Fläktarna i P182 - Bara 2 snurrar?

Permalänk
Medlem

Ja, jag kan då inte se något som ser fel ut. Du råkar inte ha tillgång till en multimeter? Det skulle vara intressant att veta vilken spänning du får när du kopplar in tre fläktar så där.

Permalänk
Medlem

Update! Jag bytte ut PSU Corsair 520W HX mot ett Corsair 620HX bara för att inse att det INTE var PSU't det var fel på. Så imorgon sticker och reklamerar chassit.

Hittade också två killar i ett amerikanskt forum med exakt samma problem, men dom hade helt andra PSU's. Så ska bli spännande och se vad som händer med nästa chassi...

Suck jag som hatar att mecka med sånt här. Blir Dell nästa gång :/

Permalänk

Är det ett så stort problem att du måste byta chassi då? Köp en nexus fläkt och plugga in i en kontakt på moderkortet. Problem solved och kylningen blir tystare! Visst är det lite tråkigt när grejerna inte funkar som dom ska, men som du säger är det inte helt kul att böka med sånna här skitgrejer. Jag ska testa lite, när jag byter grafikkortsfläkt när nu det blir. Återkommer om jag kan lösa det hela...

Permalänk
Medlem

Varför inte använda fläktkontakterna på moderkortet PWRFAN och CHSFAN eller vad de nu brukar heta, istället för via 12V molex?

EDIT: Såg först nu att förra inlägget hade samma tips... jag läste bara sida 1(2) i tråden. Såg inte att det fanns en till. My bad!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Update! Det var chassit! Support killen på Alina fick inte heller igång fläktarna så vi tog ett nytt chassi och et voila problem solved! Dålig QC på Antec? I alla fall big creds till Alina Systems som var snälla och hjälpa mig snabbt samt gav mig väldigt bra priser!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lptrp
Update! Det var chassit! Support killen på Alina fick inte heller igång fläktarna så vi tog ett nytt chassi och et voila problem solved! Dålig QC på Antec? I alla fall big creds till Alina Systems som var snälla och hjälpa mig snabbt samt gav mig väldigt bra priser!

Se där ja. Får fundera om jag orkar göra det samma, är ändå sugen att byta ut fläktarna mot några tystare när jag har fått lite pengar igen...

Permalänk
Medlem

Jesus... så kommer man hem och ändå vill vissa fläktar inte snurra... Kom dock underfull med att dom börjar snurra om man klämmer om fläktarna med fingrarna... Så jag tog silvertejp och tejpade runt dom och då funkar det... stabilt...

Permalänk
Medlem

hur menar du med klämmer om fäktarna

jag ha sana problem att ena inte startat ibland.o ibland startar den när båda två e på så känns ena fäkten inte liks stark som den andra typ jag kan stopa den med fingret fast inte på andra ??

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jesus... så kommer man hem och ändå vill vissa fläktar inte snurra... Kom dock underfull med att dom börjar snurra om man klämmer om fläktarna med fingrarna... Så jag tog silvertejp och tejpade runt dom och då funkar det... stabilt...

Är du absolut säker på att inte molexen till fläktarna är felvänd? På en av dina bilder som är mindre suddig ser det nästan ut för mig som om avfasningen sitter på fel håll och då får fläktarna endast 5V.

Alla dina problem tyder på att det fläktarna får för lite spänning. När man närmar sig den absoluta gränsen för lägsta spänning blir dem nyckfulla och en del kan fungera, andra inte. Det låter ytterst osannolikt att du skulle få så många defekta fläktar. Jag har byggt massor av Antec och aldrig råkat ut för det du skriver om här. Någon enstaka defekt fläkt, visst, men så många på en gång verkar högst osannolikt.

Alldeles oavsett annat måste du mäta så att fläktarna verkligen får 12V med hjälp av en multimeter. Hålla på med gaffatejp och annat är ju knappast någon lösning. Det tyder fö bara ännu mer på för låg spänning. När man ligger på marginalen kan vilka konstigheter som helst fungera, tillfälligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur man kan koppla fel? Molexkontakerna är ju rundade och dom går bara i ett på ett sätt... Det står ju dock att fläktarna ska gå på 5V? I hardwaremonitor står 5V värdena på 4.8 vilket skulle visa att dom inte får tillräckligt med ström?

I alla fall skiter jag i dom där skit fläktarna nu och ska köpa 120x120 fläktar man kopplar direkt till mobot. Vilka är lättarst att installera, passar bäst till p128 och är TYSTA? ska inte klocka och ha mig... Jag skruvar bara fast dom va och kopplar till mobot? Har dock bara 2 SYS_FAN uttag på mobot så låter fläkten där nere vara kvar, 1 fläkt kan man ju hoppas 620W PSU't klarar av...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fattar inte hur man kan koppla fel? Molexkontakerna är ju rundade och dom går bara i ett på ett sätt... Det står ju dock att fläktarna ska gå på 5V? I hardwaremonitor står 5V värdena på 4.8 vilket skulle visa att dom inte får tillräckligt med ström?

Nej, som jag redan sagt så använder alla chassifläktar 12V. Vänder man däremot molex-kontakten fel så får de 5V istället, och då kommer de ha väldigt svårt att starta på low. Men som sagt, det ska inte gå att koppla molexen fel. Men det skulle vara väldigt intressant om du kunde mäta hur mycket spänning fläktarna egentligen får.

Citat:

I alla fall skiter jag i dom där skit fläktarna nu och ska köpa 120x120 fläktar man kopplar direkt till mobot. Vilka är lättarst att installera, passar bäst till p128 och är TYSTA? ska inte klocka och ha mig... Jag skruvar bara fast dom va och kopplar till mobot? Har dock bara 2 SYS_FAN uttag på mobot så låter fläkten där nere vara kvar, 1 fläkt kan man ju hoppas 620W PSU't klarar av...

Nexus fläktar är väldigt bra och billiga, och går att koppla in både på moderkortet och med molex från nätagget. De är däremot inte särskilt tysta om man kör dem på högsta varvtalet, utan jag kör dem på 7V istället. Då fläktar de på ganska bra samtidigt som de är helt tysta. Jag har för övrigt alla mina fem Nexus-fläktar kopplade till samma molex-kontakt, så inga problem där.

Permalänk
Medlem

Köpte rolls royce fläktar. 4 st noctua för 800kr :S Men nu jävlar snurrar dom igång direkt och är tysta! Va så lack på tricool jävlarna att jag slet ur sladdarna och bände sönder dom med en tång...

Väldigt nöjd!

Permalänk
Medlem

Det här var underligt! Det är så att jag har exakt likadan kombination av chassi och nätagg, Antec P182 och Corsair 520HX.
Jag fick hem chassit igår och när jag sedan startade och hade alla fläktar på low så gick ingen igång, MEN det som var konstigt var att om jag bara stötte till fläktbladen lite så började de snurra. Just nu har jag Top-fläkten på Medium och resten på low, då funkar det. Om ni kommer på någon bra lösning så skriv!

/ Niclas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zanshi
Jag fick hem chassit igår och när jag sedan startade och hade alla fläktar på low så gick ingen igång, MEN det som var konstigt var att om jag bara stötte till fläktbladen lite så började de snurra.

Att de går igång om man puttar till dem är inte så konstigt... Det behövs extra kraft för att att dra igång en fläkt. (När den väl är igång kostar det inte lika mycket energi att hålla igång den)

Men det är skumt att folk plötsligt råkar ut för trögstartade tricools... Dålig "batch" fläktar hos Antec?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har själv samma problem, bara cpu och den fläkten som sitter i taket snurrar när jag startar. Sprillans nytt nätagg och Chassi (Corsair 450W, Antec P182). Byggde ihop det igår. Vad besviken man blir när det inte funkar, låter så in i helvete också.

Permalänk
Medlem

Har ni satt kontakerna upp o ner?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swor
Har själv samma problem, bara cpu och den fläkten som sitter i taket snurrar när jag startar. Sprillans nytt nätagg och Chassi (Corsair 450W, Antec P182). Byggde ihop det igår. Vad besviken man blir när det inte funkar, låter så in i helvete också.

Så fläktarn går inte igång och låter som in i helvete samtidigt?

Antec tricools är rätt högljudda på allt utom low. Ditt corsair 450 kan jag inte tänka mig att du bör höra mycket av däremot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Så fläktarn går inte igång och låter som in i helvete samtidigt?

Antec tricools är rätt högljudda på allt utom low. Ditt corsair 450 kan jag inte tänka mig att du bör höra mycket av däremot.

Hehe, när man väl fått igång dem så låter dom(dra fläktkontrollen till high sen tillbaks till medium/low) Jobbigt att behöva öppna sidan varje gång man ska starta. På low är dom tysta som du säger men kör jag på low kyler dom inget vidare. Nätagget är helt knäpptyst, är väl fläktarna som jag är besviken på. : /
Tror du det skulle hjälpa med eventuellt nexus/noctua fläktar? Noctua kanske är lite väl dyra för mig. Är det märkbar skillnad på dem?

Permalänk
Medlem

Nja, Nexus är bättre än Noctua NF-S12. P12 vet jag inte.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Nexus är märkbart tystare, men de snurrar ju 1000rpm om jag minns rätt, dvs lägre rpm än en tricool på låg, om jag inte är ute och cyklar. (tricool ligger på 1200 på låg, 1600 på medium och 2000 på high såvitt jag vet)

Så troligen lär kylningen i bästa fall bli ungefär oförändrad mot en tricool på låg misstänker jag.

Möjligen en scythe slipstream på 1200varv skulle kunna vara ett alternativ? Den flyttar såvitt jag läst mer luft per varvtal än tricool, men låter ev lite mer än tricoolen vid samma varvtal.

Noctua känns inte värt priset helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk

En nexus på max kan jag av egen erfarenhet säga blåser bra mycket bättre än en tricool på low.

Permalänk
Medlem

Ok, bra att veta
Verkar som den är mer effektiv "per varvtal" då, vilket ju är ett plus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm jag är rätt säker på att Tricool low går på 800rpm. Mina Noctua fläktar på 800rpm är dock super tysta... Testade en nexus på 1000rpm med men den lät mer.

Permalänk
Medlem

Möjligt... Jag kollade en recension jag hittade på Silentpcreview som sa 1200.
http://www.silentpcreview.com/article695-page3.html#tricool

Eller förresten: den här product flyern från Antec lär väl inte ha fel?
http://www.antec.com/pdf/flyers/TriCool.pdf
(jo, köper man tricools separat så är de transparenta)

Visa signatur

Permalänk

Med största sannolikhet ett dåligt samspel mellan regulatorn i Tricoolen (hur fungerar den egentligen?) och regulatorn i nätagget. Nätagget är inte byggt för att lastas med så små effekter som en fläkt på varje lina, och kan mycket väl ha svårt att hålla spänningarna då, speciellt som en fläkt har en induktiv last och inte resistiv som grafikkort och CPU:er.

Som andra redan har sagt: mät spänningarna!

För att få det att fungera så räcker det antagligen med att ansluta fläktmolexarna till samma nätaggsmolex som en av hårddiskarna eller DVD-spelarna. Då blir effekten på den linan tillräcklig för att nätagget skall klara av att ge rätt spänning. Prova!

Permalänk
Medlem

Aha... smart! Men nu har jag ryckt ut mina tricool och klippt dom med bultsax

Permalänk
Medlem

Har samma problem med tricool fläktarna som kom i p182 chassit jag köpte igår. två av fläktarna orkar inte starta på low och den tredje hoppar igång med ett ryck på low samt har ett tickande ljud. på medium och high startar dom dock finfint... :/

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Efter att ha Googlat runt så hittade jag ett sätt att fixa det på. Om man kopplar alla fläktar till en komponent som behöver mer ström så går det bättre för nätagget att skicka ut ström till fläktarna. Jag kopplade in alla mina fläktar till samma molex-kabel som min DVD-brännare och då funkade det!

/ Niclas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zanshi
Efter att ha Googlat runt så hittade jag ett sätt att fixa det på. Om man kopplar alla fläktar till en komponent som behöver mer ström så går det bättre för nätagget att skicka ut ström till fläktarna. Jag kopplade in alla mina fläktar till samma molex-kabel som min DVD-brännare och då funkade det!

Vad var det jag sade... Du hade bara behövt titta tre inlägg uppåt i tråden så hade du besparat dig lite googlande!

Permalänk
Medlem

Hehe, jo jag skulle ha kollat. Men det var så att jag googlade före du hade skrivit det inlägget och hittade tipset på en engelskspråkig sida och jag orkade inte läsa igenom inläggen över innan jag postade ^^