Köpa videokamera 10 000 - 12 500 kr.

Permalänk
Inaktiv

Köpa videokamera 10 000 - 12 500 kr.

Hejsan allihopa här på forumet Det är så att jag ska köpa en helt ny videokamera och är inte riktigt säker på vilken videokamera jag ska välja, jag kollade in Sony HDR-SR12 från början, men sen insåg jag efter jag läst många recensioner om den och massa andra kritik att det var ett dåligt alternativ.

Men sedan blev jag tipsad om Canon HF10, här är en länk för att kolla på den, jag vet inte riktigt om man får länka på det här forumet men jag provar, http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_D... .

Den har fått massa bra kritik men vad tycker ni här på forumet är den värd sina 9000 kr? Eller har ni något annat förslag?

Det som är tänkt med videokameran är det att jag ska ha på semestern, och många andra tillfällen, och då fjällvandrar jag, gör fiske och naturfilmer, familj och släkt filmer, olika högtider, och mycket annat som då kräver att jag vill ha bra kvalité på min rullar. Kom gärna med bra förslag på kameror och var man kan få tag på det billigast och snabbast helst nära stockholm.
Ha det bra!

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en videokamera idag skulle det bli en HV30, hade turen att koppla den till en Pioneer LX508D och vilken otroligt sjukt bra bild för den lilla prislappen.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Inaktiv

Mjo, fast den enda nackdelen med det är ju att det är på band och sen när man ska ha över filmerna på datorn så tar den en jäkla tid, det är lite jobbigt. Sen när man är på fjällvandring känns det lättare och bättre med flashminne eftersom dem tål så mkt om man jämför med en hårddisk. Fast du har säkert rätt att den kameran HV30 är riktigt bra, men det är ju bara med band eller hur?

Permalänk
Inaktiv

16GB inbyggt flashminne och ett 16GB minneskort ger 32GB...kan väl inte bli speciellt mycket film om man ska ha det i någorlunda vettig kvalitet...eller?

16GB ger upp till 6 timmar...med vilken upplösning då? 320x240?

Permalänk
Inaktiv

Nej, högsta upplösning kan jag tänka mig, eller har jag helt fel? :S Det där har jag inte tänkt på! Måste jag ta reda på nu med en gång!

Eller är det någon som vet det här på forumet hur det är med de?

Permalänk
Medlem

Colt3n, vad menar du för nackdel med band? Massor av lagring till ett klart överkomligt pris, i min mening. Passar speciellt bra vid t ex fjällresan.

I sitt högsta läge spelar HF10 in i 17 Mbps, vilket är 17 000 000 Bits/sec
Utgår vi från att den har 16GB att lagra på, vilket är 137438953472 Bits får vi att den spelar in i ca 135 minuter, dvs 2h och 15min.
I sitt lägsta läge spelar HF10 in i 5 Mbps, får vi ungefär 7h och 40min
2h och 15min är inte alltför tokigt, men för en lång semesterresa kan det bli knapert! Sen är det inte säkert att den har alla 16GB att tillgå.

Några nackdelar jag ser med HF10,
* Saknar sökare, enda sättet att se vad man filmar är via skärmen. Tar du det och en solig dag så ser du inget alls. En skärm runt LCDn är att glömma likaså, eftersom då blir alla knappar oanvändbara.
* Mindre chip än de flesta konkurrenter (exempelvis HV20/30) vilket resulterar i exempelvis mer ghosting i bild
* Både bra och dåligt, den spelar in i AVCHD - inte alla redigeringsprogram som klarar det formatet än. Men den verkar vara den bästa AVCHD kameran hittills.
* Ska enligt test (Camcorderinfo.com) vara sämre i bildstabilisering än HV20/30, som i min mening inte är på top.
* Ingen standard sko
* Hyffsat liten diameter (37mm)

Jag skulle sparat en tusing och lagt pengarna på en HV20/HV30 samt en Röde VM/SVM

/André

Visa signatur

Videokameror: Canon HV30, Sony HC90
Mic: Röde SVM

Permalänk
Inaktiv

Du har nog helt rätt!
Men HV30 är faktiskt billigare än HF10 nu, en tusenlapp som jag har sett på några ställen. Men jag står ju i valet och kvalet mellan videokamera och systemkamera, vet inte riktigt, jag tror nog att man har mer användning för en systemkamera, men är det inte mycket att bära med sig?

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du ska filma blir det olika mycket att ta med sig. När jag spelar in (säg, en musikkonsert eller något mindre - inte film) blir det oftast; huvudkameran, reservkamera, vidvinkelobjektiv, några band, div. kablar, hörlurar, mikrofon, 1-2 stativ, batteriladdare, reservbatteri, rengöringsartiklar och möjligen fjärrkontroller. Såklart kan det räcka med bara kameran och kanske en mikrofon.. man avgör själv! Får ner det mesta av mitt i två mindre väskor.

Videokameror (bortsett från filmkameror) använder i praktiken och oftast inte lika stora objektiv som systemkameror varpå systemkameror kan vara mer otympliga (det om vi bortser från tillbehör man kan klara sig utan). Nog om du skulle använda en Letus 35mm konverterare skulle du få konka på en mindre bjässe! Att bära runt på bara en HV30 eller HF10 är alltså inte mycket, går inte ner i fickan men är lätt att hålla i handen!

I övrigt.. stillbilderna från dagens HD-kameror är väldigt långt ifrån dåliga!
Så har du intresse i att filma men vill samtidigt ta kort.. kör då på en videokamera eftersom en systemkamera inte kan spela in överhuvudtaget.

mvh André

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Men om man säger såhär, vad är mest utvecklat och vad håller i längden, om jag till exempel köper en videokamera så lär det snart komma ut en mycket bättre och ännu mer utvecklad, om vi säger till exempel om ett år, så kommer en värsting ut, men med en systemkamera som man köper nu håller i ett par år och man kan ha den länge? Om du förstår hur jag menar. Så om jag köper en systemkamera nu och väntar med videokameran till lite längre fram så kanske dem har utvecklat dem lite mer, så det får plats mer på minnet eller hur man ska säga, för nu finns det i princip inte många kameror som kan spela inte på så lite minne som möjligt, och jag vill ju helst ha minneskort/hårddiskkamera.

Tycker det här är ett skitsvårt beslut alltså.. : /

Permalänk
Medlem

Ptja, såklart kommer det nya tekniker med tiden Väntar man ett år kommer det en bättre, ett till år en ännu bättre etc. HV20 är väl ungefär som en liten milstolpe skulle man kunna säga.
Jag använder min Sony HC90 som har ungefär 4 år på nacken och den håller fortfarande hög standard i bildkvaliten. HV20 (samma sak som HV30) är ju snart två år gammal och den klassas fortfarande som den bästa för under 10 000.

Flash/HDD baseradekameror utvecklas mest just nu när det gäller lagringen. Finns ju modeller med upp till 120gb som bör räcka en lång tid fram. Men DV/HDV-tekniken i sig skulle jag säga är mest utvecklad eftersom den har haft mest tid på sig.

mvh André

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swBilsk
Ptja, såklart kommer det nya tekniker med tiden Väntar man ett år kommer det en bättre, ett till år en ännu bättre etc. HV20 är väl ungefär som en liten milstolpe skulle man kunna säga.
Jag använder min Sony HC90 som har ungefär 4 år på nacken och den håller fortfarande hög standard i bildkvaliten. HV20 (samma sak som HV30) är ju snart två år gammal och den klassas fortfarande som den bästa för under 10 000.

