Permalänk

Inget ljud ut på spdif

Hej
har köpt en ny bärbar asus m50sa med hdmi & spdif. Får inte ut nåt ljud?
Realtek hd audio.

Har provat datorn mot 2 förstärkare som vid test direkt funkar fint med coax från dvdspelare.
Har testat med 2 olika coaxkablar som också funkar fint mellan dvd/förstärkare.
har testat alla inställningsmöjligheter i kontrollpanelen och även realteks egen ljudjustering.
Har uppdaterat asus & realtek audio drivrutiner, vista, bios.
Får ut ljudet & testljud från datorns egna högtalare och från hdmi och hörlursuttaget. Teststapeln tänds och rör sig även på spdif men inget kommer ut.
Har kört vlc, windvd, powerdvd och testat alla kombinationer av val i spelaren för att köra ut spdif.

Kan inte hitta ngn spec på spdif uttaget från datorn men det ser ut att vara kombinerat hörlurs/spdif uttag. Och det lyser inte ur det så det lär inte vara optiskt.

Permalänk
Medlem

Re: Inget ljud ut på spdif

Citat:

Ursprungligen inskrivet av martinanderssson
Hej
har köpt en ny bärbar asus m50sa med hdmi & spdif. Får inte ut nåt ljud?
Realtek hd audio.

Har provat datorn mot 2 förstärkare som vid test direkt funkar fint med coax från dvdspelare.
Har testat med 2 olika coaxkablar som också funkar fint mellan dvd/förstärkare.
har testat alla inställningsmöjligheter i kontrollpanelen och även realteks egen ljudjustering.
Har uppdaterat asus & realtek audio drivrutiner, vista, bios.
Får ut ljudet & testljud från datorns egna högtalare och från hdmi och hörlursuttaget. Teststapeln tänds och rör sig även på spdif men inget kommer ut.
Har kört vlc, windvd, powerdvd och testat alla kombinationer av val i spelaren för att köra ut spdif.

Kan inte hitta ngn spec på spdif uttaget från datorn men det ser ut att vara kombinerat hörlurs/spdif uttag. Och det lyser inte ur det så det lär inte vara optiskt.

Har precis samma problem med asus F3Ka.
skriv gärna om du kommer på en lösning.

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk

testat med en Optisk S/PDIF kabel, det är nog så att den aktiveras om det sätts in en optisk toslink,

edit, detta bekräftas på ett flertav modeller av Asus laptops på olika forum, kollade runt lite åt er

cheers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoogieMan
testat med en Optisk S/PDIF kabel, det är nog så att den aktiveras om det sätts in en optisk toslink,

edit, detta bekräftas på ett flertav modeller av Asus laptops på olika forum, kollade runt lite åt er

cheers

Så man ska behöva köpa en optisk toslink för att få igång ljudet?låter ju sjukt.

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoogieMan
testat med en Optisk S/PDIF kabel, det är nog så att den aktiveras om det sätts in en optisk toslink,

edit, detta bekräftas på ett flertav modeller av Asus laptops på olika forum, kollade runt lite åt er

cheers

Tack men,
Njae, dom i databutiken snackade med asus supporten om problemet och sedan skickade dom den till asus i holland för reparation.
Nu efter 4v väntan så tar dom tillbaka den.... helt utan ngt besked om vad som var fel... Antar att om det var så enkelt som att det skulle vara optisk kabel så hade redan supporten kunnat meddelat det per telefon...?

Vart hittade du att det skulle vara optisk spdif utgång?

Nu har jag beställt en ny liknande asus datormodell och hoppas att den funkar. Om inte så ska jag fanimej testa en optisk 3,5 till toslink-kabel.

Jag tittade djupt in i spdif urtaget på den förra och kunde inte se någon lampa eller glaslins därinne...

Den enda bärbara jag sett med optisk spdif är fujitsu siemens. Och där lyser alltid lampan. Som det brukar på optiska utgångar.

MVH/Martin

Permalänk
Medlem

Hej,

Har tidigare hittat denna, kanske löser ditt problem.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20080317091747687&boar...

MVH
Leif

Permalänk

Ja enl den länken så låter det ju som att iallafall modell m51 har optisk spdif utgång.... Jag hoppas få den nya datorn nu i veckan så får vi se!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martinanderssson

Vart hittade du att det skulle vara optisk spdif utgång?

MVH/Martin

Googlade med orden

"m50sa spdif surround problem" den ledde bla till denna länk, som en ovan redan skrivit

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20080317091747687&boar...

Permalänk
Medlem

kombinerat hörlurs/spdif uttag.

du kanske kan detta redan men skriver det iaf...

Du ändrar i ljudegenskaper då? för bara koppla in där funkar ju inte om du inte ändrar inställningen först..

men antar du vet det redan att om man spelar med bärbarhögtalarna och ska använda sig av andra högtalare så måste man ju skifta i ljudegenskaper. + stänga av tex winamp och starta igen. " ljudstapeln rör sig hade jag också för mig även om man har fel inställning"

jag köpte adapter för 25kr på ljudshopen tror den heter något i stil med va dom förra här ha skrivit... så funka de, jag kör med z5400 logitech, kombinerat hörlurs/spdif uttag.

aja grötit värre! men jobbar natt å är trött
ha de

Permalänk

Det ÄR optisk utgång.....SUCK!
Hade besparat mig mycket bekymmer att testa det från början. Tycker att dom i databutiken och asussupporten borde ha koll...

Det funka perfekt direkt med 3,5 till toslink kabel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martinanderssson
Det ÄR optisk utgång.....SUCK!
Hade besparat mig mycket bekymmer att testa det från början. Tycker att dom i databutiken och asussupporten borde ha koll...

Det funka perfekt direkt med 3,5 till toslink kabel.

JO kan bli så, lite bortkastat med tid, men men, gläd åt att det är bekräftat & fungerar nu

cheers