Permalänk
Medlem

Vad behövs i hemmanätverket?

Hej alla!

Jag är förbryllad över vilken router jag ska skaffa för att få till hemmanätverket. Vore mycket tacksam för tips!

Jag har nu en dir635-router vid comhem-modemet. En media-extender är kopplad till routern. Från routern går också en sladd till switch som i sin tur har alla servrar kopplade till sig. Två problem följer: servrarna på switchen hittar inte varandra + laggning vid streamning av film, även utan switchen.

Fråga1: vilken router lämpar sig bäst för streamning av mediafiler?
Fråga2: är det fel med en switch för servrarna, eller kan jag fixa nåt i routern så servrarna ser varandra?

Tack på förhand!
/R

Permalänk
Hedersmedlem

Om det ser ut som följande

Internet ---> Router --> Switch --> Datorer

.. så är det väldigt konstigt om datorerna inte hittar varandra. Har de dynamiska eller fasta IP-adresser? Det kanske enklaste är att sätta upp dem med statiska IP-adresser så att de inte behöver kommunicera med routern när de startas för att fungera på nätverket (DHCP behövs ej).

Om du ska strömma genom det lokala nätverket så används inte "routern" någonting, även om du använder LAN-portarna på den. Ska du strömma från Internet eller till Internet så begränsas hastigheten rätt mycket av vilken uppkoppling du har.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

jag har en dir 635 och jag har kan strema media filer över nätet eller det interna nätverket problemfritt utan det mista lagg
så det låter väldigt konstigt att du får laggnig även utan switch
jag vet inte exakt hur man ska ta reda på vart felet ligger
men du kan ju alltid testa uppdatera firmware på routern ifall du inte gjort det