Permalänk

Xbox->Musik maskin

Tjipp! Jag har ett xbox jag inte använder och funderar på att göra om det till en musik maskin. Jag undrar några saker innan jag bestämmer mig... 1 om jag chippar xboxet med ett Xbox duo x2
(http://www.console.se/xbox/chip/DUOX2.html) måste jag då köpa en speciell Hårdisk eller kan jag köpa vilken IDE hårdisk som helst? 2. Hur svårt är det att byta fläkt? 3. jag funderar på att fixa en liten 7" skärm typ en sån här (http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=X-TFT712) skulle den få att koppla in?

Tack å puss!

Permalänk
Medlem

1 Kan jag inte svara på
2. Inte speciellt svårt, som att byta i en dator, men du måste löda dit den.
3. Du länkade till startsidan, men jag antar att du menar en "Fotoram"?
Tror inte det går, då dom får bild från ett minneskort, och inte en Videokabel.

Permalänk
Medlem

Tror han menar en sån här feliQ http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=X-TFT712 typ eller nåt.
Beror på vad du har för utgångar på ditt xbox, men om det är s-video du har ut så ska det nog funka.

Visa signatur

Love my Samsung Tv

Permalänk

japp d va den skärmen jag menade. Jag har inte Svideo jag har bara en scart... eller a 3kablar som e kopplade till en scart. Jag skulle gissa att det är 2ljudkablar och en video...

Permalänk

Jopp har för mig att man kund ha vanliga IDE diskar, möjligtvis så behövde man koppla den till datorn innan för att göra något (formatera kanske)

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Kör med SmartXX Chipp, gör jag å det går grymt.
Du kan ha vilken hdd(IDE) som helst fast du måste lägga över filer/dashboard osv.

Har bytt mina fläktar är busenkelt kommer dock inte ihåg storlek. Ta fram tumstockem och måtta!

Om du kan får skärmen via RCA/Scart så borde det funka,

LÄS:
http://www.xbox-scene.com/

Permalänk

Tack då vet jag. Men är det någon som testat Xbox Duo X2 chippet? För jag vill gärna komma undan så billigt som går eftersom jag bara ska köra musik.

Permalänk
Medlem

Vilket chip som helst torde fungera.. det enda de dyra chippen är bättre på är att de kan ha flera bios+ att det går att återställa om man gör heltokigt, ett Duo X2 fungerar nog jättefint..
Installera XBMC och börja lira.. använde mitt xbox i princip varenda dag från dagen jag köpte det, men spelade i princip aldrig, kollade på film och lyssnade på musik! Perfekt mediacenter, om man har TV.
Har dock projektor nu, och då vill jag gärna ha högupplöst material, och det klarar tyvärr inte xbox av tyvärr, annars skulle jag nog fortfarande använt den!

Visa signatur
Permalänk

Okej tack! låter kanon Måste bara checka så jag fattat allt rätt Om jag köper Xbox duo X2chippet så kan jag sen köpa en IDE HDD från tex datorbutiken på låt oss säga 400Gb och sen bara lägga in XBMC på å sen ere bara koppla ihop allt och köra?

Permalänk
Medlem

kör själv med ett DuoX2 chipp och det funkar skitbra. Simpelt, säkert och billigt. Du kan använda precis vilken IDE hårddisk du vill, dock går inte alla att låsa om du nån gång vill köra original över nätet. Om du går så högt som till 400gb måste du nog formatera den i nått specielt kluster. Du kan hitta all information på xbox-scene.

Den fläkten som sitter i är nån 60mm special fläkt.. 80mm passar om du modifierar lite.. Någon sa att du måste löda och greja men det behövs inte.. är vanlig 3pins fläktanslutning på moderkortet..

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

1. Ja duox2 funkar lysande, det bästa budgetchippet som finns till xbox

Nu kommer vi till det roliga, *ja* vilken ide hårddisk somhelst funkar, men de över 256Gb måste formateras med hdpartitioner, hittas på xbins ftp, googla, du kommer hitta dit.

*men* nu kommer vi till det mindre roliga.
Xboxens filsystem suger, riktigt hårt dessutom inte nog med fat32 begränsningen i filstorlek (4Gb) utan även begränsningen med 42 teckens maxlängd på filnamn (inkl filändelse) så om du tycker om att döpa om dina egenhändigt backuppade mp3filer från dina egna inköpta skivor, men hos dina mer "busiga" polare sett hur scenen döper mp3filerna och tycker det ser bra ut, så är det att glömma (har lösning på detta, typ)

2. Den fläkten som sitter i är en 70mm special deluxe fläkt, det går utmärkt att byta till en 70mm "vanlig" om du hittar en (enklare att montera) har sett att de finns, men inte en blek om hur vanliga de är. Men en tyst 80mm sedan är det ett dremelverktyg och en del fritid så är det bara att komma fram till vad som skall kapas i plasten (när jag gör det så får även dvd och hdd vaggan en bantningskur) tar nån timme, men resultatet blir riktigt bra, tyst och fin xbox

3. ser endast ut att vara s-video ingång, bara att skaffa en kabel med sådan utgång till xboxen

Såhär skulle jag göra, jag skulle peta i den större hdd'n i min vanliga dator och sedan streama musik och film via nätverket, att sitta och döpa om massa musik suger så grymt mycket, visst man måste ha datorn igång, men allt blir så mycket enklare och smidigare

/Daniel

Permalänk
Medlem

42 teckens maxlängd på filnamn? 42!

t.ex:
abcdefghijklmnopqrsjjouhslmnsjjdlorka.mp3

Jag har iaf inte sånna mp3låtar ^^..

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
42 teckens maxlängd på filnamn? 42!

t.ex:
abcdefghijklmnopqrsjjouhslmnsjjdlorka.mp3

Jag har iaf inte sånna mp3låtar ^^..

var tvungen att kolla efter ditt inlägg, de två första låtarna jag hittade var båda över 42 tecken. En på 49 och en på 55 ...

Och sedan hittade jag en på 66 tecken tror jag om jag räknade rätt:
"01-fedde_le_grand_-_put_your_hands_up_for_detroit_(radio_edit).mp3"

Självklart en öhhh.. säkerhetskopia från en skiva....

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

hehe.. okej, kanske är vanligare än vad jag tror.. Har nog själv en del långa filnamn.. Du får lära dig o döpa dina låtar kortare när du tar säkerhetskopior på dina självinspelade opera låtar

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag streamade allt material från datorn när jag använde min xbox, var hur smidigt som helst, har dock igång datorn 24/7 också så det var ju inget större problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Streamar själv alla "semesterfilmer" från datorn och det funkar klockrent.. så egentligen behöver man la inte så stor hårddisk.. Men emulatorer och spel och sånt tar juh platts, om man nu vill ha nått sånt

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogge-e
Tack då vet jag. Men är det någon som testat Xbox Duo X2 chippet? För jag vill gärna komma undan så billigt som går eftersom jag bara ska köra musik.

Har chippat många maskiner med Duo2 och det har funkat ypperligt, så kör på den du

Permalänk
Medlem

ParaZide:
jag har för mig att det har kommit en fungerande version (inte fullt så beta som tidigare) av XBMC till pc (avskalad Linux version) och då kanske man kan lägga in den istället med ett vettigt filsystem

Permalänk
Medlem

ptja, sålänge du kör med filer streamade via nätverket så försvinner det problemet

/Daniel