Permalänk
Medlem

Hjälp med nya delar till datorn

Som rubriken lyder ska jag köpa nya delar till datorn för det kommande spelet Age of Conan för nuvarande dator har inte det som krävs tyvärr. Dock har jag redan nätagg,chassi och processor kylning som räcker för de nya delarna. Det jag har planerat att inhandla är följande:

Moderkort
Grafikkort
Minnen
Processor

Har tagit mig en titt på sweclockers egna månads datorsystem och frågar mig då om det fortfarande är värt at köpa dessa delar eller om det finns bättre för bättre pris?

Det som ingår i datorsystem denna som jag funderar på att köpa är:

Processor: Intel Core 2 Duo E8400
Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS4
Minnen: Corsair XMS2 PC2-6400 2x2048 MB
Grafikkort: Geforce 8800 GTS 512 MB

Är detta fortfarande en bra setup eller har ni bättre förslag på komponenter (ge gärna länk ifall ni har)?

Har tänkt mig att inhandla allt från komplett eller datorbutiken, vilket av dem spelar nog ingen roll. Om ni har förslag på andra delar så är det värt att nämna att jag har en budget på cirka 6000 kr att inhandla komponenter för så om jag kan få dessa delar för ett pris som ligger runt 6000 vore det kanon.

/MvH Bagman

P.S Hoppas det kom i rätt forumstråd annars om det finns nån vänlig mod som kan flytta den i så fall

Permalänk
Medlem

Ser skitbra ut:).

Men hade du tänkt att klocka något?

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

kan inte bli mycket bättre

klockvänligt!(vill du det ska vara ännu klockvänligare köper du OCZ reaper minnen i stället[dom har bra kylning])

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Ser skitbra ut:).

Men hade du tänkt att klocka något?

Jag vet att sakerna än klock vänliga men kan inget om sånt tyvärr så ska be en polare ta en titt på det och förhppningcis kan han hjälpa mig med det. Denna dator kommer vara till för spel mest och hoppas att delarna kommer att räcka ett tag, inte allt för höga förväntningar på det men helst ett år iaf, tror ni de kommer hålla så länge?

Sen har man en fråga till. Kommer ju att ha 4gb minne i burken och för tillfället har jag inte Vista men kan XP utnyttja de 4gb eller är det bara Vista som kan det och vilket vista i så fall?

Tacksam för svar

/MvH Bagman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bagman
Jag vet att sakerna än klock vänliga men kan inget om sånt tyvärr så ska be en polare ta en titt på det och förhppningcis kan han hjälpa mig med det. Denna dator kommer vara till för spel mest och hoppas att delarna kommer att räcka ett tag, inte allt för höga förväntningar på det men helst ett år iaf, tror ni de kommer hålla så länge?

Sen har man en fråga till. Kommer ju att ha 4gb minne i burken och för tillfället har jag inte Vista men kan XP utnyttja de 4gb eller är det bara Vista som kan det och vilket vista i så fall?

Tacksam för svar

/MvH Bagman

Okej men det är inte svårt,tro mig;).
Du behöver inte oroa dig,dina saker kommer att hålla i 1år:).

Sålänge du väljer ett 64-bitars operativsystem ist för ett 32-bitars så kan du utnyttja dina 4gb.
Annars så blir det bara typ 3,5gb,men liksom det räcker ju:).
Vista eller XP spelar ingen roll.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

Ja skulle bytt ut grafikkortet mot ett 9800gtx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattza
Ja skulle bytt ut grafikkortet mot ett 9800gtx

Då går han ju över sin budget lite, men det kanske inte gör något?

Om du kan vänta några veckor till så kommer ju ATI´s nya serie i Maj månad:).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Då går han ju över sin budget lite, men det kanske inte gör något?

Om du kan vänta några veckor till så kommer ju ATI´s nya serie i Maj månad:).

om han väntar till juni kan han köpa ett 9900 kort som spöar ATI's kort!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
om han väntar till juni kan han köpa ett 9900 kort som spöar ATI's kort!

Ursäkta men nu är det så att ingen på detta forum vet hur bra ATI´s nya serie kmr att prestera,men jag vet iaf att det kmr att vara grymt mkt bättre för dom har nu fixat aa problemen och o shaderserna(?) så att dom är som nvidias=bra.

Sen 9900 serien från nvidia vet vi nästan inget om alls(iaf inte jag),det kan vara en krympning av g92 kärnan och inget mer eller så kan det bli den g200 kärnan.

Så förklara för mig hur du vet att 9900serien kmr att vara så grym när det enda som är bestämt är minnesmängden och minnes bussen?

/Jesper

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursäkta men nu är det så att ingen på detta forum vet hur bra ATI´s nya serie kmr att prestera,men jag vet iaf att det kmr att vara grymt mkt bättre för dom har nu fixat aa problemen och o shaderserna(?) så att dom är som nvidias=bra.

Sen 9900 serien från nvidia vet vi nästan inget om alls(iaf inte jag),det kan vara en krympning av g92 kärnan och inget mer eller så kan det bli den g200 kärnan.

Så förklara för mig hur du vet att 9900serien kmr att vara så grym när det enda som är bestämt är minnesmängden och minnes bussen?

/Jesper

för att ATI är fattiga?
och för att Nvidia har hållit ledningen såpas länge!

budget kort med bra prestanda = ATI
anthusiast kort med jätte bra prestanda= Nvidia

get it?

