Permalänk
Medlem

Datorn stänger sig direkt

Tjenna en dator från Komplett. Installerat allt så det verkar rätt installerat MEn när jag startar så kommer jag in i BIOS o allt, Den hittar HD och DVD och Minne. Den startade Win XP installation en kort stund. men efter ca 20sek - 3 minuter efter upstart så stöngs dator tvärt av... Alla fläktar går som de skall....

Hoppas ngn kan hjälpa mig innan jag får frispel!

Dator:

Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS3
Nät: Corsair VX550W
Minne: Corsair XMS DDR2 2st 1GB 800mhz
Grafik: ATI Sapphire HD 3870

Permalänk

e väll inte jättehigh men sån omstart utan bsod e väll värmeproblem?, att proccesorns (lr nåt annat) stänger av systemet?

Permalänk
Medlem

Ja nu tryckte jag till fläkten som kyler processorn o nu funkar den. eller iaf har gjort i 15 min snart.

Kan de verkligen vara så enkelt som fläkten till processornP?

Permalänk
Medlem

Ja går inte processorfläkten så får man problem, det är därför de satte dit en fläkt

Permalänk

Testa att byta Kylarpasta. funkar det inte då så felsök ditt moderkort och CPU.

Visa signatur

Intel Pentium 4 651 @ 3.4ghz 65nm s775 | 2gb DDR2 ECC | Segate Barracuda ES2, 500gb | Nvidia GeForce 7800GT Pci-e | Asus Terminator 2 Barebone

Permalänk
Medlem

Nu funkar den. De måste alltså ha varit fläkten som kyler processorn som inte suttit riktigt rätt...

En anna fråga på moderkortet finns det 4st minnes platser (RAM). Spelar de ngn roll hur man har 2 x 1GB RAM? ha dem i de första 2 kretsarna eller första och 3:e kretsen? De är färgade rött/gult... Alltså de funkar nu med 2GB som jag har det. men undra bara om de har ngt med prestanda att göra hur man sätter minnes korten=?

Tack för all info

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke999
De är färgade rött/gult... Alltså de funkar nu med 2GB som jag har det. men undra bara om de har ngt med prestanda att göra hur man sätter minnes korten=?

ja, för att få dubbel (delad) minnesbandbredd måste de sitta rätt i par. hur det ska placeras varierar lite med moderkortsmärke, men antingen ska det sitta ett i var färg (MSI och Intel?) eller båda i samma färg. (de flesta andra märken?) placeringen behöver inte heller alltid vara varannan i färg, (svart vit svart vit) det kan även vara bredvid. (svart svart vit vit)

hursomhelst, allt står i instruktionsboken. och i BIOS indikeras vanligen om funktionen är på eller ej under specifikationssidan. (detta aktiveras oftast automatiskt när minnena sitter rätt) ibland tipsas även i post att minnesplaceringen inte är optimal.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för all info! Nu blev det bra!