Permalänk
Medlem

Raka sig, vad tänka på?

Nu är det dags, helskägget jag varit van vid hela livet ska bort! Tyvärr har jag bara använt rakapparat de mycket få gånger i livet jag rakat mig förrut så känner mig ute på riktigt djupt vatten här. Hur använder man rakhyvel, vilka är bra/billiga och vad behöver man? Vad ska man tänka på så att huden inte spricker/blir irriterad (var lite mer än 2.5 år sen jag "rakade" mig sist så huden kommer nog vara rätt känslig)?

Känns nästan lite komiskt att vara 21 och fråga såna här saker men men... Tips och idéer

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Duscha eventuellt innan för att mjuka upp skäggstråna.
Smörj in med raklödder/creme.
Raka medhårs (alltså uppifrån och ner i de flesta fall).
Börja med kinder, hals och avsluta med haka och överläpp.
Använd en bra rakhyvel.
Avsluta med att splasha kallt vatten i ansiktet.
Ta eventuellt någon after shave creme.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

rekommenderar gilette fusion, som en bra rakhyvel. Ganska dyr men helt värt pengarna tycker jag

Visa signatur

Va fan gör vi här??

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att du får mindre irritation om du rakar medhårs, men inte fasen blir det närmare rakning. Så är du en sån person som gör "everything half-assed" = raka medhårs

Permalänk
Medlem

Jag har riktigt känslig hud, jag brukar duscha varmt innan, riktigt varmt, direkt ut ur duschen och skölj ansiktet med varmvatten och använder Niveas rakgel (riktigt skonsam, bättre än gilette vid känslig hud). Sedan tappar jag upp ljummet (det kommer kännas iskallt pga att du är varm) vatten som jag har och sköljer rakhyveln med, rakar först ena kinden medhårs, sen den kinden mothårs, osv osv, dvs först ett ställe medhårs (nedåt), sedan direkt efter samma ställe mothårs (uppåt). Om jag väntar med att köra mothårs märker jag att det är mindre skonsamt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Först och främst, börja inte med hyveln direkt utan klipp ner skägget ordentligt först, trimmer är en bra idé. I min erfarenhet är det nästan omöjligt att raka någonting som är längre än runt en centimeter.

Efter det så ha en vanlig mach3-hyvel redo (för jag antar att du inte har en rakkniv eller s.k. safety razor till hands), blöt skägget innan och släng på raktvål (eller vad du nu vill använda). Sen tar man det bara lungt och fint. Inte trycka utan låt hyveln göra jobbet. Ju längre skägget är ju oftare behöver du rengöra hyveln, men så länge man inte stressar så ska det nog gå bra.

Medhårs/mothårs tycker jag inte själv gör så stor skillnad, men det är nog mest för att mitt växer lite lustigt, så jag har gjort båda varje dag sen jag började så jag är nog van vid det här laget ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Här är väl vad jag skulle tipsa om, även om det mesta redan sagts...

#1 Är det skägg du har skulle jag nog klippa ner det som belga sa, har aldrig haft skägg själv men jag kan tänka mig att det är betydligt trevligare och smidigare att klippa inte fyllt så långa hårstrån.

#2 Har du tid på dig så duscha alt bada innan, ju längre desto bättre då det mjukar upp håren betydligt.

#3 Raklödder, får också gärna sitta på en stund så det hinner mjuka upp håren, ännu viktigare om man inte dushar innan.

#4 Jag brukar raka mig i två steg, först medhårs och sen mothårs då medhårs tar bort det mesta utan att skapa direkt irritation och sen mothårs för att få bort de "svarta prickerna".

# 5 Brukar skölja bort löddret med kallt vatten det svalkar och jag har inbillat mig att det stänger porerna snabbare vilket kanske kan hjälpa mot irritation

Och som redan är påpekat så använd en riktig rakhyvel, jag har en vanlig mach3 men den funkar bra till mig så. Viktigt också att ma ser till att använda fräsha blad, men brukar du inte raka dig lär bladet vara rätt oanvänt.
Nu är jag långt ifrån nån rakmästare men vafan, lycka till

Permalänk

ok du behöver inte bekymra dig om att du e 21 o inte ha rakat dig så många gånger. alla är vi olika. en del har mkt hårväxt en del har mindre.

jag e 18 och jag har inte mkt o skryta med. inte mkt hår på benen heller. många i min ålder frågar om jag rakar benen :D. men det gör jag ej.

Permalänk

Först och främst, har du mycket skägg nu så är det all idé att trimma ner det med apparat försst.

Sedan så tar du dig en varm dusch.
Använd rikligt med raklödder och massera in det ordentligt.
Raka sedan medhårs, skölj av hyveln mellan varje drag och tänk på att håren inte pekar rakt ner överallt, tex på överläppen där dom pekar åt sidorna vid mungipan.
Skölj av med kallt vatten och smörj sedan in med nån rakkrämsgrej, jag kör personligen med after shave men det är inte det bästa för huden.

Kommer ihåg första gången jag rakade mig, blott 12 år, hade jag inte visst bättre hade jag trott att jag var arab.

Permalänk
Medlem

Det här med medhårs och mothårs är bara trams, det är bara att köra!

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Men du är metal loaded, du har skinn som en buffel :<

Permalänk
Medlem

Japp trimmer först så att de blir några millimeter långt sen hyveln. Lite aftershave balsam som är mild. Klart!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Babyfjun = vilken gilette osthyvel som helst
Tomteskägg = LIDLs billiga med 20st bytbara blad, no shit.

Börja med att raka med hårtrimmer eller liknande, så kort som möjligt sen på med tvål så det löddrar, börja raka.. medhårs.

Aftershave = Aco sprit/sårtvätt.. bästa settet att kolla om aftershave inte irriterar är att smeta in på pitten, svider det? inte fan skulle jag ha det i ansiktet då. (inte pitten heller för den delen)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ge oss lite för- och efterbilder, bara för skojs skull.

OnTopic: Jag personligen bryr mig inte speciellt mycket om hur bra min hyvel är, eller hur nära det blir (har inte speciellt känslig hud, och har rätt lite skäggväxt). Så allt jag säger är; håll dig borta från engångshyvlar, grymt mycket lättare att man råkar skära sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
ok du behöver inte bekymra dig om att du e 21 o inte ha rakat dig så många gånger. alla är vi olika. en del har mkt hårväxt en del har mindre.

Mitt problem är inte att jag har för lite skägg, det är bara att jag aldrig brytt mig om att ta bort det tidigare. För hårig så det både räcker och blir över det är jag ändå -.-

Till resten av personerna som svarat, tack för alla tips! Ska se vad jag kan låna ihop av polarna härikring (för det ska bara vara kort ett tag och sen få växa ut igen), det enda jag har just nu är en frisörsax från Åhléns som varit mig trogen i ändå sedan början på gymnasiet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

tycker inte det är svårt. man lär sig ju ^^

Dock så är det kinigt runt adamsäpplet och vid käkbenen.. känns alltid som att man missar lite hår där vid :/

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Duscha/Tvätta ansiktet ordentligt så du mjukar upp strån/hud.

Kör med trimmer först för att få ner nivån (om du nu har helskägg nu)

Raka ALDRIG mothårs. Raka medhårs.

Själv använder jag GIllettes senaste hyvel och är riktigt nöjd med den.
Kör med rakborste och tvål för lite äkta känsla
http://www.gents.se/products/Edwin-Jagger-Shave-Kit-Ebony.htm

Sen är det väl bara att raka. Kör någon after-shave efteråt så blir du inte irriterad.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
ok du behöver inte bekymra dig om att du e 21 o inte ha rakat dig så många gånger. alla är vi olika. en del har mkt hårväxt en del har mindre.

jag e 18 och jag har inte mkt o skryta med. inte mkt hår på benen heller. många i min ålder frågar om jag rakar benen :D. men det gör jag ej.

Jag är snart 23 och är väl först nu som jag börjar märka av att håren på ben och armar börjar mörkna lite. (är f.ö. brunhårig och brunögd).

Jag har också fått frågan

Dock kan jag inte påstå att jag lider - Kraftig kroppsbehåring är något jag ogillar rätt skarpt och förstår inte vad tjejer kan tycka är så sexigt(?) eller snyggt med det.

