Permalänk
Medlem

När DigitalVersus.com testade sin T220 så tyckte man att man skulle aktivera Gama Mode 2 och RTA Mode 2 i OSD konfigurationen. Så inga extra program eller nått sånt för att fixa dom sakerna iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har fått den stora oturen med defekta pixlar på min skärm!:(
En blå "stuck" sub pixel och en fullt defekt pixel som ständigt lyser i vitt.
Hade fler!!! men de försvann när jag använde något pixel fixar program.

Är det någon som vet hur pixelgarantin lyder för denna skärm?
Har googlat så mycket nu och det finns olika info överallt.
Om jag har tur, och har förstått det rätt så har Samsung Zero Bright Pixel garanti på alla skärmar som är sålda i Sverige/(samsung nordic) efter 2005.

Men jag är inte säker på detta, väntar på svar från Samsung men jag skulle vara jätte tacksam om någon har svar på detta redan nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahme
- Set contrast and brightness to 0
- Press the « Menu » button
- Press the « Source » button for 5 seconds (the second one on the right)
A hidden ''Service Function'' menu will appear including Panel Info on the bottom which clearly indicates the panel’s origin and reference.

Lägst ner ska det finnas massa text: X-XXXXXXXxX-XXXX

Där det lilla x:et är ska det om det är en samsung panel stå ett A

tror det är så är inte 100% annars kan du googla lite! skriv gärna ditt resultat på forumet. Måste iväg till jobbet nu

Gäller detta bara T220 eller är detta specifikt för alla Samsungs skärmar?

Köpte en 2493HM för 3600:- och där står följande i servicemenyn:

Runtime: 2hr (Den är alltså ny)
Version: M-KI24E0CAA-1004.0
Checksum: 2984

Kan någon tyda den informationen till bra eller dåligt?

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jacon
Jag har fått den stora oturen med defekta pixlar på min skärm!:(
En blå "stuck" sub pixel och en fullt defekt pixel som ständigt lyser i vitt.
Hade fler!!! men de försvann när jag använde något pixel fixar program.

Är det någon som vet hur pixelgarantin lyder för denna skärm?
Har googlat så mycket nu och det finns olika info överallt.
Om jag har tur, och har förstått det rätt så har Samsung Zero Bright Pixel garanti på alla skärmar som är sålda i Sverige/(samsung nordic) efter 2005.

Men jag är inte säker på detta, väntar på svar från Samsung men jag skulle vara jätte tacksam om någon har svar på detta redan nu!

Samsungs T serie har dödpixelgaranti i 15 dagar? Så snabba dig om du vill ha en ny skärm. Eller det är annan sak när den inte är död utan bara defekt... ring till stället du köpte den från/Samsung så får du nog mer information.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Gäller detta bara T220 eller är detta specifikt för alla Samsungs skärmar?

Köpte en 2493HM för 3600:- och där står följande i servicemenyn:

Runtime: 2hr (Den är alltså ny)
Version: M-KI24E0CAA-1004.0
Checksum: 2984

Kan någon tyda den informationen till bra eller dåligt?

Tack!

På T serien så betyder det näst sista A:et att det är en Samsungpanel, men det är väl annorlunda på de äldre skärmarna? Asså att S betyder Samsungpanel.

Har T240, kör följande
Brightness 85
Contrast 75
MagicColor - off
Colortone - Warm
Gamma - mode 3
Sharpness - 80

Bättre blir det inte med TN vad gäller färger..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Tack för infon Ertan!
Trodde samsung hade bättre garantier än så.
Jag har tyvärr haft skärmen ganska mycket längre än 15 dagar, men ska ändå göra ett försök att få den utbytt.
Ska kontakta både Datorbutiken och Samsung för mer info.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en Samsung T220 från komplett.se
Jag fick en Samsung planel :). För i service menyn står det.
"Version: M-TW22H0CAA-1000.6"
Undra bara vad dom sista siffrorna betyder. verkar som alla har lite olika siffror där.

Finns det något bra program som man kan kolla backlightbleed:en med och nåt bra progam man kan kalibrera skärmen med.
Har för mej att jag läste nån stans att det fanns färdiga skärm- inställningar som nån hade tagit fram, men har glömt bort var jag såg det, vet jag inte om det var någon universal inställning. :/

Måste också säga det att går jag under 50% i brigthness så uppstår det ett(va kan man säga) ett dovt ljud av något slag. verka komma i från nedre delen av skärmen. Vet inte om detta är något buzzande ljud. Det låter inte högt häller utan man får "lägga örat mot skärmen" för att höra det. Men man kan höra det när det tyst i rummet om man säger så.

Visa signatur

A real star, shine like no one else.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan

På T serien så betyder det näst sista A:et att det är en Samsungpanel, men det är väl annorlunda på de äldre skärmarna? Asså att S betyder Samsungpanel.

Det innebär alltså att jag fått en "dålig"(sämre) panel?

Bör jag lämna tillbaka skärmen och satsa på något annat? Har ju 30 dagars öppet köp.

Vore tacksam för råd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jacon
Tack för infon Ertan!
Trodde samsung hade bättre garantier än så.
Jag har tyvärr haft skärmen ganska mycket längre än 15 dagar, men ska ändå göra ett försök att få den utbytt.
Ska kontakta både Datorbutiken och Samsung för mer info.

Samsung och Sony har de bästa garantierna för döda pixlar, de enda som har 100% pixelgaranti. Men det är kanske annan sak vad gäller TFT skärmar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Starman
Finns det något bra program som man kan kolla backlightbleed:en med och nåt bra progam man kan kalibrera skärmen med.
Har för mej att jag läste nån stans att det fanns färdiga skärm- inställningar som nån hade tagit fram, men har glömt bort var jag såg det, vet jag inte om det var någon universal inställning. :/

Måste också säga det att går jag under 50% i brigthness så uppstår det ett(va kan man säga) ett dovt ljud av något slag. verka komma i från nedre delen av skärmen. Vet inte om detta är något buzzande ljud. Det låter inte högt häller utan man får "lägga örat mot skärmen" för att höra det. Men man kan höra det när det tyst i rummet om man säger så.

http://www.sendspace.com/file/hhgbkr - där kan du kolla din hur jämnt belyst skärmen är, gamman och lite annat. Perfekt balans vad gäller färgen på min iallafall, och gamman kan jag urskilja allihop förutom 1-2%, om jag jag inte går 1cm från skärmen:)(asså jag kan urskilja 1-2% om jag står 1cm framför skärmen)

Okej då är jag inte ensam med ljudet.. har väldigt tyst dator, hörs inte så när jag är ensam hemma utan musik så hörs det för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Det innebär alltså att jag fått en "dålig"(sämre) panel?

Bör jag lämna tillbaka skärmen och satsa på något annat? Har ju 30 dagars öppet köp.

Vore tacksam för råd!

Jag vet inte, tror det är S=samsung panel på de äldre skärmarna. Tror.
Google will always be our best friend.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd

"Samsung och Sony har de bästa garantierna för döda pixlar, de enda som har 100% pixelgaranti. Men det är kanske annan sak vad gäller TFT skärmar."

Det är bara på TV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Jag vet inte, tror det är S=samsung panel på de äldre skärmarna. Tror.
Google will always be our best friend.

Ja, jag brukar vara flitig med Google. Men jag hittar inte mycket relevanta och konkreta svar...
Har du något?

Spelar kanske ingen roll då skärmen är otroligt bra. Bra färger, kontrast. Jag har inget att klaga på men det vore kul att veta

Permalänk
Medlem

Har fått svar via mail från Samsung angående T220 och de defekta pixlarna.
De nämner ej något om 15 dagar pixelgaranti, och du "måste ha 5 ljusa eller 8 mörka pixlar innan det ses som ett pixelfel."

Det är otroligt dåligt anser jag!
Skulle de använda den policyn till punkt och pricka skulle jag kunna sitta med 11 defekta pixlar utan att få byta skärmen!
Dock skulle ju endast 7 eller till och med 4 defekta pixlar kunna driva en till vansinne!
De pixlar jag har just nu som är defekta ser ut som små smuts/damm korn på skärmen och jag vill ständigt ta en duk och torka bort dem.
För 1700 är man tydligen inte värd mer som kund
Riktigt kasst!

Jag förstår att många tillverkare säkert (desto värre) använder sig av dessa tillämpningar, men jag hade fått för mig att Samsung hörde till de som gav en en bra deal.
Åtminstone på en av deras nyare "deluxe" serier, men icke.
Kollar man på LG så vet jag att de har 100% garanti på många av sina skärmar och för resten av sortimentet mycket bättre policy med högst 4 tillåtna defekta pixlar oavsett vilken form av defekt det är(sub/ljus/mörk osv).
Dock så stinker det minst lika mycket där, om du har oturen att hamna med 3-4 defekta pixlar.

Tycker det över huvud taget är så snevridet att företagen kräver så mycket pengar av kunderna för en vara vars innehållande teknik inte kan hanteras och till fullo bemästras av tillverkaren själv!
Jag menar, allt kan gå sönder på denna jord, men att jag betalar så mycket för något som har ett väl uttänkt skydd mot kunder som vill ha en hel och fungerande vara, får mig att känna mig som en idiot.

Aaa detta blev en hel uppsats men nu har jag fått spotta lite avsky iaf, känns genast bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Starman
Måste också säga det att går jag under 50% i brigthness så uppstår det ett(va kan man säga) ett dovt ljud av något slag. verka komma i från nedre delen av skärmen. Vet inte om detta är något buzzande ljud. Det låter inte högt häller utan man får "lägga örat mot skärmen" för att höra det. Men man kan höra det när det tyst i rummet om man säger så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Okej då är jag inte ensam med ljudet.. har väldigt tyst dator, hörs inte så när jag är ensam hemma utan musik så hörs det för mig.

Jag tycker att det oljud min skärm producerar när jag går under 50% är ganska irriterande. Igentligen börja det redan vid 75% men ökar i både ljudstyrka och frekvens.
Det här är också min fösta TFT-skärm. Så jag vet inte om detta är vanligt förekommande på TFT-skärmar. Jag har ju läst om Samsungs 2253BW att den avger ett irriterande oljud är man sänker kontrasten under 70%. Men som sagt jag har ju ingenting att jämföra med, så jag vet inte om det bara är så :/ Skickade ett mail till samsung ifall. se om dom svara eller ej.

Visa signatur

A real star, shine like no one else.

Permalänk
Avstängd

Nej det är inte vanligt.
Och det borde inte godkännas enligt mig att ljud uppkommer när man sänker brightness.

Jag tycker det är riktigt dåligt att dom skicka ut skärmar som inte fungerar som dom ska. Har själv haft ögonen på T220 för trodde inte den samsungen hade detta irriterande ljud.
Men om det även uppkommer på den så kan dom ju ta o köra upp den skärmen någonstans.

Permalänk

vad håller samsungs tekniker på med?

Permalänk
Avstängd

Jag börjar undra det också faktiskt, skärmarna må vara bra för spel vilket jag vill ha.
Men inte vill jag ha massa defekter som dom skickar med som oljud.

Permalänk
Medlem

Om jag ska jämföra hur mycket det låter så kan man säga att när jag ställer in skärmen på 40% ljusstyrka (då den verka låta som högst) så låter den lika
mycket som en 80mm datorfläkt i 2000-2500rpm. (låter som en låg sinusvåg. ungefär som man skulle ha tinnitus eller nåt likande)

Låter det från alla Samsungs T220 skärmar eller är det bara några få dåliga exemplar?
Och varför låter det?
Fan, blir sur ju mer jag tänker på det och inte blir jag mindre irriterad över att skärmjävel låter.

Visa signatur

A real star, shine like no one else.

Permalänk
Avstängd

Det verkar inte låta på alla.
Jag sprang över till polaren som har en T220 (köpt för 1 månad sen), sänkte brightness till 1% men hörde inget när jag la örat mot den.

Provade 1-50% men uppkom inget ljud.

Permalänk
Medlem

Min T220 låter ingenting oavsett ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Hmm... då kanske min skärm är bara ett dåligt måndags exemplar. Men ändå man tycker ju att samsung ska ha bättre kvalitets kontroller så att kunder inte får"trasiga skärmar".
Det blir till att byta skärmen då :/

Visa signatur

A real star, shine like no one else.

Permalänk
Medlem

Min låter också när man sänker brightness. Brukar hända under standby också.

Permalänk
Medlem

Min låter inte.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Verkar tyvär vara lite gamble med T220 låter det som.
Frågan är om ett företag godkänner utbyte för detta, vet ju inte om man vågar köpa en själv eller om man ska köra på en LG eller något.

Skulle jag få en som låter hade man ju slängt ut skiten genom fönstret.

Permalänk
Medlem

Lol, håller med. Att skärmen ska låta är helt enkelt inte tillåtet enligt mig, skulle bli galen. Därför jag inte köpte Samsung 2253 som jag var inne på innan jag slog till på en T220. Min låter för övrigt inte något vad jag märkt, haft den ca 2-3 månader kanske.

Permalänk
Medlem

jag har en t220 med A panel...dock har den 2 döda pixlar =(

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Precis varit och plockat upp min nya T220, och stör mig på att den skakar så lätt. Även när jag skriver detta inlägg skakar skärmen, finns det något tips och tricks för detta eller?

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

fick hem min T220 för två dagar sedan

- Inga döda/felaktiga pixlar
- betydligt mindre BLB än min 20" BenQ 2010WAP
- Inga konstiga missljud oavsett inställningar
- Samsung panel
- 0h användande. brand new alltså
- jämna färger och ljusstyrka över hela panelen. till skillnad från min BenQ som var lite mörkare på ena halvan

lite "wobblig" om jag petar på skärmen, men absolut inget jag beklagar mig över! Försöker fortfarande lista ut vilka inställningar som passar bäst för mig. tycker att färgerna blir smått urvattnade med Gamma Mode 2

on/off knappen kan vara svår att hitta i mörker, men iom att den är touch-sensitiv kan man dra finger över det generella området

Permalänk

någon som köpt T220P, funderar på att beställa en nästa vecka.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Re: 22&quot; Samsung T220

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Vet någon om denna skärmen är något att ha?http://www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?products...
Edit: fick ju ganska bra betyg http://www.futurelooks.com/samsung-syncmaster-t220-widescreen... tycker ni man ska köpa en sån om man ska ha en 22"?

Har en sån, aldrig blivit mera lycklig över ett sånt köp

KÖP DEN!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meller127
Precis varit och plockat upp min nya T220, och stör mig på att den skakar så lätt. Även när jag skriver detta inlägg skakar skärmen, finns det något tips och tricks för detta eller?

ett tricks är att skaffa en typ av pall eller bräda typ |- som inte har kontakt med bordet alls som sticker in över bordet (som man sätter skärmen på).. då slipper man skakningar helt annars vet i fasen

Permalänk

Hej!

Köpte en sån här T220 idag. Sitter och leker med bilden lite. Vad är bäst inställningar för spelande och använde ni något av programmen som fanns på skivan? Sen undrar jag lite om tilten, går det att böja skärmen bakåt eller? Tacksam för svar!