Permalänk
Medlem

Nya objektiv från Tamron

Från fotosidan: http://www.fotosidan.se/cldoc/18363.htm

"Tamron lanserar två nya motorobjektiv för Nikon, AF 28-300mm F/3,5-6,3 teleobjektiv med bildstabilisering (modell A20N) och AF 28-75mm F/2,8 vidvinkelobjektiv (modell A09NII). Båda objektiven är specifikt konstruerade för användning med Nikons digitala SLR-kameror."

Båda kommer ha motor så t.ex D40 får autofokus.

Är ute efter ett nytt objektiv. Kollat på Nikons 18-200 men detta 28-300 såg intressant ut.
Tror ni det är nåt att ha ? Stort omfång på det, bra närgräns och bildstabilisering.
Känns som ett bra all-round objektiv.
Någon har som det på sin Canon ?

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Hedersmedlem

Ljussvaga superzoom objektiv är "aldrig" bra.

28-300 motsvarar 42-450 på Nikon och 45-480 på canon vilket blir ett ganska tråkigt brännviddsomfång.

Vad har du för objektiv nu och vad har du för kamerahus? Vilka brännvidder använder du mest?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

28-300 är som sagt inget roligt omfång på en cropkamera. Den brännviden lämpar sig bättre för FF (t.ex. 5D eller D3) men om man har råd med en sådan kamera så ställer man antagligen högre krav på den optiska kvaliten och ljusstyrkan.

Om du absolut vill ha en superzoom så borde du köpa en 18-200 istället.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att om man vill ha en sådan extrem superzoom är det bättre att köpa en kompaktkamera med superzoom. Fullständigt meningslöst i mitt tycke att sätta något sådant på en SLR.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Jag håller med att det är ett lite för stort omfång vilket kommer synas på bilderna antar jag. Är man nybörjare som mig är det lätt att bli imponerad på stora omfång

Tror jag ska fundera lite över vad jag vill ha för objektiv så återkommer jag med en ny tråd

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

I det här sammanhanget är INTE "ju mer, desto bättre" något som gäller. Här är det snarare "ju mer, desto sämre" eftersom alla dessa billiga super/telezoomar är skräp. De är billiga av en orsak, att ett objektiv kostar 10000-20000 istället för 1950 har sina orsaker. Det är pga bildkvalitet, skärpa, byggkvalitet, färgåtergivning, kontraståtergivning, ljusmätning med kameran och framförallt livslängd. Köp hellre ett begagnat 80-200 "tvåringaren" eller spara, för du kommer bara ångra dig.

Att sätta på ett skitobjektiv på en digital systemkamera är bara bortkastade pengar, då kan man likagärna (som tidigare skribent) köpa en kompakt superzoomare eftersom bildkvaliteten ändå är så pass usel.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Nu finns det ju andra aspekter än bara bildkvalitet. En systemkamera (även de alldra billigaste) har AF som är totalt överlägsen en kompakt, både vad gäller träffsäkerhet och hastighet, framför allt i "dåligt" ljus. De har även en riktig sökare, vilket, för mig, var en av de största anledningarna att jag skaffade systemkamera.
Sedan har man ju den störta fördelen i att man faktiskt kan byta objektiv och välja ett som passar _bäst för ändamålet_.
Ska man ge sig ut på resa och vill packa lätt kan tex ett 18-200 mycket väl vara ett bra (tom det bästa) alternativ(et), bara man ar medveten om de begränsningar som finns. Det är ju trots allt så att de sämsta bilderna är de man inte tar.
Nikons 18-200 (som ju är lite dyrare än Tamrons varianter iofs) är faktiskt inte alls så illa, tex, om man vill ha en superzoom och bara för att man skaffar ett sådant behöver det ju inte innebära att det är det enda objektivet man skaffar. Personligen hade jag kunnat tänka mig att äga ett dylikt, men jag har, för min personliga del, inte tyckt att det varit värt pengarna eftersom jag inte skulle använda det SÅ mycket.

Hur tamrons nya skapelser i form av superzoomar presterar vågar jag dock inte uttala mig om (tidigare ha de varit lite "sådär", men ska vara bättre nu, vad jag hört), men jag skulle definitivt inte vilja ha något som börjar på 28mm. Hellre då 100mm kortare i teleänden istället och att det börjar på 18mm.

Permalänk
Medlem

Visst, men sen varierar träffsäkerheten på autofokus beroende på vad du sätter på för objektiv. Till exempel Tamron 17-50 F2.8 har problem med att hitta fokus när det är dålig belysning, likaså Sigmas 30 F1.4. Har dem själv. En riktig sökare är alltid bra, så man ser vad man får med.

Visst är 18-200 ett OK objektiv, perfekt reseglugg eller för gatufoto eftersom hela brännvidden finns där. Dock så kommer man få problem när det blir lite mörkt eftersom det inte är så ljuskänsligt. Men visst kan man även ha med sig en 50 F1.8 i fickan vid sådana tillfällen.

Med tanke på prislappen så har det säkert blivit bättre än låt säg ett 70-300 för 1600 spänn, men med tanke på dess kompakta design och lätta vikt så är det antagligen inget direkt revolutionerande.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller