Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

vmware esx

Någon som testat vmware ESX? Tänkte köpa en ny burk och köra 6st virtuella servrar. Eller kanske tips på något annat bra sätt att köra virtuellt?

Permalänk
Medlem

ESX är inte direkt gratis/fritt.
Kolla in Xen och kvm istället

Permalänk
Medlem

Xen är något du måste köra under ett annat operativ eller är jag helt senil? Vill ha en virtuell plattform i grunden och sen virtualisera opertivsystemen därifrån.

Permalänk

Re: vmware esx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jacob.t
Någon som testat vmware ESX?

Vad vill du veta?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Va lagom seg när jag skrev det igår :-). Vad tycker du om stabiliteten? Hur gammal burk kör du det på? Hur funkar det om man har 1 cpu? Kan man splitta den 50/50?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jacob.t
Xen är något du måste köra under ett annat operativ eller är jag helt senil? Vill ha en virtuell plattform i grunden och sen virtualisera opertivsystemen därifrån.

ESX har en Red hat i botten. Det är inte förens adelsles nyligen det skippa den Men vet att det har skapat problem för vissa eftersom man då inte har samma möjlighet och administrera grund systemet.

Är du nyfiken kan du ju alltid testa båda och jämföra .

Permalänk
Medlem

Gå hit o ladda ner en trialversion... http://www.vmware.com/products/vi/esx/

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

ESX är fint, men det är dyrt. Skulle nog nöja mig med VMWare Workstation om jag var du. Jag använder ESX på jobbet men dom har lite bättre budget än vad jag har så det svider inte när dom betalar tiotusentals kronor för licenser. Men om du har pengar över så kan jag varmt rekomendera ESX, det är jäkla smidigt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Det jag är ute efter är ett grundliggande operativ som aldrig behöver botas som jag kan köra 4-6 virtuella servrar i. Men även funderat på att köpa 5 burkar, får se vad det blir av det då.

Permalänk
Medlem

För icke kritiska system med 99.999% uptime eller mer så borde du ju kunna klara dig med antingen Xen eller vmware server (som också är gratis).

Se bara till att du har en stabil grundplattform som du installerar Xen eller vmware på så ska det nog inte vara några problem. Själv kör jag debian stable på mimn vmware server & den har jag väl inga direkta uptime krav på, men den hade över 180dagar innan jag startade om den för uppgradering av HW.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Kan alltid installera Debian i botten som du säger och sen köra vmware server x antal, och i så fall strypa internet till debian och bara låta vmware ansluta utåt så behöver man inte bry sig så mycket om uppgraderingar?

Permalänk
Medlem

ja om du vill vara på den ultimata säkra sidan.
men varför välja vmware när det finns fria alternativ som VirtualBox/kvm/Xen ?

Permalänk
Medlem

Har licens till vmwareserver och det funkade bra sist, något jag inte minns dock som jag behöver denna är gången är att splitta 1 cpu på flera stycken. Men det kanske inte går med vmware? Xen/Kvm/Virtualbox har jag aldrig testat.

Någon av dom som är bättre än vmware i ditt tycke? Destu mer man kan splitta hårdvaran med bra kontroll destu bättre.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du ska virtualisera för operativsystem. Om man bortser från kostnaden för de olika lösningarna så är VMware ESX ett väldigt bra "all-round" virtualisering. Du har skaplig prestanda med de flesta guest-os, det är relativt enkelt att få att snörra och du har helt klart de bästa lösningarna för administration utan att behöva installera några tillägg.

VMware var tidigare lite halvkrångligt att köra på vanlig konsumt hårdvara främst på grund av bristen på stöd för olika typer av storage men från och med version 3.5 stöds en hel del sata-kontrollrar.

Jag kör 8 virtuella maskiner på en ESX 3.5 server och en Supermicro PDSML-LN1 server, den kostade mig drygt 5000 kr och är väll bland det billigaste man kan sätta i ett rack och den har fungerat kalas med ESX sedan version 3.5 släpptes för drygt ½ år sen. Endast 2-3 omstarter för olika säkerhetsfixar.

Är det mestadels Linux-maskiner du ska virtualisera tycker jag helt klart du ska ta en titt på virt-manager och Xen/kvm. Eftersom du då kan använda paravirtualization där du skippar en stor del av själva hårdvaruemuleringen. Även om det är möjligt att även använda en högre grad av hårdvaruemulering så du tex. kan installera windows kommer du förmodligen få bättre prestanda med VMware.

Xen är oftast relativt enkelt att få igång, tillsammans med virt-manager har du hyffsade verktyg för administration. I vissa distributioner kan man behöva installera en sepparat kärna med Xen-stöd.

Hyper som finns i Windows 2008 har jag ännu ingen erfarenhet av så jag låter bli att uttala mig om den.

Permalänk
Medlem

Ok, om vi säger så här. Om jag har 1 cpu på 3ghz. Kan jag då med hjälp av xen eller kvm välja att varje virtuellt os skall ha tillgång till 60mhz av denna eller går det inte att dela på det sättet?