat lämna blod istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Jag har aldrig varit sjukare än typ magsjuka någon futtig gång

Men eftersom jag får lämna blod så lär det inte vara något farligt.

Jag har för högt blodvärde för att kunna lämna plasma utan problem iallafall.
När jag försöker hinner jag bara lämna ca 700ml istället för 800 som man ska göra på de 12 tappningar man har på sig.

Därför jag börjat lämna blod istället.

Du ligger i princip på vad man får ligga som max, därför det är ok, annars hade det blivit till att luska ut varför ditt Hb är så högt.

Vidare så delas blodet du ger, upp i tre delar, som man kan ge vid tre separata tillfällen beroende på vad man vill ge (röda blodkroppar, tromocyter och plasma). Så då spelar det ju egentligen ingen roll hur högt Hb du har på så sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
och jag är säker på ayy jag föredrar att ge blod till någon annan dig

Okej, tack! Jag ska säga till dig när en klon av mig behöver blod.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Vad skulle egentligen hända om en MSM fick för sig att ljuga för att kunna donera blod? Kommer pappa staten med banhammern eller?
(Det hade iofs. varit en bra och välbehövlig snyftartikel i aftonbladet).

Kan undra hur en sådan bötfällelse ser ut egentligen...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vad skulle egentligen hända om en MSM fick för sig att ljuga för att kunna donera blod? Kommer pappa staten med banhammern eller?
(Det hade iofs. varit en bra och välbehövlig snyftartikel i aftonbladet).

Kan undra hur en sådan bötfällelse ser ut egentligen...

MSM? Jag är inte riktigt med på alla förkortningar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
MSM? Jag är inte riktigt med på alla förkortningar

Män som har Sex med Män.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Män som har Sex med Män.

Aha

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Lämnade för tionde gången häromdan. Fick en liten pin och så tog de blodtrycket. Högtidligt

Sen blir man ju bandagerad som om man nyss kom från landstigningen på omaha beach. Men sköterskan berättade att en del säger att skit i det, blöder ju inte. Sen när man reser sig börjar det rinna en strid ström eftersom nålen är rätt grov. Vissa lämnar ett rött streck ända till pressbyrån berättade hon (2-300 meter).

Permalänk
Medlem

Haha, snyggt

Förstår inte varför man inte ska ta på sig bandaget?
Det är inte ivägen. Man behöver det bara i ca 30min så kan man ta av det och man kan visa upp att man är blodgivare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ang bandaget...

Det beror på att trycket i venen ökar när du kommer igång och rör på dig. Nu i vintertid är det kanske inte så stor risk att det skall stå en kaskad med blod ur venen, men till sommaren är risken dessto stor. Har själv råkat ut för att patienter tagit av sig bandaget för att återvända med en stor flod med blod efter sig. Trevligt att torka upp både på patienten och på golvet.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Var och registrerade mig häromveckan och då frågade sjuksköterskan som tog reggade mig om jag hade rökt hasch. Nu har jag inte det så det var lugnt men funderar ändå varför man inte får lämna blod pga det?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn