Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Den killen har ju sågat av en heatpipe på en av sina kylare, det låter inte kul
Jag kommer ha Asus P5E Deluxe i min nya dator.

Jag tror han sågade av ena heatpipen för att fläkten som sitter i dörren/sidan slog emot den.

Permalänk
Medlem

Någon som lirar cod4 med liknande specs som min burk? (signatur) hur bra presterar erat system isåfall.... ?

Permalänk
Avstängd

Fick mitt 4870 idag Woho!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Förmodligen har någon redan frågat detta men iaf,
Planerar på att inhandla ett Saphire Radeon HD4850 men vill byta fläkten. Har en Zalman VF900-Cu hemma som är reda för installation, passar denna? Dock vill jag även veta vad Saphire ger för garanti på kortet utifall man byter fläkten själv? Hade otur senaste gången då mitt 8800GT paja och det vill jag inte vara med om igen..

Mvh

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem

tabbe att jag inte posta här direkt, http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7... om någon har tid och någon aning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha Rostock
Förmodligen har någon redan frågat detta men iaf,
Planerar på att inhandla ett Saphire Radeon HD4850 men vill byta fläkten. Har en Zalman VF900-Cu hemma som är reda för installation, passar denna? Dock vill jag även veta vad Saphire ger för garanti på kortet utifall man byter fläkten själv? Hade otur senaste gången då mitt 8800GT paja och det vill jag inte vara med om igen..

Mvh

Om du är noga vid bytet och ser till att orginafläkten är helt orginal så är det ju bara att byta tillbaka till orginalet om nu kortet skulle gå sönder nån gång??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

En snabb fråga... Vilken drivrutin är i dagsläget mest stabil och snabb för 4870? 8.6 med hotfix, 8.7 eller 8.8?

Permalänk
Medlem

Klarar 2st HD4850 1680x1050 upplösning med maxade inställningar i typ AoC, WAR osv? (Tänker inte spela några FPS-spel så inte lika viktigt med framerate.) Det med resten av datorn i signaturen och nytt P45 moderkort (Asus P5Q PRO känns just nu mest tilltalande). Så undrar jag också då om nätaggregatet klarar det, borde väl göra det, värt ett försök eller?

(Edit: Sökte lite, hittade ATI Tray Tools för att fixa min temp.)

Permalänk
Medlem

Måste bara nämna här att jag är sjukt imponerad av mitt nya Sapphire HD4850 kort med deras special fläkt, den ligger på ca 55" i idle(70"ish i spel!) och är i stort sett ljudlös. Prestandavis har jag hittils inte behövt slå ner en enda grafik inställning på något spel jag provat(spelar i 1440x900) jag är helt exstatisk över det här kortet för att vara ärlig, STOR skillnad mot det gamla 7600GS kortet jag hade, klart prisvärt ifall någon letar efter ett oklockat kort!

Visa signatur

former wow addict
former daoc addict

Permalänk

har hittat den nya sapphire kylaren till 4850 i komplet och undrar om det kan finnas andra affärer med samma kylare
edit:har hittat hos pixmania
http://www.pixmania.com/se/se/1483861/art/sapphire-technology...
och komplet
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365213
undrar hur länge det kommer att ta tills den finns hos dom flesta affärer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zamliman
har hittat den nya sapphire kylaren till 4850 i komplet och undrar om det kan finnas andra affärer med samma kylare
edit:har hittat hos pixmania
http://www.pixmania.com/se/se/1483861/art/sapphire-technology...
och komplet
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365213
undrar hur länge det kommer att ta tills den finns hos dom flesta affärer

har hittat ett likande men lite dyrare kort men den blåser ut luften istället och är liite överklockad
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332086
blir nog billigare när den kommer ut

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Medlem

Hej tänkte höra med er,Jag har ett HD 4870 som jag klockat till 790/1100.Men jag har ett problem,varje gång jag byter fläkthastighet så sänker den klocken till default så jag måste ställa om hela tiden.

Nån som vet hur jag fixar så det alltid är 790/1100?

Tack

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb | HD 4870@CrossFireX | Gigabyte GA-X48-DS4 | Corsair TX750W | WD 640gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av byvall
Hej tänkte höra med er,Jag har ett HD 4870 som jag klockat till 790/1100.Men jag har ett problem,varje gång jag byter fläkthastighet så sänker den klocken till default så jag måste ställa om hela tiden.

Nån som vet hur jag fixar så det alltid är 790/1100?

Tack

Om du byter fläkthastighet med CCC så beror detta på att din profil du laddar har stock clocksen sparade i sig, detta fixar du enkelt genom att spara över din gamla profil med dom nya klocksen aktiva.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Tack så mycket tJev!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb | HD 4870@CrossFireX | Gigabyte GA-X48-DS4 | Corsair TX750W | WD 640gb |

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att AA och AF-inställningar inte fungerar med mitt 4850-kort.

Jag använder Catalyst 8.8 och har testat både CCC och Ati tray tools för att göra inställningarna, men allt som oftast så får jag ingen AA och AF i mina spel och allt ser skräp ut. Att ställa in AA och AF i spelen direkt fungerar, men tyvärr har inte så många av de spelen jag spelar några egna inställningar för AF.

Fick samma problem på min tidigare dator (X1900XT-kort) när jag installerade catalyst 8.7. Fram till och med catalyst 8.6 har jag inte haft detta problem (problemet kvarstod dock även när jag gick tillbaka från 8.7 till 8.6).

Jag skulle bli mycket tacksam om någon har en lösning på detta problem!

EDIT: Det löste sig efter att jag avinstallerade grafikdrivrutinerna, körde driver cleaner pro och sen installerade drivrutinerna igen.

Visa signatur

X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5900X, 2x32GB DDR3600, MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Jag har två frågor gällande 4870.

1. Spelar det någon roll vilket märke man köper? T.ex. om det är ett asus, eller Club 3D, gigabyte etc?
Jag tänkte försöka lägga ut så lite pengar som möjligt.

2. Jag har sett på bilder att kortet kräver två strömkopplingar. Så vitt jag vet har jag bara en från mitt nätagg. Får man med nån sorts adapter eller är det nytt nätagg som gäller för min del?

Tack på förhand.

Permalänk

1. nej

2. ja en adapter oftast, annars kostar dem typ 20 kr ^^

Permalänk
Medlem

Beställde hem skönheten Sapphire 4850 igår.
Funkar fint.. Det enda är:
Så fort jag spelar spel, typ counter-strike startas datorn om..
Måste ha fläkten på 100% alltid när jag spelar.. Vilket är drygt..
Så då undrar jag:
Är det svårt att byta ut kylaren på grafikkortet?...

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk
Avstängd

Det är enkelt, tar runt en halvtimme.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Vilken är bästa kylaren då?
Och vad bör jag främst tänka på?

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en Accelero S1 Rev2 till mitt HD4870 och då går kortet inte över 50°c (har 2 st Scythe Slipstreams på den).

Du ska tänka på att vara försiktig och ha ett ESD-arband på dig när du byter

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Okej, Tack ska du ha!
Går det att köra den fanless? Eller ere lika bra o inte ens byta då?

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simael
Beställde hem skönheten Sapphire 4850 igår.
Funkar fint.. Det enda är:
Så fort jag spelar spel, typ counter-strike startas datorn om..
Måste ha fläkten på 100% alltid när jag spelar.. Vilket är drygt..
Så då undrar jag:
Är det svårt att byta ut kylaren på grafikkortet?...

Frågon är om kortet inte är defekt?

Permalänk

Jag undrar hur ni gör som kör 4840 i crossfire i 32-bitars windows. Används allt minne som det ska då? (ram samt minne på grafikkorten). Eller "snor" grafikkorten den mängd av ram som 32-bitars kan hantera? är lite dålig på att förklara, här finns mer info om det jag menar: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1334980&page=5

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Jag undrar hur ni gör som kör 4840 i crossfire i 32-bitars windows. Används allt minne som det ska då? (ram samt minne på grafikkorten). Eller "snor" grafikkorten den mängd av ram som 32-bitars kan hantera? är lite dålig på att förklara, här finns mer info om det jag menar: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1334980&page=5

Det har varit mycket tjafs på sista tiden på diverse siter att graffikkorten snor massa ramminne jag anser att det är ren bs eftersom jag inte sett en enda graff eller test som bevisar motsatsen.Jag menar nvidias GX2 kort har väl funnits sen GF7 tiden och det har aldrig varit några märkvärdiga trådar om förlorat ramminne.
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nume
Frågon är om kortet inte är defekt?

Hmm.. Hur ska jag veta?
Den funkar prima om jag har kortet på typ 50-70% fan.. Men inte annars.. Dock har jag inga fläktar alls i datorn förutom den så det är varmt i burken..

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simael
Beställde hem skönheten Sapphire 4850 igår.
Funkar fint.. Det enda är:
Så fort jag spelar spel, typ counter-strike startas datorn om..
Måste ha fläkten på 100% alltid när jag spelar.. Vilket är drygt..
Så då undrar jag:
Är det svårt att byta ut kylaren på grafikkortet?...

ska inte vara så.
hur varmt har du i lådan?

skulle skicka tillbaka om den startar om i orginalutförande.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Satte i ett nytt HD4870 igår. Har fått artefakter 2 gånger när jag spelat. Då har temperaturen varit på runt 80 grader. Kan kortet vara defekt eller nåt? =/
Kortet är inte överklockat.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har också problem med mitt HD4870, tillverkare är Sapphire. Spelade S.T.A.L.K.E.R. ett tag igår och efter ca 10-15 min fryser hela skärmen och massvis med små fyrkanter kommer upp. Samma med FSX. Så uppdaterade bios, grafikdrivar till senaste men det kommer fortfarande upp, tror ni detta är ett defekt kort? Har läst runt på diverse forum och det verkar som att många har problem med just Sapphire korten.
Så någon som har samma problem och har hittat en lösning eller ska man bli tvungen att skicka tillbaks kortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felli
Har också problem med mitt HD4870, tillverkare är Sapphire. Spelade S.T.A.L.K.E.R. ett tag igår och efter ca 10-15 min fryser hela skärmen och massvis med små fyrkanter kommer upp. Samma med FSX. Så uppdaterade bios, grafikdrivar till senaste men det kommer fortfarande upp, tror ni detta är ett defekt kort? Har läst runt på diverse forum och det verkar som att många har problem med just Sapphire korten.
Så någon som har samma problem och har hittat en lösning eller ska man bli tvungen att skicka tillbaks kortet?

Detta har även hänt för en av mina kompisar, som också har ett Sapphire HD4870.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650