Permalänk
Medlem

Hög FSB eller multiplier

Tjena!

Har ett Maximus II formula med en E8600 som jag just nu kör med 420 FSB x10(4200MHz dvs). Då jag kör mina 8500 minnn i 1:1 får dem ju en freq på ca 840Mhz. Min fråga är då om man skulle tjäna något på att tex köra 525x8? Förlorar man prestanda på CPU med lägre multiplier? Tjänar man mycket på den MHz ökningen på minnerna?

Tack!

Permalänk
Proffsmoddare

Kan du inte köra minnena osynkade? Det gör jag. Dessutom så är ju 4.2ghz inte speciellt högt för en E8600, du kan ju alltid testa att höja.

Jag har också en fråga som kanske du kan svara på, när jag kör mina minnen 1:1 med en QFSB på 1840 så ligger minnena på 1400mhz, varför är det så? Du har ju i princip lika mycket fsb clock som jag. Nästan iaf.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Du förlorar inget alls på att köra med lägre multipel och högre FSB så länge själva klockfrekvensen är samma som innan.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Läste i nån tråd här på forumet att det var en killa som hade fått hågre fps när han körde med högre FSB än samma frekvens fast med högre multiple.

Exempel 333FBS * 9

Sen testade han typ 375FSB * 8
ocuh fick då altså högre FPS i spel (dock så får man ju kräma på mer på allt annat också så det slits väll ut fortatre om man kör högre frekvenser antar jag).