Windows-användare går över till 64-bitar

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag syftar på att folk som hänger på sweclockers forumet brukar vara.. eh.. lite mer entusiastiska i sitt datoranvändande.
Home Basic är ju för... dem med extremt låga krav, för typ farmor och farfar.
Och Ultimate är för entusiaster.
Och Home Premium är för medel användaren.

Om man som jag, som bara 'använder' sitt operativsystem till det vardagliga, så som att surfa på nätet, spela några spel, redigera foton eller film, spelar upp musik etc, så räcker Basic till och blir över. Det finns helt enkelt inga andra anledningar till att installera något annat, och knappast för många andra heller. Vill du installera flertalet extra GB med tjänster för nätverk, IIS, AD och andra mer avancerade tjänster, fler spel etc., så är du välkommen att göra det.

Jag anser mig snarare ha höga krav på ett operativsystem, därav använda ett som nästintill enbart har det jag vill ha, snarare än att som du uttrycker dig vara en 'entusiast' och slänga på Ultimate. Det finns inget som helst entusiastiskt med att ha ett bloatat operativsystem från grunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
1. Jag extraknäcker som spelrecensent och har det senaste året

Hur många spel släpps i en 64-bitars version? Självklart trevligt att kunna använda mer minne man jag ser inte riktigt någon poäng så länge majoriteten av programmen fortfarande är 32-bitar.

Permalänk
Medlem

Måste vara jag som drar upp statistiken! Gick över till Vista 64-bit för nån vecka sen (från XP), och hittills har allting gått smärtfritt. Jag rekommenderar 64-bit...

Permalänk
Medlem

Tycker snarare att utvecklingen går långsamt. 128 bitars datorer fans på redan på 1970 talet

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

XP x64 var ju rent åt skogen, det fick mig att gå tillbaka till 32 bitar och först för ngra veckor sen uppdatera till både Vista och x64 på samma gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sjukfan
Hur många spel släpps i en 64-bitars version? Självklart trevligt att kunna använda mer minne man jag ser inte riktigt någon poäng så länge majoriteten av programmen fortfarande är 32-bitar.

Man gör väl förhoppningsvis mer än spelar spel på sin maskin? Och jag som redigerar och bildbehandlar välkomar som sagt varmt större arbetsminne.

Men första frågan var hur bra spel fungerar på Vista, och jag har som sagt inte haft problem med något nyproducerat spel på Vista64. Både 32bitars versioner som 64bitarsversioner fungerar som de ska, eller lika dåligt som på 32bitars-OS.

Permalänk
Medlem

Jag har använt x64 Xp i några månader nu och det fungerar alldeles utmärkt! Gick mycket smidigare än vad jag trodde

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Är det inte samma sak? :S Du har gjort mig mycket förvirrad ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jo det är samma sak.

Är det ju inte. Finns ju annat minne än ram minne i datorn....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Men hårddiskens minne brukar man väl kalla hårddiskutrymme?

Permalänk
Medlem

Men i sammanhanget så är det ganska så självklart att det pratades om Ram minnet

Permalänk
Inaktiv

jag som har 2 gb minne tycker att vista fungerar slöare i 64 än i 32 bit

Kör för tillfället xp sp3 däremot

Permalänk
Medlem

Kört 64Bitars Vista i över ett år funkar super

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Vista Ultimate 64-bit sedan årsskiftet

Tycker vista är ett skitbra os, och 64-bitarsversionen har funkat över förväntan - endast en knackig version av nero har strulat. Men har man nu ingen nytta av det så varför gå över? nöjer man sig med win95 och msröj och paint så kör vidare på det.

Visa signatur

Det är fegt att alltid göra allt rätt

Permalänk
Medlem

Kör på Windows Server 2008 (64 bitar / 32 bitar beroende på RAM mängd) på mina datorer som inte bara är till för surfning och måste säga att jag är grymt imponerad av operativsystemet än så länge. Visst det är ingenting för nybörjaren men jag kan verkligen rekomendera det till den avancerade användaren som vill ha directx 10 utan allt Vista fluff.

Drivrutiner som är byggda till Vista fungerar oftast utan problem och de flesta nyare spel jag testat funkar också felfritt.

Permalänk
Medlem

På tiden att detta sker, alltfler skaffar ju sig 4gb eller mer i minne och då behövs sannerligen detta, min förhoppning är att 32-bitars avskaffas helt från och med nästa generation OS och all fokus läggs på att förbättra 64-bitsprogrammeringen.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

Använde Vista x64 ett tag, men problem med codecs för avspelning av h.264 styrde för mycket. Så jag fick tyvärr byta till 32 bitars. Hade även 4 GB minne, men sålde 2.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Gick över från XP 32bits till Vista 64bits för typ 3 månader sen, kommer aldrig byta till xp eller något 32bitars igen

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Använde Vista x64 ett tag, men problem med codecs för avspelning av h.264 styrde för mycket. Så jag fick tyvärr byta till 32 bitars. Hade även 4 GB minne, men sålde 2.

Finns ju codecs för x64 också.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Celine
Kör på Windows Server 2008 (64 bitar / 32 bitar beroende på RAM mängd)... Visst det är ingenting för nybörjaren men jag kan verkligen rekomendera det till den avancerade användaren som vill ha directx 10 utan allt Vista fluff.

Om vi frånser Core, som ju är ute ur bilden direkt pga att DX nämns, vad är det som gör det särskilt avancerat? Jag är inte ute efter att märka ord, utan är endast intresserad av att förstå hur Windows användare generellt uppfattar som avancerat och inte.

Permalänk
Medlem

Ska köra Vista Ultimate 64-bit, när jag uppgraderar stordatorn med Bloomfield Extreme, 4GB minne, X58 Mobo, 1GB 4870 grafikkort och Asus Xonar HDAV 1.3 ljudkort. Kör Vista Home premium 32-bit på min lilldator. Bra att ha ifall ett spel inte skulle fungera med Vista 64-bit

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk

Kör 64bit vista business, inga problem alls. Alla vanliga program funkar fint och spel med.

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk
Avstängd

Jag kör XP 64 eftersom min dator flyter bättre på XP än Vista

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Stödjer basic 8 GB minne eller 8 GB RAM-minne?

Bra fråga!
Jag vet inte, jag kör Home premium, kanske någon här som har Basic och 8GiB kan tala om i fall dom får tillgång till alla 8GiB RAM, eller om det försvinner en del på samma sätt som för Vista 32 och 4GiB.
Eftersom gränsen är konstlad och satt av MS borde man få tillgång till allt.
Intressant är också om det finns en patch ute som fixar detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns två saker man skall tänka på när man skall köra Vista 64 och det är minst 4GB minne och det andra är att slänga ut Creative ljudkort sedan är det frid och fröjd.

Basic 8 GB, Premium 16 GB, Ultimate 128GB+, Business 128GB+ och Enterprise 128GB+.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Enda problemet jag har är att Windows partitionen blir så förbaskat stor. Vet inte vart allt lägger sig heller då jag aldrig sparar något på C:. Vet någon något om vad det kan bero på skicka gärna ett PM=). Annars är jag supernöjd med 64 Vista

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Enda problemet jag har är att Windows partitionen blir så förbaskat stor. Vet inte vart allt lägger sig heller då jag aldrig sparar något på C:. Vet någon något om vad det kan bero på skicka gärna ett PM=). Annars är jag supernöjd med 64 Vista

Du får inte glömma att 64-bitars kod är dubbelt så stor än 32-bitars. Windows katalogen är bara den på runt 18GB.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det finns två saker man skall tänka på när man skall köra Vista 64 och det är minst 4GB minne och det andra är att slänga ut Creative ljudkort sedan är det frid och fröjd.

Mitt Creative SB X-fi XtremeGamer funkar fin fint med Vista 64 bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Om vi frånser Core, som ju är ute ur bilden direkt pga att DX nämns, vad är det som gör det särskilt avancerat? Jag är inte ute efter att märka ord, utan är endast intresserad av att förstå hur Windows användare generellt uppfattar som avancerat och inte.

Ovant kanske är mer rätt ord, men jag är nog inte rätt person att avgöra vad som är avancerat eller inte då jag lekte med datorer långt innan internet och för närvarande certrifierar mig på Cisco för att få lite mer koll på moderniteterna

Skulle väl säga att 2008 ger Svensson möjligheterna att göra en massa dumma saker vilket vanligtvis är ännu farligare om man sätter det i händerna på Sweclockaren... Så enklare än en serverutgåva av godtycklig linuxdistro men betydligt mer avancerat än Vista och XP.

Permalänk
Medlem

Dum fråga, går det att köra 32-bitars program med 64 bitars XP/Vista?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.