Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Chalmers datateknik 300p

Hej alla.

Jag börjar 3:an i år och funderar på vad man ska plugga vidare efter man gått ut. Jag vill kolla upp lite saker med chalmers eftersom jag ändå bor nära göteborg.

Jag har sökt runt lite på nätet och på sweClockers men jag har inte hittat någon som har berättat om Chalmers datateknik. Jag har lite frågor kring utbildningen:

1) Hur mycket programmering är det?
Vilka språk? (gärna hur mycket tid man ägnar åt varje språk)
Om man ska ha lite förkunskaper räcker det med prog A, B och C eller är det något som man kanske ska läsa på lite mer?

2) Hur mycket är det kring datorn (vad i så fall)?

3) Är den en rolig utbildning som ni har haft nytta av?

3) Är det en bra yrkesgrund? Vilka jobb kan man få efter man gått den?

Jag tycker det e kul med programmering och jag har inga problem med matte (än så länge. Läser matte E).

En sak till. Jag ska mönstra den 25 augusti och undrar om det är någon utbildning där som kanske är värd att göra? Antingen som vanlig Skyttesoldat eller som en Datadriftledare. (Vad gjorde ni? Gillade ni det?)

Min farsa tycker jag ska bli Kvartermästare för att så får man äta gott och sova gott. Behöver tips!

Gör eller inte göra Lumpen, det är frågan...

Visa signatur

CPU - QuadCore Intel Core 2 Quad 2,4 Q6600 | Ram - 4 096MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM) | Moderkort - Asus P5E3 | Grafikkort - ATI Radeon HD 3870 X2 (1024 MB)

Permalänk
Hedersmedlem

1. Det är naturligtvis bra att ha programmerat innan, men det är inte ett krav och man kan räkna med att många som börjar inte har gjort det. Det är också vanligt att de första kurserna använder något tämligen ovanligt språk som lisp, haskell eller liknande.

3. Man blir ingenjör och kan därmed göra det mesta. Nu vet man aldrig hur världen ser ut om 5-6 år när du förhoppningsvis blir färdig, men idag är det svårt att inte hitta jobb...

Och passa på att göra lumpen medan det fortfarande går.

Permalänk
Avstängd

Om du känner för att du vill göra lumpen, gör lumpen. Om du inte känner för det, skippa det. Lumpen kan vara skönt om du vill ta uppehåll i ett år från allt pluggande, men inte känner för att jobba. Jag ska göra lumpen efter trean som bevakningssoldat och det tror jag kommer bli ganska skojj.

http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/

Här kan du kolla lite om de olika utbildningarna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

jag går på Chalmers och läser Datateknik 300p.

Data är ju typ en blandning av IT och Electro. Det en väldigt brett program.
Sen är det ju endel tunga matte kurser vilket det är i nästan alla civil. program.

t.ex Maskin Orienterad programmering, vilket är Assambler och kretsar (NAND,OR,AND o.s.v) och hur dom.
Sen får man läsa lite C också.

Vi hade en kurs i Funktionell Programmering vilket för oss var Haskell, men jag har hört att du har bytt ut det mot någon Linux kurs.

I början är det intro kurser som är relativt lätta.

Nu till hösten börjar jag 2:an och då ska jag läsa Java.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Re: Chalmers datateknik 300p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sickan90
...

Om du vill hålla på med mjukvara så ska du nog inte läsa den, utan satsa på t.ex. en datavetenskaplig utbildning.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

LOL, Data på Chalmers? Alla vet att det är IT som gäller.

//Frank i P.R.I.T

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Re: Re: Chalmers datateknik 300p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Om du vill hålla på med mjukvara så ska du nog inte läsa den, utan satsa på t.ex. en datavetenskaplig utbildning.

Vet du om det finns någon bra skola i Göteborg med ett gott ryckte som har datavetenskapliga utbildningar?

Visa signatur

CPU - QuadCore Intel Core 2 Quad 2,4 Q6600 | Ram - 4 096MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM) | Moderkort - Asus P5E3 | Grafikkort - ATI Radeon HD 3870 X2 (1024 MB)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sickan90
Vet du om det finns någon bra skola i Göteborg med ett gott ryckte som har datavetenskapliga utbildningar?

GBG universitet har en datavetenskplig utbildning. De sammarbetar med chalemrs om jag itne minns fel.

Permalänk

Re: Re: Chalmers datateknik 300p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Om du vill hålla på med mjukvara så ska du nog inte läsa den, utan satsa på t.ex. en datavetenskaplig utbildning.

Fast datavetenskap är ju en betydligt "lättare" och mycket smalare linje på 3 år?
Jag funderar själv på att börja plugga snart, och datateknik på chalmers verkar vara intressant. Jag gillar programmering och liknande, men jag vill inte bara bli en hjärndöd kodapa instängd i ett rum (ála spelprogrammerare).
Jag funderar på att plugga vidare inom något i stil med (mjukvaru-)robotik /AGI-utveckling slash forskning / komputionell neurovetenskap. Gör jag en femårskurs (plus basår) i datateknik skulle jag sedan kanske kunna läsa alla tre av dessa på tre år till (på något annat universitet kanske? Har för mig det finns bra robotikutbildningar i Örebro).
Jag är våldsamt ointresserad av att börja jobba på något "standardjobb". Fast jag vet inte om det är just forskning jag vill arbeta med, eller bara "vanlig utveckling" (om man nu kan dela upp det så).

Nackdelen med Chalmers datateknik är att det inte finns robotik som masterutbildning, till skillnad från exempelvis KTH.
Något som dock lockar är att plugga i något annat land, gärna ett land som har mycket med området jag är intresserad av (~robotik), exempelvis Tyskland eller Schweiz.
Vilken utbildning är mest internationell, KTH eller Chalmers? Hur är det med mina svenska betyg samt basåret om jag ska plugga utomlands, kommer jag inte att komma in någonstans eftersom jag bara läst basåret på KTH eller Chalmers (och därmed inte har exempelvis FyB i mitt gymnasiebetyg)? Är ju lite löjligt om man har en master inom något område men inte tillåts plugga vidare i ett annat för att man gjorde ett dåligt val som 14-åring...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Chalmers datateknik 300p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fast datavetenskap är ju en betydligt "lättare" och mycket smalare linje på 3 år?

Lättare? Beror ju helt och hållet på vilka kurser/inriktning du väljer att läsa. Väljer man att läsa teoretisk datavetenskap så blir det nog bra mycket svårare än en datatekniskt utbildning.
Man kan antingen läsa kandidat (3 år)/magister (4 år) eller en masterutbildning (5 år).

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Chalmers datateknik 300p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag funderar på att plugga vidare inom något i stil med (mjukvaru-)robotik /AGI-utveckling slash forskning / komputionell neurovetenskap.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nackdelen med Chalmers datateknik är att det inte finns robotik som masterutbildning, till skillnad från exempelvis KTH.

Låter som masterprogrammet Complex Adaptive Systems skulle passa ganska bra i så fall, det går nog bra att läsa efter 3 år på datateknik.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Chalmers datateknik 300p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Låter som masterprogrammet Complex Adaptive Systems skulle passa ganska bra i så fall, det går nog bra att läsa efter 3 år på datateknik.

Ah, det låter intressant. Men det finns inte med under
http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbild...
vilket är lite konstigt.

Vad heter egentligen mastern man får? Är det en civilingenjörsmaster eller?

Nu blev jag betydligt mer intresserad av chalmers. Jag får skapa en ordentlig tråd om det någon gång. Hur är det med boende och sånt? Borde jag skriva upp mig på några bostadsköer nu? Jag är intresserad av att börja plugga nästa år. Jag måste tyvärr gå ett basår först. Inför kth har jag skrivit upp mig på sssb, kanske finns något liknande för göteborg? Jag är inte så intresserad av att bo i korridor.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Så här tror jag det är,

Om du läser Datateknik på Chalmers och väljer något av de Masterprogramen som är listade så är du garanterad att du för Civilingenjörsexamen i Datateknik och Masterexamen i det område du läste (om du klarar utbildningen vill säga), medans om du läser något annat Masterprogram är det inte säkert att du för Civilingenjörsexamen i Datateknik om det Masterprogrammet ligger för långt från just Datateknik utan bara får Masterexamen.

Bästa är väll att ringa till studievägledarna och se efter.

Nyttiga bostadsköer i Göteborg är Boplats Göteborg http://www.boplatsgbg.se/ (registrera dig på sidan) och sgs studentbostäder http://www.sgsstudentbostader.se/
Om du funderar på Göteborg så finns det ingen anledning att inte skriva upp sig på köerna.

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amuthir
Så här tror jag det är,

Om du läser Datateknik på Chalmers och väljer något av de Masterprogramen som är listade så är du garanterad att du för Civilingenjörsexamen i Datateknik och Masterexamen i det område du läste (om du klarar utbildningen vill säga), medans om du läser något annat Masterprogram är det inte säkert att du för Civilingenjörsexamen i Datateknik om det Masterprogrammet ligger för långt från just Datateknik utan bara får Masterexamen.

Bästa är väll att ringa till studievägledarna och se efter.

Nyttiga bostadsköer i Göteborg är Boplats Göteborg http://www.boplatsgbg.se/ (registrera dig på sidan) och sgs studentbostäder http://www.sgsstudentbostader.se/
Om du funderar på Göteborg så finns det ingen anledning att inte skriva upp sig på köerna.

Ah.

De där ställena, fungerar det likt sssb där det är bättre att vara registrerad så länge som möjligt? Förstår inte riktigt hur sidorna fungerar...
Enligt boplatsgbg: "Det finns ingen bostadskö i Göteborg. Istället hyrs lägenheterna på Boplats Göteborg ut genom att bostadsföretagen sätter en urvalsprofil till varje lägenhetsannons. "
Hur ska man tolka det? Jag kan väl lika gärna registrera mig om 8 månader?

Förstår inte riktigt hur man registrerar sig på sgs... Vad fan menas med "ansökan"? Ansökan till att få en lägenhet direkt, eller att registrera sig?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ah.

De där ställena, fungerar det likt sssb där det är bättre att vara registrerad så länge som möjligt? Förstår inte riktigt hur sidorna fungerar...
Enligt boplatsgbg: "Det finns ingen bostadskö i Göteborg. Istället hyrs lägenheterna på Boplats Göteborg ut genom att bostadsföretagen sätter en urvalsprofil till varje lägenhetsannons. "
Hur ska man tolka det? Jag kan väl lika gärna registrera mig om 8 månader?

Förstår inte riktigt hur man registrerar sig på sgs... Vad fan menas med "ansökan"? Ansökan till att få en lägenhet direkt, eller att registrera sig?

Boplats Göteborg har både "vanliga" hyreslägenheter där ingen kö gäller (tror att det är slumpen som avgör där) men de har även han om Chalmers studentbostäders lägenheter och de har kö iform av registreringsdatum på boplats göteborgs hemsida

Sen på Sgs så tror jag att der är ansökan som gäller för att gå med i kön (såg anorlunda ut när jag gick med), sen söker du inviduella lägenheter och den som har längstkötid som har sökt den får den helt enkelt, samma med boplats om man söker chalmers stundentbostäders lägenheter

Eftersom det inte kostar något och att du själv anmäler vilka lägenheter du är intresserad av så finns det ingen anledning att vänta med att gå med i kön, tror att du bara behöver minst logga in en gång i halvåret för att ha kvar kontot.

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk

Amuthir: Om jag trycker på "ansök" på SGS och skriver in personnummret får jag ett gäng frågor som verkar utgå från att man redan har en plats på en högskola. Vart är det man ska registrera sig på SGS? Jag lyckades efter en del omkringsurfande hitta var man registrerar sig på boplats.se. Lite konstiga frågor dock... Hur ska jag veta exakt dag när jag kommer börja högskolan? Jag skriver i något slumpmässigt...

Under SGS står det: "Börja med att registrera ansökan om du är ny student eller om du redan bor hos oss och ska omregistrera dig."
Jaha, men vi som inte är studenter eller redan bor hos dem då?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Amuthir: Om jag trycker på "ansök" på SGS och skriver in personnummret får jag ett gäng frågor som verkar utgå från att man redan har en plats på en högskola. Vart är det man ska registrera sig på SGS? Jag lyckades efter en del omkringsurfande hitta var man registrerar sig på boplats.se. Lite konstiga frågor dock... Hur ska jag veta exakt dag när jag kommer börja högskolan? Jag skriver i något slumpmässigt...

Under SGS står det: "Börja med att registrera ansökan om du är ny student eller om du redan bor hos oss och ska omregistrera dig."
Jaha, men vi som inte är studenter eller redan bor hos dem då?

Saxat från Sgs hemsidas FAQ

Citat:

När är det lämpligast att söka?

Du får registrera en ansökan från det år du fyller 17 år. Registrera din ansökan så fort du tror att du kommer att söka studieplats på högskola i Göteborg. Du behöver inte vara antagen för att ansöka. Ofta är det lättare att få bostad i början av sommaren eller i december.

Sedan står det om skola och utbildning i ansökan att man ska fylla i "Planerad sökt eller pågående högskoleutbildning i Göteborg", Så det går bra att fylla i det man tror sig söka till.

Sedan angående boplats så går det att ändra uppgifter en gång i veckan eller något likanande så sedan när du vet när skolan börjar kan du lätt gå in och ändrar det, viktigast är att du har tidigt registreringsdatum

Visa signatur

The more you know, the less you need.