Alienware mx15, vad ska jag sätta i den?

Permalänk
Medlem

Alienware mx15, vad ska jag sätta i den?

Hej!

Ska ta mig i kragen och beställa en mx15, men jag funderar lite på vad jag ska sätta i den. Vill inte att priset rusar allt för mycket.

Tänkte mig:

15.4" WideUXGA 1920 x 1200 LCD (1200p)
Genuine Windows® Vista Ultimate
512MB NVidia® GeForce™ Go 8800M GTX
Intel® Core™ 2 Duo T9300 2.5GHz (6MB Cache 800MHz FSB)
4GB Dual Channel DDR2 SO-DIMM at 667MHz - 2 x 2048MB
Intel Turbo Cache Memory 1GB
Single Drive Configuration - 160GB 7200 RPM (8MB Cache) with Free Fall Protection
8x Dual Layer Writer (DVD±RW, CD-RW)
Alienware® Illuminated AlienFX® Keypad
AlienRespawn v2.0 Recovery DVD – Windows Vista Edition

Vill ha den några år och ha den för spel och musikproduktion. Lite liten HDD men jag tänkte mig en extern istället då extra HDD ändå kommer ta upp smartbayen för dvd läsarn. Känns som att det är samma sak att släpa runt på en Firewire HDD som att släpa runt på en smartbay HDD.

Ser det bra ut? Den konfigen kommer kosta ca 25000:-

Permalänk
Medlem

Ser mkt bra ut.
beställ 1gb minne istället o tjäna ~2000kr och sedan köp minnen i sverige o stoppa in istället?

Permalänk
Medlem

Men kommer den vara täckt av försäkringen då?

Har bara byggt stationära, detta kommer vara min första notebook någonsin :S

Edit..jag vet knappt vad som är bak och fram på en notebook ^^

Permalänk
Medlem

Kommer du stå ut med engelskt tangentbord eller kommer du byta till svenskt alternativt vet du något sätt att beställa med svenskt från början?

Permalänk

Du får en snarlik config på en Clevo D900C & den kan du handla i swe för en ngt billigare peng,

http://www.ggsdata.se/laptops/portanoted900cgtx-q6600.html

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte ha några problem med engelskt tangentbord, jobbat med massa mac som har bara har haft det och man vänjer sig ganska snabbt.

Man kollar ju sällan eller aldrig på tangernterna ändå. Bara att vänja om dem lite.

Dock hade jag aldrig stått ut med en blå dator! Och priset blir ~detsamma med Vista ultimate. Tack för tipset dock.

Permalänk

Dessutom är Clevon en 17-tummare medans mx15 är 15 tum.

Permalänk
Medlem

Indeed.

Ute efter den prestandad i en 15" och det verkar ingen annan ha.

Permalänk
Medlem

Enda jag skulle ändra i grund specen är 1920 skärmen, T9300 CPU, 8800GTX kort och sen lägga till 80GB smatbay HDD.

Resterande som Ram och HDD kan man själv uppgradera lätt.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Ah, ok 15" då går Clevon Fetbort för Lyron.

Permalänk
Medlem

Det blev:

Display: 15.4" WideUXGA 1920 x 1200 LCD (1200p)
System Lighting: Alienware® AlienFX® System Lighting - Blue
Operating System: Genuine Windows® Vista Ultimate - English
Graphics Processor : 512MB NVidia® GeForce™ Go 8800M GTX
Processor: Intel® Core™ 2 Duo T9300 2.5GHz (6MB Cache 800MHz FSB)
Memory: 4GB Dual Channel DDR2 SO-DIMM at 667MHz - 2 x 2048MB
Turbo Cache Memory: Intel Turbo Cache Memory 1GB – Accelerate Data Transfer Speed
System Drive: Single Drive Configuration - 160GB 7200 RPM (8MB Cache) with Free Fall Protection
Smart Bay: 80GB 7200RPM (8MB Cache) Smart Bay
CD/DVD/RW: 8x Dual Layer Writer (DVD±RW, CD-RW)
Sound Hardware: Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192Khz) with surround sound
Keypad: Alienware® Area-51 m15x AlienFX® Keyboard - English
Wireless Network Card: Internal Intel® Wireless 4965 a/b/g/Draft-N Mini-Card

Orkar inte byta ut saker själv. Hoppas den blir lika bra som jag tror! Surt annars ^^

Permalänk

Den ser riktigt trevlig ut.

Vad landade kalaset på?

Permalänk
Medlem

~26500 med frakt. Känns väldigt mycket, men jag tror nog det kommer vara värt det.

Permalänk

tror att du blir kalas nöjd

Permalänk
Medlem

gör gärna en recension/ta bilder på det hela från order till att du öppnar den för jag är också intresserad av en sån.

Permalänk
Medlem

Det kan jag göra. Börjat strula lite redan dock, tydligen så gillar dom inte vanliga kort transaktioner och måste dubbel kolla allt. Men dom vill ha papper som vi inte har i sverige så jag håller på att lösa det med dom nu.

Förhoppningsvis går den i produktion imorn.

Permalänk
Medlem

Funderade själv på just den mx15 när den kom, verkar otroligt trevlig, har ju dessutom fått riktigt höga betyg i tester och dylikt.
Dock, inget svenskt tangentbord = går bort för mig, tyvärr.
Vill ha en 15" laptop med så bra prestanda det går, men tänker inte riktigt kompromissa på användarvänligheten.

Skulle dock vara intressant med bilder när du får den, riktigt sjuk laptop

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Japp, kommer fota den och göra en liten recention.

Engelskt tangentbord vänjer man sig vid fort, tänkt bara på hur sällan du tittar på tangenterna, typ aldrig, och sen är det bara en kort inlärnings period för att lära sig hur dem sitter, inte värre än att köpa ett nytt svenskt tangentbord.

Förövrigt så är min order godkänd och det ska ta 10-15 arbetsdagar till leverans.

10-15min känns dock för mycket just nu!

Permalänk

Lyron, om det strular med svenskt betalkort så kan du begära om att få wiretransfer information från Alienware och sedan går du bara till din bank och för över pengarna manuellt. (alternativt för du över själv från din internetbank)

Personligen tycker jag den var lite saftig i priset. Visst, det är ett mycket bra grafikkort i den, 8800GTX, men detta är typ det enda som skiljer den mot en Asus V1SN som kostar ca 11000kr mindre i sverige.

För 11000kr får du en hyffsad stationär burk med 9800 kort som du kan använda de gångerna när du vill spela med MAX upplösning.
Dessutom är en asus v1sn betydligt strömsnålare och mer portabel än en alienware i min mening...

Sen har du ju det där med asus support

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Blue_moon_, det är fel att jämföra en stationär och en bärbar i pris.

Du få vad du betala för. Alienware med 8800gtx kort är 3ggr starkare än ett 8600gt med ddr2. Énligt tester för alienwaren 9000+ i rdmark06 medan v1sn få knappt 3000.

Enligt mig är Alienware värt priset då den är det enda 15" som ha ett 8800gtx kort.

Permalänk
Medlem

Betalningen löste sig tillslut, snabb support, tog bara nån timme att lösa det via mail.

Och som sagt, jag vill ha en bra 15" och detta var den enda som hade det jag ville ha.

Spelbarhet och möjlighet för musikprouktion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaoBui
Blue_moon_, det är fel att jämföra en stationär och en bärbar i pris.

Du få vad du betala för. Alienware med 8800gtx kort är 3ggr starkare än ett 8600gt med ddr2. Énligt tester för alienwaren 9000+ i rdmark06 medan v1sn få knappt 3000.

Enligt mig är Alienware värt priset då den är det enda 15" som ha ett 8800gtx kort.

Nej det är inte "fel".
Jag underströk att den enda egentliga skillnaden i prestanda mellan Aliendatorn och en V1SN är grafikkortet. Personligen skulle jag hellre lägga den ca 11000kr stora prisskillnaden på en stationär speldator och nöja mig med en dator som tex. V1Sn som också funkar utmärkt till spel. V1SN spöar en Alienware duktigt också i batteritid.

Föresten, vad menar du med att ett 8800GTX är tre gånger "starkare" än ett 8600M GT ? Orkar ett 8600M GT lyfta 100kilo och ett 8800 kort 300kilo?

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Klart man kan ha en stationär speldator om man har plats med den.

Förövrigt så ha mx15, med smartbay batteriet och stealth mode närmare 5 timmars batteritid.

Permalänk
Medlem

Blue_Moon:

Han ville ha det kraftfullaste som finns i 15,4" format och jag förstår honom faktiskt. Alla har inte samma krav och uppenbarligen vill han verkligen ha ett 8800M och inte ett 8600M.

Permalänk
Medlem

Hmm, finns det kanske något alternativ laptop med ett 8800gt/gtx kort som är billigare? behöver inte vara just 15". Ute efter en speldator men budgeten klarar inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem

Jag jagar också verkligen en laptop med bättre prestanda än 8600M GT..
Jag menar alienware'n kör 8800... man vet att den presterar.
Men man betalar sjuka pengar för märket, vilket egentligen är "fine", fast den har inte ens svenskt tangentbord, och lite andra saker jag läst om jag inte riktigt diggar.
Så ska jag verkligen lägga ut så mycket deg, väntar jag nog lite på en normalare tillverkare.. fast fan vet.
Det är inte direkt svårt att beställa en alienware heller, det drar lite i spendera tarmen faktiskt.

Edit:
X9000, vad är den egentligen "värd" i prestanda?
Inte direkt blivit klok på det jag läst, mycket av det negativa man läser kan å andra sidan vara lite epenis-avund...

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk

Maskiner med 8800m GTX kostar i dagsläget en en peng.
men det går ju ner i pris samt i takt att det kommer nyare kort som dessutom säkerligen är strömsnålare osv,

men så är det, ligga på topp så kostar det.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått den! Eller ja i måndags.

Problem från början, CPU fläkten var trasig, låter som en proppeler och skapar vibrationer, har fått dem att skicka en ny nu, först ville dom ha tillbaks hela datorn. Men ja, jag ville inte bli av med den redan. ^^

Förutom detta så är den helt felfri och underbar.

Skärmen är ruskigt skön, kör Vista i 1920x1200 och förstår inte hur jag kunnat ha mindre. Allt är i perfekt storlek, satte mig vid gammla burken och tyckte det såg ut som tegelstenar på skärmen.

System stabiliteten finns det inget att klaga på, den blev lite varm när jag var i 25-mans raid och hade winamp, msn, firefox uTorrent på samtidigt. Men inga problem med det, kunde tabba runt utan att den slöades ner eller så. Ljudkortet förvånade mig välfigt mycket, trodde att jag skulle behöva koppla in mitt Ozone direkt men det låter faktiskt väldigt bra.

Utseende mässigt är den extremt vacker. Snyggare än Alienwares egna bilder faktiskt. Ljussättningen som går att ändra färg på är väldigt bra, störs inte alls av det, har till och med Alienware loggan underskärmen som skiftar i färg utan att det är störande.

Tangenbordet är sjukt skönt och snabbskrivet, när man vant sig vid att man inte har några svenska tangenter, men sen så tittar man sällan på dem när man skriver.

Allt i allt så är jag väldigt nöjd med köpet. Visst fläkten var ett stort minus men jag hade nog bara otur, oavsett vad man köper så kan det ju gå sönder. Supporten har vart relativt snabb. Verkar ta ett tag innan man kommer in i systemet med därifrån går det fort.

Ringde även dom och det var inga överdrivna kötider.

Så är man beredd på att betala 20-30000 för en dator så är detta ett väldigt bra val.

Permalänk
Medlem

Det är en riktigt fin laptop du har fått där. Grattis Synd på fläkten bara, men sånt händer ju..

Jag vill ändå bara nämna CLEVO igen. Orkar man vänta i ett par månader och vill ha en 15 tums skärm med oöverträffad prestanda till ett relativt lågt pris så kolla in den här.

http://www.pcmicroworks.com/edge.htm

Quad proc, 8gb ram, 9800gtx med 1gb mm.. Skeppar till Sverige och om man vill så sätter dom kostnadsfritt in ett svenskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Inga bilder eller?