Permalänk

cpu-kylare till 9450 & Asus P5E

Hej, jag har precis beställt en Intel Q9450, att monteras på ett Asus P5E-kort i ett CoolerMaster Centurion 5-chassi, och skulle vilja ha tips på effektiva och tysta kylare.

Målet är att klocka upp prollen till ca 3.2 på luft, men jag vill också att kylaren skall vara tyst. Jag är osäker på vilka kylare som får plats på kortet, och för den delen, om de ryms i mitt chassi.

Måtten på mitt chassi är (w-h-d) 202x435x480mm

Tack på förhand.

Visa signatur

=[OG]=DaddyLongLeg / www.oldgents.se

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

jag skulle gått på Scythe Ninja plus Rev B som är riktigt tyst och kyler bra.

anra rekommendationer:
Artic cooling Freezer 7
Thermalright ultra 120 extreme
Scythe infinity/mugen

Permalänk

Tack för svaren. Anledningen till att jag startade en ny tråd var lite frågan om ifall kylarna passar på just ett Asus P5E och ifall det räcker till även för quad-core. På tex. Zalmans hemsida är det tydligen skillnad på C2D och C2Quad, för vissa kylare verkar inte fungera till quads.

Jag har kikat lite på Scythe, men vågar man flytta datorn med den bamsen monterad? Nästan 1 kg i några små skruvar rätt i moderkortet

Visa signatur

=[OG]=DaddyLongLeg / www.oldgents.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daddylongleg
Tack för svaren. Anledningen till att jag startade en ny tråd var lite frågan om ifall kylarna passar på just ett Asus P5B och ifall det räcker till även för quad-core. På tex. Zalmans hemsida är det tydligen skillnad på C2D och C2Quad, för vissa kylare verkar inte fungera till quads.

Jag har kikat lite på Scythe, men vågar man flytta datorn med den bamsen monterad? Nästan 1 kg i några små skruvar rätt i moderkortet

Jag har kört med den stora ninjan i över ett år och haft datorn stående hela tiden samt flyttat den en del.

Det har fungerat helt utan problem men det är viktigt att man verkligen trycker till Push-pinsen ordentligt.

Det som är bra med ninjan är att den har vikten koncentrerad nära moderkortet vilket gör att momentet inte blir så stor. Jag skulle dock rekommendera att långväga transport sker med liggande dator för att minimera riskerna.

Permalänk
Medlem

Hej!

Finns så många trådar nu om vilken kylare man ska köpa etc.

Jag har rekommenderat Thermalright Ultra 120 Extreme till alla, kör med den själv + en Noctua 120mm och det funkar kanon.

Noctua's kylare ska också vara bra eller Tuniq Tower.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Avstängd

Tuniqs medföljande fläkt är ett monster på att blåsa och låta =)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daddylongleg
Tack för svaren. Anledningen till att jag startade en ny tråd var lite frågan om ifall kylarna passar på just ett Asus P5B och ifall det räcker till även för quad-core. På tex. Zalmans hemsida är det tydligen skillnad på C2D och C2Quad, för vissa kylare verkar inte fungera till quads.

Jag har Asus P5E och q9450 och använder en Zalman CNPS9700LED. När du väljer kylare, tänk på att det är ganska tight på det moderkortet och om du köper en bamsing så kan du antagligen inte använda den extra minifläkten som följer med som ska sitta på en av kylflänsarna. Ska du inte mastodontklocka så är det ju lugnt att köra utan den. Jag kör utan.