Permalänk
Medlem

instalera ubuntu 8.10

Jag vill instalera ubuntu 8.10 vad bör jag tänka på när jag gör det.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler §6 (Fel: 6 rader)

Permalänk
Avstängd

Installationen är väldigt lätt.
Man trycker next, skriver namn och lösenord, next, next klart. typ.

Permalänk
Medlem

Att installera Ubuntu är otroligt enkelt och installationen kommer inte ställa speciellt många frågor till dig utan det är nästan bara att tuta och köra.

Om datorn är tom och du bara ska köra Ubuntu på den kan du välja automatiskt partitionering om du vill, om du däremot redan har ett operativ på som du vill behålla bör du kanske satsa på det manuella alternativet (själv kör jag alltid på det manuella men det är bara för att jag vill detaljbestämma allt )

Om du vill ha möjlighet till en swapfil brukar jag rekommendera att göra en swappartition på en gång så är det klart. Jag brukar göra den lika stor som jag har ram-minne i systemet (optimal storlek tvistar de lärde om, det finns flera olika rekommendationer)

Bortsett från det kommer du i stort sett bara få svara på vad du heter, vilken tidzon du befinner dig i o.s.v.

Jag kanske har glömt nåt, men Ubuntu är den mest lättinstallerade distributionen av de distributioner jag har testat.

Permalänk
Medlem

Det var löjligt enkelt för mig att utföra installationen. Vill till och med gå så långt som att säga att man kan lika gärna ge upp att installera Windows om man inte klarar av att installera Ubuntu (med reservation för skumma sällsynta fel som jag inte stött på).

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du börjar med en Wubi installation om du har Windows och en NTFS partition med ledigt utrymme.

Så kör jag nu när jag testar 8.10 och det fungerar utmärkt och prestandan är bra. Du slipper partitionera om och installationen går på ett kick.

Bara att sätta i skivan medan du är i Windows och välja att installera. Sedan väljer man en NTFS partition med ledigt utrymme, lösenord, användarnamn osv.
Sedan är det bara att starta om och välja Ubuntu i menyn som kommer upp.
För att ta bort Ubuntu sedan så gör du som med ett vanligt program från Windows.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

Slänger in en fråga, hur gör man för att ta bort Ubuntu? Har lagt in det via Wubi, fungerar inte som det ska och hade tänkt testa på riktigt och köra med dualboot (XP). Så, säg att jag installerar och inte är nöjd, hur göra då? Räcker det med att ta bort partitionerna och ändra i bootordningen? Följdfråga, hur ändrar man bootordningen när man sen bara har XP dvs...

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Om du har installerat via Wubi så ligger den under "Lägg till/ta bort program" i Windows, so easy!

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk

Jojo, Wubi har jag koll på men jag menar en riktig Ubuntuinstallation, där den lägger sig som en riktig partition så man får köra med dualboot.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Om du har installerat det på en egen partition så får du först ändra i grub så att den startar windows automatiskt. Sedan får du tabort partitionen och lägga ihop den med en existerande partition eller använda den som en separat partition. Eventuellt kan du återinstallera bootloadern i windows för att slippa grub.

Jag vet inte riktigt, men jag antar att det är dessvärre sådär man får gå till väga.
Själv brukar jag bara formatera och installera om windows varje gång då jag inte tycker att det är så jobbigt Fast sedan hur du har lagt upp ditt system är en annan femma.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT