Några filosofi-tankar jag har om den där "Gud"

Permalänk
Avstängd

Gud skapa väl Adam och Eva men glömde väl tänka på att incest ger efterblivna ungar.
Om gud inte vill ha jorden överbefolkat kan han väl göra planeten större?

Finns för många gudar för att hålla reda på"allah,budda,elefanten.mm! Bättre att tro på tomten för han finns det bara en av iallfall och han är snäll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Vilken del då tänkte du?

När man är säker på att 'så här är det' och allt annat är fånigt/kätteri.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Självklart har det något med hjärnan att göra då det är ett beteende, hur förväntade du dig att jag trode att handlingar som anses vara religiösa annars skulle ske? Avstängning av hjärnan där en fjärrstyrning från en superdator tar över för hjärnan?
Om du tycker att det du skrev är ett argument för att de olika sakerna som religiösa håller som sanna verkligen är sanna så får du förklara hur det är relevant. Vanföreställningar mentalt sjuka har har också en roll i deras hjärnor, men det är ändå vanföreställningar.

Inte att de är sanna, inte att de har med hjärnan att göra, utan att det finns ett behov i hjärnan av dom. Men jämför du tron på något 'överjordsligt' med vanföreställningar mentalt sjuka har så tror jag poängen aldrig riktigt kommer finna mottagaren här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Om du menar filosofisk materialism så är du verkligen ute och cyklar. Det faktum att många har svårt att svälja det har inte någon vikt i hurvida det är sant eller inte.
Om du menar konsumismen så har jag inget problem med att ditt påstående kanske är sant.

Möjligtvis att jag cyklar för jag fick sannerligen slå upp 'filosofisk materialism'
Men du menar 'för att folk har problem med att acceptera att tron på gud och annat knytt kommer ersättas av tro på kärleken till medmänskan' ungefär innebär icke att så icke kommer ske', ? Tja, kanske. Tror inte det kommer ske, men samtidigt är jag inte heller så pigg på organiserad religion.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Varför skulle det finnas ett behov av att tro på något övernaturligt?
Jag har då inget behov av det. Visst jag saknar svar på många frågor och jag kan filosifera om svaren fritt. Men jag känner knappast att jag behöver tro på något av svaren.

"Vet ej" är nog det mest givande svaret på frågor som finns. Bättre att behålla frågan i hjärnan än sudda bort den med osanningar

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Några filosofi-tankar jag har om den där "Gud"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Om "Gud" nu existerar och har därmed skapat Adam och Eva, då är vi ju alla, varenda liten varelse på denna jord, en "Gud". Varför? Jo, det ska jag förklara. Mannen förökar sig genom att spruta in spermier in i kvinnan's livmoder och vips, en ny människa skapas. Man kan alltså säga att vi alla är gudar. Vi skapar ju liksom människor, precis som "Gud".

Sen, kan någon här svara på när "Gud" exakt skapade Adam och Eva? Om det var när jorden skapades, dvs för 4,6 miljarder år sedan, skulle de ha dödats direkt med tanke på att jorden var då "lite" svalare än vad solen är idag. Människan (Homo sapiens) har funnits i "bara" 200,000 år medans människorapan Homo erectus levde på jorden för 1,8 till 1,9 miljoner år sedan.

Och hur gammal är då "Gud"? Ingen vet. De har sina egna uppfattningar och teorier om just den frågan. Vissa tror att "Gud" skapade Big Bang, visa tror att "Gud" skapade jorden, osv.

Sen (igen), det där med bibeln. På Wikipedia står det att bibeln är en samling av böcker och skrevs av någon/några mellan 1,500 f.Kr. och 100 e.Kr.. Jaha? Ok, en berättelse alltså. Hallå? Visst, berättelser kan vara verklighets-baserade, men 1,500 före Kristus? WTF?

Sen (åter igen), om nu "Gud" är en god Gud, varför skapade han då krig, hat, otrohet, fetma, osv? En kompis till mig säger att han kan ha skapat allt detta pga få balans på oss människor och att jorden inte skulle bli för överbefolkad av människor. Kan vara sant, men varför? "Varför" kan sägas till nästan allt (t.ex. "Jag har ett finger." "Varför?") och det orden i följt av ett frågetecken kan man lugnt använda till allt detta om "Gud".

1. "Vi är alla gudar" - att säga att vi är gudar bara för att vi kan fortplanta oss låter som nåt ett dagisbarn skulle hitta på. Kan du eller jag skapa en människa från ingenting? Nej, alltså är vi inte gudar, punkt slut."

2. "När, exakt, skapade Gud Adam och Eva?" - Spelar det nån roll exakt när han skapade Adam och Eva? Om det stod ett exakt datum och klockslag i Bibeln, skulle det vara mer sannolikt att folk skulle tro på det? NEJ.
En liten följdfråga här bara: Vad har du för bevis för att dina miljoner miljarder år stämmer? Det är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar!

3. "Hur gammal är Gud?" - I bibeln står det på ett flertal ställen att Gud är evig. Alltså har han alltid funnits, och står utanför tid och rum.
Bortom de yttersta vidder som vår fantasi kan nå, både i tid och rum, har Gud alltid existerat (Joh 1:1-2).

Vem skapade annars tid och rum? För att "Big Bang" skulle kunna ske måste det ju finnas tid och rum, eller hur?

4. Vad vill du säga här egentligen? Att bibeln är en bluff? Du får tro vad du vill.

5. "Varför skapade Gud..?" - Gud är en god Gud, och hans mening var att människan skulle leva ett liv i relation med honom, utan synd. Människan valde att synda, alltså att vända sig bort från Gud. När man vänder sig bort från Gud är du i djävulens våld, antingen du tror på det eller inte. Gud skapade inte ondska, människan gjorde det. Krig, hat, otrohet osv beror på människans girighet och själviskhet.

Du får jättegärna svara, jag tycker det är intressant att debattera om Gud så länge det hålls på en bra och mogen nivå!

/Simon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
När man är säker på att 'så här är det' och allt annat är fånigt/kätteri.

Jag skulle fortfarande uppskatta om du skrev vad det är jag inte får vara säker på.
Är det att vi inte är skapta exempelvis så håller jag inte alls med dig, det kan alla som är lite pålästa påstå utan att ursäkta sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Inte att de är sanna, inte att de har med hjärnan att göra, utan att det finns ett behov i hjärnan av dom.

Visst, många verkar ha ett behov av att vara religiösa.
Men det har inget att göra med sanningshalten att göra, vår hjärna, och därigenom vad vi har behov av, är formade genom slumpmässiga mutationer och naturlig selektion, denna process har inte tillgång till något sätt att utvärdera metafysiska påståenden.

Så det är bara relevant till frågan hurvida vi alltid kommer vara religiösa eller inte, inte i en diskussion om religionernas påståenden stämmer eller inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Men jämför du tron på något 'överjordsligt' med vanföreställningar mentalt sjuka har så tror jag poängen aldrig riktigt kommer finna mottagaren här.

Jag gjorde det för att visa att något kan vara helt falskt även om människor håller det som sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Men du menar 'för att folk har problem med att acceptera att tron på gud och annat knytt kommer ersättas av tro på kärleken till medmänskan' ungefär innebär icke att så icke kommer ske', ? Tja, kanske. Tror inte det kommer ske, men samtidigt är jag inte heller så pigg på organiserad religion.

Jag är inte heller säker på att religion kommer att försvinna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
En liten följdfråga här bara: Vad har du för bevis för att dina miljoner miljarder år stämmer? Det är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar!

Låt mig gissa, du saknar en egentlig naturvetenskaplig utbildning? Men trots detta så tycker du att du är rätt person att uttala dig om de upptäckter man gjort i naturvetenskap. Varför då?
Det är INTE gissningar, det är något man kommit fram till genom mängder av olika sätt att mäta vår och jordens ålder och de resultat man kommit fram till stämmer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Vem skapade annars tid och rum? För att "Big Bang" skulle kunna ske måste det ju finnas tid och rum, eller hur?

"Vem skapade"?
Redan där har du begränsat frågan så att man bara kan svara med det svar du själv tror är sant.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Några filosofi-tankar jag har om den där "Gud"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
1. "Vi är alla gudar" - att säga att vi är gudar bara för att vi kan fortplanta oss låter som nåt ett dagisbarn skulle hitta på. Kan du eller jag skapa en människa från ingenting? Nej, alltså är vi inte gudar, punkt slut."

Nej, vi kan inte skapa barn bara, poff, hej Marge! Likaså kunde inte den där "Gud" det heller. Kan inte vi, kan ingen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
2. "När, exakt, skapade Gud Adam och Eva?" - Spelar det nån roll exakt när han skapade Adam och Eva? Om det stod ett exakt datum och klockslag i Bibeln, skulle det vara mer sannolikt att folk skulle tro på det? NEJ.
En liten följdfråga här bara: Vad har du för bevis för att dina miljoner miljarder år stämmer? Det är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar!

Om det inte står något ungefärlig eller exakt årtal, så tar jag det som att de har funnits sedan jorden skapades, vilket är en omöjlighet. Till det andra så kan jag inte säga bättre än vad Haricots redan har sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
3. "Hur gammal är Gud?" - I bibeln står det på ett flertal ställen att Gud är evig. Alltså har han alltid funnits, och står utanför tid och rum.
Bortom de yttersta vidder som vår fantasi kan nå, både i tid och rum, har Gud alltid existerat (Joh 1:1-2).

Vem skapade annars tid och rum? För att "Big Bang" skulle kunna ske måste det ju finnas tid och rum, eller hur?

Det är tack vare Big Bang som vi sitter här nu o diskuterar i denna tråd. Ingen Big Bang, inget liv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
4. Vad vill du säga här egentligen? Att bibeln är en bluff? Du får tro vad du vill.

Vi alla har, precis som du säger, egna uppfattningar om saker o ting. Ingen kan ändra det, såvida den som tror på nått, vill ändra på sina uppfattningar og. Jag skapade den här tråden för att ha något riktigt stort att diskutera vid sidan av Spel och mjukvara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
5. "Varför skapade Gud..?" - Gud är en god Gud, och hans mening var att människan skulle leva ett liv i relation med honom, utan synd. Människan valde att synda, alltså att vända sig bort från Gud. När man vänder sig bort från Gud är du i djävulens våld, antingen du tror på det eller inte. Gud skapade inte ondska, människan gjorde det. Krig, hat, otrohet osv beror på människans girighet och själviskhet.

Citerar George Carlin (RIP *gråter* Jäkligt fin man): Whatching everything you do, every minute of every day. And the invisible man have a special list of 10 things he don't want you to do. And if you do anything of these ten thing, he has a special place full of fire, and smoke, and burning, and torture, and anguich where you will be sent to live and suffer, and burn, and choke, and scream, and cry, forever and ever until the end of time. But he loves you!

Tror ingen kan beskriva "Gud" på ett bättre sätt än vad han gjorde. Ni hittar filmklippet där han sa allt detta, här.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag skulle fortfarande uppskatta om du skrev vad det är jag inte får vara säker på.
Är det att vi inte är skapta exempelvis så håller jag inte alls med dig, det kan alla som är lite pålästa påstå utan att ursäkta sig.

Så, hur definerar du "att vara säker på (något)"?
Är det 1) att lita på andras efterforskningar, eller 2) att uttolka sin egen empiriska forskning, eller 3) något annat du med glädje definierar nedan?
Om 1 - Du är bra korkad. Du kan inte påstå dig vara säker på att något är som någon annan påstår att det är. Även flera personer kan ha fel på samma punkt. En gång i tiden var det ett faktum att jorden var platt.
Om 2 - Så, hur mycket egna empiriska studier har du som gör att du vet att Gud inte existerar, att Big Bang är ett faktum och att ingenting är "skapat" som du föredrar att uttrycka det?
Om 3 - Definiera.

[quote]
Jag gjorde det för att visa att något kan vara helt falskt även om människor håller det som sant.
[/quote]

Precis, du sätter just här ett stort frågetecken på vad du själv predikar som sanning.

[quote]
Jag är inte heller säker på att religion kommer att försvinna.
[/quote]

Religion, ordets betydelse enligt SAOB - 1) sammanfattningen av dels en människas l. ett samfunds o. d. trosföreställningar med avs. på en högre gudomlig makt l. gud l. gudar, dels allt som har samband med människans praktiska förhållande till l. dyrkan av en sådan makt l. gud osv.

Här definieras ingenting om att man behöver tro på något av ovanstående för att det ska räknas som religion. Även förnekelse utav detta räknas som en religiös uppfattning. Så nej, religion kan omöjligen försvinna innan det kan bevisas med hårda fakta att den inte finns någon form av gudomlig kraft, oavsett hur den uppstod eller ja... You name it. Någonting som självklart aldrig kommer att ske...

[quote]
Låt mig gissa, du saknar en egentlig naturvetenskaplig utbildning? Men trots detta så tycker du att du är rätt person att uttala dig om de upptäckter man gjort i naturvetenskap. Varför då?
Det är INTE gissningar, det är något man kommit fram till genom mängder av olika sätt att mäta vår och jordens ålder och de resultat man kommit fram till stämmer.
[/quote]

Det var inte riktat till mig i likhet med allt annat dravel du skriver, men jag hoppar på den frågan ändå. Jag saknar inte naturvetenskaplig utbildning, jag är själv övertygad om att naturvetenskapen i många aspekter påvisar sanningen och i övriga aspekter ligger tämligen nära sanningen eller en viss del utav den. Men att jag är övertygad innebär inte att jag är befogad att utesluta andra möjligheter som jag själv inte kan påvisa.

Återigen; bara för att jag aldrig sett en rosa svan betyder det inte att det inte finns några rosa svanar.

Folk som tror sig veta är alltid farligare än folk som vet att de tror. Det har historien påvisat om och om igen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Så, hur definerar du "att vara säker på (något)"?
Är det 1) att lita på andras efterforskningar, eller 2) att uttolka sin egen empiriska forskning, eller 3) något annat du med glädje definierar nedan?
Om 1 - Du är bra korkad. Du kan inte påstå dig vara säker på att något är som någon annan påstår att det är. Även flera personer kan ha fel på samma punkt. En gång i tiden var det ett faktum att jorden var platt.
Om 2 - Så, hur mycket egna empiriska studier har du som gör att du vet att Gud inte existerar, att Big Bang är ett faktum och att ingenting är "skapat" som du föredrar att uttrycka det?
Om 3 - Definiera.

Det är främst 1 men med vetskapen att jag skulle kunna replikera samma experiment själv.

Nej, jag är inte korkad.
Är du säker på att jorden är rund?
Antagligen. Men har du själv kommit fram till den slutsatsen eller litar du på de observationer som andra har gjort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret

Precis, du sätter just här ett stort frågetecken på vad du själv predikar som sanning.

Nej det gör jag inte.
Jag "sätter ett frågetecken" kring att ett påstående hålls som sant vore ett argument för att det skulle vara sant.
Jag tror inte att jorden är ca 4.6 miljarder år för att jag tror det. Jag tror det för att det finns mängder av observationer som oberoende av varandra pekar på denna ålder. Att jag har denna övertygelse är inte i sig en orsak till att tycker att det är rimligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Det var inte riktat till mig i likhet med allt annat dravel du skriver, men jag hoppar på den frågan ändå. Jag saknar inte naturvetenskaplig utbildning, jag är själv övertygad om att naturvetenskapen i många aspekter påvisar sanningen och i övriga aspekter ligger tämligen nära sanningen eller en viss del utav den. Men att jag är övertygad innebär inte att jag är befogad att utesluta andra möjligheter som jag själv inte kan påvisa.

Så du vet inte att jordens ålder är 4.6 miljarder år? Vad var det för naturvetenskaplig utbildning du hade?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Folk som tror sig veta är alltid farligare än folk som vet att de tror. Det har historien påvisat om och om igen.

Hur är jag farlig?

Hur är nobelpristagarna farliga? (Majoriteten av dem riktiga nobelpristagarna (dvs de i naturvetenskap) tror inte på en personlig gud, och de vet alla om hur gammal jorden är)
Nonsens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Så, hur definerar du "att vara säker på (något)"?
Är det 1) att lita på andras efterforskningar, eller 2) att uttolka sin egen empiriska forskning, eller 3) något annat du med glädje definierar nedan?
Om 1 - Du är bra korkad. Du kan inte påstå dig vara säker på att något är som någon annan påstår att det är. Även flera personer kan ha fel på samma punkt. En gång i tiden var det ett faktum att jorden var platt.

Varför kan jag inte påstå mig vara säker på något som nån annan påstår? Bara för att de kanske, eventuellt men troligtvis inte alls, kan ha fel?

Do YOU believe in australia?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Några filosofi-tankar jag har om den där "Gud"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL Vem skapade annars tid och rum? För att "Big Bang" skulle kunna ske måste det ju finnas tid och rum, eller hur?

Nej. Big Bang skedde ur ingenting av ingen anledning.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det är främst 1 men med vetskapen att jag skulle kunna replikera samma experiment själv.

Nej, jag är inte korkad.
Är du säker på att jorden är rund?
Antagligen. Men har du själv kommit fram till den slutsatsen eller litar du på de observationer som andra har gjort?

Nej det gör jag inte.
Jag "sätter ett frågetecken" kring att ett påstående hålls som sant vore ett argument för att det skulle vara sant.
Jag tror inte att jorden är ca 4.6 miljarder år för att jag tror det. Jag tror det för att det finns mängder av observationer som oberoende av varandra pekar på denna ålder. Att jag har denna övertygelse är inte i sig en orsak till att tycker att det är rimligt.

Så du vet inte att jordens ålder är 4.6 miljarder år? Vad var det för naturvetenskaplig utbildning du hade?

Hur är jag farlig?

Hur är nobelpristagarna farliga? (Majoriteten av dem riktiga nobelpristagarna (dvs de i naturvetenskap) tror inte på en personlig gud, och de vet alla om hur gammal jorden är)
Nonsens.

Jag är inte säker på att jorden är rund. Det mesta talar för det, men tills dess att jag farit runt den själv kan jag inte veta. Jag tror och är övertygad, men jag vet inte.

