Gigabyte 8800GT 512 Zalman i lagär!

Permalänk
Medlem

Tror inte Db.com har nån koll på detta om de svarar så, fan inte ens Urban på gigabyte.se visste om de gick i 100% eller varför från början... Ringde du dem eller? Du kan juh kontakta dem igen om det hela och informera om tråden här.. Så får du se om du får ett lika 100%igt svar från dem då, fråga om de kan GARANTERA detta och betalar återfrakten om det inte stämmer..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Installera äldre drivrutiner ... eller?

Eftersom jag har lite problem med detta kort så tänkte jag testa att köra med dom drivisarna som finns på gigabytes site, istället för dom som var nyast hos nvidia när jag installerade kortet.

Tror ni det kan lösa mina problem med random svart skärm som kräver power-off för att lösa, eller borde jag testa ännu nyare driv (om det finns)?

Och om jag nu ska köra med äldre driv, ska jag köra nåt rensningsprogram?
I sådana fall skulle en länk till ett sådant program sitta finfint, tack

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dan@work
Eftersom jag har lite problem med detta kort så tänkte jag testa att köra med dom drivisarna som finns på gigabytes site, istället för dom som var nyast hos nvidia när jag installerade kortet.

Tror ni det kan lösa mina problem med random svart skärm som kräver power-off för att lösa, eller borde jag testa ännu nyare driv (om det finns)?

Och om jag nu ska köra med äldre driv, ska jag köra nåt rensningsprogram?
I sådana fall skulle en länk till ett sådant program sitta finfint, tack

.21 drivarna funkar bra med mitt kort av första modellen... annars hjälper bara en nerklockning av kortet till t.ex 650/1625/900... kortet drar MYCKET ström när det utnyttjas fullt så det gäller att ha ett bra nätagg oxå.

Vilka spel är det som ger "svartskärm" ?

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricky_SE
.21 drivarna funkar bra med mitt kort av första modellen... annars hjälper bara en nerklockning av kortet till t.ex 650/1625/900... kortet drar MYCKET ström när det utnyttjas fullt så det gäller att ha ett bra nätagg oxå.

Vilka spel är det som ger "svartskärm" ?

R.

Ack, glömde helt bort att kolla vilken version av drivisar jag kör med..
Borde dock vara .21 eftersom jag har kvar filerna här på jobbet

Jag har andra modellen, Rev 1.0 Type B

Det som händer är (skamlöst citerar jag mig själv)

Citat:

...då slocknar skärmen, resten av burken låter som att den är igång, disken jobbar o.s.v. Skärmen rapporterar "no signal".
Detta händer mig lite random när jag spelar men än så länge så händer det högst en gång per kväll... Och inte vid vad jag skulle kalla intensivt grafikkortsarbete.
Och om jag då trycker på resetknappen så får jag post beep, en lång två korta.
Så enda sättet att få igång burken igen är att stänga av/på.

Q: What do the beeps emitted during the POST mean?
A: The following Award BIOS beep code descriptions may help you identify possible computer problems.
(For reference only.)
1 short: System boots successfully
2 short: CMOS setting error
1 long, 1 short: Memory or motherboard error
1 long, 2 short: Monitor or graphics card error
1 long, 3 short: Keyboard error
1 long, 9 short: BIOS ROM error
Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly
Continuous short beeps: Power error

Jag har ett corsair 450w agg, en q6600 i orginalhastighet, en gammal nec ide dvd-brännare, en 500gb sata, en 200gb sata och en 200 gig ata. Inga andra grejer som snor ström förutom en gammal fancontroller och *räknar* 5 chassifläktar... Jag har inte ens pluggat i någon usbpryl förutom musen.

Jag spelar enbart Anarchy Online och Lord of the rings online.
Första gången det hände så sprang jag omkring helt solo i Lotro men det händer även i AO.

Uppdaterade bios till mitt moderkort (Gigabyte P35-DS4 rev2.0) för tre dagar sen, fick "svarskärm" i förrgår, dock inte igår.
Dock så verkar det ha avhjälpt mitt bluescreenproblem. peppar peppar...

Det verkar som sagt hända helt random och jag har inte lyckats reproducera felet så en reklamation av kortet känns inte riktigt som att det skulle ge så mycket.

Så om jag ska "nedgradera" till .06, vad behöver jag göra?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppskatta OTROLIGT mycket om någon faktiskt förklarar hur det är med detta kortet. Hade tänkt beställa ikväll men nu blir jag tveksam. Bättre att köpa Leadteks med Zalman kylare kanske?

Kan man eller kan man inte styra fläkten? Jag kommer reglera den med en fläktregulator, antingen ZM-MFC2 eller Scythe Kama.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Jag skulle uppskatta OTROLIGT mycket om någon faktiskt förklarar hur det är med detta kortet. Hade tänkt beställa ikväll men nu blir jag tveksam. Bättre att köpa Leadteks med Zalman kylare kanske?

Kan man eller kan man inte styra fläkten? Jag kommer reglera den med en fläktregulator, antingen ZM-MFC2 eller Scythe Kama.

Borde ej vara några problem att styra fläkten med en regulator. Annars kan du för ca 200kr till(1595kr), få ett 8800GTS 512, tar lika mycket plats, blåser ut luften från chassit, lite mer prestanda, låter lite, kan även styras via Riva Tuner(överklockning,fläkt,mm,mm.......

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag lägger ner extremt mycket pengar på att få en så tyst dator det bara går utan vattenkylning, så något energiförbrukande 8800GTS som för oväsen är inget alternativ tyvärr.

Jag var beredd att betala 2000:- för att köpa MSI's 8800GT med Zalman VF1000, men så såg jag Gigabyte's och Leadtek's modeller.

Gigabyte - Zalman 8XX? - 1400:-
Leadtek - Samma som ovan? - 1500:-
MSI - Zalman VF1000 - 2000:-

Jag ska undervolta fläkten rätt rejält, undrar om den äldre Zalman kylaren hänger med då. VF1000 vet jag att det gör det från reviews, men tveksamt med den andra.
Sen att Gigabyte är 3cm kortare är attraktivt p.g.a. ett tight Antec Solo chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Saken är den att jag lägger ner extremt mycket pengar på att få en så tyst dator det bara går utan vattenkylning, så något energiförbrukande 8800GTS som för oväsen är inget alternativ tyvärr.

Jag var beredd att betala 2000:- för att köpa MSI's 8800GT med Zalman VF1000, men så såg jag Gigabyte's och Leadtek's modeller.

Gigabyte - Zalman 8XX? - 1400:-
Leadtek - Samma som ovan? - 1500:-
MSI - Zalman VF1000 - 2000:-

Jag ska undervolta fläkten rätt rejält, undrar om den äldre Zalman kylaren hänger med då. VF1000 vet jag att det gör det från reviews, men tveksamt med den andra.
Sen att Gigabyte är 3cm kortare är attraktivt p.g.a. ett tight Antec Solo chassi.

OK. Om du ska ha en så tyst dator som möjligt, kanske passiv kylning(Arctic Cooling Accelero) vore ett alternativ? Blir det för varmt, kanske en Noctua eller Nexus hjälper att kyla det bättre, och tystare? Sen är inte 8800GTS något Energi slukande kort, kanske drar några mer watt än GT, och det är ett väldigt tyst kort från början....

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en så tyst dator som möjligt ska du inte ha något kort med fläkt över huvud taget. Passiv kylning är ett mycket bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

GTS drar ju 50 watt mer än GT, det är en hel del.

Men passivt är tyvärr inget alternativ just för att det blir för varmt är jag rädd, att klämma in så mycket hårdvara i ett Antec Solo och sen ha minimalt med fläktar skulle göra att luften för grafikkortet inte flyttades runt alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

GTS drar ju 50 watt mer än GT, det är en hel del.

Men passivt är tyvärr inget alternativ just för att det blir för varmt är jag rädd, att klämma in så mycket hårdvara i ett Antec Solo och sen ha minimalt med fläktar skulle göra att luften för grafikkortet inte flyttades runt alls.

Tittar man på Sweclockers test, drar GTS 11 watt mer under test med 3D MARK, och 2 watt mindre i vilo läge, det är några watt i skillnad. 8800GTS MSI jämfört med 8800GT MSI.Om du nu oroar dej över värme problem, litet chassi, skulle jag utan tvekan välja GTS, då det blåser ut värmen från chassit. Och det är absolut inte högljutt, snarare låter ett GT mer, och det sprider värmen i chassit. But it is your choice.......

Permalänk
Medlem

Jag vet inget om Sweclockers test, men test från diverse stora engelska sidor har konstaterat annorlunda.

Du läser ju inte heller vad jag skriver, en originalkylare är helt enkelt inget alternativ. Det spelar ingen roll hur bra originalfläkten är, den är fortfarande en liten mygga som går upp i varv när man spelar.

Vad jag ska göra med Zalman kylaren är att koppla den till en Scythe Kama/Zalman MF-C2 och undervolta den till ~7V och dra nytta av heatsinken och endast låta fläkten bidra lite genom att pumpa bort lite luft. Zalman VF1000 presterar mycket bra även på 7V då den inte är hörbar längre, och Zalman VF700 ska inte vara väldigt långt ifrån.

Tar och beställer ett Gigabyte 8800GT nu i alla fall, så får jag se hur det går med fläkten. Är den omöjlig att kontrollera så är det bara att utnyttja öppet köp.

edit: Sigh, det existerar ju inga 2-pin hane till 3-pin hona adaptrar. Får köpa ett Leadtek 8800GT Zalman versionen istället. Den har dock ingen kylning för minnena.

edit2: Bestämde mig helt enkelt för att köpa det bästa och beställde ett MSI NX8800GT Zilent. Var inne på detta från första början men lockades löjligt nog av Gigabytes pris, som om några hundralappar ens skulle vara en faktor...
Kommer knappast bli missnöjd då kortet är stabilt fabriksöverklockat, har bra minneskylning och använder sig av Zalmans VF1000 heatsink+fan som har fått mycket bra kritik. Beställde även en Scythe Kama Meter för att undervolta den, och övriga fläktar.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Felet" med detta kortet är att det drar MYCKET ström och när inte nätagget "pallar" så är det en skyddskrets på kortet som stänger av... Har själv ett kort av första modellen som alltid funkar, tills man spelar spel med, "dualcore" stöd så prollen och g-kortet används till MAX, då stänger det av ibland... beror ju på att min X2 6400+ drar 125W... hade aldrig detta problemet med X2 4000+ (65W) och samma g-kort kort. Går ju inte att lita på vad som står på nätagget...

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem

Zalman VF700 låter som fan, jag hade den som standard på mitt 7900GS och vid 12V, 7V så låter den för mycket, först vid 5V blir den tyst.

Sen spelar det ju ingen roll om ett kort varvar upp när du spelar, du kommer inte att märka det då iaf. Och när du inte spelar och kortet befinner sig i 2D så varvar du ju ner fläkten. Just 8800GTS har ju fått bra recensioner för att vara tyst.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

Jag har redan beställt mitt 8800GT med VF1000 fläkten så, och den vet jag ska vara mycket tyst och fungera bra både vid 5V och 7V enligt SilentPCReview.

Jag vet inte vad dom flesta anser acceptabelt, men jag har just nu ett 7950GX2 och trots att det var det bästa kortet som fanns då så var det kännt för att vara rätt tyst. Men jag får rent ut sagt huvudvärk av fläkten när den går upp i varv när jag spelar AoC.

Dessutom är det inte alltid man spelar med hög volym, då MMORPG är något man kan chillspela lite med så att säga. Då allt annat i datorn är knäpptyst så kan jag inte direkt låta ett grafikkort förstöra det.

Men tack för tipsen, bara att fråga om någon är intresserad av kortet jag köpte så svarar jag när jag fått det.

Permalänk

Idag monterade jag ARCTIC COOLING ACCELERO S1 REV2. Hörde att original minneskylare har dålig klister så jag köpte Zalmans istället. Allt gick på c:a 260kr. Kör utan fäkt och är kanon nöjd. Provat att spela FFOW och Turok utan någon problem. Enligt PC Wizard 2008 ligger temp på 49 (IDLE) resp 63-65 grader när jag kör spel.
Ifall någon undrar ligger det i Antec P182.

Permalänk
Medlem

Necrovarning!

Jag börjar bli trött på mina svartskärmar nu och efter en del googlande blev man ju inte mycket klokare....

Ska köra lite tester när jag kommer hem idag men det börjar luta åt att eventuellt köpa ett nytt grafikkort eller möjligtvis ett nytt nätagg (650w ist för mina nuvarande fjösiga 450)

Mina problem verkar inte ha någonting med värme att göra så jag ska köra ett stresstest av minnena ikväll.

Visa signatur