Permalänk
Medlem

Språk för webben

Hej alla, jag vill först och främst ursäkta mig om denna frågan redan är besvarad, men efter att ha läst igenom FAQen och sökt runt så är det mesta för utdaterat för att tillfredställa mig.

Jag har sysslat med webbdesign rätt länge och tar mig an ett uppdrag lite då och då. Jag har dock börjat få väldigt många förfrågningar om uppdrag som kräver mer funktionalitet, tex content management system och liknande. Istället för att köpa in detta så hade jag velat kunna skriva dem och om inte annat ha mer kunskap för att skriva om dem något. Min första tanke var att jag borde satsapå PHP/MySQL-kombinationen som är känd för sin enkelhet, men på senare tid har jag sett så otroligt många andra alternativ, exempelvis java. Vad har ni för förslag? Om man ändå skall börja från början med ett språk för webb, vad är då bäst?

MvH Oskar

edit: Jag har för längesedan kodat Qbasic som alla andra (vilket fö var ett jäkligt roligt språk), annars är det bara HTML och CSS som ligger i min kunskapsbank.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Det här beror lite på vad du har i tankarna för framtiden. Om du vill jobba med webbutveckling och nu ska börja från grunden med ett serverspråk, finns det egentligen inget resonabelt alternativ till ASP.NET på grund av dess framtidssäkerhet, vitt utbredda kundbas på företagssidan och rekryteringsmöjligheter när du tagit certifikatet/certifikaten.

Att lära sig PHP med MySQL är det bästa ur en småskalig uppdragstagares synpunkt på grund av teknikernas billiga webbhotell och enkelhet, men det är extremt svårt att hitta lediga jobb som PHP-utvecklare idag. De flesta som livnär sig på detta är involverade i småskaliga företag eller egna fåmansföretag, och utvecklarna på de större företagen som tar sig an PHP-utveckling är mycket meriterade och välutbildade.

Notera att jag bara pratar om den svenska webbutvecklingskulturen på företagssidan.

Så om du vill komma igång med att fixa de där uppdragen åt dina kompisar eller enmansföretagen, kan du komma igång snabbt med PHP och lär dig då ett CMS att erbjuda dem. Välj ett av de populärare systemen och lär dig det fullt ut, ett hett tips är att inte vela mellan tre olika och lära dig dem halvt om halvt, utan hellre ett i taget. Rejält.

Vill du däremot ställa in siktet på rekrytering i seriös form, bör du välja ASP.NET som teknik. Marknaden skriker efter dessa utvecklare just nu, jag är en av de som certifierar mig och garanterat kommer få jobb nu till sommaren.

Edit: Det är nästan ett måste att lära sig grunderna i JavaScript och SQL som webbutvecklare. Enkla tekniker som är rättfram rent praktiskt, och som alltid ingår i webbprojekt.

Permalänk
Medlem

Gediget och härligt svar Azoapes! Jag är väl egentligen mest intresserad av att sköta min egna lilla firma då jag studerar till ekonom och inte riktigt ser programmering som min framtidssyssla. Däremot slog mig tanken att en ekonom med ASP.net kunskap kanske inte alls är så dumt inom många företag, framförallt om man skall göra en investeringskalkyl på projekt som innefattar nämnt språk. Av någon anledning tar det dock emot lite när man säger ASP då jag har en viss förkärlek till PHPs öppenhet.

För att göra det hela lite mer specifikt, jag sitter på en macbook och tänkte använda just denna för att utveckla, jag gissar att jag måste emulera windows i VMware för att kunna köra ASP.net, hur är det med PHP, kan jag installera en webbserver direkt under OSX, slänga in MySQL och köra PHP eller gör jag bäst i emulering även där?

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Om du kör Mac är det betydligt bekvämare att börja utveckla i PHP än en Windowsbaserad teknik, naturligtvis. Att du utbildar dig till ekonom innebär i regel att du inte har så stor nytta av att kunna webbutveckling, då du snarare kommer få vara med att skapa specifikationer för projekt som systemutvecklare genomför åt dig.

Jag skulle i ditt läge valt att börja lära mig PHP, SQL och när det sedan känns som en stabil grund, lära mig ett CMS (exempelvis Drupal eller Jooomla). För installation av PHP/MySQL på Mac, välj http://sourceforge.net/projects/mamp/ där du får allt i en mapp på ett snabbt och smidigt sätt.

Permalänk
Medlem

Tycker ärligt talat att jsp är att föredra. Men både asp och php är värdiga alternativ (och med asp menar jag såklart asp.net). Så släng ett öga på jsp, det är bra skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Tycker ärligt talat att jsp är att föredra. Men både asp och php är värdiga alternativ (och med asp menar jag såklart asp.net). Så släng ett öga på jsp, det är bra skit

Tycker du att JSP är en teknik överlägsen både PHP och ASP.NET? Det låter som en jäkla generalisering. Det finns inget som är bäst för alla tillfällen. PHP lider av prestanda i storskaliga projekt (då det är en teknik som interpreteras), ASP.NET lider av ful HTML (kan iofs fixas nu med adapters) och JSP lider av en begränsad utbreddhet (vilket leder till svagt utbud av webbhotell, Open Source CMS etc.)

Det är också nämn svaghet med JSP som gör att jag utesluter det. Prestandasvagheterna för PHP gäller bara i riktigt stora projekt, och HTML-outputen i ASP.NET går som sagt att fixa med adapters. Du får nog motivera ditt påstående (att JSP är bättre än både ASP.NET och PHP)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Om du vill jobba med webbutveckling och nu ska börja från grunden med ett serverspråk, finns det egentligen inget resonabelt alternativ till ASP.NET på grund av dess framtidssäkerhet, vitt utbredda kundbas på företagssidan och rekryteringsmöjligheter när du tagit certifikatet/certifikaten.

Det där är att ta i för Java och något lämpligt webbramverk är i allra högsta grad ett alternativ. Kolla på t.ex. Wicket eller GWT och fundera om det är värt att lämna själen till Microsoft

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket Azoapes! Härligt att se att det fortfarande finns sweclockare kvar som orkar lägga ner tiden på att ge ett ordentligt svar. Låter som att PHP/MySQL är den enklaste vägen att gå för mig, vilket känns bra då det är så lätt att hitta mycket färdigt i PHP. En sista fråga innan jag sätter igång är väl om du/någon annan har någon personlig erfarenhet av en bra nybörjarguide i PHP/MySQL?

MvH Oskar

Edit:

Joni, såg även ditt svar nu Wicket och GWT, du vill inte berätta lite mer om vad det är? Känner att den mesta faktan är svår att ta in utan att lägga alldeles för mycket tid på att läsa in en massa om det. Vad är för- respektive nackdelarna med något sådant jämfört med PHP eller ASP?

edit2: Hittade IDGs webbstudio där det finns guider i lite av varje som jag kan titta igenom, är nog en bra början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonl
Det där är att ta i för Java och något lämpligt webbramverk är i allra högsta grad ett alternativ. Kolla på t.ex. Wicket eller GWT och fundera om det är värt att lämna själen till Microsoft

Du tog citatet ur dess perspektiv. Jag skrev detta:

Citat:

Det här beror lite på vad du har i tankarna för framtiden. Om du vill jobba med webbutveckling...

Räkna antalet lediga tjänster för ASP.NET-utvecklare och jämför med Java mot webb.

Permalänk
Medlem

Okej, vi gör ett snabbt försök att räkna:

Java:
http://jobb.eniro.se/cgi/jobsearch.cgi?q=java+%2Bwebb+-javasc...
27 träffar

.NET
http://jobb.eniro.se/cgi/jobsearch.cgi?q=.net+%2Bwebb+-javasc...
21 träffar

Jag ser inga indikationer på att .net skulle vara vanligare för webbutveckling, men jag kan förstå om dom som håller i certifiering för asp.net hävdar det.

o3w1:

Wicket är ett komponentbaserat ramverk och är ganska moget vi det här laget. En stor fördel är att man inte trasslar ihop logik och html-kod, som t.ex. jsp och php. Jag har för mig att det finns motsvarande för ASP.NET.

Vet faktiskt inte så mycket om GWT, men det var bra som exempel eftersom filosofin är något annorlunda än Wicket. Googla på dessa två eller helt enkelt "java web framwork" så ser du att det finns en del att välja bland.

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonl
Jag ser inga indikationer på att .net skulle vara vanligare för webbutveckling, men jag kan förstå om dom som håller i certifiering för asp.net hävdar det.

Det där är ju en högst tillfällig sökning, de flesta jobbannonser ligger inte ute mer än en månad. Jag vet inte vad de som håller i certifieringarna hävdar (fast du menar nog egentligen .NET-utbildningarna, eftersom certifieringsställena oftast har hand om flera olika sorters certifieringar, t.ex. Cisco och sånt?), mina inlägg är baserade på erfarenheter av jobbsökning i göteborgsregionen. Man kan argumentera att Göteborg kanske har en .NET-nisch, och det kan jag visserligen inte säga emot, bara anse vara osannolikt.

Det kan även vara skillnader i storleken på företagen som söker det ena eller andra, det kan vara brist på en viss typ av systemutvecklare (t.ex. matematiskt/ekonomiskt inriktade eller som kan en viss teknik t.ex. ett CMS eller specifikt ramverk) och det kan skilja i antalet lediga jobb på grund av att kompetensnivåerna är olika fördelade och kanske har mer komplett insatta tjänster i den ena tekniken, det finns hur många faktorer som helst.

En annan viktig del är uppsvinget, d.v.s. vilken teknik som har bäst utvecklingskurva. Java kommer nog starkare i och med källkodssläppet för ett år sedan, men de två teknikerna är rivaler och jag håller med om att det var fler lediga tjänster för Java mot webb än jag tänkte mig, även om resultatet från den sökningen antagligen har ändrats en hel del om tre månader.

Om man börjar gå in på finliret såsom AJAX, UI-kontroller och skalbarhet, tycker jag dock ändå att .NET ligger i framkant Men att starta .NET vs Java-flamewar är ju lite dumt... de har båda stora bakomliggande företag som kämpar för att bredda sin kundbas.

Permalänk
Medlem

Jag hijackar tråden lite.
Har gluttat lite på ruby, spec. tillsammans med rails, och skulle vilja höra om lite för- och nackdelar med ruby mot övriga språk (asp.net, C#.net, php), gärna från någon som har erfarenhet av båda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Jag hijackar tråden lite.
Har gluttat lite på ruby, spec. tillsammans med rails, och skulle vilja höra om lite för- och nackdelar med ruby mot övriga språk (asp.net, C#.net, php), gärna från någon som har erfarenhet av båda.

Jag har inte så mycket erfarenhet av ROR tyvärr, men den erfarenhet jag har är två projekt där jag mest jobbade med Javascript och AJAX. De båda projekten var av en sådan typ att de behövde komma igång snabbt och färdigställas på kort tid, och där var ROR riktigt bra, men det var få och små krav på maintenance i båda projekten.Att ROR inte skulle passa för större projekt som behöver stor dynamik låter jag dock någon annan säga högt.