ATI's kort är "bra på papper" (D.V.S. det man läser ser bra ut , men i praktiken är dom inte så bra)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

för att ATI är fattiga?

get it?

ATI's kort är "bra på papper" (D.V.S. det man läser ser bra ut , men i praktiken är dom inte så bra)

Haha fattiga?,bra du vet vad du snackar om. Detdär med att ati´s kort är bättre på papper än i praktiken vet jag sedan länge.

Men du kanske inte har fattat att det är en NY kärna denna gången?

Alltså kmr det inte vara:"budget kort med bra prestanda = ATI
anthusiast kort med jätte bra prestanda= Nvidia" längre, det kommer att bli tvärtom!

Get it?

Kan sätta på att ati`s nya kort kmr att vara bättre än nvidias nuvarande grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha fattiga?,bra du vet vad du snackar om. Detdär med att ati´s kort är bättre på papper än i praktiken vet jag sedan länge.

Men du kanske inte har fattat att det är en NY kärna denna gången?

Alltså kmr det inte vara:"budget kort med bra prestanda = ATI
anthusiast kort med jätte bra prestanda= Nvidia" längre, det kommer att bli tvärtom!

Get it?

Kan sätta på att ati`s nya kort kmr att vara bättre än nvidias nuvarande grafikkort.

Alltså, ingen av er vet hur det kommer bli. Skitsamma om de e ny kärna. Hur bra blev ati 2900?? Ingen vet hur bra geforce 9900 blir eller ati 4000. Håller med Xlex om att ati ser bättre ut i papper men presterar sämre. Varför lova killen något som sedan kanske blir en flopp?? Som 9800 blev jag inte imponerad av eller ati 2900.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Alltså, ingen av er vet hur det kommer bli. Skitsamma om de e ny kärna. Hur bra blev ati 2900?? Ingen vet hur bra geforce 9900 blir eller ati 4000. Håller med Xlex om att ati ser bättre ut i papper men presterar sämre. Varför lova killen något som sedan kanske blir en flopp?? Som 9800 blev jag inte imponerad av eller ati 2900.

9800 är ju bara "nåt att göra" mellan 9900 korten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi får väl se vem som har rätt ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

för att ATI är fattiga?

get it?

helt fel av dig. bara för att nvidias kort kanske e bra på pappret kanske dom inte är så bra senare som man trott? dom sa ju att 9800gtx skulle vara 3 gånger bättre än 8800ultra de såg vi ju hur det gick ser ingen ökning med 300% här inte.. man får helt enkelt vänta å se. nvida har ju legat på topp läng men det kanske gör att dom är dumma och lägger sig å vilar nu.. vilket ati inte gör utan kämpar hela tiden för att få bra kort

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
helt fel av dig. bara för att nvidias kort kanske e bra på pappret kanske dom inte är så bra senare som man trott? dom sa ju att 9800gtx skulle vara 3 gånger bättre än 8800ultra de såg vi ju hur det gick ser ingen ökning med 300% här inte.. man får helt enkelt vänta å se. nvida har ju legat på topp läng men det kanske gör att dom är dumma och lägger sig å vilar nu.. vilket ati inte gör utan kämpar hela tiden för att få bra kort

var har du hört 300% ökning det låter ju galet enda jag har hört är 10% ???

förstår inte vad som har hänt med världen här nu???

kanske du har läst att Tri sli ska ha 300% bättre prestanda med tre 9800GTX en ett ultra!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

var har du hört 300% ökning det låter ju galet enda jag har hört är 10% ???

förstår inte vad som har hänt med världen här nu???

kanske du har läst att Tri sli ska ha 300% bättre prestanda med tre 9800GTX en ett ultra!?

Nej, det stod att ett 9800gtx skulle va lika snabbt som 2st 8800ultra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Nej, det stod att ett 9800gtx skulle va lika snabbt som 2st 8800ultra.

D.V.S. det stod att 9800GTX skulle vara 200% bättre en ett ultra och då kan det vara att det gällde 9900GTX som vad jag har läst ska ha 181GB/sec data överföring(nån Wiki sida om 9900 serien)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

alltså xlex hade kanske lite fel där uppe var typ 200% eller nått istället.. men du kan aldrig säga att något grafikkort kommere krossa någon annans förrens det kommit.. tänk om jag hade börjat tillverka graffekort å skrivit en jävla massa med bra grejer på papprena men sen prestera dom skit i verkligheten..

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Xlex allt det du skriver eller har skrivigt tar jag med 3ton salt pga din sign;)

4870X2 FTW!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Xlex allt det du skriver eller har skrivigt tar jag med 3ton salt pga din sign;)

4870X2 FTW!

Vi väntar och ser! men jag läste nyligen nåt mail som Nvidias chef hade skickat till Intel där Nvidias chef lr nåt menade att man inte behöver bättre prollar, utan att det är grafiken som ger prestanda och i de fallet tänker Intel SHIT!! och så börjar dom tillverka mer grafik (ni har kanske hört om intels grafik) och han sade att Intel ligger rätt risigt till, AMD har det bättre eftersom att dom har rätt stor grafikförsäljning men NVIDIA är Herren på Teppan

men vi väntar och ser! kanske blir så att 4870x2 regerar en månad (som 3870X2) och sen blir ut-ägd av 9900GX2
vi får se

det är ju bra så länge det fins bolag som tävlar mot varan för då vinner vi på det(vid prissänkningar och dyligt)

Visa signatur