Återigen så verkar du inte förstå skillnaden mellan att 1) Vara övertygad 2) Tro och 3) Veta. Semantik kan tyckas, men i en sådan här fråga så är det just skillnaden mellan dessa som är viktig.
Du är övertygad om att jorden är 4,6 miljarder år på grund av att flera andra personer direkt eller indirekt har berättat det för dig och "bevisat" det genom att sätta in en hypotes i en annan hypotes.
Vi tar det alltså en gång till så kanske du hajjar.

1) Är det rimligt att - för att ta ditt exempel - jorden är 4,6 miljarder år gammal precis som folk påstår? Ja. Bra, du har kvalificerat dig för att vara övertygad.
2) Utgår du, utan tvekan i ditt resonemang kring fenomenet, från att jorden är 4,6 miljarder år? Ja. Bra, du tror på att det är så.
3) Har du själv varit med under alla dessa 4,6 miljarder år? Sannolikt inte (om du har det ber jag hemskt mycket om ursäkt) och därmed kvalificerar du dig inte för verbet "att veta".

Jag är själv högst övertygad om att jorden sannolikt är i runda slängar 4,6 miljarder år. Jag tror att den är det och utgår från det när helst något beträffande detta korsar min väg utom när det kommer till filosofi.

Du är väl mest farlig för dig flugorna runt dig om du har en tidning i handen. Men fundera ett slag på varför - enligt historieböckerna, själv var jag inte där, så jag kan inte veta - Hitler såg till att 6 miljoner judar, oliktänkande, förståndshandikappade och så vidare dog under andra världskriget.
Han "visste" (trodde sig veta) att dessa var mindre värda än övriga människor.

Önskas fler exempel på varför jag anser att "de som tror sig veta är farligare än de som vet att de tror"?

Häxjakter, korståg, Bushs härjningar i mellanöstern, så gott som valfri extremistisk grupp religiösa människor skulle kunna ges som exempel här egentligen.

Mer vardagliga liknelser? Åh, kolla på hur folk kör sina bilar... De som tror sig veta att det inte kommer någon mötande på den "öde vägen" där de bor, de som tror sig veta att de kan köra om bilen framför innan de får möte, de som tror sig veta att väglaget tillåter en högre hastighet än det de facto gör...

Om du vill kalla det för nonsens så bör du kolla över vad ordet nonsens betyder. Du har tydligt påvisat att ordkunskap är något du antingen förbiser eller är långt från perfekt i.

Nu bör väl märkas att jag inte anser att vedertagna saker såsom att jorden är rund och att Australien finns borde klassas som saker man i dagligt tal "vet", däremot när det kommer till ett ämne där det trots allt handlar om att TRO så bör man - av respekt för de som tror annorlunda - inte använda ett så pass definitivt ord om någonting som man inte kan förneka möjligheten utav, hur liten man än anser att den möjligheten än är.

Av så gott som alla "troende" - inom de stora världsreligionerna i vart fall - kommer du aldrig att höra att de VET att Gud (eller motsvarande) finns. De kommer att sträcka sig till - när allt kommer till kritan - att de tror att det finns någon/några högre makt(er) eller att de är övertygade om att så är fallet. De som påstår sig veta att så är fallet är oftast sådana som påstår sig ha sett Gud, fått höra Jesus tala till dem eller för all del fått självaste ärkeängeln Gabriel på besök lagom till tre-fikat en söndag för några år sedan.
Själv brukar jag tyst skaka på huvudet åt de sistnämnda, lägga deras övertygelse under kategorin som du valde att kalla "Vanföreställningar mentalt sjuka har" och lämna sådana tomtar till någon som tror dem...

Edit: Lade till sista stycket.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Några filosofi-tankar jag har om den där "Gud"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren

Citerar George Carlin (RIP *gråter* Jäkligt fin man): Whatching everything you do, every minute of every day. And the invisible man have a special list of 10 things he don't want you to do. And if you do anything of these ten thing, he has a special place full of fire, and smoke, and burning, and torture, and anguich where you will be sent to live and suffer, and burn, and choke, and scream, and cry, forever and ever until the end of time. But he loves you!

He loves you and he needs money!!

du glömde det bästa

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Några filosofi-tankar jag har om den där "Gud&q

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
He loves you and he needs money!!

du glömde det bästa

Haha, iofs

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Jag är inte säker på att jorden är rund. Det mesta talar för det, men tills dess att jag farit runt den själv kan jag inte veta. Jag tror och är övertygad, men jag vet inte.

Säg saker du vet då.
Med din definition av vetande så kan du inte veta något, vilket gör ordet överflödigt.

Jag använder ordet som det ska användas, jag vet att Australien finns, jag vet att jorden är rund, jag vet att jorden är ca 4,6 miljarder år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Återigen så verkar du inte förstå skillnaden mellan att 1) Vara övertygad 2) Tro och 3) Veta. Semantik kan tyckas, men i en sådan här fråga så är det just skillnaden mellan dessa som är viktig.
Du är övertygad om att jorden är 4,6 miljarder år på grund av att flera andra personer direkt eller indirekt har berättat det för dig och "bevisat" det genom att sätta in en hypotes i en annan hypotes.
Vi tar det alltså en gång till så kanske du hajjar.

Snälla, din hybris och självgodhet börjar bli lite osmakligt.
Det faktum att du säger något räcker inte för att jag ska köpa det, så det är inte det att jag inte "hajjar" det är att jag inte accepterar ditt påstående.

Ge mig Definitionen med stort "D" av vetande som det är jag inte uppfyller med min vetskap att jorden är 4,6 miljarder år. Vad du gör nu är bara att om och om igen påstå att jag använder ordet fel och därefter förväntar dig att jag ska acceptera ditt påstående bara för att du har sagt det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret

3) Har du själv varit med under alla dessa 4,6 miljarder år? Sannolikt inte (om du har det ber jag hemskt mycket om ursäkt) och därmed kvalificerar du dig inte för verbet "att veta".

Hahaha, du är bra rolig.
Att man tror sig ha varit med om något är ett fruktansvärt dåligt underlag för att veta något. Det jag förstått för att jag ska kunna veta jordens ålder är mycket mer tillförligtligt än minnen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret

Jag är själv högst övertygad om att jorden sannolikt är i runda slängar 4,6 miljarder år. Jag tror att den är det och utgår från det när helst något beträffande detta korsar min väg utom när det kommer till filosofi.

... utom när det kommer till filosofi? Utveckla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Du är väl mest farlig för dig flugorna runt dig om du har en tidning i handen.

Men det är inte de som tror? Är det för att de bara tror att de ser en fluga, för veta får de väll absolut inte göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Men fundera ett slag på varför - enligt historieböckerna, själv var jag inte där, så jag kan inte veta - Hitler såg till att 6 miljoner judar, oliktänkande, förståndshandikappade och så vidare dog under andra världskriget.
Han "visste" (trodde sig veta) att dessa var mindre värda än övriga människor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwins_law
Du har nu förlorat debatten. Eftersom du uppenbarligen precis börjat det här med debatter så antar jag att du inte bör vara allt för besviken.

Var är din källa till att Hitler inte trodde utan visste föresten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret

Önskas fler exempel på varför jag anser att "de som tror sig veta är farligare än de som vet att de tror"?

Nej, jag önskar ett exempel. Ett gilltigt exempel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Häxjakter, korståg, Bushs härjningar i mellanöstern, så gott som valfri extremistisk grupp religiösa människor skulle kunna ges som exempel här egentligen.

Nej. Hur vet du att de trodde sig veta, och hur är det gilltigt till att jag påstår mig veta att jorden är 4,6 miljarder år?
Varför är det mer gilltigt till det än saker du tror dig veta, såsom att du sitter på sweclockers nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret

Om du vill kalla det för nonsens så bör du kolla över vad ordet nonsens betyder. Du har tydligt påvisat att ordkunskap är något du antingen förbiser eller är långt från perfekt i.

Snälla... nonsens är precis vad du spyr ut dig.
Det är uppenbart vad nonsens betyder, "non"= utan, inte. "sens"=tanke, mening.
Det stämmer in perfekt på dina meningslösa inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Nu bör väl märkas att jag inte anser att vedertagna saker såsom att jorden är rund och att Australien finns borde klassas som saker man i dagligt tal "vet", däremot när det kommer till ett ämne där det trots allt handlar om att TRO så bör man - av respekt för de som tror annorlunda - inte använda ett så pass definitivt ord om någonting som man inte kan förneka möjligheten utav, hur liten man än anser att den möjligheten än är.

Av respekt för oliktänkande bör jag ljuga? Jag skriver som det är, jag vet att jorden är 4,6 miljarder år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Av så gott som alla "troende" - inom de stora världsreligionerna i vart fall - kommer du aldrig att höra att de VET att Gud (eller motsvarande) finns.

Återigen skriver du en sak som är direkt felaktig. Antar du att saker ska stämma bara för att du själv skriver dem?
Sök på google på "i know god exists" eller liknande så kommer du få upp träffar där religiösa påstår att de vet att gud existerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Några filosofi-tankar jag har om den där "Gud"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Nej, vi kan inte skapa barn bara, poff, hej Marge! Likaså kunde inte den där "Gud" det heller. Kan inte vi, kan ingen.

När jag läser detta funderar på jag på varför jag försöker "debattera" med dig... Jag vill inte förolämpa dig, jag respekterar att du inte tror på Gud, men låt mig bara säga att du verkar vara ganska trångsynt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren

Det är tack vare Big Bang som vi sitter här nu o diskuterar i denna tråd. Ingen Big Bang, inget liv.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga! Hur kan Big Bang ha skett utan tid och rum?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren

Citerar George Carlin (RIP *gråter* Jäkligt fin man): Whatching everything you do, every minute of every day. And the invisible man have a special list of 10 things he don't want you to do. And if you do anything of these ten thing, he has a special place full of fire, and smoke, and burning, and torture, and anguich where you will be sent to live and suffer, and burn, and choke, and scream, and cry, forever and ever until the end of time. But he loves you!

Tror ingen kan beskriva "Gud" på ett bättre sätt än vad han gjorde. Ni hittar filmklippet där han sa allt detta, här.

Du har helt rätt i att det kan verka flummigt, men bara när du inte vet vad det handlar om. Gud älskar dig, men inte din synd. Gud är helig, och du kan inte få en relation med Gud om du inte är ren från synd. Det är detta som kristendomen handlar om, att bli förlåten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
"Vem skapade"?
Redan där har du begränsat frågan så att man bara kan svara med det svar du själv tror är sant.

Ursäkta mig, jag formulerade mig dåligt där. Om jag säger så här: Hur skapades tid och rum? Finns det några vetenskapliga teorier för det också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Du har fortfarande inte svarat på min fråga! Hur kan Big Bang ha skett utan tid och rum?

Det vet vi inte. Det är nästa fråga att besvara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Ursäkta mig, jag formulerade mig dåligt där. Om jag säger så här: Hur skapades tid och rum? Finns det några vetenskapliga teorier för det också?

Big bang.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Gud finns inte, punkt!.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Några filosofi-tankar jag har om den där "Gud&q

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
När jag läser detta funderar på jag på varför jag försöker "debattera" med dig... Jag vill inte förolämpa dig, jag respekterar att du inte tror på Gud, men låt mig bara säga att du verkar vara ganska trångsynt.

Tack. Det är du med. Jag tror på det som är fakta, inte på nått som några män/kvinnor skrev för 2,508 år sedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Du har fortfarande inte svarat på min fråga! Hur kan Big Bang ha skett utan tid och rum?

Tycker du ska läsa Wikipedia's artikel om Big Bang.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Du har helt rätt i att det kan verka flummigt, men bara när du inte vet vad det handlar om. Gud älskar dig, men inte din synd. Gud är helig, och du kan inte få en relation med Gud om du inte är ren från synd. Det är detta som kristendomen handlar om, att bli förlåten.

Läste i en artikel på Aftonbladet för nått år sedan, där det stog att en kvinna eller en familj nekade all läkarvård som staden's läkare rekommenderade, för hon ville ha "Gud"'s hjälp istället. Barnet dog. Finns "Gud"?

Jag vet förresten svaret till varför alla hatar George W. Bush. Läs den här artikeln på aftonbladet.se så får ni svaret.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Det jag stör mig på är att så många personer idag håller för öronen och sjunger tralalalala, så fort någon säger något som inte stämmer med deras verklighet eller kanske hittar på ett svar som de inte själva tror på, men som ändå kan försvara deras tro. Jag syftar på både ateister och teister(gudstroende).

T.ex hur skapades livet är en bra fråga till ateister och varför fanns det dinosauries är en annan fråga till troende. Att varenda troende skall kunna försvara allt i deras tro är inte rimligt. Likaså jag som tror på Big bang, evolutionen etc kan inte försvara min tro mot lärda kreationister, då jag endast kan hänvisa till andra mer lärda evolutionister. Detsamma skulle jag hamna i en debatt med Lars Ohly om kapitalism vs kommunism så skulle han köra över mig som skit, ändå tror jag på kapitalismen. -Jag skulle efter debatten bli uthängd på youtube, buzz.bazzoka etc som veckans dåre.
Men det finns gott om personer som på heltid arbetar med att förklara hur liv uppstod, evolutionen, big bang etc och dessa ska inte hålla för öronen och sjunga tra...... när en svår fråga kommer.
Likaså finns det gott om personer som på heltid arbetar inom religionen och de ska självklart försöka problem förklara de problem som finns med den och dagens vetenskap.
Det finns kreationister som gör det och all heder åt dem, t.ex: The creationist museum http://www.youtube.com/watch?v=Wzjjxi7f0Oc
Problemet med dessa är att de helt ovetenskapligt bara slänger in dinosaurier etc och anpassar verkligheten efter bibeln. Nå jämfört med att ignorera fakta så tycker jag det är bättre, nackdelen är dock att tack vare sådant här kommer troligen kreationism leva kvar längre.
Annars så slutar jag inte förvånas vilka extrema logiska kullerbyttor vissa gör inom religion/evolution, speciellt på youtube där man undrar kan folk verkligen vara så dumma?
Visst små logiska tankefel gör alla, men vissa har inte små, där man nästan vill att de ska söka upp en läkare. Detsamma gäller programmet Atheist Experience, där jag undrar om de flesta trollar?

T.ex. personer som försvar att just exakt deras religion är rätt, så är det bästa argumentet som jag har hört att de inte tror att liv annars kan ha skapas. Visst det är ett dåligt argument för att en gud måste finnas, men det är ett otroligt dåligt argument för att just precis deras religion är den rätta, och inte t.ex. The flying spaghetti monster som vetenskapen bättre stöder är den rätta? Det finns inga vetenskapliga bevis eller tecken på att flying spaghetti monster är fel vad jag vet, rätta mig om jag har fel?
Nå jag rekommenderar starkt Atheist Experience.

Jag tycker alltså att präster i kyrkor skall prata mer om dinosauries, dna etc och förklara hur deras syn på detta är till församlingen, de behöver inte gå så extremt djupt in då vi alla evolutionster inte kan allt vi heller. (t.ex. majoriteten av evolutionisterna tror att vi kommer från de nutida aporna)
Likaså ta upp varför kol14 metoden inte fungerar osv, gör de inte detta så har de snart ingen församling kvar.. Då religionen inte stämmer överens med det folk får höra från vetenskapen. De får självklart använda bibeln hur mycket det vill och komma med sådana svar, men de ska inte förneka saker som vetenskapen visar.
Just detta tror jag är orsaken till att det finns så många atheister i sverige och varför den växer sig starkare i andra länder som Usa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

En fråga till er troende... en kristen människa är samma människa som en muslim, eller en hinduist, right? Varför får då muslimer 72(?) oskulder, en kristen bo i himmelen, eller en hinduist bli en del av någon av deras gud när de dött? För vi valde det?
Finns trots allt inte ett enda konkret bevis på att "gud" existerar.

George Carlin sa fina ord..skrattade flera gånger, hehe. Han har sagt mer bra saker, inte bara om religion:)

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
En fråga till er troende... en kristen människa är samma människa som en muslim, eller en hinduist, right?

Hur menar du? Det är nog väldigt få som bekänner sig till alla de där religionerna samtidigt.

Permalänk
Medlem

Hela den här tråden är bara en massa hårklyverier. Att man inte kan motbevisa "faktum" behöver inte bevisa att "faktum" är sant, och det gäller i båda riktningarna. Jag vet att jag har kalsonger på mig är ett påstående, du kan inte motbevisa mig just här och nu men det betyder inte att mitt påstående är sant. Jag kan inte motbevisa att jorden är 4,6 miljarder år gammal just här och nu, men det betyder inte heller att ditt påstående är sant.

Saker vi har konstaterat varit faktum, saker vi räknat och fått att stämma har varit fel förut och om 500 år har vi säkert åter igen fått omvärdera saker vi idag har fastställt som fakta. Och om ytterligare 500 år så har man fått omvärdera igen. Sedan att hänvisa sin vetskap på vetenskap är egentligen inte bättre än att en troende hänvisar till en trosskrift. Varför finns gud? För att bibeln säger så. Varför är jorden 4,6 miljarder år gammal? För att vetenskapen säger så. Samma fråga olika sidor av myntet.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Saker vi har konstaterat varit faktum, saker vi räknat och fått att stämma har varit fel förut och om 500 år har vi säkert åter igen fått omvärdera saker vi idag har fastställt som fakta. Och om ytterligare 500 år så har man fått omvärdera igen. Sedan att hänvisa sin vetskap på vetenskap är egentligen inte bättre än att en troende hänvisar till en trosskrift.

Är det verkligen så ofta man verkligen får omvärdera saker som ansetts vara fakta? Det är förvisso inte ovanligt att nya teorier ersätter äldre, men vanligtvis är de bara mera detaljerade och ger bara andra förutsägelser än de tidigare i vissa situationer. Just att en teori kan användas för förutsägelser gör mycket för dess trovärdighet och här brister ofta religionerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Varför finns gud? För att bibeln säger så. Varför är jorden 4,6 miljarder år gammal? För att vetenskapen säger så. Samma fråga olika sidor av myntet.

