Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
men innebörden av provtillfälle ändras ju inte pga mellan rummet, däremot kassapersonal gör det, så varför ens jämföra? jo det är fel stavat, so what?

Nej, men om man skriver isär några betydelselösa ord så är det inte så svårt att dra slutsatsen att du troligen kommer skriva isär ord där det blir skillnad i betydelsen, som t.ex. "mellanrummet" och "mellan rummet". Det är väl bättre att lära sig när misstagen inte gör nån skada än att bli missförstådd när det verkligen gäller? Dessutom handlar det om vilken attityd man vill bemötas med. Det du skriver är ju det enda intryck människor på forum får av dig. Nån som ständigt stavar/skriver fel ger iaf. mig intrycket av att antingen:

1. Vara ung.
2. Vara dum.
3. Vara outbildad.
4. Bryr sig inte om nån fattar vad h*n vill.

Ingen av de tre första har jag något problem med. Men när man vid rättelse får nått skit tillbaka som svar så får jag intrycket att personen i fråga inte heller är mån om att folk som läser dennes inlägg inte missförstår honom/henne. Så varför ska jag ta personen på allvar?

Problemet ligger i att man inte inser att det är denne själv som drabbas. Om jag inte fattar vad som står eller tycker att personen verkar för oseriös/likgiltig så låter jag bli att svara och hjälpa till, även när jag kan. Om man vill ha ut nått av ett forum kan det alltså vara bra att se till så andra förstår en och att man gör ett gott intryck.

Nu var det ju inte du som reagerade mest, så ta det här som allmän information, men du kan ju ta åt dig om du känner dig träffad.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Off Topic,
Högskoleprovet visar mer om man har plugghuvud än om man är smart...

Det hade varit kul att se vad Aftonbladets journalister presterat på högskoleprovet... Kan inte tänka mig att det är några nobelpristagare på den redaktionen...

On Topic,

Har inte skrivit provet på bra många år. Börjar kanske närma sig för ett omprov så man kan plugga lite igen om andan faller på.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Denna tråd har spårat ur. Låt oss återgå till att diskutera "högskole provet". Gjorde för första gången i år och är glad att säga att jag fick 95/122 vilket förmodligen kommer bli 1.6. Jag tyckte visserligen att det gick bättre på första ELF och ORD än andra så det var lite synd att de valde den andra. Prioriterade tiden lite fel på NOG också så jag fick skynda mig i slutet men jag missade bara en poäng på det. Tills nästa år ska jag plugga mer på orden men just orden är ju en sak som man lär sig passivt och under längre tider.

Mitt resultat mer precist:
LÄS 17/20
DTK 19/20
ELF 19/20
ORD 21/40
NOG 19/22

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

93/122.

Jag blev spöad av oggee som fortfarande är 12 därför att hans avatar är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
93/122.

Jag blev spöad av oggee som fortfarande är 12 därför att hans avatar är det.

Hehe, nej jag har nått en ålder på sisådär 15 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Hehe, nej jag har nått en ålder på sisådär 15 år.

Haha där ser man.

Permalänk
Medlem

Fan så sur jag är att jag missade provet, får nog göra det nästa år

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Haha där ser man.

Fortfarande spöad dock...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blizard3
Fan så sur jag är att jag missade provet, får nog göra det nästa år

Finns väl en chans i höst också?

Permalänk
Hedersmedlem

Har jag räknat rätt, gick det något bättre än vanligt i år och jag fick följande resultat:
Ord 35/40
Elf 16/20
Läs 18/20
Nog 20/22
Dtk 18/20

Stämmer det, skulle det rent historiskt ge 1,9, vilket i så fall är mitt bästa resultat hittills. Jag hade 1,8 vt 2006, ht 2006 och vt 2007. Sedan gick det sämre ht 2007 och jag fick 1,7. Har jag tur har jag alltså återhämtat mig och lite till nu.

Permalänk
Medlem

100/122 totalt, alltså 82%, så det ger mig 1.6.