ON TOPIC!

Tror väl att OP har fått svar på frågan, men en före- och efter-bild på hakan din är ju absolut ett måste!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Duscha eventuellt innan för att mjuka upp skäggstråna.
Smörj in med raklödder/creme.
Raka medhårs (alltså uppifrån och ner i de flesta fall).
Börja med kinder, hals och avsluta med haka och överläpp.
Använd en bra rakhyvel.
Avsluta med att splasha kallt vatten i ansiktet.
Ta eventuellt någon after shave creme.

Jag brukar raka mig lite slarvigt varannan dag osv, men tänkte att jag för engångs skull skulle prova att raka mig ordentligt, bara för känslans skull.
Så jag körde igenom alla dessa steg, och använde en after-shave/hud-creme i slutet av rakningen..

Hela dagen idag har jag gått runt och smekt mig själv på hakan och kinderna! Är så nöjd med detta lena resultat och kan knappt sluta!

Permalänk
Medlem

fan det är halva nöjet att ha långt skägg och raka så man få heftiga små frisyrer påvägen. tar lite längre tid men helt klart värt de.

men ta för guds skull en riktigt hyvel, har allt för många gånger bara haft EN engångshyvel och det är inte roligt efteråt när man ser ut som man har varit i en knivfajt och blockat med ansiktet.

och va berädd på att folk kommer att skratta åt dig om du har haft skägg så länge. man måste raka sig lite då och då, annars "växer man fast i det" och kan aldrig ta bort det.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

kontakta Fab FIVE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowzzer
Jag brukar raka mig lite slarvigt varannan dag osv, men tänkte att jag för engångs skull skulle prova att raka mig ordentligt, bara för känslans skull.
Så jag körde igenom alla dessa steg, och använde en after-shave/hud-creme i slutet av rakningen..

Hela dagen idag har jag gått runt och smekt mig själv på hakan och kinderna! Är så nöjd med detta lena resultat och kan knappt sluta!

Det är så en rakning ska vara
Jag rakar mig också varannan dag, men det är mest för att ha den där rätta touchen av ovårdad. Inte för mycket, inte för lite. Och under inga omständigheter ska man någonsin slarva

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Re: Raka sig, vad tänka på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Nu är det dags, helskägget jag varit van vid hela livet ska bort! Tyvärr har jag bara använt rakapparat de mycket få gånger i livet jag rakat mig förrut så känner mig ute på riktigt djupt vatten här. Hur använder man rakhyvel, vilka är bra/billiga och vad behöver man? Vad ska man tänka på så att huden inte spricker/blir irriterad (var lite mer än 2.5 år sen jag "rakade" mig sist så huden kommer nog vara rätt känslig)?

Känns nästan lite komiskt att vara 21 och fråga såna här saker men men... Tips och idéer

Gå till en butik som säljer hudvårdsprodukter/parfyrmer osv och fråga dem vilka produkter du bör använda, kvinnorna vet bättre än killar om dessa produkter och vilka som passar just din hud, känslig/normal. Jag skulle nog köpa Niveas Rakcreme, en peiling och rakbalsam.
Om du har grovt skägg ska du köpa rakblad med en eller två blad, jag hittar de bästa oftast i 10 pack. Fler blad kan man inte ha på grovt skägg för den gräver sig fast, så undvik dessa.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Merkur Futur

Visa signatur

\o/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Br33W
Tacka vet jag Merkur Futur

dyra leksaker ju:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Vem fan har kopplat en gamingmus till den här diskussionen?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Vem fan har kopplat en gamingmus till den här diskussionen?

Hahaha, jag tänkte på det också.

On-topic så är det som alla andra sagt, även fast jag gör det slarvigt på morgonen oftast..

Permalänk
Medlem

Klipp ned skägget. blöt ansiktet lite. Lägg på lite raklödder. Raka medhårs, sen mothårs om det behövs. Skölj. Klart.

Permalänk
Medlem

f.ö så står det i SoldF(försvarets reglemente) att man bör raka sig på kvällen för då hinner hudens fettlager att återbildas:)

föresten, någon som kan rekommendera nått bra raklödder? och någon som vet om gilette hyvlarna med "motor" gör någon skillnad?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP