Frågor kring Datateknik 300p på Chalmers och livet efter

Permalänk
Medlem

Frågor kring Datateknik 300p på Chalmers och livet efter

Hejsan
Sitter och funderar på att läsa Datateknik 300p på chalmers hösten 2009 men är fortfarande väldigt osäker.

Finns det någon här som gått eller går detta program nere på Chalmers och kan berätta lite om hur nöjda dom är?
Skulle vara jätte bra om någon kunde skriva hur lätt dom hade att få jobb efter examen och vad för jobb i allmänhet som var lätta att få.

Någon som vet varför det bara krävs runt 10.5 i gymnasiebetyg för att komma in där och bara 0.6 i högskoleprovet?
Känns ju väldigt lite för en så stor och känd skola som Chalmers tycker jag personligen.

Är det värt att söka till Datateknik på chalmers eller borde jag vända mig någon annanstans?

Ju fler svar desto bättre
Helst från folk med erfarenhet från programmet.

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

Re: Frågor kring Datateknik 300p på Chalmers och livet efter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusken
...

Någon som vet varför det bara krävs runt 10.5 i gymnasiebetyg för att komma in där och bara 0.6 i högskoleprovet?
Känns ju väldigt lite för en så stor och känd skola som Chalmers tycker jag personligen.

...

Det handlar om tillgång och efterfråga. Skolan har ett antal platser att fylla och går uppifrån och ner på betygen på de som sökt, är det inte så många som söker är det lättare att komma in på ett program med mindre fördelaktiga betyg, Men bara för att man kommer in betyder inte det att man klarar av det.

Det som du ser där är det lägsta betyget som kom in förra året, men det ändras från år till år.

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

Men civilingenjörer inom datateknik från Chalmers är väl ganska efterfrågade eller?`har jag helt fel?

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusken
Men civilingenjörer inom datateknik från Chalmers är väl ganska efterfrågade eller?`har jag helt fel?

Grejen är det att de har väldigt många platser och fylla, men allt för få har velat utbilda sig till ingenjör under de senaste åren. Inom vissa brancher finns det ett rejält behov av civilingenjörer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag har gått utbildnignen ifråga. 300P, är det civil nu för tiden eller? Jag gick före Bologna tiden

Jag gick först högskoleing. på Chalmers Lindholmen, var klar 2004 men då var det helt hopplöst att få jobb utan bra kontakter, så jag läste 2 år till och blev civiling. Kom ut sommaren 2006, hade jobb hösten 2006, ca 2 månader altså. Så jag tycker det gick lätt att få jobb, men det beror en hel del på arbetsmarknadsläget när man går ut.

Det är ju svårt att säga om utbildningen var bra eller dålig, jag har ju inte gått på andra skolor. Min uppfattning är att det var väldigt mycket beroende på lärare. En del var väldigt bra medans andra kurser släpade man sig bara igenom för att man var tvungen.

Vad är det du vill veta, mer specifikt?

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Yes det är Civiling nu

Hur mycket tjänade du ungefär på första jobbet sådär direkt efter. Om du inte vill svara på sådana personliga frågor så är det helt llugnt.

Jag har aldrig hållit på att programmera men är väldigt van vid datorer, tror du det kommer kunna utgöra något problem? Har ju trots allt ett år ungefär på mig att iaf få lite grunder inlärda.

Var det roligt? Är du nöjd med utbildingen alltså? Och tror du det spelar någon roll ifall man väljer Chalmers eller vilken annan skola som helst?

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusken
Yes det är Civiling nu

Hur mycket tjänade du ungefär på första jobbet sådär direkt efter. Om du inte vill svara på sådana personliga frågor så är det helt llugnt.

Jag har aldrig hållit på att programmera men är väldigt van vid datorer, tror du det kommer kunna utgöra något problem? Har ju trots allt ett år ungefär på mig att iaf få lite grunder inlärda.

Var det roligt? Är du nöjd med utbildingen alltså? Och tror du det spelar någon roll ifall man väljer Chalmers eller vilken annan skola som helst?

Lär dig inte ett språk - lär dig tänka.
Bokstavligt talat alltså, den bästa förberedelsen du kan få är ett bra programmeringstänk. En person som suttit 200 timmar i BASIC har antagligen ett betydligt bättre programmeringstänkande än någon som suttit i 20 timmar framför C++, och kommer nog att lyckas bättre även om så lektionerna använder c++.

Därför rekomenderar jag dig att hitta ett språk där det finns bra nybörjarguider. Nästan alla guider som skrivs om programmering (ja, det inkluderar nybörjarguiderna) utgår från att man redan kan programmera.

Leta reda på någon svensk gammal 80-talsbok med BASIC-kod eller något, det är imho det bästa sättet för en total nybörjare att lära sig programmering. (se till att hålla dig riktigt långt borta från 90-talet bara, det var en ondskefull tid när det gäller programmeringsböcker... *ryser*).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag går datateknik 300p nu på Chalmers. (ska börja 2:an)

Hittills i programmerings väg har jag läst: Haskell, C (lite), Assambler (lite).
Nu till hösten ska vi läsa Java.

Sen igår det ju endel hårdvaru kurser i datateknik också

Fråga på!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag kunde programera lite på min miniräknare när jag började. Men det var inga problem för mig. Eftersom att man inte har några krav på förkunskaper inom programering så början man från 0-nivå på programeringskurserna. Typ detta är en if-sats (Fast på Chalmers börjar man med Haskell ). Jag tror det viktigaste är att du vill bli dataingenjör, har du intresset så kommer det inte vara några problem.

Jag är nöjd med utbildningen, och livet på chalmers i övrigt. Huruvida andra skolor är sämre/bättre vet jag inte. Men gissningsvis så är alla högskolor som kan erbjuda en civ. ing. ungefär livärdiga. Jag valde Chalmers för att det låg relativt nära Borås (som jag är uppväxt i).

Jag tjänade 25k på mitt första jobb, men det ökar rätt snabbt i början. Nu två år senare har jag en bit över 30. Jag har inte valt jobb efter lön utan efter hur utvecklande och roliga jag tycker dom är. Om man väljer att "göra karriär" så hade jag nog haft betydligt mer lön.
Men om det är lönen som är avgörande för dig så tycker jag att du ska ta dig en funderare om detta verkligen är vad du vill göra...

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Ok, har en polare som är duktig på programmering så jag får fråga honom guida mig till några nybörjarkurser så jag iaf kan få en känsla över programmering i helhet.

Ganska stor del i mitt liv är att ha kul!
Jag är inte ute efter den fetaste lönesedeln utan jag vill kunna må bra och ha någorlunda roligt när jag jobbar. Jag ska helt enkelt trivas i mitt jobb

Finns det mycket att göra där nere i Johanneberg? Är det ett trevligt område med olika saker att göra?

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

jag har inte så stor kolla på göteborg ännu och eftersom jag inte är en festmänniska så....

Men om programmering så är Haskell ett nice språk och dom enklaste exemplena är väldigt lätta att förstå.

t.ex

doubleThis :: Int -> Int doubleThis x = x*2

Den tar in en "Int" (siffra) och ger tillbaka en Int.

I "dos fönstret" skriver man då doubleThis 3 och får ut 6

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Chalmers har ju inget "campus" där man både bor och studerar inom samma område. Men Johanneberg är väl det närmsta man kan komma. Det som finns där är mest sektionspubar och ett och annat studenthak. Men annars är det gångavstånd (~1km) ner till Avenyn och där finns det ju lite mer att välja på
Om du gillar studentliv (fest) så kommer du nog inte bli besviken av Johanneberg. Vill man festa där så går det nog att lösa 24/7

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Jag var lite besviken på studenlivet på Chalmers om jag ska vara ärlig.

Min brorsa gick Dtek i Lund och jag flyttade till Göteborg. Det är inte så populärt att festa studentikost så att säga som jag hade hoppats, men det går alltid att ordna om man joinar föreningar och sådär. Bästa sättet att lära känna folk också, och bli känd. Känner man mycket folk på Chalmers och har sen en examen därifrån så har du kommit långt här i världen.

Jag var överliggare och tog några extra år på mig att bli klar, jag tröttnade en del på Göteborg efter att ha varit där så länge, så jag flyttade till Skåneland efter skolan. Där tog det mig ingen tid alls att hitta jobb, min brorsas studiepolare ordnade intervju till mig, där vi pratade lite och vi konstaterade att jag är civ. ing. från Chalmers och sen var det klart

Så nu är jag konsult och är uthyrd till ett välkänt mobiltelefontillverkarbolag.
Började i april och fick 26.5 som ingångslön plus en del förmåner.

Väldigt viktigt att du tar examen på en välkänd skola, varför undrar du kanske?
* det finns garanterat någon på företaget som gått samma skola och vet att det är bra (i mitt fall VDn)
* god rennommé för skolan och utbildningen betyder mycket, man vet vad du har gått igenom.
* har du examen vet folk att du är en bra kille. Har du orkat dig igenom 300p och klarat av allt där så klarar du allt på arbetet också.

Att vara föreningsaktiv är skitviktigt, inte bara för att ha roligt och ta ansvar, utan du lär känna fantastiskt mycket folk. Har du ett brett kontaktnät när du tar examen är det inte så svårt att hitta någon polare som vet var de söker folk och dessutom kan säga att du är en bra kille.

När jag började 2000 var det ~17.5 i intagningspoäng och 1.7 för högskoleprovet. Anledningen till att det är så lätt att komma in nu är för att folk vill hellre jobba med media och inte vara högavlönad it-jobbare. Suckers!!

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusken
Yes det är Civiling nu

Hur mycket tjänade du ungefär på första jobbet sådär direkt efter. Om du inte vill svara på sådana personliga frågor så är det helt llugnt.

Jag har aldrig hållit på att programmera men är väldigt van vid datorer, tror du det kommer kunna utgöra något problem? Har ju trots allt ett år ungefär på mig att iaf få lite grunder inlärda.

Var det roligt? Är du nöjd med utbildingen alltså? Och tror du det spelar någon roll ifall man väljer Chalmers eller vilken annan skola som helst?

Nej det är inte civilingenjör längre. Nu läser man en master så man får en Master of Science (MSc) vilket man fick även förr men nu blir man inte civilingenjör. I praktiken är dock ända skillnaden ett halvår studier till och en annan titel. Same shitn different name.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbild...

Står ju ganska tydligt där att det är Civilingenjör eller?

Har en jävla ångest över hela "Börja studera" delen av mitt liv, om man väljer fel känns det kört. Fullt med lån och ingen utbildning, great liksom.

Är så jävla osäker på vad jag egentligen vill göra, vem vill jag bli när jag blir "stor"?!

Funderar på att åka till typ Australien eller Nya Zealand ett halvår för att uppleva livet lite och kanske lära känna mig själv bättre, men då är ju frågan hur fan man ska finansiera något sådant, med en ca lön på 14k rent i månaden kommer man inte så jävla långt. Hyror, räkningar, utgifter och jävulskap så är ju det mesta borta, sen ska man spara till en fet resa.

Någon som kanske har nå tips hur man kommer närmare ett svar på vad man egentligen vill göra?

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde så att jag tog några år efter gymnasiet och jobbade, reste och köpte på mig allt jag behövde. Sen tog jag mig en lååååååång funderare där jag kom på vad jag vill läsa för något.

Synd bara att man var så förbannat slö på gymnasiet så man fick kassa betyg. Kom därför inte in på det jag ville och får nu slita på Komvux för att fixa till detta...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusken
http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbild...

Står ju ganska tydligt där att det är Civilingenjör eller?

Har en jävla ångest över hela "Börja studera" delen av mitt liv, om man väljer fel känns det kört. Fullt med lån och ingen utbildning, great liksom.

Är så jävla osäker på vad jag egentligen vill göra, vem vill jag bli när jag blir "stor"?!

Funderar på att åka till typ Australien eller Nya Zealand ett halvår för att uppleva livet lite och kanske lära känna mig själv bättre, men då är ju frågan hur fan man ska finansiera något sådant, med en ca lön på 14k rent i månaden kommer man inte så jävla långt. Hyror, räkningar, utgifter och jävulskap så är ju det mesta borta, sen ska man spara till en fet resa.

Någon som kanske har nå tips hur man kommer närmare ett svar på vad man egentligen vill göra?

Det är mest för att man inte ska blanda ihop dem med högskoleingenjörerna. Det är ett rätt nytt påfund det här sen man gick över till Bologna.
Mer info finns här: http://www.chalmers.se/en/sections/education/current_students...

Men som sagt, i praktiken är det ingen skillnad vilket är något man måste lära sig snabbt. Verklighet och teori är två helt olika saker som ej ska förväxlas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Nej det är inte civilingenjör längre. Nu läser man en master så man får en Master of Science (MSc) vilket man fick även förr men nu blir man inte civilingenjör. I praktiken är dock ända skillnaden ett halvår studier till och en annan titel. Same shitn different name.

Det är definitivt en civilingenjörs examen man får och det är inte samma sak som en Master of Science.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Det är definitivt en civilingenjörs examen man får och det är inte samma sak som en Master of Science.

Så varför läser alla en mastersutbildning på 2 år (4an och 5an) nu? Varför har jag ett par kompisar som har lyckats övertyga studievägledaren att de inte ska behöva läsa 5 år utan bara 4,5 år som det vara tidigare och därmed inte läsa en mastersutbildning utan få en civilingenjörsexamen istället?

http://www.ncm.gu.se/media/mattebron/Referenser/BolognaHeleni...

Läs första stycket så blir det lite tydligare.
En civilingenjörsexamen är 120 poäng plus 60 poäng = 180 poäng = 4,5 år.
En mastersexamen är 120 poäng plus 80 poäng = 5 år.
På chalmers läser man antingen 5 år för en master eller 3 år för att bli högskoleingenjör. Några som fortfarande studerar kan välja att läsa 4,5 år men jag har inte den möjligheten då jag började studera vid Chalmers för sent. Nu läser man 5 år punkt slut.

OBS: poängen är angivna i det gamla systemet, multiplicera med 1,5 för att få de nya högskolepoängen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Vi kan både ta ut en MSc och en civ ing. titel om vi vill här nere i Lund iaf.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Så varför läser alla en mastersutbildning på 2 år (4an och 5an) nu? Varför har jag ett par kompisar som har lyckats övertyga studievägledaren att de inte ska behöva läsa 5 år utan bara 4,5 år som det vara tidigare och därmed inte läsa en mastersutbildning utan få en civilingenjörsexamen istället?

http://www.ncm.gu.se/media/mattebron/Referenser/BolognaHeleni...

Läs första stycket så blir det lite tydligare.
En civilingenjörsexamen är 120 poäng plus 60 poäng = 180 poäng = 4,5 år.
En mastersexamen är 120 poäng plus 80 poäng = 5 år.
På chalmers läser man antingen 5 år för en master eller 3 år för att bli högskoleingenjör. Några som fortfarande studerar kan välja att läsa 4,5 år men jag har inte den möjligheten då jag började studera vid Chalmers för sent. Nu läser man 5 år punkt slut.

OBS: poängen är angivna i det gamla systemet, multiplicera med 1,5 för att få de nya högskolepoängen.

Först och främst verkar du ha blandat ihop bergreppen Master of Science och Master of Sicene in Engineering. Master of Sicence existerar i även icke ingenjörs ämen som psykologi medans Master of Sicence in Engineering är den Engelska benämningen på en civilingenjör.

För att så ser implemeteringen av Bologna systemet ut på Chalmers. Jag vet inte om dina kompissar har några speciella omständigheter men jag tror att dina kompissar misstolkade vad studievägledaren sa.

Den där rapporten (eller vad man nu ska kalla det) är skriven innan Bologna systemet implementerades och lär således inte vara särskilt uppdaterad. Jag kunde på rak arm identifiera felaktigheter för flera av civilingenjörs utbildningarna på Chalmers.

En cilivingenjörs examen är en skyddad titel vilket innebär att endast personer med en viss examen får bära denna titel. En civilingenjörs examen motsvarades tidigare än 1984 av 4 års heltids studier, mellan 1984 och 2007 motsvarades den av 4,5 års heltidsstudier (180p) och efter 1 juli 2007 av 5 års heltidsstudier (300hp)

På Chalmers (och resterande Sverige) läser man 5 år för en civilingenjörs exmanen, där denna från och med ht 2004 inbegriper en Master inom ett passande område. Det senare innebär att t.ex en elev som läst tre år vid civilingenjörs programmet för väg och vatten och sedan läser en Master i komplexa adpativa system inte kan få en civilingenjörs examen i väg och vatten utan att programansvarig vid väg och vatten personligen har godkänt att komplexa adaptiva system med mjölig modifiering kan godkännas som ett Masters program för en civilingenjörs examen i väg och vatten.

Tvivlar du fortfarande så kan du mejla din programansvarige eller vice rektorn för grundutbildningen.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Entusiast

Jo jag vet att det är skillnad på MSc och MSc in engineering men jag orkade inte skriva hela namnet då jag utgick från att det var uppenbart av sammanhanget.
Det är så jag har fått det förklarat för mig av de som läser över mig men det är möjligt att jag eller de jag pratade med har missuppfattat något.
Om jag har tid ska jag ta en sväng förbi studievägledningen (om de nu behagar vara anträffbara vilket de sällan är) och se om jag kan få det här utträtt en gång för alla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Haha, nu har ni fått snurr rejält på min skalle ^^ Spännande diskussion som mer eller mindre skapit mindre kaos i min hjärna Men alltid trevligt att få veta vad som egentligen gäller.

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Entusiast

Jag har inte haft tid att gå till studeivägledaren men jag satt och snackade lite med en kompis som nyss börjat med sitt ex-jobb. Han sa att man får en Master of Science in Engineering men att det går att få en civilingenjörsexamen också om man frågar snällt och har läst rätt kurser. Enligt honom får man alltså inte automatiskt en civilingenjörsexamen längre utan en internationell motsvarighet.

Så tills jag får tag i studievägledningen så verkar det som om det är Master som gäller. Fast som sagt så spelar det ingen roll i praktiken. Same shit, different name.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
mellan 1984 och 2007 motsvarades den av 4,5 års heltidsstudier (180p)

Lite OT, men stämmer ovanstående verkligen? Jag började själv 1986 och är nästan helt säker på att vi var första årskullen som läste 4,5år.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår det rätt så får man INTE en civilingenjörsexamen MEN man får den internationella motsvarigheten, "Master of Science in Engineering".

Det gör dock ingen skillnad i praktiken när man söker jobb eller visar upp sitt fina CV för dom rika cheferna, visst har jag fått allt rätt nu?

Visa signatur

Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.