"Vetenskapen" har dock goda skäl att tro att jorden har en viss ålder, alla mätningar och beräkningar tyder på det. Att bibeln, och påståenden i denna , skulle ha något särskilt sanningsvärde finns dock inget som tyder på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det verkligen så ofta man verkligen får omvärdera saker som ansetts vara fakta? Det är förvisso inte ovanligt att nya teorier ersätter äldre, men vanligtvis är de bara mera detaljerade och ger bara andra förutsägelser än de tidigare i vissa situationer. Just att en teori kan användas för förutsägelser gör mycket för dess trovärdighet och här brister ofta religionerna.

Nej det är sannerligen inte ofta men det händer. Och ibland har det varit ganska stora revisioner. Jordens form, jordens plats i solsystemet osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
"Vetenskapen" har dock goda skäl att tro att jorden har en viss ålder, alla mätningar och beräkningar tyder på det. Att bibeln, och påståenden i denna , skulle ha något särskilt sanningsvärde finns dock inget som tyder på.

Ja, men skälen som vetenskapen har baseras på vetenskapens måttstock och om man inte håller med om storheten hur kan man då hålla med enheten? Det är ju det som är problemet religiösa och vetenskapare kan inte enas om vilka mått som gäller. Det är svårt att övertyga någon som är religiös genom att använda vetenskap, lika svårt som det är att övertyga en vetenskapare med hjälp av bibeln.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Hela den här tråden är bara en massa hårklyverier. Att man inte kan motbevisa "faktum" behöver inte bevisa att "faktum" är sant, och det gäller i båda riktningarna. Jag vet att jag har kalsonger på mig är ett påstående, du kan inte motbevisa mig just här och nu men det betyder inte att mitt påstående är sant. Jag kan inte motbevisa att jorden är 4,6 miljarder år gammal just här och nu, men det betyder inte heller att ditt påstående är sant.

Saker vi har konstaterat varit faktum, saker vi räknat och fått att stämma har varit fel förut och om 500 år har vi säkert åter igen fått omvärdera saker vi idag har fastställt som fakta. Och om ytterligare 500 år så har man fått omvärdera igen. Sedan att hänvisa sin vetskap på vetenskap är egentligen inte bättre än att en troende hänvisar till en trosskrift. Varför finns gud? För att bibeln säger så. Varför är jorden 4,6 miljarder år gammal? För att vetenskapen säger så. Samma fråga olika sidor av myntet.

Vetenskap är fakta och resultat baserat.
Religion däremot de är baserat på myter, hörsägen (vittnen?) & sagor etc.

Ett flertal "resultat" som uppkom genom "vetenskap" för några hundra år sedan, var baserat på bibelns ord, munkarnas undersökningar etc. Vissa var rätt, men verkligen inte alla.

Nutid: Vetenskap och religion delat på sig (till stordel).
Dåtid: Religion var vetenskap (på ett sätt).

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hur menar du? Det är nog väldigt få som bekänner sig till alla de där religionerna samtidigt.

Jag menar att vi kan välja vilken religion vi tillhör. Så om jag konverterar till kristendomen så åker jag till himmelen om jag sköter mig när jag dött, eller om om jag konverterar till hinduismen och sköter mig så befrias jag från återuppfödelse och blir en del av gud?

Alltså, tycker att bara det bevisar att det inte finns någon gud. Man kan välja, som ett fotbollslag. Så om jag håller på Real Madrid åker jag till himmelen och om jag håller på Barcelona så får jag 72 oskulder att leka med, när jag dött.

Kan skriva igen om det var flummigt..

edit... George Carlin dog på min födelsedag:|

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
*massa text*
Sedan att hänvisa sin vetskap på vetenskap är egentligen inte bättre än att en troende hänvisar till en trosskrift. Varför finns gud? För att bibeln säger så. Varför är jorden 4,6 miljarder år gammal? För att vetenskapen säger så. Samma fråga olika sidor av myntet.

Håller delvis med det du skrev innan.

Nå det är en väldigt stor skillnad där jag tror du inte vet vad den vetenskapliga metoden är:
vetenskapliga metoden, där fenomen observeras, samband noteras, hypoteser ställs upp och testas för att antingen accepteras eller förkastas. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap
Alltså påstår bibeln att folk har observerat Jesus, Moses etc och gjort hypoteser, vilket enligt bibeln ledde till korsfästning etc.

Och det är väldigt viktigt att hela tiden ifrågasätta vad man tror på mot vad man ser i samhället och inte köra på med sin verklighetsuppfattning oavsett vad den nu är. Syftar inte enbart på religion utan allt som politik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Det är svårt att övertyga någon som är religiös genom att använda vetenskap, lika svårt som det är att övertyga en vetenskapare med hjälp av bibeln.

Vetenskap från fenomen observeras, samband noteras, hypoteser ställs upp.. är bra att övertyga alla förnuftiga människor, dock behöver de inte nödvändigtvis hålla med om de har annan erfarenhet som säger något annat. Detta gäller speciellt om ens erfarenhet säger något som inte ens är i närheten av vad som vetenskapligt demonstrerades.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
lika svårt som det är att övertyga en vetenskapare med hjälp av bibeln.

Om bibeln säger något som är en rimligt förklaring på ett fenomen, så visst går det övertyga vetenskapare att bibelns version är rimlig/rätt. Bara inte förklaringen strider alltför mycket mot Ockhams rakblad, t.ex. jag letar efter min ena socka nu då den är helt borta. En förklaring på var den kan vara är att Jessica Alba bröt sig in i min lägenhet och snodde den i natt, omöjligt är det inte och jag kan inte vetenskapligt bevisa motsatsen utan att hitta sockan. Men ändå så är det ingen rimlig förklaring och jag kommer inte köpa den, då den finns så otroligt många mer rimliga förklaringar. Dock skall man inte missbruka Ockhams rakblad då förklaring ovan kan vara den riktiga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Jag menar att vi kan välja vilken religion vi tillhör. Så om jag konverterar till kristendomen så åker jag till himmelen om jag sköter mig när jag dött, eller om om jag konverterar till hinduismen och sköter mig så befrias jag från återuppfödelse och blir en del av gud?

Alltså, tycker att bara det bevisar att det inte finns någon gud. Man kan välja, som ett fotbollslag. Så om jag håller på Real Madrid åker jag till himmelen och om jag håller på Barcelona så får jag 72 oskulder att leka med, när jag dött.

Kan skriva igen om det var flummigt..

edit... George Carlin dog på min födelsedag:|

Det är inget bevis på att inte gud finns och säger heller inte emot någon religion. Såvida religionen inte säger att det inte finns folk som tror på andra gudar..
Att det finns fler förklaringar till en sak är inte ovanligt och det enda slutsats man kan dra är man inte vet vilken förklaring som är rätt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Jag menar att vi kan välja vilken religion vi tillhör. Så om jag konverterar till kristendomen så åker jag till himmelen om jag sköter mig när jag dött, eller om om jag konverterar till hinduismen och sköter mig så befrias jag från återuppfödelse och blir en del av gud?

Alltså, tycker att bara det bevisar att det inte finns någon gud. Man kan välja, som ett fotbollslag. Så om jag håller på Real Madrid åker jag till himmelen och om jag håller på Barcelona så får jag 72 oskulder att leka med, när jag dött.

Men om nu en religion skulle visa sig vara sann behöver det väl inte betyda att andra också är det? De brukar väl dessutom ofta vara ömsesidigt uteslutande ("Du skall inga andra gudar hava jämte mig" och liknande).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
[B]Jag skulle fortfarande uppskatta om du skrev vad det är jag inte får vara säker på.
Är det att vi inte är skapta exempelvis så håller jag inte alls med dig, det kan alla som är lite pålästa påstå utan att ursäkta sig.

[/b]

Du får vara säker på vad du vill givetvis- men du skrev "Antingen ignorerar man vad man faktiskt vet eller så har man kvar en menlös gud som inte har någon roll i våra liv." vilket säger att modern vetenskap är det enda rätta,
och (på ett nedlåtande sätt) att gud (vilken som helst, kanske?) inte har någon roll för människan. Vi har väl båda sagt nu att 'gud' förmodligen har en roll för(behövs av) flera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
[B]
Så det är bara relevant till frågan hurvida vi alltid kommer vara religiösa eller inte, inte i en diskussion om religionernas påståenden stämmer eller inte.

[/b]

Jag diskuterade aldrig vad som 'stämmer', jag påpekade att du förklarar gud (och antagligen allt religiöst) som 'menlöst' och 'utan roll', och bibeln som 'en saga tokiga påståenden', och därmed har en väldigt klar världsbild. Precis som en djupt troende människa. Inget 'kanske'- det är såhär det är. Den objektiva verkligheten = var människas verklighet = modern vetenskap. Acceptera eller var en fåne.

Det kan hända att detta inte var vad OP syftade till att dryfta men hey, så blir det rätt ofta.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Jag kan inte motbevisa att jorden är 4,6 miljarder år gammal just här och nu, men det betyder inte heller att ditt påstående är sant.

Nej, orsaken till att det är sant är inte att du inte kan motbevisa det, utan för att allt som kan tala om en ålder på jorden ger samma resultat. Jorden ÄR 4,6 miljarder år. Det är orsaken till att allt talar för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Saker vi har konstaterat varit faktum, saker vi räknat och fått att stämma har varit fel förut och om 500 år har vi säkert åter igen fått omvärdera saker vi idag har fastställt som fakta.

Den moderna vetenskapen har inte funnits i 500 år. Så det är inte något som talar emot vetenskap som metod.
Det finns två typer av påståenden där det är rimligt att förvänta sig att man kanske kommer att finna dem falska.
Det första är av typen "Alla svanar är vita", just för att man bara sett vita svanar (fram tills man hittade svarta svanar)
Jordens ålder är inte ett sådant exempel, inte att evolutionsteorin beskriver vårt ursprung heller.

Det andra är påståenden där det inte är uppenbart hur man ska tolka empirisk data med en modell, men inte heller detta är hur situationen ser ut med de flesta saker jag vet är sanna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Sedan att hänvisa sin vetskap på vetenskap är egentligen inte bättre än att en troende hänvisar till en trosskrift. Varför finns gud? För att bibeln säger så. Varför är jorden 4,6 miljarder år gammal? För att vetenskapen säger så. Samma fråga olika sidor av myntet.

Det faktum att du kan skriva två vitt skiljda sätt grunda påståenden på ett sätt så att de för dig låter lika betyder inte att de är lika.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Du får vara säker på vad du vill givetvis- men du skrev "Antingen ignorerar man vad man faktiskt vet eller så har man kvar en menlös gud som inte har någon roll i våra liv." vilket säger att modern vetenskap är det enda rätta,
och (på ett nedlåtande sätt) att gud (vilken som helst, kanske?) inte har någon roll för människan. Vi har väl båda sagt nu att 'gud' förmodligen har en roll för(behövs av) flera.

Nej, det är inte alls säger. Kanske var jag otydlig.
Vad jag försökte påstå var att vetenskapen talar om en värld där saker och ting sker naturligt.
Accepterar man vetenskap så accepterar man att en gud inte har något i världen att göra. Det finns inget att designa i biologi, inga planeter att skapa, inga solar att tända. Allt det sker utan gudar. Det är vad jag menar med en menlös gud.
Jag menar inte att man MÅSTE tro på en menlös gud, jag menar att man måste det om man accepterar att saker och ting sker naturligt... utan gud.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Jag diskuterade aldrig vad som 'stämmer', jag påpekade att du förklarar gud (och antagligen allt religiöst) som 'menlöst' och 'utan roll', och bibeln som 'en saga tokiga påståenden', och därmed har en väldigt klar världsbild.

Nej, jag skulle aldrig ge sådanna egenskaper till en gud, då det inte finns gudar.
Jag skrev det om gudar man kan tro på trots att man accepterar alla av vetenskapens implikationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Den objektiva verkligheten = var människas verklighet = modern vetenskap. Acceptera eller var en fåne.

Va?!
Vad är det du försöker skriva? Det låter som någon tröttsam sanningsrelativism för mig. Är det vad du förespråkar?