Convolve stämmer Dell, Hitachi och Western Digital

Permalänk
Melding Plague

Convolve stämmer Dell, Hitachi och Western Digital

Det amerikanska bolaget Convolve har lämnat in en stämningsansökan mot Dell, Hitachi och Western Digital i delstaten Texas domstol. Vad det hela handlar om är en teknik för att minska vibrationer i hårddiskar som Convolve anser sig ha patent på.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eh, rent spontant låter det hela väldigt långsökt. Men vad vet en stackars sweclockare om den stora världen egentligen

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Haha ännu ett lycksökarföretag i usa,var annars än i stämningarnas förlovade land:-))
Känns ju ganska genomskinligt om dom misslyckats i ett tidigare fall på grund av dålig dokumentation,då bör väl detta knappast gå bättre:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Eller så går det bättre för att de lärt sig att sitt gamla misstag?

Du ska ju inte tro det är gratis med rättegångskostnader...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Eller så går det bättre för att de lärt sig att sitt gamla misstag?

Men nu är det ju faktiskt USA vi pratar om.

Permalänk
Medlem

va kul dem har det i USA

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det amerikanska rättsystemet är nog väldigt mycket som på film även i verkligheten

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Typiskt USA, ska stämma allting och alla. Patetiskt.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Vadå patetiskt, de använder ju deras teknik utan att betala för det, läs artikeln innan du kommenterar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det amerikanska rättsystemet är nog väldigt mycket som på film även i verkligheten

haha ja, massa konstiga människor som sitter i Juryn och ska betsämma om den åtalade är skyldig eller inte.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
haha ja, massa konstiga människor som sitter i Juryn och ska betsämma om den åtalade är skyldig eller inte.

Det har jag inte förstått. Är det verkligen en fullt random amerikansk invånare som kan kallas in som jury medlem?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Det har jag inte förstått. Är det verkligen en fullt random amerikansk invånare som kan kallas in som jury medlem?

Japp fast de ska nog vara ostraffade tror jag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Jag ska nog ta patent på min "resårband i 5,25" utrymmet" där diskar hänger, riktigt bra å billigt lösning som tar bort alla vibrationer

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Japp fast de ska nog vara ostraffade tror jag.

Såklart de inte är Random folks från gatan Låter väldigt osannolikt.

Men Amerikanska rättssystemet ska ju vara de sämsta bland alla demokratier i världen

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

suck

Sen kommer dom väl stämma de som äger en Dell där tekniken hittas.
" bland annat Dimension 2400, Dimension C521 och Optiplex 740."

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mozez 54
Vadå patetiskt, de använder ju deras teknik utan att betala för det, läs artikeln innan du kommenterar.

Påstår bolaget som stämmer ja, men i förra målet kunde de inte bevisa det ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Fullständigt vidrigt att man i USA kan livnära sig på att stämma andra företag för löjliga patent. Säger ganska mycket om hur helt jävla cp det är med patent.

Fyfan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moo
Säger ganska mycket om hur helt jävla cp det är med patent.

Sätter en femma på att du lagt mer tid på att skriva den meningen än att fundera på innebörden av ditt påstående.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moo
Fullständigt vidrigt att man i USA kan livnära sig på att stämma andra företag för löjliga patent. Säger ganska mycket om hur helt jävla cp det är med patent.

Fyfan.

"Att tänka före man talar är som att torka sig i röven innan man skitit"

OnTopic: Det är väl bara kolla om de har patent på den och sedan kolla i de åtalades produkter om de finns där?

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad det egentligen är för "teknik" de påstår sig ha patent på.

För det första så har Dimension 2400, Dimension C521 och Optiplex 740 helt olika sorters upphängning av hårddiskarna om jag inte missminner mig.

Det innebär att det måste vara en teknik i själva diskarna. Men Dell använder definitivt inte endast diskar ifrån Hitachi och WD, utan även Seagate och andra HDD-leverantörer, så varför i så fall endast stämma Hitachi och WD? Om det nu skulle vara någon teknik som Hitachi och WD har, så har ju knappast Dell något att göra med hur WD och Hitachi tillverkar sina diskar, så varför stämma Dell?

Detta lukar rätt mycket bullshit IMO.

Permalänk
Avstängd

wee vi e så jävla smarta i U-S and the A

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, de ska ju ha rätt åsikter, gärna vara puretanska extremhöger och så nära ortodoxa kristna man kan komma.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marshmallow

OnTopic: Det är väl bara kolla om de har patent på den och sedan kolla i de åtalades produkter om de finns där?

Läs ditt kända citat igen så märker du att du har skrivit fel

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marshmallow

Det måste ju förklara varför du struntade i att tänka när du skrev det där

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice

hahahaha

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Bolaget hävdar att Dell har använt sig av en teknik patenterade av Convolve utan tillstånd. Mer konkret skall Dell ha sålt datorer innehållande hårddiskar med en vibrationsdämpande teknik som Convolve äger.

Nu är jag precis nyvaken så jag hoppas det är därför som jag inte får ihop det där.

Convolve går till Dell för att de vill att Dell ska implementera en feature i hårddiskar som de använder? Det låter ju skittroligt att Dell ska öppna upp Hitatchis/WDs hårddiskar

Och om det nu bara är själva upphängningen, vad har Hitachi/WD gjort för fel? Levererat hårddiskar så att Dell har haft möjligheten att hänga upp dem på ett patenterat vis?

Eller att Dell skvallrade till Hitatchi/WD som sedan implementerade Convolves lösning och att lösningen eventuellt består i två delar, dels upphängningen och dels hårddisken.

Eller att stämningen mot Dell inte har något med den som är riktad mot Hitachi och WD?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern

Men Amerikanska rättssystemet ska ju vara de sämsta bland alla demokratier i världen

Osannolikt kanske, men så är det. I praktiken brukar välutbildade människor med hög inkomst komma på sätt att komma undan när man blir kallad, så juruyerna har en tendens att överrepresenteras av relativt lågutbildade låginkomsttagare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern

Osannolikt men sant, systemet är uppbyggt runt ett "fritt-land" enligt dem själva, så i princip kan "alla" ostraffade medborgare bli kallade till att sitta Jury någon gång. Kommer dom inte och sitter Jury så blir som istället straffade för det, om jag minns rätt.

Men som sagt, systemet är inte fullbordat då låginkomstagare representerar den största andelen.

EDIT: Meh; personen ovan var snabbare

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem

Hur får dem det till att vara Dells fel? Det är ju inte de som tagit fram en produkt som bryter mot ett patent. Däremot använder de sig av den i deras datorer. Men då skulle ju alla som köpt en Dell också kunna bli stämda eftersom de använder något någon annan har patent på?

Eller fattar jag inte?

Citat:

Så länge han inte citera Kungen

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk

YAY STÄM DELL! Dom så till min kompis att X-Fi ljudkort inte fungerar med XP

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|