Skillnaden mellan Debian och Ubuntu

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Debian och Ubuntu

Är lite intresserad av vad ni anser skiljer mellan Debian och Ubuntu och vad som gör Ubuntu till vinnaren i en eventuell dist-strid. Har själv kört Debian nu i 9-10år och bara kort provat Ubuntu på jobbet. Får ofta känslan av att Ubuntu är det som Debian borde varit med sin användarvänlighet osv. men har svårt att förstå hur. Är det så att Ubuntu tex. har egna program inom Gnome/Metacity som gör att användaren slipper CLI? Tacksam för lite input

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En dist-strid mellan debian och ubuntu skulle resultera i två vinnare.

Skiljer sig en hel del mellan deras filosofier. Debian är mer konservativt än vad ubuntu är, de lägger väldigt mycket vikt på stabila paket, men det går givetvis att köra med mer cutting edge paket också om man vill. Finns 3 olika versioner (stable, testing, unstable).

Sen är ju Debians målsättning att man ska kunna köra andra kärnor än Linux, text Hurd eller *BSD. Programmen som ingår är anpassade för att kunna fungera mot en mångfald av systemkärnor. Detta finns ju inte i Ubuntu.

Båda distributionerna har egna verktyg, tex egna script för att aktivera moduler i apache. Men jag tror ubuntu har lite mer grafiska verktyg för att hjälpa användaren, exempel deras hjälpverktyg för propitiära drivrutiner. Sen är ubuntu konfigurationsfiler med konfigurerade original än vad debians är.

Sen är det väl lite skillnad på deras communityn också. Ubuntu communityn är ju rätt duktiga på att hjälpa när det gäller grafiska tillämpningar. Ubuntu har en bredare användarbas när det gäller grafiska applikationer skulle jag tro.

Ubuntu är väldigt trevligt på desktop och Debian är väldigt trevligt på server

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden är väl egentligen deras utvecklingsmetodik.

Debian har tre olika repositories med olika "buggighetsgrad", nämligen unstable, testing och stable. Nya paket hamnar först i unstable. När man inte har upptäckt några nya allvarliga buggar på några veckor går paketet vidare till testing. När det närmar sig en ny release så fryser man testing i några månader och koncentrerar sig på att fixa fler buggar. När i princip alla så kallade release critical buggar är fixade blir testing nästa release. Målet är att man ska släppa en ny release ungefär var 18:e månad.

Ubuntu tar var sjätte månad en snapshot av Debian unstable, applicerar sina egna patchar och lägger till egna paket och fixar buggar i sex månader. Resultatet blir nästa release. Jag hoppas jag har förstått detta rätt då jag inte har lika bra koll på ubuntuprojektet.

Utöver det så har de ganska olika communities. I ubuntuvärlden välkomnar man alla med öppna armar, och alla försöker hjälpa alla. I debianvärlden kan det vara svårt att få hjälp om man inte RTFM och STFW innan man ställer en fråga.

Ubuntuprojektet är lite mer liberalt än debianprojektet vad gäller ofri mjukvara.

Ubuntuprojektet styrs av ett kommersiellt företag medan debian drivs framåt primärt av ideellt arbete.

För en slutanvändare är de praktiska skillnaderna ganska små imo (förutsatt en kunnig administratör som kan vara en själv eller någon annan).