AMD tror på Radeon HD 4800

Permalänk
Melding Plague

AMD tror på Radeon HD 4800

De senaste åren har ATI tappat marknadsandelar för separata grafikkort. AMD räknar dock med att denna nedåtgående trend kommer att brytas kraftigt under 2008. Anledningen till denna starka framtidstro sägs vara Radeon HD 4800-serien.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nvidia svettas ganska hårt just nu..

go ati!!

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem

Har 4870 släppts än? Har jag varit i min grotta alldeles för länge?

ont: jag tror AMD/ATi kan ta igen. Jag hoppas verkligen på det så att inte nVidia får ngt slags momopol på grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem

Det är bra att det bli lite konkurens vilket kanske kan få ner priserna ytterligare.

Permalänk
Medlem

Det är riktigt kul att ATi har börjat konkurrera med nVidia rejält nu igen:)

4800-serien är ju riktigt lyckad och nVidia måste ju svettas ganska hårt som JameCa sa:)

Permalänk
Medlem

Hoppas Nvidias nästa serie blir lyckad så båda sidor har en lyckad serie.
För annars kommer det bli som det vart fasst "alla hatar" Ati istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Smart av dem eftersom man nästan måste köpa en AMD processor för att få ut max prestanda med tanke på hur mycket I/O som krävs.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

JAG TROR PÅ 4800 OCKSÅ!!!

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Inaktiv

hoppas att det blir en riktig konkurens nu så att priserna pressas ner och prestandan upp tänker köpa ett ATI 4870!

Permalänk

Den 3:e har komplett bekräftat 4870 från Sapphire Tror jag såg i en recension det ingår ett 2 gigs ubs minne i lådan .

Tyckte också att jag såg att 4870 presterar bättre än GTX 280 i lägre upplösningar. och det var med så mkt som 20 fps ibland.

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem

Kom i lager då så jag kan inhandla HD4870 i plural!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
Den 3:e har komplett bekräftat 4870 från Sapphire Tror jag såg i en recension det ingår ett 2 gigs ubs minne i lådan .

Tyckte också att jag såg att 4870 presterar bättre än GTX 280 i lägre upplösningar. och det var med så mkt som 20 fps ibland.

Du kommer troligen inte få ett USB minne, för att han nämnde i sin review att det ingår bara i den fulla retail utgåvan, vilken är så gott som omöjlig att få tag på.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag tror också på 4800-serien. Riktigt bra kort för rimliga pengar.

Jag ska dock ha ett GTX 280 när det sjunkit i pris av två anledningar:
- 2st GTX 280 i idle drar lika mycket ström som 1st 4870. (dock helt omvänt i load)
- Jag spelar i 2560x1600 och behöver grafikminne.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Det vore ju jävligt lustigt om de inte trodde på sin egen produkt
Men visst verkar det väldigt lovande för 4800-serien, hoppas de plockar igen några marknadsandelar

Permalänk
Medlem

Grattis AMD/ATI! lyckad serie!

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

Jag tror också på 4000. Hoppas bara att den når ut även till dem som inte är så insatta. Jag menar hur många tror ni inte har järntvättats av all nvidia reklam i spel osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag tror också på 4800-serien. Riktigt bra kort för rimliga pengar.

Jag ska dock ha ett GTX 280 när det sjunkit i pris av två anledningar:
- 2st GTX 280 i idle drar lika mycket ström som 1st 4870. (dock helt omvänt i load)
- Jag spelar i 2560x1600 och behöver grafikminne.

Det där med idletemperatur lär vara något som kan stabiliseras genom drivers inom snar framtid då kortet uppenbarligen inte vilar som tänkt under idle - någon annan förklaring finns inte i mina ögon.

Grafikminne är inte så dödviktigt för upplösningen, och överlag presterar 4870 bara snäppet under GTX280 - även i tunga upplösningar så att hoppas på GTX280 skulle prestera mycket bättre bara för minnets kvantitet vore kanske dumt.

Mitt HD4870 skickades igår.

Permalänk
Avstängd

Jag bytte ut mitt 8800GTS G80 i veckan mot ett HD4850 och är skitnöjd,2000 billigare än mitt GTS var förra året och framförallt bra mycket snabbare:)
Jag tror också på AMD/ATI denna gången:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Inget snack om saken att 4800-serien kommer att äga både på pris å prestanda, men jag väntar tills dom släpper bergs stabila drivers innan jag köper ett ATI kort igen.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det där med idletemperatur lär vara något som kan stabiliseras genom drivers inom snar framtid då kortet uppenbarligen inte vilar som tänkt under idle - någon annan förklaring finns inte i mina ögon.

Grafikminne är inte så dödviktigt för upplösningen, och överlag presterar 4870 bara snäppet under GTX280 - även i tunga upplösningar så att hoppas på GTX280 skulle prestera mycket bättre bara för minnets kvantitet vore kanske dumt.

Mitt HD4870 skickades igår.

Någon annan förklaring? Kanske för att nVidia har satsat stort på att deras grafikkort ska dra lite ström i idle. Dessutom är inte idletemperatur samma sak som mängden ström de drar. Eftersom GTX 280 drar mycket mindre än 8800GTX/Ultra så handlar inte detta om några felaktiga drivrutiner.

Minnesmängden som behövs ökar i högre upplösningar, något annat är ren lögn. Sen att det ökar mer av andra inställningar hör inte hit eftersom ditt resonomang i så fall tyder på att jag får dra ner på dessa vilket jag inte vill. Det finns redan ett flertal speltitlar där minnesmängden blir flaskhalsen. Dessa titlar lär inte bli färre...

GTX280 kommer prestera mycket bättre så fort minnesmängden tar slut på andra kort, trotts att 4800-serien har hög minnesbandbredd så kommer det ändå att märkas av. Men det är inget problem för den gemene användaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon annan förklaring? Kanske för att nVidia har satsat stort på att deras grafikkort ska dra lite ström i idle. Dessutom är inte idletemperatur samma sak som mängden ström de drar. Eftersom GTX 280 drar mycket mindre än 8800GTX/Ultra så handlar inte detta om några felaktiga drivrutiner.

Minnesmängden som behövs ökar i högre upplösningar, något annat är ren lögn. Sen att det ökar mer av andra inställningar hör inte hit eftersom ditt resonomang i så fall tyder på att jag får dra ner på dessa vilket jag inte vill. Det finns redan ett flertal speltitlar där minnesmängden blir flaskhalsen. Dessa titlar lär inte bli färre...

GTX280 kommer prestera mycket bättre så fort minnesmängden tar slut på andra kort, trotts att 4800-serien har hög minnesbandbredd så kommer det ändå att märkas av. Men det är inget problem för den gemene användaren.

Problemet med den höga idle-effekten på 4800-korten är att powerplay inte fungerar som det ska...kortet ska köras i 160/500 i idle, men körs just nu i 500/750. Är man dessutom lite pillig av sig så går det lätt att fixa genom att modifiera bios, pågår för fullt i en tråd på xtremesystems:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=192411
(en kille där har skrämt upp ett 4850 i 920mhz på core med AC accelero S1 och lite voltmod, GALET! )

EDIT: 1gb-korten är dessutom påväg så brist på minne kommer det ju inte heller att vara. Har för mig att någon sida hade listat 4870 med 1gb och priset var endast 40-50€ mer än 512mb-versionen om jag inte missminner mig

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Problemet med den höga idle-effekten på 4800-korten är att powerplay inte fungerar som det ska...kortet ska köras i 160/500 i idle, men körs just nu i 500/750. Är man dessutom lite pillig av sig så går det lätt att fixa genom att modifiera bios, pågår för fullt i en tråd på xtremesystems:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=192411
(en kille där har skrämt upp ett 4850 i 920mhz på core med AC accelero S1 och lite voltmod, GALET! )

EDIT: 1gb-korten är dessutom påväg så brist på minne kommer det ju inte heller att vara. Har för mig att någon sida hade listat 4870 med 1gb och priset var endast 40-50€ mer än 512mb-versionen om jag inte missminner mig

Så där är fel från början? Hoppas det löser sig med drivrutiner då och att det inte krävs en ny revision av korten eller att man flashar om dem.

Jo jag vet att det ska komma 1GB-versioner, men ska de inte köra GDDR3 på lägre bandbredd? Aja jag får vänta och se hur prisskillnaden ser ut om ett par månader. Kan man få ett lika bra kort från AMD för lägre peng så är det inte mer än bra

Edit:
För att förtydliga mig så syftade jag på detta i "power conumptions":
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=22

Och detta på mängden grafikmmine som behövs i spel:
http://en.expreview.com/2007/12/30/review8800gt-how-many-memo...

Lägg då märke till att de testar i 1920x1200, vilket är i grova drag hälften så många pixlar som 2560x1600. Så jag behöver minnesmängden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

men värt att tillägga är att idleströmförbrukningen på nvidias nya bara fungerar på nvidias chipset, dvs alla med intelchipset än så länge inte har någon nytta av idlekonsumtionen som visas fram.

läste detta på swec, men kommer inte ihåg länken. återkommer...

EDIT:http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=78349...

verkar vara ändrat sen sist...

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Citat:

[B]Så där är fel från början? Hoppas det löser sig med drivrutiner då och att det inte krävs en ny revision av korten eller att man flashar om dem.

Jo jag vet att det ska komma 1GB-versioner, men ska de inte köra GDDR3 på lägre bandbredd? Aja jag får vänta och se hur prisskillnaden ser ut om ett par månader. Kan man få ett lika bra kort från AMD för lägre peng så är det inte mer än bra

Nepp, även 1GB-versionen kommer att vara GDDR5, skulle vara väldigt udda om man använt GDDR3 för de stora varianterna.

Personligen är jag oerhört sugen på antingen 2x4850 eller 4870/4890.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Hur lång tid brukar det ta innan tillverkarna släpper kort som avviker från referensdesignen, dvs annan kylare, överklockad, etc ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tänkte på idleeffekt, inte idletemperatur. Tänkte fel, även om det jag skrev antagligen kan funka för båda problemen.

Minnesmängden är inte det som flaskar mest - det är ytterst få spel där 512MB blir slappt, ännu färre där 1GB minne kan ge en boost värd att nämna. Det krävs högre minne för högre upplösningar, men knappast så exceptionellt att 512MB blir vagt.

Vad menar du ens med att -"GTX280 kommer prestera mycket bättre så fort minnesmängden tar slut på andra kort"? Förstår inte vad du är ute efter.

http://www.tweaktown.com/reviews/1481/8/page_8_benchmarks_wor...
Dryga 7-8 FPS skiljer mellan 1280x1024 och 2560x1600 på HD4870. GTX280 har en ökning på 7-10FPS (mot 4870) under högsta upplösning. Ett kort på 2450kr mot ett för 6000kr, och även om Nvidia får ned GTX280 på 4000kr så är det en dålig affär. Min poäng är det att minnet inte är särskilt viktigt, som du ser är handikappet med hög upplösning minimalt, även om Nvidias modell med mer minne presterar milt bättre så är det dumt att jämföra eftersom tekniken skiljer sig.

Slänger AMD iväg 4870 med 1GB GDDR5 senare under sommaren så har dem hela övre segmentet av marknaden som i en ask med lägre segment under hyffsad konkurrens.

Permalänk

Jag minns förut när många stod och valde mellan 320 mb och 640 mb versionen av 8800GTS.
Efter ett tag (1/2 - 1 år?) så visade det sig att 320 mb var ALLDELES för lite för dem nyaste spelen+normal upplösning på skärmen.

Så nu när 512 mb är på gränsen för lite.. KÖP FÖR GUDS SKULL INTE 512 MB VERSIONEN, 512 mb lär vara för lite om en snar framtid.
Bättre att köpa ett kort med lite mer minne så har man ett 100 ggr mer framtidssäkert kort.

Observera att detta är bara en teori som jag har.

Men fasiken vad jag längtar efter 4870X2 (eller vad den nu kommer heta), jag tycker att vanliga 4870 är helt ointressant, för det är 4870X2 som kommer SPÖA GTX 280

Permalänk
Medlem

Vad bra att AMD tro på sin egna produkt

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

512 vs 1024 mb minne

Att satsa på ett GFX-kort som är framtidssäkert går väl knappast?

Det kommer ju ut nya generationer varje år som slår de äldre. Alltså att köpa ett mellansegmentkort varje generation (läs 4850) är ju helt klart mest prisvärt?

Vill man däremot spela i höga upplösningar m.m. med Max AA och AF är det en helt annan sak.

Köpte tidigare ett 3850 256mb (900sek)! till htpc... kickar bra på 1360x768 i många spel. Grid, Assasins Creed m.m.

Kanske dax att sätta i ett 4850 512mb och köra ett år till

Permalänk

Ja men förhållandevis framtidssäkert förstås.
Jag behöll min ATI 9600XT i typ fem år, så..