Permalänk

HTPC-komponenter

Jag funderar på en HTPC. Vad tror ni om dessa komponenter.

Är det något mer man ska tänka på? Duger dessa komponenter för att spela upp 1080p?

Permalänk
Medlem

Denna är bra mycket bättre än den du plockat ihop och är dessutom billigare, du behöver inget grafikkort på dett amoderkort då det är mycket bra det inbyggda.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Denna är bra mycket bättre än den du plockat ihop och är dessutom billigare, du behöver inget grafikkort på dett amoderkort då det är mycket bra det inbyggda.

http://img159.imageshack.us/img159/2097/namnlseo6.th.png

Nu vart jag också sugen!

Vart är detta?

/R

Permalänk
Medlem

PSU saknas ju?

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Nu vart jag också sugen!

Vart är detta?

/R

Allt detta finns på Inet.se

mycket bra grejer och snabba leveranser på 2 dagar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
PSU saknas ju?

lägg till ett Corsair 450W då så kommer den vara kung!
Finns till bra pris på Inet.se med

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
lägg till ett Corsair 450W då så kommer den vara kung!
Finns till bra pris på Inet.se med

Varför ett 450W till en htpc? Är ju helt galet onödigt och blir dålig verkningsgrad med så mycket överkapacitet.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Varför ett 450W till en htpc? Är ju helt galet onödigt och blir dålig verkningsgrad med så mycket överkapacitet.

Då kan väll du ta fram ett nätaggregat med lägre maxeffekt som dessutom har högre effektivitet vid låg effekt. Det är finns idag knappt några bra nätaggregat med effekter på lägre än 450 watt.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Corsairs 450 wattare är suverän & tyst. Om du hör den under filmtittande skall du förmodligen ta örat från HTPC:ns chassie och koncentrera dig på filmen.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Varför ett 450W till en htpc? Är ju helt galet onödigt och blir dålig verkningsgrad med så mycket överkapacitet.

varför?

för det priset det ligger på nu så tycker jag det är helt kanon bra till en htpc.
dålig verkningsgrad? tell me more??

tyst och mycket pålitligt!

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Corsairs 450 wattare är suverän & tyst. Om du hör den under filmtittande skall du förmodligen ta örat från HTPC:ns chassie och koncentrera dig på filmen.

Kan man höra Corsairs 450w nätagg när det är helt tyst i rummet och när man kollar på skräckfilmer som har helt tysta stunder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
Kan man höra Corsairs 450w nätagg när det är helt tyst i rummet och när man kollar på skräckfilmer som har helt tysta stunder?

Beror ju på om du bor helt ljudisolerat & på hur långt ifrån du sitter.
Har själv HTPC:n ca 2,5 m från sittplats & där hörs den inte.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

vi säger att jag sitter 1m från den och det är helt ljudisolerat

Permalänk
Medlem

då ska du inte höra mycket av den nej.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Avstängd

Det är snarare hårddisk och processorfläkt du kommer höra.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Ja du hör det Folk som inte hör det har bara dålig hörsel eller vet inte vad ljud betyder.

Jag hör mitt corsair 450 watt och då är det ca 3m till datorn. Kan påpeka att jag då kör processorn passivt och det inte finns några andra fläktar i datorn förutom nätaggets.

Finns inga tysta nätagg förutom de som inte kör/har en fläkt eller är egenmoddade då alla säger att corsairs nätagg ska vara tysta vilket jag inte håller med om alls. Men tystare med fläkt får du nog leta efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boveang
Ja du hör det Folk som inte hör det har bara dålig hörsel eller vet inte vad ljud betyder.

Jag hör mitt corsair 450 watt och då är det ca 3m till datorn. Kan påpeka att jag då kör processorn passivt och det inte finns några andra fläktar i datorn förutom nätaggets.

Finns inga tysta nätagg förutom de som inte kör/har en fläkt eller är egenmoddade då alla säger att corsairs nätagg ska vara tysta vilket jag inte håller med om alls. Men tystare med fläkt får du nog leta efter.

Det är det vi försöker säga, att Corsair ett ut av dom tystaste som finns med fläkt då givetvis!

OffTopic:

Är någon intresserad av lite htpc produkter så skicka ett PM till mig så diskuterar vi pris!

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Om nätaggets fläkt är den enda fläkten i datorn kommer det låta mer än om du har chassifläktar. Temperaturen på den inkommande luften i agget blir högre så nätaggets fläkt måste jobba hårdare för att hålla nere aggets temperatur.

Undrar om du inte skulle få ned ljudnivån med två undervoltade 120mm chassifläktar, skulle jag tippa iaf.

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooki
Om nätaggets fläkt är den enda fläkten i datorn kommer det låta mer än om du har chassifläktar. Temperaturen på den inkommande luften i agget blir högre så nätaggets fläkt måste jobba hårdare för att hålla nere aggets temperatur.

Undrar om du inte skulle få ned ljudnivån med två undervoltade 120mm chassifläktar, skulle jag tippa iaf.

/M

Suger ditt nätagg in luft??

mitt blåser ur den värmen som blir.

Visst skulle man få ner med undervoltade 120mm fläktar, bara luften inte står still så värmen bildas.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

varför inte gå på ett antec fusion med nätagg istället?
http://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-fusion-...

sen hade jag personligen gått på ett intel system grundat på Gigabyte GA-73PVM-S2H.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=237811
Har alla utgångar man behöver inkl HDMI.

Cpu till det skulle väll kunna vara Intel Pentium Dual-Core E2180
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=211084

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
varför inte gå på ett antec fusion med nätagg istället?
http://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-fusion-...

sen hade jag personligen gått på ett intel system grundat på Gigabyte GA-73PVM-S2H.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=237811
Har alla utgångar man behöver inkl HDMI.

Cpu till det skulle väll kunna vara Intel Pentium Dual-Core E2180
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=211084

Visst kan man köpa chassie med nätagg, men folk som inte vet eller kan så mycket om datorer kanske vill ha ett tyst och beprövat nätagg direkt, istället för att lägga extra pengar på ett till om dom inte blir nöjda.

Men visst är det ett bra köp!

1300:- är inte så farligt för chassie och nätagg!

Varför skulle du gå på ett Intel system?

Det moderkortet du länkade till har inte det bästa och beprövade chipset 780G. Så man slipper köra med ett grafikkort! (extra onödiga pengar)
Som även klarar av 720p, 1080p! och viss avkodning.

Sen är AMD bevisat svalare med som nästan alla hoppas jag vill ha i en HTPC. Iaf jag!

En AMD Athlon64 X2 4850e 2.5Ghz tex klarar av 1080p utmärkt!
Några kronor dyrare än en E2180 men svalare som sagt!

/Johan

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Visst kan man köpa chassie med nätagg, men folk som inte vet eller kan så mycket om datorer kanske vill ha ett tyst och beprövat nätagg direkt, istället för att lägga extra pengar på ett till om dom inte blir nöjda.

Men visst är det ett bra köp!

1300:- är inte så farligt för chassie och nätagg!

Varför skulle du gå på ett Intel system?

/Johan

får väll erkänna att jag inte hade koll på att amd var svalare.

skönt att amd fortfarande stå upp mott intel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooki
Om nätaggets fläkt är den enda fläkten i datorn kommer det låta mer än om du har chassifläktar. Temperaturen på den inkommande luften i agget blir högre så nätaggets fläkt måste jobba hårdare för att hålla nere aggets temperatur.

Undrar om du inte skulle få ned ljudnivån med två undervoltade 120mm chassifläktar, skulle jag tippa iaf.

/M

Provat det också, 2st Nexus 120mm på 5V som suger ut luft. Men det blir ingen som helst skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Denna är bra mycket bättre än den du plockat ihop och är dessutom billigare, du behöver inget grafikkort på dett amoderkort då det är mycket bra det inbyggda.

http://img159.imageshack.us/img159/2097/namnlseo6.th.png

"Duger" det inbyggda grafikkortet eller är det bättre att offra mitt 8600GTS från speldatorn? Måste isf köpa nytt GFX till den också "/

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
"Duger" det inbyggda grafikkortet eller är det bättre att offra mitt 8600GTS från speldatorn? Måste isf köpa nytt GFX till den också "/

Det duger aldeles utmärkt till uppspelning av HD-material upp till 1080P (om hårdvaruacc funkar med filmen i fråga).

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
(om hårdvaruacc funkar med filmen i fråga).

Hur vet man det? Och vad innebär det?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Hur vet man det? Och vad innebär det?

När en film "rippas" så väljer man diverse inställningar. Är profilen gjord på korrekt sätt kommer den stödja hårdvaruacc och flyta som smör, stödjer den inte hårdvaruacc är det din processor som får bära hela tyngden.

Det vet man när man exempelvis laddar hem valda film, eller så får man testa sig fram.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Aha okey. Då ska det inte bli några problem då : )

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Är filmer som är märkta med x.264 och 720p osv alltid kompatibla med hårdvaruacc.?

Permalänk
Medlem

Nej... fast dom flesta är det, och bara med MPC HC senaste builder

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH