Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Du måste väl ändå medge att det är jäkligt dålig stil av Apple att leverera sina datorer med en specialport och sedan kräva nästan tusen kronor för en adapter som man måste ha om man inte köper en Apple-skärm? Adaptern kostar förmodligen max 5 kr att tillverka. Denna typ av vendor lock in genomsyrar alla Apples produkter.

Arå, apple ä tyvärr bra på att ta betalt.
Men jag ä beredd på att betala en slant extra för vissa av deras produkter.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Ni som har svårt för Apples bärbara datorer och kanske Apple överlag, har ni ägt en Macbook eller använt OS X längre tid?
Själv köpte jag en Macbook Pro för ett halvår sedan, var riktigt inbiten Windows-användare innan, men är numera totalt såld på Macbook Pro och OS X.

För egen del tycker jag Apples produkter är prisvärda. Nej, de är inte billiga jämfört med vissa andra märken ifall man enbart jämför specifikationerna, men de är prisvärda. Apple är kvalitet och funktionalitet utöver de flesta andra PC-tillverkare, ex. Dell. OS X är ett mycket kompetentare och trevligare operativsystem att jobba i än Windows.
Skillnaden jag kände när jag bytte Windows emot OS X var samma skillnad som när jag uppgraderade ifrån Windows 3.11 till Windows 95, minus 'buggiheten' som Windows 95 hade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Säger en förbannad gaymacare:)))

Mm, visst är det logiskt att jag som Macanvändare kan uttala mig om trackpadden medan du som inte äger en Mac och inte använt en INTE kan uttala dig? Tror du jag FÖRST började gilla Apple och SEN köpte min MacBook, eller tror du att mitt uppskattande av MacBooken är en följd av att jag testade den? Ditt jävla sänke, kan du försöka ha lite substans i dina dissar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feeku
Att mb är dyr är väl att överdriva, vad är OS X värt egentligen, låt oss säga 2600kr (Vista ultimates pris). 12000 - 2600 = 9400kr, det är knappast mycket för en laptop. Jämför man med dell XPSTM M1330 så är det knappast stor skillnad i pris och prestanda.

Vad OS eller ngt annat är värt är upp till mig, kunden, att avgöra. Och jag har gjort mitt val, lika så många andra. Just OS och mjukvara är ett dåligt argument såm är svår att sätta pris på eftersom mycket av den varan finns tillgängligt kostnadsfritt, både innan- och utanför laggränserna.

Citat:

Okej lastoshka, bara för man kan så bör man inte. Som om jag skulle vifta händerna framför någons ansikte och säga "LUFTEN ÄR FRI, LUFTEN ÄR FRI."

Vänta tills Apple börjar sälja "designad luft." LOL

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Just OS och mjukvara är ett dåligt argument såm är svår att sätta pris på eftersom mycket av den varan finns tillgängligt kostnadsfritt, både innan- och utanför laggränserna.

Nu glömmer du dock att väldigt få saker är gratis. Även om det råkar vara billigt att till exempel trycka upp fler skivor när produkten väl är färdig är det vanligtvis långt ifrån billigt att utveckla den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feeku
Att mb är dyr är väl att överdriva, vad är OS X värt egentligen, låt oss säga 2600kr (Vista ultimates pris). 12000 - 2600 = 9400kr, det är knappast mycket för en laptop. Jämför man med dell XPSTM M1330 så är det knappast stor skillnad i pris och prestanda.

Okej lastoshka, bara för man kan så bör man inte. Som om jag skulle vifta händerna framför någons ansikte och säga "LUFTEN ÄR FRI, LUFTEN ÄR FRI."

Det stämmer ju inte riktigt. Följande spec finns på apple-store: 2.4GHz

* Core 2 Duo de Intel
* 2 GB DDR3 Minne
* Hårddisk på 250 GB1
* Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 9400M

* Färdig att skickas: 7 arbetsdagar
*
* Gratis frakt
* 14.995,00 kr
* (11.996,00 kr exkl. moms)

Jag köpte en Dell Xps m1330 i maj med liknande spec men bättre på allt. Hade 2.5Ghz, 4gb ram etc.. Den gav jag 9000 för.. En sämre mac som kommer närmare 5 månader senare kostar ca 67% mer. Man kanske kan få ner priset lite med studentrabatt men det är forftarande löjliga priser. Väljer man lägga till 2gb i minne kostar det 1400kr vilket också är HELT absurt.

Har man pengarna och vill ha en apple så kan man gärna få köpa den. Men att hävda att den har ett bra pris i förhållande till kvalitet och prestanda är rent skitsnack. Min dell XPS m1330 är klockren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Det finns ingen dator som en kommer i nærheten av en mac. I prestanda ja, men inte i hela utførandet.
Och OSX kommer aldrig bli lika stabilt på en "hackintosh".

Undra egentligen hur stabilt OsX hade varit om det släpptes fritt för alla. Har svårt att tro det skulle uppnå samma stabilitet som window. Samtidigt kan man väll inte jämföra så pga microsoft inte utvecklar alla drivrutiner till all hårdvara.
Folk som byter till Mac för OS-stabilitet borde lära sig mer om datorer. OsX är inte stabilare än windows XP imo. Har själv suttit vid macdatorer som fungerat trögt och är fyllda med skräp.

Jag har alltid gillat designen på apples datorer, slim och fin kvalite. Som många inser så är det överpris. Det som stör mig är att de senare generationen laptops blir varma och iaf macbook pro låter som ett litet monster bara man leker i flash (kan bero på nvidiadefekten).
Det de missat nu är ju HDMI-utgång, men kanske fungerar med displayporten som också ska överföra ljud. Annars skulle jag nog våga påstå att nya macbook nästan är prisvärd med tanke på att det finns få konkurenter i den prisklassen, dock avgör grafikkortets prestanda detta en heldel, så hoppas på det är bra.

Jag har aldrig gillat hur apple försöker se så mycket bättre ut mot PC, när de själv är så begränsade på många sätt. Apple sitter med sitt monopol, har svårt att tro det skulle vara bättre om mac dominerade över pc. Det är dock väldigt svårt att säga hur det skulle sett ut om det skulle varit så.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Jag köpte en Dell Xps m1330 i maj med liknande spec men bättre på allt. Hade 2.5Ghz, 4gb ram etc.. Den gav jag 9000 för

Nu vet jag förvisso inte hur det var i maj eller vilka rabatter du kunde utnyttja, men en xps m1330 som är likvärdig eller bättre verkar kosta 12339,99 kr just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu vet jag förvisso inte hur det var i maj eller vilka rabatter du kunde utnyttja, men en xps m1330 som är likvärdig eller bättre verkar kosta 12339,99 kr just nu.

Använde 10 % studentrabatt och 10% extra rabatt. Saken är den att dessa kommer hela tiden så man kan räkna med att få en sådan rabatt om man vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Använde 10 % studentrabatt och 10% extra rabatt. Saken är den att dessa kommer hela tiden så man kan räkna med att få en sådan rabatt om man vill.

Ok då, men då får man räkna apples studentrabatt också (kanske till och med ipodrabatten?). 13495/9995 = 1,35, eller om man så vill (13495-1120)/9995 = 1,24
24 - 35% högre pris alltså, men då får man också ett mindre format, ett i många ögon snyggare och bättre skal, bättre touchpad samt os x.

Permalänk
Avstängd

Jag vet att folk värderar OS X till en himla massa olika priser när man jämför en Mac mot valfri annan dator, hårdvara mot hårdvara. Faktum är att OS X kostar ca 1200kr (får gärna rätta mig där, men det bör ligga runt den summan fortfarande) och Vista Home Premium kostar något mindre. Jag vet inte hur folk tycker och tänker men i mina ögon är värdet på själva operativsystemet inte högre än så, om det är vad det kostar i butik.

Problemet med Single Link DVI är väl att man bara får 1080i på apparater med FullHD upplösning eller 24" modeller med 1920x1200. Ett annat problem är att ska man koppla in en Single Link till en 30" skärm så får man bara 1280x800, dvs hälften av originalupplösning. Detta är för att bandbredden inte räcker till, av någon anledning måste man kunna skicka 2560x1600 till skärmen även om man bara vill visa 1920x1200 på en 30" skärm.

Det som förvånar mig är att varje sak Apple gör försvaras av exakt samma människor hela tiden. Kritiskt tänkande från deras håll verkar vara helt icke existerande. Jag förväntar mig att en del tycker att Apples lösningar är bra och andra tycker dem är dåliga, men jag förväntar mig inte att det ska vara samma människor...

Sedan måste någon förklara följande för mig, och jag citerar:

Citat:

Bara glad att folk som du inte kommer ha råd med en MacBook, kommer det vara lite ovanligare att ha en, oavsett vilken modell jag bestämmer mig för

Vad är det för elitistiskt tänkande egentligen? Det är en dator vi pratar om. Varför måste man vara "annorlunda" när man väljer en Mac? Skulle Mac bli en Svenssondator, skulle man då byta till något annat för att fortsätta vara alternativ? Personligen tror jag det har att göra med ett behov av att hävda sig, dåligt självförtroende och ett peniskomplex men vad vet jag... Det är lika illa som de som tycker all musik som spelas på radion är dålig, för att de når ut till en bred massa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

Sedan måste någon förklara följande för mig, och jag citerar:

Vad är det för elitistiskt tänkande egentligen? Det är en dator vi pratar om. Varför måste man vara "annorlunda" när man väljer en Mac? Skulle Mac bli en Svenssondator, skulle man då byta till något annat för att fortsätta vara alternativ? Personligen tror jag det har att göra med ett behov av att hävda sig, dåligt självförtroende och ett peniskomplex men vad vet jag... Det är lika illa som de som tycker all musik som spelas på radion är dålig, för att de når ut till en bred massa.

Klart det är roligare att ha produkter som inte alla har. Jag blir gladare om jag knappt ser andra som har samma grejjer som jag har. Varför skulle man annars lägga pengar på kläder/hörlurar/datorer osv? Skulle man vilja ha samma som alla andra skulle jag spara massor med pengar på att köpa HM saker, men jag vill inte se ut som alla andra så jag lägger gärna några hundra på en t-shirt istället för några tior.

Men visst, vissa kanske gillar en monoton värld.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag vet att folk värderar OS X till en himla massa olika priser när man jämför en Mac mot valfri annan dator, hårdvara mot hårdvara. Faktum är att OS X kostar ca 1200kr (får gärna rätta mig där, men det bör ligga runt den summan fortfarande) och Vista Home Premium kostar något mindre. Jag vet inte hur folk tycker och tänker men i mina ögon är värdet på själva operativsystemet inte högre än så, om det är vad det kostar i butik.

Men eftersom man inte får köra operativsystemet utan att först ha köpt en dator (och därmed redan har en version) skulle man ju kunna se de versioner som säljs löst som uppgraderingsversioner, som ju normalt brukar ha betydligt lägre pris.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det som förvånar mig är att varje sak Apple gör försvaras av exakt samma människor hela tiden. Kritiskt tänkande från deras håll verkar vara helt icke existerande. Jag förväntar mig att en del tycker att Apples lösningar är bra och andra tycker dem är dåliga, men jag förväntar mig inte att det ska vara samma människor...

Det skulle ju kunna vara, som någon tidigare var inne på, att många som testar apples produkter faktiskt börjar tycka att de är värda sitt pris.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Det skulle ju kunna vara, som någon tidigare var inne på, att många som testar apples produkter faktiskt börjar tycka att de är värda sitt pris.

Tja jag vet inte, vet vissa som huserar här försvarade iPhone tills sista argumentet var bortblåst och så kom det fram att användaren inte alls hade en iPhone. Alltså, jag har aldrig hängt upp mig på priset. Har alltid tyckt att framför allt Macbook har varit en riktigt prisvärd dator (även om utvecklingen tagit ordentliga kliv och att den kanske borde sänkas till ca 7500-8000kr för instegsmodellen för att matcha andra datorkonfigurationer) men den här "Ooooh det är från Apple, då måste den vara gudabenådad"- grejen är något jag inte riktigt kan förstå.

Permalänk
Hedersmedlem

Den som håller på att jämföra speccs och priser mot andra datorer har inte fattat ett smack. Apple säljer en premiumdator till premiumpris. Vad är det för konstigt med det?

Jag tycker det är så roligt att folk riktigt blir upprörda över Apples datorer. När såg ni nån gå bärsärk över att diamanter är dyra (det är ju bara kol!) eller att en Mercedes kostar dubbelt så mycket som en Skoda (där Skodan mycket väl kan ha större motor och mer utrymmen...)?

Köp inte en Mac om ni inte vill ha en. Är ni intresserade, testa en och avgör om ni anser att prispålägget är värt det. Det behöver inte vara svårare än så.

Jag tror helt ärligt de flesta som blir upprörda är sådana som är avundsjuka på att det finns folk som har mer pengar än dem. De får en kick av att skriva på forum att en Dell minsann är billigare för samma dator! Suck. Inse att alla inte har samma preferenser.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad

Har man pengarna och vill ha en apple så kan man gärna få köpa den. Men att hävda att den har ett bra pris i förhållande till kvalitet och prestanda är rent skitsnack. Min dell XPS m1330 är klockren.

Macbook och Macbook Pro har ett riktigt bra pris i förhållande till vad man får, kvalitet, funktionalitet, design och prestanda.

Dells bärbara datorer är billigare men är mindre prisvärda i förhållande till vad man får, kvalitet, funktionalitet, design och prestanda när det gäller ex. skärm, tangentbord och trackpad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Den som håller på att jämföra speccs och priser mot andra datorer har inte fattat ett smack. Apple säljer en premiumdator till premiumpris. Vad är det för konstigt med det?

Jag tycker det är så roligt att folk riktigt blir upprörda över Apples datorer. När såg ni nån gå bärsärk över att diamanter är dyra (det är ju bara kol!) eller att en Mercedes kostar dubbelt så mycket som en Skoda (där Skodan mycket väl kan ha större motor och mer utrymmen...)?

Köp inte en Mac om ni inte vill ha en. Är ni intresserade, testa en och avgör om ni anser att prispålägget är värt det. Det behöver inte vara svårare än så.

Jag tror helt ärligt de flesta som blir upprörda är sådana som är avundsjuka på att det finns folk som har mer pengar än dem. De får en kick av att skriva på forum att en Dell minsann är billigare för samma dator! Suck. Inse att alla inte har samma preferenser.

Håller med till 100%

Permalänk
Avstängd

Får man verkligen kvalitet och prestanda? Var och varannat släpp från Apple har kantats av problem och prestanda är bara i topp i början. Efter någon månad så är de snarare utdaterade igen. Tittar man på bara på antalet gigabyte ramminne som säljs i laptops på Siba eller OnOff idag så har många 4gb från grunden t,ex. Minne som är betydligt viktigare än ren processorkraft med dagens operativsystem...

Derox: Missade ditt inlägg tidigare. Självklart förstår jag liknelsen med kläder men tänkte inte att man tog det så långt som till arbetsredskapet. Jag kan också komplementhandla på HM eller JC ibland men det är roligt när man har något som inte andas nämnda kedjor (eller IKEA om vi pratar inredning). Just val av dator baserat på utseende tycker jag känns lite märkligt men visst, det är väl så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Får man verkligen kvalitet och prestanda? Var och varannat släpp från Apple har kantats av problem och prestanda är bara i topp i början. Efter någon månad så är de snarare utdaterade igen. Tittar man på bara på antalet gigabyte ramminne som säljs i laptops på Siba eller OnOff idag så har många 4gb från grunden t,ex. Minne som är betydligt viktigare än ren processorkraft med dagens operativsystem...

Kort och långt svar: Ja.

Permalänk
Avstängd

Utveckla gärna. Jag tolkar att man "får prestanda" som att deras datorer är snabbare än majoriteten av konkurrenterna i ungefärlig prisklass.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Får man verkligen kvalitet och prestanda? Var och varannat släpp från Apple har kantats av problem och prestanda är bara i topp i början. Efter någon månad så är de snarare utdaterade igen. Tittar man på bara på antalet gigabyte ramminne som säljs i laptops på Siba eller OnOff idag så har många 4gb från grunden t,ex. Minne som är betydligt viktigare än ren processorkraft med dagens operativsystem...

Derox: Missade ditt inlägg tidigare. Självklart förstår jag liknelsen med kläder men tänkte inte att man tog det så långt som till arbetsredskapet. Jag kan också komplementhandla på HM eller JC ibland men det är roligt när man har något som inte andas nämnda kedjor (eller IKEA om vi pratar inredning). Just val av dator baserat på utseende tycker jag känns lite märkligt men visst, det är väl så.

Well, min mor har en iMac som snart är 3 år gammal. Det var den första intel-imacen, och vet du vad? Den känns inte det minsta gammal. Leopard går otroligt fint och datorn snurrar på som första dagen. En PC för samma pengar köpt samtidigt hade bara varit att pensionera idag, att köra Vista hade ju bara varit att glömma.

Permalänk
Hedersmedlem

Du (Damodred) missar målet för att du tittar bara på en liten del av produkten och snöar in dig fullständigt där. Först när du inser att ett datorköp är mer än MB och GHz är det värt att lönt att diskutera vidare.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

Jonasy: Nej det gör jag inte. Jag vet att Apple säljer ett helhetskoncept osv men ingen kan få mig att tro att 1-2gb ram är att föredra framför den dubbla mängden - om priset är snarlikt (lika bra att vara övertydlig för annars kommer någon att sitta och vända på det). Jag tycker absolut att Apples koncept med Mac är ett haltande och icke fullständigt sådant. Att behöva komplettera ett koncept med allehanda mjukvara och hårdvara är inte min defination av en fullständig produkt. Med all rätta sätter Apple ribban högt men få gånger kommer de över.

Citat:

Well, min mor har en iMac som snart är 3 år gammal. Det var den första intel-imacen, och vet du vad? Den känns inte det minsta gammal. Leopard går otroligt fint och datorn snurrar på som första dagen. En PC för samma pengar köpt samtidigt hade bara varit att pensionera idag, att köra Vista hade ju bara varit att glömma.

Sant att Windows behöver mer underhåll än OS X men det gör knappast hårdvaran i datorn äldre bara för att det är ett annat operativsystem. Du har garanterat uppdaterat OS X en eller flera gånger sedan inköp, om det motsvarar en formatering av XP låter jag vara osagt men i ett XP- system där man inte installerar och avinstallerar en massa program så kommer det att klara sig minst lika länge som en installation av OS X.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Den som håller på att jämföra speccs och priser mot andra datorer har inte fattat ett smack. Apple säljer en premiumdator till premiumpris. Vad är det för konstigt med det?

Nonsense! Nån som såg S.J. presentation igår? En stor del av den ägnades just åt att etablera det simpla faktumet att Apple är minnsan för alla, inte minst för studenter. Nu var't det ett tag sedan jag pluggade men på den tiden hade vi, efter att ha pröjsat hyran råd kvar till nudelsoppa och ett sexpack av det finaste billigaste SB hade att erbjuda.

Äpple beter sig arrogant och snobbigt. Onekligen är deras design mycket imponerande av teknologiska och aestetiska skäl. Men för fucks sake, de måste ju inse att det krävs substans vid sidan av elegansen.

Hoppas att konkurrenterna biter Apple i ärslet så det svider:

http://www.samsung.com/global/experience/ifa2008/ifapress/htm...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Du (Damodred) missar målet för att du tittar bara på en liten del av produkten och snöar in dig fullständigt där. Först när du inser att ett datorköp är mer än MB och GHz är det värt att lönt att diskutera vidare.

Nej det är inte så mycket mer än Mb och Ghz, Det är grafik kort också. Om det inte handlade om det varför skulle man då köpa nya saker? klart man kan väll köpa nått för att det är snyggt men hur skulle det kännas att sitta på en sproilans ny dator med en pentium 3a och 128 mb i ram minne och 1 gig i hårdisk?

Marknaden skapar ett behov av mer prestanda, annars skulle vi ju alla kunna sitta på en dator från stenåldern.

Med det sagt säger jag inte att det är skönt att sitta vid en Mac Men det är ungefär som att ha ett val emellan två racing bilar macen är automat(för ni gillar ju när allt bara flyter på utan att behöva göra nått ibland) och du får 320 km/h i timmen för 14000 kr, Medan du i motsvarighet får en pc med manuell växelåda(Lite svårare Men när man väl lärt sig går det på automatik) som gör 400 km/h för samma pris.

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Det stämmer ju inte riktigt. Följande spec finns på apple-store: 2.4GHz

* Core 2 Duo de Intel
* 2 GB DDR3 Minne
* Hårddisk på 250 GB1
* Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 9400M

* Färdig att skickas: 7 arbetsdagar
*
* Gratis frakt
* 14.995,00 kr
* (11.996,00 kr exkl. moms)

Jag köpte en Dell Xps m1330 i maj med liknande spec men bättre på allt. Hade 2.5Ghz, 4gb ram etc.. Den gav jag 9000 för.. En sämre mac som kommer närmare 5 månader senare kostar ca 67% mer. Man kanske kan få ner priset lite med studentrabatt men det är forftarande löjliga priser. Väljer man lägga till 2gb i minne kostar det 1400kr vilket också är HELT absurt.

Har man pengarna och vill ha en apple så kan man gärna få köpa den. Men att hävda att den har ett bra pris i förhållande till kvalitet och prestanda är rent skitsnack. Min dell XPS m1330 är klockren.

hoppas du har ddr3 i den, inte för prestandan men för annars så suger din jämförelse..

typ som att byta bromsar på en skoda, och en porsche.. gissa vad som är dyrast.. det finns mer en än anledning till prisskillnaden, men båda bilarna kan stanna med sina bromsar?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Så varför byter mac till ddr3? bara undrar, för just nu är skillnaden ungefär lika mycket emellan ddr2 och ddr3 som att byta ett par nya vindrute torkare till ett par med en stickers på? iaf tills nehalem släpps. jag skulle nog säga att 4gb ddr2 är mer förtjänt än 2 gb ddr3, rätta mig gärna om jag har fel^^

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Nonsense! Nån som såg S.J. presentation igår? En stor del av den ägnades just åt att etablera det simpla faktumet att Apple är minnsan för alla, inte minst för studenter. Nu var't det ett tag sedan jag pluggade men på den tiden hade vi, efter att ha pröjsat hyran råd kvar till nudelsoppa och ett sexpack av det finaste billigaste SB hade att erbjuda.

Äpple beter sig arrogant och snobbigt. Onekligen är deras design mycket imponerande av teknologiska och aestetiska skäl. Men för fucks sake, de måste ju inse att det krävs substans vid sidan av elegansen.

Hoppas att konkurrenterna biter Apple i ärslet så det svider:

http://www.samsung.com/global/experience/ifa2008/ifapress/htm...

Jag är student, har inga problem med att pröjsa vad macarna kostar, likaså de flesta jag pluggar med. Allt handlar om prioriteringar samt att kanske jobba extra någon gång ibland.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 021Martin
Nej det är inte så mycket mer än Mb och Ghz, Det är grafik kort också. Om det inte handlade om det varför skulle man då köpa nya saker? klart man kan väll köpa nått för att det är snyggt men hur skulle det kännas att sitta på en sproilans ny dator med en pentium 3a och 128 mb i ram minne och 1 gig i hårdisk?

Marknaden skapar ett behov av mer prestanda, annars skulle vi ju alla kunna sitta på en dator från stenåldern.

Men hur svårt kan det vara, alla är inte fullt så fixerade vid att ha de snabbast möjliga prylarna (varför köper till exempel inte alla fyrkärniga datorer?). Många struntar nog till och med i att priset på dessa är högre än på andra datorer. Kanske ser man ett värde i utseendet, formatet eller bara känslan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 021Martin
Så varför byter mac till ddr3? bara undrar, för just nu är skillnaden ungefär lika mycket emellan ddr2 och ddr3 som att byta ett par nya vindrute torkare till ett par med en stickers på? iaf tills nehalem släpps. jag skulle nog säga att 4gb ddr2 är mer förtjänt än 2 gb ddr3, rätta mig gärna om jag har fel^^

skulle tro att anledningen man byter är för att man det ger ett mervärde, folk kan säga att de har det modernaste. osv..

sen så kan det väl vara bra om de ska ha kvar plattformen ett längre tag.

skulle jag ta fram en dator skulle inte jag ligga och snika för att spara lite pengar vid lanseringen, då köper ändå bara de som har råd och verkligen vill ha en macbook.

med tiden går priserna ner och man har kanske tänkt använda samma plattform utan större modifikationer. vilket antagligen gör att man kan skaffa ett rätt bra avtal med div. minnes tillverkare redan nu.

dvs de kan ta betalt för ddr 3 men de modulerna kanske kostar dem väldigt lite mer än ddr2, vilket gör att man kan motivera kostnaden till konsument och samtidigt få bra marginaler.

svårare att motivera varför ddr 3 ur prestanda synpunkt.. men kanske blir svårt att köpa ddr2 om 2.5 år när man känner att man vill trycka in mera minne i burken.. vad vet jag..-

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"