Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem

Visste att det gick dåligt för datorbutiken men hade aldrig trott att de skulle gå i konkurs.
Jag har inte köpt särskilt mycket från dom, jag kommer inte ens ihåg vad jag har köpt förutom 2 hårddiskar, men en bra affär var det iallafall. Kollade alltid på datorbutiken om komplett inte hade det jag sökte efter, eller så hade de sakerna jag tänkt köpa för någon hundring mindre.

Permalänk
Medlem

Jävligt synd, alltid kul att få poäng och godis när man handlar

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

avbeställde lite saker för ett tag sen lär ju aldrig se dom pengarna igen

Permalänk
Medlem

Efter ett mail till Lunds tingsrätt

Citat:

Tingsrätten har utsett advokat Hans Svedberg, Hamilton Advokatbyrå Malmö, tel 040-664 26 00 till konkursförvaltare för Shoppingsajterna Svenska AB med bifirmorna Itbutken Svenska och DatorButiken Svenska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
alla mina poäng jag har samla ihop =/

Jag använde bara mina poäng två gånger tror jag, använde dom mot fri frakt. Så man hade ju samlat ihop en del.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

Ni som betalt i förskott kan nog glömma några pengar åter.

Det funkar så här:

Vid konkurs så får följande först ur de tillgångar som eventuellt finns:

1 Staten (momsskulden)
2 Anställda (löner)
3 Hyresvärden
4 Leverantörer och kunder

Eftersom datorbutikens situation varit så dålig att den tom varit allmänt känd ganska länge, så råder det ingen tvekan om att ägarna under lång tid har agerat för att skuldmassan dom ska lämna efter sig ska bli så stor som möjligt.
Man har antagligen gjort både ett och annat för att gagna sin privatekonomi så mycket som möjligt.
Att ta emot förskottsbetalningar trots att man sen flera veckor planerat konkursen är exempel på sånt agerande.

Möten med advokatfirma (konkursförvaltare) har säkert initierats för flera månader sen, där denna planering tagit form.

Så sorry mina vänner, bara att bita i gräset

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wondR
fick min dator för 14k i torsdags.

43 dagars väntan..

sinnessjuk tur..

HAHA! Det var tur, ja.

Vad var det för dator?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

kan man köpa saker billigt från dem nu ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Jag använde bara mina poäng två gånger tror jag, använde dom mot fri frakt. Så man hade ju samlat ihop en del.

jag har lite över 200P, Hoppas att om har en utförsäljning xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Meh, jag som hade ~650 bonuspoäng liggande.

Jaja, jag hade i alla fall tur som fick mina grejer i onsdags som jag hade beställt för ca 3 veckor sen.

Det var lite synd att de gick i konkurs. Kommer att sakna datorbutiken.

För övrigt, handla med förskott = nej. Handla med kort = ja.

Du slipper postförskottsavgiften på runt 50-100kr. Lättare att få tillbaka pengarna.

T.ex. du köper en bok från bokus för 200kr. Du får betala 55kr pf-avgift. Det är mer än 1/4 av kosnaden för boken. Observera att det går att beställa fraktfritt så frakten kostar inget.

Sen finns det också vissa kreditkort som har bonus i sig. T.ex. När du handlar elektronikprodukter* med ett Visa Gold så får du 5 års försäkring på dem om du har kvar kortet så länge.

*Gäller ej videokameror, laptops, mobiltelefoner. Förmodligen också bara kompletta system.

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Avstängd

Yes nu ska jag köpa en VelociRaptor för 1000 spänn

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk

när börjar utförsäljningen?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

märkte det när ja skulle kolla hur det gick för min order, så ja fick beställa från dustin istället. vilka kommer ni nu att köpa ifrån?

Visa signatur

OS: WinXP Professional
CPU: Intel Core 2 Quad 3.0 GHz Video: LG 42" on nVidia GeForce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreddieBoo
Nej, har dessvärre betalat via bankgiro.. Det jäkliga är att jag har haft mailkontakt med dem hela förra veckan på grund av min försenade order (de svarade inte på telefon). När de kom fram att komponenterna som jag beställde den 30 oktober inte ens skulle komma fram den här veckan, bad jag i fredags om att göra återköp på min order. Jag fick följande svar:

Hej

Det är fortfarande förseningar på lagret varför ordern ej lämnat lagret än. Det ser dock ljusare och ljusare ut för varje dag främst pga att lagerpersonalen jobbat på hårt och börjar komma ikapp. Vi har senaste tiden gjort stora omställningar vilket för framtiden är nödvändigt men under en period skapar det också problem med försenade leveranser. Det vi gjort är att flytta lagret och byta logistiklösning, allt detta har också inneburit att vårt gamla IT-system behövde göras om. Det som hänt rent praktiskt är att leveranser under en tid ej gått i tidsordning som tidigare. Vi har dock fullt fokus på detta och lagerpersonalen jobbar nu på att skicka ut de äldsta beställningarna först och främst.

Med vänlig hälsning
Fredrik/Kundservice

Jäkligt jobbigt då jag är student och inte har så bra med pengar rent generellt. Har köpt ett HTPC-chassi från webbhallen, och komponenter för 4500:- från Datorbutiken.

Är i nästan exakt samma läge som dig bara de att jag betalade med kort och köpte chassit och allt från DB. annars exakt samma historia. har fått samma brev som du. extremt dåligt skött från db's sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeoPHreak
märkte det när ja skulle kolla hur det gick för min order, så ja fick beställa från dustin istället. vilka kommer ni nu att köpa ifrån?

Tror det blir komplett för min del.

Verkligen synd att de har konkat.

Permalänk
Medlem

R.I.P. :(!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Detta står på IDG:

Om det visar sig att den vara man beställt inte finns i Datorbutikens lager, kan man då få pengarna tillbaka?
– Möjligheterna att få ut sina pengar från konkursförvaltaren är dessvärre inte stora. När ett företag går i konkurs prioriteras många andra skulder innan man kommer ner till kundnivå; fordringar från leverantörer, löneutbetalningar och så vidare. Om pengar återstår när dessa är avbetalade är det möjligt att kunderna kan kompenseras, men inte nödvändigtvis med hela det belopp man betalat, tyvärr.

Låter inget kul.Hoppas ni som betalt får tillbaka era pengar.

Länk:http://www.idg.se/2.1085/1.193416/datorbutikencom-i-konkurs--...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Musikälskare

Jävla ekonomi...

Synd detta :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

För att visa respekt till vår fd trogna nätbutik så tycker jag att alla ska döpa om sig på tex. msn, skype mm till "R.I.P DB (W)"

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt

Permalänk

Jäkligt synd, utan tvekan mitt favoritställe att beställa från. Kommer sakna dem, allt är USA och deras finanskris' fel..

Permalänk
Medlem

Dem hade billiga hårddiskar , resten var ju skamdyrt typ, förstår inte hur ett sådant stort företag kan vara så dyrt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur ska jag få tebax mina pengar om jag har betalt med mitt bankkort som drar från mitt konto. Jag har letat på swedbanks hemsida efter något som gör så att jag kan reklamera min betalning men hittar inget. Sen hur får man tag på konkursförvaltaren?

Vill hemsk gärna få ett svar har beställt varor där för över 4000kr

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Re: Datorbutiken.com i konkurs - så drabbas kunderna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rn72
http://www.idg.se/2.1085/1.193416/datorbutikencom-i-konkurs--...

Ola Svensson, jurist på Konsumentverket, berättar vad som händer med dina pengar och garanti när Datorbutiken.com nu går i konkurs.

Bra länk!

Lyckligtvis gäller fortfarande tillverkarens garanti, så det går fortfarande att vända sig till fabrikören om det blivit fel på den vara man fått.

Lustigt att han inte nämner nåt om leverantörerna?

Enligt lagen har man rätt att rikta motsvarande krav i tidigare
säljled vid konkurs. D.v.s leverantören.
Har man fått en vara som är trasig vilken levererats av Captech
kan man kräva motsvarande av dem.

Sen är det kanske inte så lätt att veta vem som sålt varan till db.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Dem hade billiga hårddiskar , resten var ju skamdyrt typ, förstår inte hur ett sådant stort företag kan vara så dyrt.

Du kanske blandar ihop JME-data med Datorbutiken? DB:s processorer var väldigt billiga liksom deras minnen. "Skamdyrt" får du stå för själv.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Hmm, så det är sant. Satt i bilen med en polare som skulle göra en reklamation av sitt tangentbord. Han sa att efter att få kontakt med DB så kom han fram till sist och då sa de till honom att de hade gått i konkurs. Trodde honom inte men detta bekräftar det han sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Angående lönerna, i Sverige så har vi tack och lov en statlig lönegaranti, så de som jobbat på DB bör (det kanske tar lite tid) få ut sin lön på ett eller annat sätt.
Annat är det med stackarna som slavade på Sterling, de var anställda i Danmark = ingen statlig lönegaranti = tack och hej mina senaste två månadslöner eller vad det nu var det handlade om där vid slutet.

Klart det finns lönegaranti i Danmark. Det finns ett system som liknar det Svenska.

Här finns lagtexten:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30306

Här finns det lite mer lättsmält:
http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/ATP/atp.dk/index/privat/...

Dock är det så att man skall söka "sociala" tjänster i hemlandet, jag utgår ifrån att du är bosatt i Sverige, ta kontakt med din lokala länsstyrelse och fråga dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Dem hade billiga hårddiskar , resten var ju skamdyrt typ, förstår inte hur ett sådant stort företag kan vara så dyrt.

Nu har jag i och för sig köpt något på ett par månader så jag vet inte hur de har varit den senaste tiden, men traditionellt har de haft väldigt låga priser på det mesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Väldigt tråkigt, kanske var det godiset som kostade för mycket? Jag tycker iaf att det var gott.

Måste varit därför ;P Bra idé tänkte jag när man slet upp kartongen med datordelar och hittade en näve karameller däri, då hade man något att tugga på när man började meka med sin nya leksak..

Synd att de gick i konkurs, mindre konkurrans och ingen garanti därifrån om någon av delarna i min burk skulle paja

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Yes nu ska jag köpa en VelociRaptor för 1000 spänn

Jaså, hur och var?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
när börjar utförsäljningen?

Vilken utförsäljning?

Och förresten.
Ni som hade bonuspoäng, det är ju bara att glömma dom. Det är poäng och inte några pengar. Inget att räkna med.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini