Kan inte ladda ner några som helst filer

Permalänk

Kan inte ladda ner några som helst filer

Tjenare!
Jag har nyligen inköpt en Powerbook av en vän för att försöka testa hur det är att köra med en mac. Tråkigt nog har jag stött på ett problem direkt jag kan nämligen inte hämta hem några som helst filer till den. Jag skulle försöka installera flash men det står bara att ett okänt fel har inträffat och att jag ska försöka spara någon annanstans (vilket inte går att ändra på) och det är samma fel på både firefox och safari...Någon som skulle kunna hjälpa mig att lista ut vad felet är?

Permalänk
Medlem

Vart sparar du? Skrivbordet? eller Downloads? och är det downloads på ditt konto eller någon annans.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Vart sparar du? Skrivbordet? eller Downloads? och är det downloads på ditt konto eller någon annans.

Ja du det vet jag inte för kollar jag på inställningar till firefox så kan jag inte ändra vart jag vill att filerna ska laddas ner till.
Testade att skapa ett nytt konto och det funkade att ladda ner med direkt...förstår mig inte riktigt på detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat i Firefox, första tabben i inställningarna? Där väljer man var man ska ladda hem, vanligtvis /Users/namn/Downloads. Om det inte funkar med det, prova att öppna en terminal och kör "sudo chown -R dittanvändarnamn /Users/namn/Downloads", och om det inte heller hjälper även "sudo chmod -R 755 /Users/namn/Downloads".
När den frågar om lösenord så är det din användares lösenord som behövs.

Edit: Det kanske går att köra "repair disk permissions" i Disk Utility / "Skivverktyg" på svenska istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Har du kollat i Firefox, första tabben i inställningarna? Där väljer man var man ska ladda hem, vanligtvis /Users/namn/Downloads. Om det inte funkar med det, prova att öppna en terminal och kör "sudo chown -R dittanvändarnamn /Users/namn/Downloads", och om det inte heller hjälper även "sudo chmod -R 755 /Users/namn/Downloads".
När den frågar om lösenord så är det din användares lösenord som behövs.

Edit: Det kanske går att köra "repair disk permissions" i Disk Utility / "Skivverktyg" på svenska istället.

Han tyvärr aldrig testa detta då jag tog bort det gamla kontot och gjorde ett nytt där det funkade att ladda ner direkt.. tacksam för att du tog dig tid att svara iaf