Kan min Scythe Ninja Mini förstöras om jag inte tar bort gamla kylpastan från CPU?

Permalänk
Medlem

Kan min Scythe Ninja Mini förstöras om jag inte tar bort gamla kylpastan från CPU?

Tja,

Har beställt en Core 2 Duo processor men vill innan det använda Scythe Ninja Mini för att kyla AMD Athlon 64 3400+ som har en kärna. Jag vill inte ta bort kylpastan på den för att jag inte har lust att köpa kylpasta. Skadar det Scythe Ninja Minis heatpipes vätska?

Är AMD Athlon 64 3400+ snabbare än Intel Pentium 4 3,2 ghz?

Permalänk
Medlem

nej 3400 har orginal klock frekvens på 2 ghz

Permalänk
Medlem

Okej men kommer processorkylaren Scythe Ninja Mini bli skadad om monterar den och inte tar bort gamla kylpastan som sitter på processorn? Har hört att "heatpipes" har en sort av vätska och kan förstöras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosen70
nej 3400 har orginal klock frekvens på 2 ghz

... Man kan inte jämföra Klockfrekvenserna mellan en P4 och en Amd 64.

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
Okej men kommer processorkylaren Scythe Ninja Mini bli skadad om monterar den och inte tar bort gamla kylpastan som sitter på processorn? Har hört att "heatpipes" har en sort av vätska och kan förstöras.

Permalänk
Medlem

Ja den kommer sprängas, vad tror du själv?

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Re: Kan min Scythe Ninja Mini förstöras om jag inte tar bort gamla kylpastan från CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
Tja,

Har beställt en Core 2 Duo processor men vill innan det använda Scythe Ninja Mini för att kyla AMD Athlon 64 3400+ som har en kärna. Jag vill inte ta bort kylpastan på den för att jag inte har lust att köpa kylpasta. Skadar det Scythe Ninja Minis heatpipes vätska?

Är AMD Athlon 64 3400+ snabbare än Intel Pentium 4 3,2 ghz?

Nej det kommer inte att vara någon fara. Dock kommer du säkert få processorn några grader varmare. Jag skulle ha bytt kylpasta. En tub Artic silver kostar inte många kronor. Men vill du inte så kommer inte kylaren eller processor ta skada om du har gammal kylpasta på.

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Medlem

Okej undrar varför jag läste nånstans att vätskan i heatpipes kan rinna ut :S

edit: så det skadar absolut iinte scythe ninja mini kylaren om jag monterar den på en processor med gammal kylpasta eller utan kylpasta?

Permalänk
Medlem

Nä de kommer inte skada Din Ninja men där imot så kommer du nog få högre temp på prollen, Har aldrig hört att de ska vara någon typ av vätska i rören?

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
Okej undrar varför jag läste nånstans att vätskan i heatpipes kan rinna ut :S

edit: så det skadar absolut iinte scythe ninja mini kylaren om jag monterar den på en processor med gammal kylpasta eller utan kylpasta?

Kylpasta ska du ha. Men om den är gammal eller inte gör inte så mycket. Kör inte utan, då har du ingen processor kvar.

Edit: Rören består enbart av koppar. Det är ingen vätska i dem?

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk

Jo det är ofta vätska i dem, typ alkohol som avdunstar och kondenserar. Såg att det finns en bra bild här i någon tråd...

Kylpasta består ofta av metallpartiklar för att leda värmen bra så det är inget magiskt som kan fräta/oxidera sönder koppar...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurvztr
Kylpasta ska du ha. Men om den är gammal eller inte gör inte så mycket. Kör inte utan, då har du ingen processor kvar.

Edit: Rören består enbart av koppar. Det är ingen vätska i dem?

Kylpastan som sitter på processorn är kanske några månader gammal och har kylts av en annan cpukylare.

Så skadar det verkligen inte Scythe Ninja Mini om jag tar bort gamla cpukylaren och monterar Scythe Ninja Mini direkt på processorn som har gammal kylpasta? Skadar det absolut inte Scythe Ninja Mini?

Kommer den få permanent sämre kylningsförmåga?

Vill vara 100% säker.
Jag förlorar väl inte garantin heller?

Permalänk
Medlem

F'n va du tjatar! Nej det skadar inte. Bara det finns någon form av kylpasta så funkar det. Du får absolut inte köra utan kylpasta. Kylaren kommer absolut inte att ta skada, det är isåfall processorn som tar skada av höga temps.

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Medlem

Okej sorry men ville bara va säker.
Så heatpipes som innehåller vätska tar inte skada heller? Då ska jag montera Scythe Ninja Mini på en processor med gammal kylpasta, så det är inte skadligt? Sista frågorna

Permalänk

Jo där är vätska i heatpipes, att kylaren kan gå sönder och att vätskan skulle rinna ut har jag däremot aldrig hört talas om. :s

http://www.dynatron-corp.com/images/products/heatpipe/heatpip...

Permalänk
Medlem

Tror inte de är många heatpipes som har vätska i sig

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=892&num=1

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Så heatpipes som innehåller vätska tar inte skada heller p.g.a. gammalkylpasta som redan är applicerad? Då ska jag montera Scythe Ninja Mini på en processor med gammal kylpasta applicerad, så det är inte skadligt? Sista frågorna LOVAR!

Ursäkta mig så mycket om jag frågar samma fråga igen men hoppas att ni förstår att jag vill vara 100% säker.

Permalänk
Medlem

Nej gör de inte hela huset kommer gå i luften
OBS ironi

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Inte för att låta irriterad men för i hel.... Den tar inte skada av det & inte kan rören börja läcka pga det. Du har fått svar på dina frågor ett par gånger redan & det borde räcka...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det för skillnad på ny och gammal kylpasta? Har du hört att gammal pasta ska ha frätande egenskaper? Om den nu hade det hur i helsike skulle den kunna fräta igenom flera mm metall?

Att du ens vågar ta i datorn så orolig som du verkar. Du kan ju få en stöt eller ha sönder något

Har aldrig hört talas om att pipesen skulle innehålla någon vätska, och om de nu gör det spelar det ju ingen roll, det är tjock metall mellan. Sen är gammal kylpasta samma sak som ny, bara lite mer uttorkad.

Vill inte verka brysk, men ge upp nu. 100% säker blir man aldrig. Större mening att oroa sig för att bli rånmördad vid bankomaten eller påkörd av en bil när man ska gå och hämta pizza.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eratus
Alltså vad är det för skillnad på ny och gammal kylpasta? Har du hört att gammal pasta ska ha frätande egenskaper? Om den nu hade det hur i helsike skulle den kunna fräta igenom flera mm metall?

Att du ens vågar ta i datorn så orolig som du verkar. Du kan ju få en stöt eller ha sönder något

Har aldrig hört talas om att pipesen skulle innehålla någon vätska, och om de nu gör det spelar det ju ingen roll, det är tjock metall mellan. Sen är gammal kylpasta samma sak som ny, bara lite mer uttorkad.

Vill inte verka brysk, men ge upp nu. 100% säker blir man aldrig. Större mening att oroa sig för att bli rånmördad vid bankomaten eller påkörd av en bil när man ska gå och hämta pizza.

Word

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Han har nog läst någonstans att direct touch kylare kan skadas av vissa kylpastor :p. Varför man skulle vilja sätta in en ny kylare utan att byta pastan är obegrepligt dock, man lär endast få sämre temperaturer.

Och hela tanken med Heatpipes är just att vätska förångas. Sen exakt vad för vätska/gas det är och när det förångas osv vet jag ej.

Permalänk
Medlem

Okej, ni sätter ribban själva. Killen frågar saker som ni redan vet svaret på, antagligen för ni varit här länge eller har någon annan form av erfarenhet av detta.

En korrekt heatpipe ska ha vätskor i sig. Kopparen är bara för att värmen ska nå vätskan snabbt då koppar leder värme bra.

Om du tar av Mini Ninjan, och sätter på kylaren direkt på processorn utan att rengöra kylpastan så kommer du troligen få högre temperaturer, dock inte på skadliga nivåer. Detta är troligen för det kommer för lite kylpasta, så om processorns IHS inte är 100% plant så kommer du märka av höga temperaturer. Det bästa är att testa.

Kylpastan har ingenting att göra med processorn eller kylaren, det är bara ett hjälpmedel för att förbättra kontakten mellan IHS(processorn) och kylaren. Om man inte lägger dit kylpasta så bildas det mer eller mindre luftfickor som bidrar till att höja temperaturerna. Jag läste också att någon skrev att man absolut inte fick köra utan kylpasta. Detta är helt fel, om man har tur så behövs inte kylpasta. Men om IHS/kylare är oplan så kommer temperaturerna skjuta i höjden. Man kan lägga till ca 20*c utan kylpasta. Så om du har 50grader celcius på processorn under belastning lär det ökas till cirka 70. Än en gång, testa.

Glöm inte att det medföljer en påse kylpasta med Ninjan om den inte redan är slut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Han har nog läst någonstans att direct touch kylare kan skadas av vissa kylpastor :p. Varför man skulle vilja sätta in en ny kylare utan att byta pastan är obegrepligt dock, man lär endast få sämre temperaturer.

Tror jag inte. Varför? han kanske inte överklockar, tänkt på det? Jag menar vad gör det för skillnad om han har 50 eller 60 grader på processorn? Säger magkänslan att processorn får längre livslängd eller? Obregripligt? Det kostar pengar, och det gör i hans fall ingen skillnad. Även om pengarna inte är problemet så kanske han inte pallar gå till närmsta affär eller betala mer pengar för frakten än för själva kylpastan.

Sik annelerini.
Skärp er.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Tror jag inte. Varför? han kanske inte överklockar, tänkt på det? Jag menar vad gör det för skillnad om han har 50 eller 60 grader på processorn? Säger magkänslan att processorn får längre livslängd eller? Obregripligt? Det kostar pengar, och det gör i hans fall ingen skillnad. Även om pengarna inte är problemet så kanske han inte pallar gå till närmsta affär eller betala mer pengar för frakten än för själva kylpastan.

Vad frågade du med din "varför?"

Jo det är klart att han kanske inte överklockar. Men tanken med att byta kylare brukar ju vara att få ned temperaturen och ljudnivån (eller bara det enda eller det andra). Men om man ändå lägger ut minst 360 borde man nog gå "ett steg längre" och lägga ut 20-40kr extra för en liten tub kylpasta. Okej, jag ändrar mitt påstående.

Det är helt obegrepligt för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lethul
Det är helt obegrepligt för mig.

Bättre:)

Mitt varför var till

Citat:

Varför man skulle vilja sätta in en ny...

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Sålänge inte Rambo kommer förbi och går lös på dina heatpipes kommer skiten inte rinna ut.

Permalänk
Medlem

Hahaha, ja risken att Rambo tittar förbi och drar några salvor i burken med sin M60 är nog ungefär lika stor som att kylpastan skulle fräta sönder din kylare.

Menade inte att låta taskig, klart man ska vara rädd om prylarna, men det finns en gräns. Är du så orolig som du låter borde du kanske köpa en tub med pasta.

Jag var så grymt nära att skriva något i min första post i stil med "Fan använd inte den gamla pastan, en polare till mig gjorde precis så med samma prolle och samma kylare. All kylvätska rann ut och blev förstörd. Inte nog med det, det rann även ut kylvätska på golvet så halva parketten blev förstörd!"
Men jag höll mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eratus
Hahaha, ja risken att Rambo tittar förbi och drar några salvor i burken med sin M60 är nog ungefär lika stor som att kylpastan skulle fräta sönder din kylare.

Menade inte att låta taskig, klart man ska vara rädd om prylarna, men det finns en gräns. Är du så orolig som du låter borde du kanske köpa en tub med pasta.

Jag var så grymt nära att skriva något i min första post i stil med "Fan använd inte den gamla pastan, en polare till mig gjorde precis så med samma prolle och samma kylare. All kylvätska rann ut och blev förstörd. Inte nog med det, det rann även ut kylvätska på golvet så halva parketten blev förstörd!"
Men jag höll mig

Haha okej du har bra humor.

Glömde skriva att processorn har två olika kylpastor applicerad. Anledningen till det är att jag hade två olika kylare på den.

Är det lika ofarligt för Minjan om det finns två olika kylpastor applicerad på processorn?

Har lärt mig mycket om kylpastor nu.

Permalänk
Medlem

Akta dig för den köttätande varianten kylpasta, den kommer till genom att blanda Arctic Silver & zalmans medskicks pasta

Du kan blanda dig knasig med pastor & det kommer inte hända nåt med din ninja...

PS. är det inte lättare om du lämnar in datorn någonstans & får allt monterat istället...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Sjukt torra asså

Börjar undra över folks sociala status när de säger saker som köttätande kylpasta och fortfarande drar Rambo skämt.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3