Permalänk
Robot

Servern "Elektrobank"

Sedan man började jobba har man samlat på sig allt fler datorer, speldator, HTPC, bärbar och flickvännens bärbara. Följaktligen har behovet av en central lagringslösning ökat i takt med antalet datorer. Somliga skulle kanske säga att en lösning vore att skära ner på antalet datorer men det vore den feges utväg så jag väljer helt enkelt att skaffa en dator till som lösning på problemet.
Vad jag sikar på är en liten, tyst, energisnål server med stort lagringsutrymme som tåls att tittas på eftersom den kommer att ha sin boning i vardagsrummet bredvid soffan. Den skall agera följande; backup, ventriloserver, webserver (för bilder mm), NAS, SqueezeCenter och kanske något mer som jag inte kan minnas just nu.
I ett första skede kommer denna bygglogg fokusera på hårdvaran och främst konstruktionen av ett lämpligt chassi och när första fasen är färdigställd kommer fokus att skiftas över till mjukvarubiten.
Nog med snacket, låt oss titta på hårdvaran!

Besök albumet: Servern "Elektrobank" av Langos

Permalänk
Medlem

väntar med spänning! börjat med bygget eller? ser inga bilder än, men är nyfiken då dessa lösningar gillas skarpt, och jag själv håller på med liknande.

lycka till med bygget, både hårt och mjukt!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Oj, det var snabbt kommenterat, jag håller på att lägga upp bilderna. Jag vet att det är många som går i samma tankebanor som jag. Vi är nog många som tycker att det är roligare att bygga vår egen server än att betala för en. Jag ska försöka få upp fler bilder under kvällen. Lycka till med ditt eget bygge!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

finns för 398kr här om det är likadant ?

http://www.mini-pc.se/item_show.asp?code_no=8002

EDIT: kommer följa detta

Visa signatur
Permalänk

Nice galleri, jag ska i princip göra samma sak, fast som projektarbete så jag ser fram emot hur det blir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
finns för 398kr här om det är likadant ?

http://www.mini-pc.se/item_show.asp?code_no=8002

EDIT: kommer följa detta

Det var som tusan, jag undrar om detta har dykt upp nyligen eller har det funnits att köpa där en längre tid? Hade jag vetat det hade jag köpte det där, en svenska säljare underlättar ju vi eventuella garantiärenden. Hursomhelst, bra att veta till en annan gång.

EDIT: Om ni vill får ni gärna komma med förslag och frågor under projektets gång. Jag skulle gärna vilja be er att vänta med att rösta tills projektet är lite längre gånget, än så länge är det inte så mycket att sätta betyg på. Tack till de höga poängen dock, men som sagt, vänta och se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Nice galleri, jag ska i princip göra samma sak, fast som projektarbete så jag ser fram emot hur det blir.

Jag önskar att jag hade haft möjligheten att göra något som detta som ett projektarbete på gymnasiet, det hade ju varit ultimat. Tyvärr hade jag lite ont om pengar och så skulle ju "specialarbetena" gärna vara av det mer teoretiska slaget på min skola. Hoppas det går bra för dig, lycka till!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Det var som tusan, jag undrar om detta har dykt upp nyligen eller har det funnits att köpa där en längre tid? Hade jag vetat det hade jag köpte det där, en svenska säljare underlättar ju vi eventuella garantiärenden. Hursomhelst, bra att veta till en annan gång.

jo det har funnits där ett tag nu håller även på med något liknande du bygger nu i skolan som projekt arbete. hade tänkt mig samma moderkort . tråkigt att man får betala själv på denna snikna skola

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar bra! Lycka till!

Jag ska snart börja med en htpc med mini-itx, och jag tänker också använda ett pico-psu 120w, min fråga är då... Vars får man tag på nån adapter från 230v till 12v samt med 2.5mm kontakt?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #enbom
Verkar bra! Lycka till!

Jag ska snart börja med en htpc med mini-itx, och jag tänker också använda ett pico-psu 120w, min fråga är då... Vars får man tag på nån adapter från 230v till 12v samt med 2.5mm kontakt?

clasolsson ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #enbom
Verkar bra! Lycka till!

Jag ska snart börja med en htpc med mini-itx, och jag tänker också använda ett pico-psu 120w, min fråga är då... Vars får man tag på nån adapter från 230v till 12v samt med 2.5mm kontakt?

Elfa har garanterat båda delar, de är som bekant inte jätte billiga men de har fruktansvärt många artiklar och levererar snabbt. Batterieliminatorn jag använder finns på elfa för ca 540 kr och de har även 2,5mm kontakter men dem får man löda på själv.

Här har vi en på ClasOlsson som storkeen tänkte på, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=45649847
Max 70W och det ingår ett gäng kontakter också.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli ett riktigt seriöst och minst sagt trevligt bygge ^^,
Gött att se någon som kan stava ordentligt också, det är inte ofta på forum

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Elfa har garanterat båda delar, de är som bekant inte jätte billiga men de har fruktansvärt många artiklar och levererar snabbt. Batterieliminatorn jag använder finns på elfa för ca 540 kr och de har även 2,5mm kontakter men dem får man löda på själv.

Här har vi en på ClasOlsson som storkeen tänkte på, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=45649847
Max 70W och det ingår ett gäng kontakter också.

Okej tackar tackar! Men ska det inte vara 120w när det är ett 120w nätagg?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det är inte direkt ett måste, vill du få ut 120W måste du klart ha en eliminator som kan leverera 120W. Själv räknar jag inte med att använda hela effekten som min eliminator kan leverera, datorer drar ofta mindre än vad folk tror.

PS, tack för alla trevliga kommentarer!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Åhh herre hjärtanes... :S ELFA är fasligt dyrt :S Jag byggde en lite fläktkontroller förut. Slutnotan hamna på ca 70kr med kraftigt överdimensionerade komponenter...

Men pico PSU, fasen vad intressant! Undrar om man ska försöka sig på att bygga ett litet nätagg för hela datorn... Jag gör det när jag har tid, pengar och komponeter som behövs...

Permalänk
Medlem

Ohh, om du bygger ett PICO-psu kan du kanske dela med dig av schemat, det hade varit kul att lära sig lite mer om elektronik.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Ser ut att vara ett litet roligt projekt
Roligt att jag kunde vara till hjälp med knappköpandet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ser att du använder nästan samma delar som mig i mitt bygge ;P Kolla gärna in mitt bygge Kul och se vad man kan göra för olika byggen med samma moderkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Ohh, om du bygger ett PICO-psu kan du kanske dela med dig av schemat, det hade varit kul att lära sig lite mer om elektronik.

Jag har för mig de har kommit på något eget på kortet som gör att det inte går att kopiera det ;P Men jag önskar dig lycka till om du ger dig in på det.

EDIT: För alla er som är intresserad i ungefär samma saker, kolla in min byggblogg, har länkar till mina ITX delar under bygget jag utför

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Du verkar kunna dina grejer blir nog fiiint 9p

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med Windows Home Server för tillfället, felsökning pågår. Det hela försvåras något av det faktum att jag inte har någon DVD/CD-spelare till servern utan har hittills installerat allt via speldatorn och sedan bara flyttat hårddisken till servern. Detta verkar inte funka så i helgen får jag ta och knycka DVD-spelaren från speldatorn och ominstallera WHS i hopp om att det funkar bättre.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Hur långt kommer man med en PICO-psu 120W? Hur många diskar klarar den av att driva på ett ungefär?

Permalänk
Medlem

En normal disk drar ofta drygt 10W i drift, somliga lite mindre och somliga med väl utvecklade energisparfunktioner kan hålla en mycket låg idel-effekt. För att vara på säkra sidan bör man kanske räkna med 12W per disk.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams