Permalänk
Medlem

Att ta bort manuell installation == klicka i "Automatic Installation" i valen man gör innan man lägger till drivrutiner å SP å grejer?

Permalänk
Medlem

Nej, det betyder att du under "Operating System Options" inte ska kryssa i rutan (dvs ta bort) "Manual Install and Upgrade".

Permalänk

Någon som vet hur mycket ström en 900 drar och vad det skulle kosta att ha igån den 24/7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cliosport
Någon som vet hur mycket ström en 900 drar och vad det skulle kosta att ha igån den 24/7

Runt 20W = 50 öre/dygn.

Permalänk
Medlem

Jag har en "importerad" 901:a med Eng/Thai/Chinese Xandros.
Men oavsett vilka guider jag följer lyckas jag inte få in SE keyboard.
När jag startar om är det åter EN.

När jag kör sudo konqueror och ändrar till SE ser jag loggen i terminalen:
kxkb: WARNING: Unable to open /tmp/kde-root/se.xkm

Filen saknas? Hur får jag tag i den och ev annat som saknas för SE?

Permalänk
Medlem

Köpte först en 900 till dottern med tanke om att installera XP. Tyckte att det borde inte vara ngt, problem med den CPU och RAM.

Efer att ha läst hela denna tråden så försökte jag inte ens. Lämnade tillbaka den och köpte en 904 istället.

Helt klart värd prisskilnaden, en bra XP homeversion som stöder fjärrskrivbord. Blir inte lika varm som 900:an, den blev skitvarm, mycket tystare fläkt, hörs knappt...
Nä det är synd att 900:an var en sån snikmodell i Sverige utan 4G disken.
Mycket bättre tangentbord har 904:an också....

Dessa två maskiner är knappt jämförbara, denna känns mer som en "riktig" dator. Iaf, så riktig en kan bli med detta formatet.
Övervägde även en Acer One men gillade inte den blanka skärmen samt att scrollningsfunktionen och musknapparna är bättre på eee...

Mina 5 öre... Många tack till en ypperlig tråd som har hjälpt mej välja rätt (för mej)

Skrivet på splitt ny eee904...

Edit: 900:an lyckades även få mitt nätverk att fullständigt flippa ur verenda gång efter en stunds surfande???
Skitkonstigt har aldrig hänt tidigare men så fort jag började använda Linux i 900 så blev det skit med nätverket efter en stund, fick göra "norsk reset"....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1000Mbit
Köpte först en 900 till dottern med tanke om att installera XP. Tyckte att det borde inte vara ngt, problem med den CPU och RAM.

Efer att ha läst hela denna tråden så försökte jag inte ens. Lämnade tillbaka den och köpte en 904 istället.

Helt klart värd prisskilnaden, en bra XP homeversion som stöder fjärrskrivbord. Blir inte lika varm som 900:an, den blev skitvarm, mycket tystare fläkt, hörs knappt...
Nä det är synd att 900:an var en sån snikmodell i Sverige utan 4G disken.
Mycket bättre tangentbord har 904:an också....

Dessa två maskiner är knappt jämförbara, denna känns mer som en "riktig" dator. Iaf, så riktig en kan bli med detta formatet.
Övervägde även en Acer One men gillade inte den blanka skärmen samt att scrollningsfunktionen och musknapparna är bättre på eee...

Mina 5 öre... Många tack till en ypperlig tråd som har hjälpt mej välja rätt (för mej)

Skrivet på splitt ny eee904...

Edit: 900:an lyckades även få mitt nätverk att fullständigt flippa ur verenda gång efter en stunds surfande???
Skitkonstigt har aldrig hänt tidigare men så fort jag började använda Linux i 900 så blev det skit med nätverket efter en stund, fick göra "norsk reset"....

Hade tänkt åka iväg och köpa en 900 efter jobbet, men när jag läser vad du skriver så blir jag osäker.
Har sneglat mot 904 också men jag vill ha så billigt som möjligt.
Vad är det som skiljer på tangentbordet? Jag trodde det var samma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twisted_cain
Hade tänkt åka iväg och köpa en 900 efter jobbet, men när jag läser vad du skriver så blir jag osäker.
Har sneglat mot 904 också men jag vill ha så billigt som möjligt.
Vad är det som skiljer på tangentbordet? Jag trodde det var samma.

904an har samma tangetbord (och samma skal) som 1000H vilket betyder att det är ett större tangetbord. Bra mycket skönare än det på 900an

Har själv 1000H <3

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk

Jag undrar lite saker här, har just köpt en asus 900 och håller på med de här förbannade guiderna...(dock en stor eloge till de som gör guiderna , det är bara jag som är dum nog att inte förstå dom)

Första problemet jag fick var när jag öppnade PeTousb då den inte kunde hitta usb-enheten... Jag är inte dum, så jag högerklickar av ren instinkt och kör den som administratör.. den hittar då USB stickan, jag börjar formateringen.. men när den är klar får jag upp ett felmeddelande där det står något i stil med "error trying formate the drive" eller nått liknande..
Men ialla fall formatera kan man göra på andra sätt så jag gjorde en liknande formatering med ett annat program.
Då kommer jag till fel nummer två , när jag börjar på steg nummer tre
när jag kör bootsect.exe via Konsollen så står det

"""could not map drive partition to the associated volume device objects: åtkomst nekad""""

(jag har nu alltså startat om datorn och loggat in som administratör, så det är inte det som är problemet, eller? men det är konstigt för "åtkomst nekad" meddelande associerar jag med att inte ha behörighet).

Jag ger nu upp att installera via en förbaskad USB-enhet till någon här på sweclockers svarar på det här inlägget, vilket jag skulle bli fruktansvärt lycklig över.

Jag har lite andra frågor också nu efter jag läst igenom tråden:
Alla snackar om att det är så fruktansvärt enkelt att ghosta
men vad är det och skulle någon kunna förklara det?
Och slutligen, jag hittar inga guider till installation via nätverk
kan någon tipsa mig eller skriva hur man gör?

Jag skulle vara så tacksam om jag fick svar!!!

TILLÄGG:

http://www.boot-land.net/forums/?showtopic=4900

är adressen till en guide som både fungerar och förklarar olika fel som kan komma upp... Om man tillexempel har windows vista på sin dator som jag har så MÅSTE användar kontrollen vara avstängd.. detta görs via kontrollpanelen/användarkonton

http://www.youtube.com/watch?v=2Vt_8p0VllY

visar hur man går tillväga

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sitter just nu med en 904HD framför mig och ska precis dra igång en Bluray-film, får se hur det går. Fantastisk liten maskin i övrigt!

Köpte den med 900mhz celeron 1GB ram och 80gb hdd. Svart kanske ska tilläggas. Var inne på Onoff och tittade på den vita och den verkade ha lätt att bli solkig...

Toknöjd hur som helst! Inga konstigheter med prestanda eller musen/tangentbordet!

En bonus är att när jag köpte den över disk på Webhallen glömde säljaren att fråga om jag ville köpa Office 2007, så jag fick ett ex gratis :D:D:D

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

[i]En bonus är att när jag köpte den över disk på Webhallen glömde säljaren att fråga om jag ville köpa Office 2007, så jag fick ett ex gratis :D:D:D [/B]

Och hur skulle du få ett ex. gratis pga. att säljaren inte frågar?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clearminds
Och hur skulle du få ett ex. gratis pga. att säljaren inte frågar?

Ja gissa, de hade kampanj.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Ja gissa, de hade kampanj.

Snatterikampanj?

Skämt åsido. Har köpt en Asus Eee 900 men börjar få lite kalla fötter då jag läste att den har en 630 MHz Celeron och inte en 900MHz. Är det jag som har missförstått, eller levereras de med slöare processorer nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Asus eee pc 900 har alltid haft 900mhz cpu....

Däremot så levereras 701 med samma 900mhz cpu som är nerklockad till 630mhz.

Finns mer info här under specifications:

http://en.wikipedia.org/wiki/Asus_eee

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att välja mellan 904HD och 1000H. Jag gillar nog det mindre formatet hos 904an men är lite tveksam pga den slöare cpun.

Är det någon som kan säga hur stor skillnad det är mellan 904an med 900mhz celeron och en 1000H med en 1.6ghz Atom? Jag har läst att en Atom kör superPi 1mb på 1min 29sek. Hur lång tid tar en 900mhz celeron på sig? Bara som en jämförelse tänkte jag.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Snatterikampanj?

Skämt åsido. Har köpt en Asus Eee 900 men börjar få lite kalla fötter då jag läste att den har en 630 MHz Celeron och inte en 900MHz. Är det jag som har missförstått, eller levereras de med slöare processorer nu?

Gå in i bios så kan du välja

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Jag tror att den går ner på 630 MHz när man kör batteridrift.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Min går inte ner i 630mhz när den kör batteri. Alltid 900

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Kanske beror på vilket oprativsystem/vilken dist man kör också. Själv kör jag Ubuntu Eee numera och jag vet inte om den ändrar frekvens beroende på driftsförhållanden.

Permalänk
Medlem

Använd eeectl och bestäm själv. http://cpp.in/dev/eeectl/

Permalänk

Har 2 problem med min 900.
Kan inte får min Webkamera att fungera i Windows XP. har satt igång den i biosen.
Och alla mina USB portar säger att de skulle kunna fungera snabbare eller nått sånt.

Btw
Testade lite spel på min Eeepc 900, kostade bara 1990 på pc-city xD

http://video.google.com/videoplay?docid=-7842742420461372435

rekommenderar SNES med Prince Of Persia, askul. Passar perfekt behöver bara 2 knappar + piltangenterna

/Gustav

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustavwth
Har 2 problem med min 900.
Kan inte får min Webkamera att fungera i Windows XP. har satt igång den i biosen.
Och alla mina USB portar säger att de skulle kunna fungera snabbare eller nått sånt.

Btw
Testade lite spel på min Eeepc 900, kostade bara 1990 på pc-city xD

http://video.google.com/videoplay?docid=-7842742420461372435

rekommenderar SNES med Prince Of Persia, askul. Passar perfekt behöver bara 2 knappar + piltangenterna

/Gustav

I biosen så kan du ställa in något att att installera operattivsystem, där ska den stå på färdig. annars går inte usbn som 2.0

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk

Tack, ska prova det nu.

Edit
Tack det funkar nu, även webcameran.

Permalänk
Medlem

Installerade Ubuntu eee på Eee 900 - Ubuntu med Notbook remix-tillägget som det kallas. Funkar riktigt bra - som det verkar i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har börjat fundera på att införskaffa mig något mer portabelt än min 17" "laptop". Då jag studerar på annan ort ca 90 mil hemifrån börjar nuvarande datorn bli lite väl tung för att följa med på flyget. Dock måste man ha en dator med sig när man åker hem Har därför börjat kika på någon av Asus mindre datorer, mest i 900 serien men även 1000H datorn ser lovande ut. Priserna varierar ganska kraftigt från 2600 till 3900 kr, så jag är lite intresserad av vad ni anser som det bästa köpet. Är det 901an trots att den är dyrast? Blir ju extra dyrt med mer minne(2GB) + SDHC för lagring.
Får man tillbaka pengarna i så mycket mer prestanda? Visserligen ska den ersätta min större dator när jag är hemma under helger, (blir inte så många per termin) och de flesta loven.
Sitter mest och surfar, chattar, mailar, skriver arbeten på datorn samt kollar på film/lyssnar på musik just nu. Men någon gång då och då är det även spel som fyller ut skärmen. Förväntar mig inte att kunna spela top-end spel (som min nuvarande laptop knappt klarar heller), men något som mindre underhållning under flygning eller hemma en regnig kväll.

Vore kul med respons, och är mycket tacksam mot sådan!

Edit: Vore kul att testa på Linux och Ubuntu då jag haft det på en server men inte använt det så mycket mer.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Börjar allt mer fundera på att skaffa mig en Eee nu när päronen separerat och morsan flyttar ut. Har lite små frågor bara:
Linux - är det virussäkert eller måste man som i Windows ha virusskydd?
Klarar Atom 900mhz att spela dvd-filmer utan förlust?
Var går gränsen för spelprestanda?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Börjar allt mer fundera på att skaffa mig en Eee nu när päronen separerat och morsan flyttar ut. Har lite små frågor bara:
Linux - är det virussäkert eller måste man som i Windows ha virusskydd?
Klarar Atom 900mhz att spela dvd-filmer utan förlust?
Var går gränsen för spelprestanda?

Atomen har klockfrekensen 1,6ghz. 900mhz är väl gamla VIA kretsen?
Klämde på 900an på PCShitty för ett tag sedan och den kändes verkligen som en dator från 1998, hemsk design och ful som stryk. Den lär klara film typ div-x-vid för min gamla Asustek från just 1998 P3 600mhz klarar just det

/R

Permalänk

Det har säkert frågats förut, men jag orkar inte leta igenom hela tråden.

Det är så att en polare har en Asus EEE 900 som jag har installerat en bantad kopia av Windows XP på. Nu ska vi installera ett mobilt bredband från Tele2/Comviq men installationsguiden fungerar inte som den ska. Egentligen ska ju setupen ske automatiskt men det kommer upp ett felmeddelande. Jag antar att det beror på den bantade versionen av XP. Finns det någon guide som visar hur man ska göra? Jag har som sagt för mig att denna fråga har tagits upp tidigare så jag antar att något vet hur man ska göra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Linux - är det virussäkert eller måste man som i Windows ha virusskydd?

Inget är nog virussäkert, men än så länge finns bara en handfull olika virus för Linux, att jämföra med hundratusentals för Windows.

Även om det funnits lika många virus för Linux som för Windows hade det ändå inte varit helt sannolikt att man hade drabbats. För att ett virus ska kunna fippla med dina systemfiler måste viruset knäcka ditt lösenord, vilket är lite svårare än att inte behöva göra det. När du ska installera något i Linux eller över huvud taget fippla med systemfiler, måste man ange sitt lösenord. Visst kan man se till att man inte behöver mata in lösenord, men som standard måste man det vid sådana tillfällen. Det innebär väl egentligen att om man drabbas av ett virus i Linux har man sig själv att skylla eftersom man då troligen loggat in som rot (”administratör” på Windows-språk) eller har ett alltför lättknäckt lösenord.

Själv har jag installerat ett antivirusprogram, men jag kör det aldrig i bakgrunden. Jag skannar hårddisken någon gång då och då, men det brukar aldrig finnas något virus, bortsett från min gamla Windowspartition som har några sådana, men den använder jag aldrig ändå.

En del menar att man alltid bör ha antivirusprogram även i Linux, för även om man inte själv drabbas av viruset är det väl ganska sympatiskt att se till att det inte kan skickas vidare till någon som använder Windows. Själv bryr jag mig inte. Man väljer det operativsystem man vill ha och får ta det som det är. Det är bara att väga för- och nackdelar innan man väljer. De flesta vet ju idag att det finns väldigt många virus för Windows och förser man sig då inte med skydd som motsvarar hotet ifråga, tycker jag nog att man får skylla sig själv lite. Har man inte vinterdäcken på när det är halt, får man helt enkelt köra långsammare, om man får dra till med en hastigt påkommen liknelse…

Sedan finns det ju andra hot, exempelvis inkräktare, och för att hindra det använder man ju lämpligen en brandvägg. I Ubuntu (och förmodligen många andra Linuxdistributioner) brukar det inte ingå något program för brandvägg som standard (det kanske det gör numera i och för sig, har inte kollat upp det) och det brukar inte behövas heller. I Linux finns något som heter IP-tables som väl i och för sig är att likna vid en brandvägg. De brandväggar som brukar finnas brukar helt enkelt bara vara ett grafiskt användargränssnitt för IP-tables, mer eller mindre. Nu är jag ute lite på hal is här, så rätta mig gärna om jag har fel. Vad jag förstår, och vad jag själv märkt, så är inga portar öppna i Linux som standard. Det enda jag behövde göra för att få maximal säkerhet när jag installerat min brandvägg, var att se till att datorn inte svarar på ”Ping” och liknande. Detta kan man dock göra utan att installera någon brandvägg, men då behöver man ju fippla med någon inställningsfil för IP-tables, vilket kanske inte är lika lätt som att klicka i kryssrutor.

När jag installerat Ubuntu första gången (version 7.04 på den tiden) hittade jag denna sida där man kan testa sin säkerhet utåt med mera. Det var den sidan som upplyste mig om att datorn svarade på ”ping”, men att den i övrigt var ovanligt säker.

Ett litet exempel från alldeles nyss:
”All attempts to get any information from your computer have FAILED. (This is very uncommon for a Windows networking-based PC.)”

Permalänk

Okej grabbar behöver hjälp här. Har lagt in eeebuntu och nu vill jag ha tillbaka original OS:et för min mormor ska köpa datorn. Jag behöver lägga in det och även fixa till det så TREs mobila bredband funkar. Snabba svar uppskattas. Mvh Robin

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|