Permalänk
Medlem

En riktig laptop.

Tjo alla.

Ni som sitter med nya fina bärbara toshiba datorer. Ta en titt på denna.

Det är en bärbar ABC80. Den är "moddad" för 3.5" diskar eftersom de andra helt enkelt inte går att köpa längre och den används faktiskt för att programmera våra 80-tals styrsystem som kommer in för reperation.
Inte så ofta, men det händer.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Fast snart så finns väl knappt 3.5 tums diskar att få tag på längre.

Vad tänker ni då montera in för lagringsmedia i abc80:n?

Bluray brännare ?

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul o se vad det är för styrsystem ?

Typ gamla sattcon ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Att modda ABC80 för att köra 3,5" disketter måste tillhöra den högre skolan eftersom ABC80 aldrig haft stöd för 3,5". Något slags "hack" måste vara gjort av floppykontrollern för att få detta att fungera. Jag vill veta HUR?

Annars så tycker jag att detta var en fantastisk maskin!

Glöm inte ABC80, den fyller 30år i år!

Permalänk
Medlem

Frågan är, en 3,5 tummare fungerar väl fysiskt på ett liknande vis, om den nu bara har fler spår osv så kanske det går att koppla rakt på och låta den fungera som en 5,25 ?

Låta de spår som den inte kan använda förbli outnyttjade ?

Frågan är hur det fungerar med sektoriseringen, en 5,25 har väl ett hål i skivan som synkas med en fotocell ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Frågan är, en 3,5 tummare fungerar väl fysiskt på ett liknande vis, om den nu bara har fler spår osv så kanske det går att koppla rakt på och låta den fungera som en 5,25 ?

Låta de spår som den inte kan använda förbli outnyttjade ?

Jo, lite så fungerar det, Det är inte FAT direkt. Det är hemskt längesedan detta gjordes så riktigt HUR det gick till har fallit i glömska.

Citat:

Frågan är hur det fungerar med sektoriseringen, en 5,25 har väl ett hål i skivan som synkas med en fotocell ?

Det har en 3.5" med. det sitter på undersidan av centrumplattan. Sedan sitter indexeringen på "motorn" som snurrar med en magnetgivare. Jag tror inte man kan göra det lika lätt med en "modern" 3.5tums spelare men dessa gamla var det ganska enkelt att använda.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Aha, när jag tänker efter så har ja ju sett något som skulle kunna vara en hallgivare på motorn under en 3,5 fd drive.

Kul med gamla grejor som används iaf

Visa signatur