Flash/HDD baseradekameror utvecklas mest just nu när det gäller lagringen. Finns ju modeller med upp till 120gb som bör räcka en lång tid fram. Men DV/HDV-tekniken i sig skulle jag säga är mest utvecklad eftersom den har haft mest tid på sig.

mvh André

Men vad skulle man köpa först isåfall? Jo jag vet, men dem kamerorna som har störst hårddisk kommer ifrån sony, och dem har inga bra videokameror eftersom alla affärer har fått så många reklamationer av det märket och många affärer har valt att ta bort det märket eftersom det är så mycket fel på dem. Sen så om man tänker så räknar väl Sony samma som Canon, 120 gb ger 44 timmar i sämsta kvalité alltså, tänk vad stora filmerna blir med den kameran, kommer ju inte ha plats på datorn om man ska ha flera filmer.

Men ska man köpa en systemkamera nu eller ska man köpa en videokamera nu? Vad håller längst i kvalité och utan utbyte mot en bättre modell på ett par år. För videokameror kommer säkert bli mycket mer utvecklade när det gäller minne hoppas man från något märke, och det är ju inte omöjligt, då kanske det är bättre att vänta på det för filmerna som tar upp så mycket minne nu behöver man en TB dator för att klara av alla bilder/filmer/program/spel o.s.v.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till hårddiskkameror. De lagrar ju på ett icke utbytbart media som kan gå sönder. HDV på band ger bättre kvalitet än AVCHD på minneskort. Å andra sidan så innehåller ett DV-band 13 GB ungefär så egentligen skulle man kunna ersätta dem med minneskort utan att minska på kvaliteten (varför kör man inte HDV-komprimering istället för AVCHD på minneskorten?). På lite sikt tror jag minneskorten ersätter banden men än så länge är ett miniDV-band billigare än 13 GB utrymme på minneskort.

Fördelen med HDV på miniDV-band är att du direkt får filmen i ett arikverbart format. Jag menar man köper ju inte ett nytt minneskort för varje film man tar och kör man hårddisk-kamera så blir man tvungen att kopiera över till datorn och sedan säkerhetskopiera till externa hårddiskar eller massor av DVD-skivor. Risken är att hårddisken hinner gå sönder innan man fört över allt till arkiverbart format. Vad gör du om hårddisken i kameran blir full när du är ute och filmar? Med band är det bara att åka till närmsta butik och köpa nya.

Vill du ha videokamera eller stillbildskamera? Jag har en Canon HV20 och den är underbar som videokamera men som stillbildskamera är den ganska kass. Tror att man får bättre bilder med en vanlig kompakt digitalkamera.

Min sambo har en Canon EOS 400D systemkamera och den är underbar som stillbildskamera och det blir jättefina bilder. Men man kan inte filma med den. Vi har även en gammal liten Canon S50 digitalkamera och den är bättre som stillbildskamera än min HV20, man kan filma med den men filmerna blir av urusel kvalitet, duger inte till någonting.

Så vill man ha bra filmer och bra bilder så får man skaffa sig både stillbildskamera och videokamera. Köper du en Canon HV30 så kanske du kan komplettera med en liten smidig digitalkamera och ändå få pengarna (10000-12000 kr) att räcka till.

Permalänk
Medlem

Tja! Köpte en HF100 och jag gillar den mer o mer. Det stora nackdelen är batteri som håller i ungefär en timme. Jag undrar om det finns bil laddare just till canon hf 100 för jag har inte lyckats hitta den. Ni som ska köpa video kamera från canon så har de en kampanj just nu där man får 900kr tillbaka. Hittade erbjudandet på https://www.cyberphoto.se/info.php?article=HF100

Permalänk

Har oxå en Cannon HF100 som jag köpte i USA i sommras för motsvarande 4090kr (kostade 8200kr som billigast i sverige då) , är oxå mkt nöjd med den, men precis som du säger räcker inte batteriet överdrivet länge, det finns dock ett batteri med extra lång batteritid: bp819. Det är dock svårt att få tag på så jag tänker iaf köpa ett till bp809. Tror inte cannon har någon bil-laddare faktisktmen nåt som jag tkr kan behövas är ett vidvinkel lr fisheye objektiv då max vidvinkel är ca: 50mm om jag inte minns fel. Annars: überbra kamera!