Permalänk
Medlem

wpa-psk fungerar ej i Vista?

Hej

Köpte nyligen en dell vostro 1710. Fungerar felfritt förutom när det kommer till den trådlösa anslutningen. Har förgäves försökt att konfigurera nätverket efter routern. Använder wpa-psk kryptering och det fungerar felfritt på alla mina stationära datorer med XP. När jag inte krypterar nätverket kan jag ansluta med inte såfort jag krypterar det igen. Har försökt ställa in olika inställningar i Vista och uppdatera nätverkskortets drivrutiner men det har inte heller gett resultat.

Är helt ny med Vista så om någon misstänker nybörjarfel så tveka inte att säga till.

Är väldigt tacksam för svar.

Mvh/
Ville

Permalänk
Medlem

Prova att byta kanal i routern, alla 13. Nån annan router/2,4 GHz-utrustning kan störa.

Prova också WEP, dock lättare att cracka.

Vissa nätverkskort och routrar går tyvärr inte så bra ihop, trots standard (b/g).

Permalänk
Medlem

lättare att cracka? kom igen wep används inte då wpa eller wpa2 finns. undvik wep.

Permalänk

Vissa buggar som tydligen hade med wlan fixades med service pack 1 till vista.. Så se till att ha senaste uppdateringen.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Ok jag ska testa att ladda hem Sp 1:
Tack för svaren hittills:)

Ok jag testade att uppdatera till SP1 men fortfarande utan resultat Någon annan som stött på något likande problem?

Permalänk
Medlem

Vista WPA fix för Vista.

Hade exakt samma problem som du hade.
Googlade lite och hittade detta:

http://support.microsoft.com/kb/928233/

Efter ändringarna så var jag tvungen att boota om datorn för att kunna surfa (innan ombootning så fick jag IP och allting men kunde inte surfa trots aktivering och inaktivering av nätverkskortet).

Men, nu fungerar det, hoppas det kan hjälpa dig också

Permalänk
Medlem

Har du testat både AES och TKIP?

Permalänk
Vila i frid

...och om inte det vore nog så kan det vara så att en del adaptrar bara klarar av WPA2 och inte WPA och tvärt om, det beror alldeles på drivarens implande.

Min Aus X50RL LapTop från OnOff med Vista Home pålagt från fabrikt blåstes om med XP när jag tröttnade på egenheterna med Vista "finurliga" nätverkscenter. AARRRGGGH!