Olika HTPC Program
Har sett många trådar som diskuterar de olika HTPC programmen därute. Har lekt runt lite med de flesta av dem och tänkte bara skriva ner lite av mina erfarenheter av MediaPortal och XBMC vilket verkar vara de som är populärast idag. Lägg gärna till era egna erfarenheter av dem, alla håller nog inte med mig.
XBMC
Om du ska spela upp filer som ligger på hdd eller genom nätverket är det här det bästa programmet. Det spelar upp de flesta formaten och kräver inga codecs. Det är lättkonfigurerat och har flera saker som gör det till ett bra val för dig som inte tänkt spela in eller titta på tv på din htpc. Personligen kan jag rekommendera xTV skinnet som är baserat på MAC's frontrow. Mediastream är ett annat skin som ser bra ut.
XBMC är i alpha stadiet fortfarande så en del buggar finns. Det är dock tillräckligt stabilt för att användas.
+
Lättkonfat (sköts i GUI)
Virtuellt filsystem där man kan lägga till flera mappar i en virtuell raid mapp.
Scrapers (hämta information/covers från internet för tv shows och filmer)
Uppspelning direkt från rar filer utan att behöva packa upp dem.
många olika plugins
Stöd för flera platformar: OSX, linux, Windows m.f
Mycket bra GUI och skin stöd.
-
Går ej spela upp BluRay och HDDVD.
Inget TV-Kort Stöd
Ingen hårdvaru acceleration vid video uppspelning.
Rekommendationer:
Om du ska använda XBMC så satsa pengarna på en snabb processor istället för ett bra grafik-kort. Inbyggda grafik kretsar räcker gott och väl. Grafik-kortet används ändå inte vid avkodningen av filmer. Om du ska köpa så satsa på ett NVIDIA kort och inte ATI. Det går att få ATI att fungera dock är NVIDIA korten bättre lämpade, speciellt i Linux.
Mediaportal
För några år sen trodde många att MediaPortal skulle revolutionera marknaden för htpc. Detta hände aldrig, någonstans slutade utvecklarna att lyssna på vilka funktioner deras användare faktiskt ville ha. För dig som vill se på TV och spela in är det här nog det bästa valet. Dock finns det en del buggar som kan göra det hela ganska irriterande.
För dig med datorvana går det ganska lätt att ställa in det. För dig som saknar det så kan du nog se fram emot ett par timmars svärande och skrikande. Det finns support för att spela upp filer från hddn men det är långt ifrån så bra som i XBMC.
+
Stöd för många TV-Kort
bra stöd för inspelning och TV tittande.
Använder externa codecs som du själv kan välja. Det betyder att du kan använda hårdvaruacceleration för BLURAY och HDDVD, med andra ord avlasta processorn.
-
Svårkonfigurerat. Merparten av arbetet tycks ha lagts på den tekniska delen.
Dålig GUI, slö och verkar ha stora problem med vissa ATI kort.
Dåligt underhåll av plugins. Många har bara övergetts och fungerar inte längre.
Man kan nästan inte ställa in någonting i GUI utan man måste stänga av mediaportal och köra setup programmet.
Slutsats:
Personligen anser jag att XBMC slår MediaPortal med hästlängder. Det är lättanvänt och fungerar till vad det är tänkt att göra. Det som är lite tråkigt är att det inte går att titta och spela in saker via TV-Kort. Men om man kan leva utan det så skulle jag råda dig att satsa på XBMC.