Permalänk
Medlem

Hack i 1080p

Tjena! Jag har ett litet problem och om jag har postat i fel del av forumet så får någon snäll moderator flytta inlägget.

Så till problemet. När jag skulle titta på "IRobot" i 1080p så laggar de på min dator. Kan tänkas att de är datorn som är för dålig, men jag vet inte. När jag kollar på film i 720p så ligger processoranvändningen på ca 10-15%.

Dator spec.

Amd 64 3800+ @ 2.6ghz

1024mb pc 3200

XFX Geforce 7600gt

Kan ju vara värt och tillägga att jag spelar upp filmerna i VLC mediaplayer.

Om någon vänlig själ tycker att de är värt att svara på detta så vore jag tacksam. Kanske nån har nått förslag på annan mediaspelare.

MVH Exxoduzz

Permalänk
Medlem

VLC är ett skitprogram och har extremt föråldrade h264 codecs, byt ut emot CCCP.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
VLC är ett skitprogram och har extremt föråldrade h264 codecs, byt ut emot CCCP.

Ok, ska prova de.
Hur tror du att mitt system klarar av 1080p i överlag. Bör de gå med rätt mediaspelare och codecs ?

Permalänk
Medlem

Ja absolut.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

ok! såg nu att jag hade tagit bort "Irobot" men jag provade "hitman" i 1080p. Spelade upp med både zoomplayer och mp classic. Samma visa som när jag använde mej utav vlc. hackar som tusan. Nått förslag?

Permalänk
Medlem

Rakt av tror jag din dator är för klen, däremot kan du förbättra förhållandena med MPC och rätt codecs, typ haali, Coreavc mfl.

med VLC klarar jag inte av 1080P utan "hack" på min Intel C2D e6400, 2GB ram, 8800GT, utan måste använda MPC för att vara helt utan problem. VLC använder som bekant ett eget Codecbibliotek.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

du borde klara 1080p helt utan problem med den datorn
sitter själv på en
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=271459
och klarar 1080p utan problem men med lite lagg i krävande scener.
Kör med coreavc i wmp classic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wesc
du borde klara 1080p helt utan problem med den datorn
sitter själv på en
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=271459
och klarar 1080p utan problem men med lite lagg i krävande scener.
Kör med coreavc i wmp classic

Ditt grafikkort har troligtvis nyaste formen av hw-acc, jag vågar nog säga att trådskaparens kort inte har det.

Kan man ta hjälp av grafikkortet vid uppspelning så kan man använda i princip vilken dator som helst, annars är det nästan bara processorn som får arbeta i vilket fall jag kan GARANTERA att en non-dual core 3800+ är aldeles, aldeles för sölig.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

haali gör dock ingen prestandaförbättring, det är bara ett verktyg för matroska containern. För priset av coreavc är det fan bättre att uppgradera datorn.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
haali gör dock ingen prestandaförbättring, det är bara ett verktyg för matroska containern. För priset av coreavc är det fan bättre att uppgradera datorn.

Det är ett rätt händigt verktyg oavsett, för subs m.m

Har man tänkt betala cash för CoreAVC är det givetvis bättre att lägga dom pengarna på ny hårdvara.

För att spela 1080P behövs inte någon överdriven rigg sålänge man köper ett nytt grafikkort som klarar hw-acc samt en dualcore eller quadcore.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Jag vet, 7.95 $ är rätt så mycket pengar

Permalänk
Medlem

Priset var rätt annorlunda sen jag tittade sist, typ vid version 1.2, då låg pro versionen på $1000+.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

försök att skaffa det på annat sätt då, finns alltid billigare.

btw så kan jag säga att det är cpu:n som begränsar har en 3800+ 2,5ghz, och jag har istort sett samma prob som du har.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Installera följande:
http://www.free-codecs.com/download/FFDshow.htm

och

http://www.free-codecs.com/download/Haali_Matroska_Splitter.h...

så spelar du även den berömda killersample utan problem i WMP11.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Härligt att det fungerade bättre med CoreAVC! FFDshow ska också ha en variant som stödjer hw-acc.

Nu vet jag inte vart gränsen går, men jag har sett den här snutten på ett flertal sidor som ett "test" för att kika om datorn pallar 1080P i den högre divisionen.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/killer_sample.mkv

Det är iofs snarlikt den film du hade testat. Anses den olämplig kan väl en moderator ta bort länken bara.

mvh

Jag har testat att ladda ner snutten och både GOM player och MPC får ett oväntat fel och stänger ner sig, hör en liten snutt på musiken sen hänger sig programet. Jag har Jumper i 1080p på datorn och samplen går fort i 2 sekunder och normal hastighet i en sekund när jag kör med MPC. Jag har installerat CoreAVC och Haali Media Splitter.

Vad kan det vara för fel? Min hårdvara?

Morderkort: Asus K8N Sli Deluxe 9 Nforce 4
Grafikkort: Nvidia 7300GS XFX 256 MB
Minnen: 2 gig 666mhz DDR
Processor: AMD Athlon64+ 4600+ 2.4 mhz Socket 939

Mvh Tommy.

Visa signatur

Green
Våga fråga, våga googla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grn12
Jag har testat att ladda ner snutten och både GOM player och MPC får ett oväntat fel och stänger ner sig, hör en liten snutt på musiken sen hänger sig programet. Jag har Jumper i 1080p på datorn och samplen går fort i 2 sekunder och normal hastighet i en sekund när jag kör med MPC. Jag har installerat CoreAVC och Haali Media Splitter.

Vad kan det vara för fel? Min hårdvara?

Morderkort: Asus K8N Sli Deluxe 9 Nforce 4
Grafikkort: Nvidia 7300GS XFX 256 MB
Minnen: 2 gig 666mhz DDR
Processor: AMD Athlon64+ 4600+ 2.4 mhz Socket 939

Mvh Tommy.

Hej!

Det bästa är att börja om, dvs avinstallera alla codecpacks och codecs du har på datorn.

Sedan testar du antingen MPC + CoreAVC, eller MPC + FFDshow (om det nu inte är exakt det du testat...)

WMP skall också klara av dessa codecs, det kommer ju upp en ikon nere vid klockan dvs haali där man kan ändra diverse inställningar.

Varför filmen crashar vågar jag dock inte svara på, kan ju vara grafikkortet som gnäller på upplösningen men det borde ju gå att skala ned iofs.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Hej!

Det bästa är att börja om, dvs avinstallera alla codecpacks och codecs du har på datorn.

Sedan testar du antingen MPC + CoreAVC, eller MPC + FFDshow (om det nu inte är exakt det du testat...)

WMP skall också klara av dessa codecs, det kommer ju upp en ikon nere vid klockan dvs haali där man kan ändra diverse inställningar.

Varför filmen crashar vågar jag dock inte svara på, kan ju vara grafikkortet som gnäller på upplösningen men det borde ju gå att skala ned iofs.

mvh

Tack för ditt svar!

Jag har nyligen installerat om den men jag ska testa blåsa in allt nytt igen. Sen så är det ju ett budget grafikkort jag har det vet jag. Men till nästa fråga, är ett 9600 GT 512 MB med 700mhz i klocka med HDCP/HDMI från XFX. Okej för att titta på bluray med eller bör jag ha vassare ändå?

(Förlåt moderator om jag postar olämplig, flytta gärna inlägget då. Tack.)

Mvh Tommy

Visa signatur

Green
Våga fråga, våga googla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grn12
Tack för ditt svar!

Jag har nyligen installerat om den men jag ska testa blåsa in allt nytt igen. Sen så är det ju ett budget grafikkort jag har det vet jag. Men till nästa fråga, är ett 9600 GT 512 MB med 700mhz i klocka med HDCP/HDMI från XFX. Okej för att titta på bluray med eller bör jag ha vassare ändå?

(Förlåt moderator om jag postar olämplig, flytta gärna inlägget då. Tack.)

Mvh Tommy

Bra fråga, jag är inte extremt insatt i grafikkort tyvärr.

Till tråden.

Jag kom på här ikväll att jag har en dator som ståd och dammade i en garderob som jag tänkte testa. Drog in Vista på den, specs.

AMD X2 3500+ 2.2 Ghz
512MB Pc3200 ( )
Radeon X1900GT.

Die Hard 4-sample i .mkv @ 1080P med dts : inga framedrops men ca 2 ms sync-offset i tunga sekvenser, filmen flyter lika bra om inte bättre än på min C2D @ 2.13 Ghz.

I Killer-Sample är det lite värre, får dock inga framedrops alls, däremot ca 913 ms sync offset. Skall testa överklocka den lite och se vad den säger

Slapp man köpa sig en HTPC iaf!

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Gött då kan man spela upp alla filmer med god kvalitet tack vare FFDShow & MatroskaSplitter.
Så hur får jag nu alla dessa filer att spelas upp i WMC?

Har testat att modifiera registret med den här kod snutten:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\.mkv]
@="MatroskaVideo"
"PerceivedType"="video"
"Content Type"="video/x-matroska"

[HKEY_CLASSES_ROOT\.ts]
@="MatroskaVideo"
"PerceivedType"="video"
"Content Type"="video/x-matroska"

Men det hjälpte inte.
Förslag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wesc
Jag vet, 7.95 $ är rätt så mycket pengar

Hoppas du är ironisk. 7,95dollar är 49kr med dagens växelkurs

Permalänk
Medlem

Måste också ha hjälp, vad är MPC?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Måste också ha hjälp, vad är MPC?

Media Player Classic.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Media Player Classic.

Är det något som bara går att ladda ner eller måste man "köpa" det?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Hedersmedlem

Det är gratis.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk

Är jag dum i huvudet, eller vad har jag missat? Killer sample slaktas totalt i MPC med både CoreAVC och FFDShow med Haali. Vad har jag inte ställt in? Känns som att den inte använder grafikkortet alls. Får 15-20FPS med 80-100% CPU load. Enligt CCC (Catalyst Control Center) ligger GPU-load nästan konstant på 0% vid uppspelningen. Letat igenom inställningar i säkert 30min nu utan att hitta någonstans där det står något om hårdvaruaccelerering.

Kör Win XP SP3 i 1200x720. Senaste Catalyst drivers.

System:
ASUS M2N-VM DVI
AMD 64 x2 4400+
2GB Corsair XMS2
Club3D 4850 512MB

Hjälp?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Du måste ha MPCHC, med interna decodern för h264 förbockad.
Välja EVR som renderare, då ska det nog fungera. Fast Killer sample är inte dxva kompatibel.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

MPCHC med interna h264 decoder och EVR Custom Pres. Funkar utmärkt på min AOpen XC Cube
AMD 3800+
2GB RAM
Radeon HD2400Pro
Vista Ultimate

DXVA decodingen kickar igång på 720p och jag får typ 5% CPU-usage. Men på 1080p vill den inte hjälpa till, nu orkar CPUn av det ändå iof.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara för mig mpc hc låser sig hela tiden?

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Är det bara för mig mpc hc låser sig hela tiden?

nej, alla filmer stannar för mig efter ett tag! Vet inte vad som är fel. Jag har codecs och använder MPCHC med DXVA. Kör med VMR9(renderless) för att kunna ha sub med datorn i sign. Vad kan det va för fel?

Visa signatur

HP ProBook 6560b // Intel Core i5-2450M @ 2,50 GHz // 8 GB PC10600 @ 1333 MHz // Intel HD Graphics 3000 // Intel 520 SSD 180 GB // Samsung LE32S86 32 tum LCD, Samsung 2232BW 22 tum LCD 2 ms, Samsung 913N 19 tum LCD 8 ms // Windows 8.1 Pro, Windows 10 Pro //

Permalänk
Medlem

Har en del problem med MPC-HC likaså, kör helt enkelt med vanliga MPC istället och Cyberlinks X.264-dekoder som också stöder DXVA.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra