Microsoft fixar problem med Vista SP1

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Intressant. Om de har "klick" på touchpaden på vanliga Macbook måste de har deaktiverat det som standard, eller så har bara alla de kursare som har dessa gjort det medvetet. Även mac-butikerna vid Webhallen och Kungsgatan (Stockholm) måste ha gjort detta. Alla dyrare varianter hade nämligen detta. Möjligheten finns ju givetvis också att det bara är jag som inte kan handskas med Apples touchpads. Har dock aldrig haft problem med någon annan så utesluter det så länge.

Kan hålla med om att jag uttryckte mig lite otydligt om Apples möss. Givetvis ska Mighty Mouse räknas med. Det jag syftade på var att de tagit väldigt lång tid på sig att inse att fler än 1 knapp är smidigt. När de sedan väl byggt en sådan lät de, i mitt tyckte, design gå före funktion. Verkar vara få, även av de mac-användare jag känner eller har pratat med som inte håller med mig i detta. Därav inte sagt att det är "fakta". När jag läser det jag skrev igen så ser jag att det kan framstå på det sättet. I fallet dubbelklick är det självklart en smaksak. Det jag tänkte på var att det ofta kan vara förvirrande för folk med mindre datorvana vilket får till följd att de dubbelklickar på allting sedan.

Ännu en gång kom inte allt jag tänkte ner i text. OSX är inte "väldigt oskarp", men det är mer oskarpt (notera den relativa skalan) än Linux och Windows. Detta skrev jag mer för att påpeka att alla de som försöker säga att "OSX är bäst, annars är ni dumma i huvudet" har fel. Tyvärr kommer ofta sådana "argument" upp i dessa frågor. Detta tycker jag är beklagligt eftersom det skapar dålig stämning och flame wars. För att återgå till saken. Denna lilla oskärpa är en tradeoff just för att man beslutade att hantera PostScript som man gör. Det positiva i detta är att det förenklat sett blir mer likt utskrifter etc. vilket jag tror är samma anledning till att grafiker ofta använder just mac. Det är således en mer nichad plattform. Håller du med? Kan även försäkra dig om att min skärm inte är skräp. Är en Dell 2007WFP med S-IPS-panel. Självklart finns det Eizo-skärmar för ännu mer pengar än de 7000 kr denna skärm kostade normalt när jag köpte den. Det ger dock ytterligare stöd till min åsikt om att Mac är en mer nichad plattform.

Slutligen vill jag säga att mitt syfte inte var att provocera. Blev dock tyvärr så i det färdiga inlägget. Detta beror troligen på att jag störde mig på olofds inlägg som jag tycker var just menat för att vara provocerande. Störde mig också på att tråden var på väg att tas över av denna typ av diskussion, vilket överhuvudtaget inte har i denna tråd att göra. Finns ingen anledning för Mac eller Linux/BSD-förespråkare att ens yttra sig i detta, lika lite som Windows-förespråkare ska undvika att skriva provocerande inlägg i motsvarande trådar om dessa plattformar.
Likewise.

Nu växte du i mina ögon igen. Trodde du bara var inne här för att kasta skit och mucka gräl. Mycket trevligare när man kan diskutera på en objektiv-nivå. Jag vet hur rabiata vissa Apple-fanatiker kan vara. Inget Jesus-likt över Apple, samma vinsthungriga företag som IBM, Microsoft, Intel m.m. Jag tycker bara att de har väldigt genomtänkta lösningar på vissa saker. Därför använder jag Mac, ja och att jag jobbar inom den grafiska branschen och program som ArtPro finns endast till Mac.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Är väl stendumt att ha en standardsak avstängd? Eller?

Det är ju din åsikt. Känner väldigt många med MacBook/Pro som har det avstängt och föredrar att ha det avstängt. Det förhindrar till exempel ofrivilliga klickningar om man är lite oförsiktig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Det är ju din åsikt. Känner väldigt många med MacBook/Pro som har det avstängt och föredrar att ha det avstängt. Det förhindrar till exempel ofrivilliga klickningar om man är lite oförsiktig.

'din åsikt'...Så du tycker det är helt okej att en sån standardsak inte är på från början?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
'din åsikt'...Så du tycker det är helt okej att en sån standardsak inte är på från början?

Vem har sagt att det är standard? Du? Jag fick ställa in det på flickvännens bärbara Zepto, var INTE inställt så standard från första början. Där funkade inte ens touchpaden från första början, var tvungen att installera drivrutiner men det är en annan diskussion.

Ta och tagga ett par kilo.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hallå Mactroll, denna tråden handlar om Vista och dess uppdates till SP1.

Blunden : Körde "ditt" hack och fick 8 st uppdates på studs, dock hände inget alls efter det och Sp1 installerades ej ?
(Har Vista 64 Ultimate)

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hallå Mactroll, denna tråden handlar om Vista och dess uppdates till SP1.

Blunden : Körde "ditt" hack och fick 8 st uppdates på studs, dock hände inget alls efter det och Sp1 installerades ej ?
(Har Vista 64 Ultimate)

Troll kan du vara själv men du har rätt i att vi är off topic.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bra.
Fortsätt du att vika kartonger, så kan vi andra vara on T i denna tråden.

Är den 18é datumet då SP 1 skall komma på Svenska ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Bra.
Fortsätt du att vika kartonger, så kan vi andra vara on T i denna tråden.

Är den 18é datumet då SP 1 skall komma på Svenska ?

Vika kartonger kan du göra själv jag designar dem, förolämpa någon annan istället.

Finns inget säkert datum än, det talas om mitten av april.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Svar: Ja det är inaktiverat, även på MacBook Pro är det inaktiverat som default. Bara gå in under systeminställningar och aktivera det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Det, å andra sidan är en helt och hållet en smaksak. Jag tex gillar inte att klicka med touchpaden, men jag ser ingen poäng att diskutera det vidare, då det som sagt är en smaksak.

Ville bara reda ut begreppen lite då det verkade vara viss förvirring kring det hela.

Ja, visst kan man hävda att det är en smaksak. Dock undrar jag om det inte är medvetet satt så eftersom de "dyrare" modellerna jag sett trots allt har detta aktiverat som standard. Hade det varit deaktiverat som standard på alla deras bärbara datorer hade jag inte reagerat lika mycket på det. Detta är givetvis något vilket företag som helst skulle kunna försöka göra. Faktum är dock att Apple gör det och av det jag sett framgår det inte särskilt tydligt. De kunde vara tydligare med detta så skulle de flesta liknande missförstånd kunna undvikas. Än nästan ännu bättre lösning vore att datorn frågade användaren detta första gången datorn startades. (Mycket möjligt att detta görs men har inte sett eller hört det.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nu växte du i mina ögon igen. Trodde du bara var inne här för att kasta skit och mucka gräl. Mycket trevligare när man kan diskutera på en objektiv-nivå. Jag vet hur rabiata vissa Apple-fanatiker kan vara. Inget Jesus-likt över Apple, samma vinsthungriga företag som IBM, Microsoft, Intel m.m. Jag tycker bara att de har väldigt genomtänkta lösningar på vissa saker. Därför använder jag Mac, ja och att jag jobbar inom den grafiska branschen och program som ArtPro finns endast till Mac.

Det är ju din åsikt. Känner väldigt många med MacBook/Pro som har det avstängt och föredrar att ha det avstängt. Det förhindrar till exempel ofrivilliga klickningar om man är lite oförsiktig.

Trevligt att vi kan diskutera civiliserat på samma nivå. Lite av problemet är väl att det verkar som att de flertalet mac-fans som befolkar forumen ofta är av typen du beskrev som mer eller mindre verkar avguda Apple och allt de gör, även sådant som troligen påverkar dem negativt. Detta får dem att framstå som något naiva. Att de sedan ofta tar till förölämpningar när argumentet tryter gör inte saken bättre. Är mycket beklagligt att denna typ av personer, från båda sidorna hörs mest. Kul att dessa typer av fördomar kan motbevisas ibland.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hallå Mactroll, denna tråden handlar om Vista och dess uppdates till SP1.

Blunden : Körde "ditt" hack och fick 8 st uppdates på studs, dock hände inget alls efter det och Sp1 installerades ej ?
(Har Vista 64 Ultimate)

För mig tog det närmare en timme för SP1 att visa sig efter att jag installerat de 2 uppdateringar som krävs. Om du hör av dig till mig i PM så kan jag se till att du får standalone-installationen istället. Är närmare 800 MB för 64bit-versionen. Har dock helt ok lina.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Ja, visst kan man hävda att det är en smaksak. Dock undrar jag om det inte är medvetet satt så eftersom de "dyrare" modellerna jag sett trots allt har detta aktiverat som standard.

Nej, där har du fel. Har själv en MacBook Pro, och detta är min andra. De har det inte aktiverat som standard.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

För mig tog det närmare en timme för SP1 att visa sig efter att jag installerat de 2 uppdateringar som krävs. Om du hör av dig till mig i PM så kan jag se till att du får standalone-installationen istället. Är närmare 800 MB för 64bit-versionen. Har dock helt ok lina. [/B]

Fick som sagt 8 st uppdates efter det hacket, som jag provade när jagskrev det (för 2 dygn sedan) och har fått ytterligare en update för defender sedan dess, inget annat.

Har skickat pm till dig nu.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Fick som sagt 8 st uppdates efter det hacket, som jag provade när jagskrev det (för 2 dygn sedan) och har fått ytterligare en update för defender sedan dess, inget annat.

Har skickat pm till dig nu.

Samma för mig. Jag tror jag väntar på att det syns i WU om det nu ska göra det.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sedärja, nu funkade det med Sp1, tackar blunden

Lite för tidigt för mig att uttala mig om hur funktionaliteten på SP 1 är för mig, men systemet är stabilt och jag har inte märkt något negativt alls, patchen tog strax under 1 timma att få in och dyker upp i system egenskaperna.

Behöver lite mera tid innan jag vet hurpass bra detta är, men det verkar lovande.

Edit: Har klickat runt lite och letat stora mappar i systemet, verkar faktiskt som systemet är snabbare nu

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Sedärja, nu funkade det med Sp1, tackar blunden

Lite för tidigt för mig att uttala mig om hur funktionaliteten på SP 1 är för mig, men systemet är stabilt och jag har inte märkt något negativt alls, patchen tog strax under 1 timma att få in och dyker upp i system egenskaperna.

Behöver lite mera tid innan jag vet hurpass bra detta är, men det verkar lovande.

Edit: Har klickat runt lite och letat stora mappar i systemet, verkar faktiskt som systemet är snabbare nu

Du verkar inte vara ensam om att vilja ha det i alla fall.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag fick just Vista Ultimate SP1 gick på ca 1 Timmar att installera utan Problem.....Mvh.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Nu har Microsoft släppt dem officiellt.

32 bit (x86)

64 bit (x64)

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Nu har Microsoft släppt dem officiellt.

Bra!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10