Löjligt att de ska vara så snåla med decimalerna

En jag känner sa att bara 3% av de som skriver högskoleprovet får 1.7 eller över.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
100/122 totalt, alltså 82%, så det ger mig 1.6.

Löjligt att de ska vara så snåla med decimalerna

En jag känner sa att bara 3% av de som skriver högskoleprovet får 1.7 eller över.

100 rätt ger dig inga 1.6! Måste väll vara 1.9 va?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderberg
100 rätt ger dig inga 1.6! Måste väll vara 1.9 va?

Nej, knappast 1,9, men antagligen 1,7. De senaste fyra gångerna har 100 poäng i alla fall gett 1,7.

Permalänk

Provet verkar ju inte vara så svårt, förutom orddelen :S. Där skulle jag troligen bli uppäten :(.
Någon som har några tips på hur man kan förbereda sig? ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Nej, knappast 1,9, men antagligen 1,7. De senaste fyra gångerna har 100 poäng i alla fall gett 1,7.

Jag vet visserligen inte hur de räknar ut det, men rent matematiskt så borde det bli så här:

100/122=0,8196...
0,8196*2=1.639 och avrundat blir det ju 1.6. Men de kanske räknar ut det på något annat sätt... Det hade varit väldigt kul att få 1.7

Rambos_hier: Bästa sättet att lära sig lite nya ord är att läsa! Börja med att läsa någon bättre morgontidning, typ DN, och läs lite skönlitteratur.
Ett tips som jag fick inför ordförståelsen är att dela upp orden i delar, så går de ofta att förstå lite bättre. "Bi" brukar ju betyda två. Sen brukar det hjälpa en del att tänka på engelskan. Substantiell - Substantial. Ekvivalent - Equivalent.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Jag vet visserligen inte hur de räknar ut det, men rent matematiskt så borde det bli så här:

100/122=0,8196...
0,8196*2=1.639 och avrundat blir det ju 1.6. Men de kanske räknar ut det på något annat sätt... Det hade varit väldigt kul att få 1.7

Se http://www.umu.se/edmeas/hprov/hp-praktisk.html#ratt. Där står följande:

Citat:

Rättning

Efter provet skickas svarsblanketterna till Umeå för rättning. Rättningen sker med hjälp av datorer och följer noga utarbetade rutiner som garanterar att säkerheten blir maximal.
Markeringarna på svarsblanketten registreras av en optisk läsare. Läsaren är tekniskt mycket avancerad. Den kan bland annat med stor säkerhet skilja mörka markeringar från ljusa. Om du till exempel suddat bort en gjord markering men inte lyckats utplåna den helt, och sedan markerat ett annat svarsförslag på samma uppgift, urskiljer läsaren utan svårighet att den suddade rutan är ljusare än den andra. Den mörkare markeringen registreras som ditt svar. Om det på samma uppgift finns två markeringar som är nästan lika mörka granskas dessa manuellt.
För varje rätt svar får du en råpoäng. Felaktiga eller utelämnade svar ger noll poäng. Du får alltså inget poängavdrag om du svarat fel.

Normering

Normeringen består av en sammanvägning att flera olika jämförelser. Steg ett är att provkonstruktörerna strävar efter att sammanställa delprov som är parallella mellan olika provtillfällen avseende såväl innehåll som svårighetsgrad. Eftersom utprövningsresultat finns från stora grupper av tidigare provdeltagare kan svårighetsnivån på varje enskild uppgift bestämmas med ganska god säkerhet och därmed även delprovens svårighetsnivå.

Den normerade poängen är inte absolut, utan en ny normering genomförs efter varje nytt prov. Detta görs dock inte för att den normerade poängen ska vara beroende av hur de andra provdeltagarna svarar, så poängen är inte relativ i den meningen. Syftet med normeringen är i stället att det alltid - oberoende av provtillfälle (och oberoende av de andra provdeltagarnas resultat) - ska vara lika lätt eller lika svårt att få en viss normerad poäng. Varje prov är helt nytt och även om utprövningsresultat finns från tidigare provdeltagare, kan vi inte vara helt säkra på att svårighetsnivån är exakt densamma som på tidigare prov.

Själva normeringen, steg två, som sker efter provgenomförandet, genomförs på följande sätt: Först studeras utfallet för samtliga provdeltagare, men eftersom sammansättningen av provdeltagargruppen inte får påverka möjligheten för ett visst normerat resultat, studeras även utfallet för två referensgrupper. Referensgrupp 1 utväljs via stratifierat urval, så att utbildnings-, ålders- och könsfördelning är densamma som för motsvarande referensgrupp vid tidigare provtillfällen. Referensgrupp 2 består av de provdeltagare som vid provtillfället är 18 år (vid höstprov) eller 19 år (vid vårprov) och går i gymnasieskolans årskurs tre. Normeringen görs sedan genom att resultatfördelningarna för samtliga grupper sammanjämkas, dvs man söker finna de normgränser som bäst fördelar provdeltagarnas resultat (i samtliga grupper) på olika normerade poäng så att överensstämmelsen med tidigare fördelningar för respektive grupp blir så god som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Se http://www.umu.se/edmeas/hprov/hp-praktisk.html#ratt. Där står följande:

Topp! Då är det bara att vänta tills provresultatet kommer, då.

Visa signatur

Permalänk

själv fick man ju då 0.8 och jag har 4 tillfällen på mig innan jag ska söka högskola. hinner man styra upp resultatet avsevärt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
själv fick man ju då 0.8 och jag har 4 tillfällen på mig innan jag ska söka högskola. hinner man styra upp resultatet avsevärt?

Inga som helst problem.

Skrev 0,9 första gången, men som bäst hann jag skriva 1,6, men då jag kom in på utbildningen jag sökte med mina betyg så fortsatte jag aldrig med att höja HP. Så det finns alltid tid och möjlighet att utveckla sig och skriva bättre.

Permalänk

siktar just nu på 1,8 eftersom allt över det bara känns helt omöjligt att uppnå tom om man sitter i ett helt år och bara tränar och läser jävla ordböcker och allt vad det ska va.

får väl bli att man faktiskt förbereder sig nästa gång.

Permalänk
Medlem

fick 1.1, wieee:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

För er som vill träna inför ORD-delen (vem vill inte det?) och ska göra HöPr rekommenderar jag definitivt www.ordprov.se.

Jag snittade ca 30 rätt av 40 där innan högskoleprovet. När jag sen satt på högskoleprovet blev jag svinglad (läses svin-glad, inte s-vingla-d ), eftersom jag tyckte det var ännu lättare än jag väntat mig. Resultat: 24 av 40 rätt. Jo, jag tackar jag! Måste kryssat i fel på svarsblanketten eller nåt... Lagom ruttet!

Men i alla fall... Jag fick 1.6 i resultat. Hoppas att det räcker för att komma in på Industriell Ekonomi i Linköping.

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk

Fick 0.8 (63 p)

Inte särskilt bra resultat men är hyffsat nöjd med tanke på att:

1. Var första gången jag gjorde provet
2. Kommer ha flera chanser till att göra provet igen innan jag ska söka in till universitet.
3. Hade inte övat något eller förberett mig alls.
4. Gjorde bara provet för att se hur det är.
5. Fick mkt bättre än alla mina kompisar som gjorde provet

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag fick 1.7. Hade jag fått två poäng till hade jag legat på 1.8, men jag är nöjd ändå för det borde räcka till Industriell Ekonomi på KTH.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1,6. Räcker förmodligen till Chalmers Teknisk Fysik.

Permalänk
Medlem
Citat:

1,6. Räcker förmodligen till Chalmers Teknisk Fysik.

Krävde inte den utbildningen runt 1.9 förra året?
Jag fick 1.5, helt okej eftersom det var första gången.