Har bara 1 SATA hdd, ingen IDE, hur får jag Windows Xp 64 bitars installerad i den?
Startar bara om efter Windows Setup, kommer inte fram till licens delen, Behövs drivrutin? något i BIOS måste ändras?
Det är en Asus P5E deluxe x48.
I början när installations-CD:n för windows just startar så ser du en vit list längst ner där det står lite saker. Som andra grej kommer det upp något som säger typ: Tryck F6 för att installeras SCSI drivrutiner". Kör du SATA-disken i AHCI så trycker du på F6 och stoppa in disketten med drivrutinerna.
Alternativet är att du gör en kopia av din Windows-skiva där du slipstreamat in SATA-drivrutinen i TXTSETUP. Då hittar Windows din hårddisk när installationsprogrammet laddas in.
Så jag ska ställa in "Configure SATA as (ACHI)" i BIOS spara den så?
När jag kommer fram till F6 trycker på den, sedan S, sätter in disketten med drivern, Enter knappen väljer sedan någon där med namnen? ICH9R SATA ACHI, inte SATA RAID.
Varför just ACHI, vad är det med dem andra RAID & IDE?
Att du inte ens kommer fram till Licensdelen beror säkerligen inte på att du inte har någon drivrutin. Har du inte drivrutin ska du komma ända till när man ska skapa partitioner o.s.v. och då säger installationen att den inte hittar någon disk. Så det bör vara något annat som strular.
Annars ska du ställa in och köra disken i Compatible Mode (möjligtvis IDE-mode) så ska det definitivt inte behövas någon driver. Har för mej att du även kan köra i Enhanced Mode med samma resultat. Om du kör RAID eller ACHI så måste du ha diskett. För RAID-config måste du ha fler hårddiskar så det är uteslutet eftersom du bara har en. AHCI är en funktion som gör att du kan få extra funktioner såsom Hot Swap bl.a. Frågan är om du behöver det i så fall??