Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk

Jag skulle inte betala med förskott oavsett bolag just nu med tanke på konjunkturen och man kan ju undra om det inte kan tänkas att fler bolag av datorbutikens sort också ligger illa till?
Faller en faller fler?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Kommer sakna allt godis man fick med i kartongerna. Fan!
Jaha, nu lär komplett.com höja sina priser. Trist, jävligt trist!

Nej, det tror jag inte.
db´s kunder lär även fördelas till Dustin, Inet, mfl.
Höjer dem priserna gynnar de bara ovriga.
Konkurrensen har naggats, men som tur väl är finns det
hyggligt med aktörer kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
2, Sluta larva er för fan! Det känns väldigt löjligt att börja hota en ägare för ett företag bara för att detta har finansiella problem. Ska du hota alla som äger Volvo-aktier också??? En rejäl knäpp på näsan förtjänar du. Om det visar sig att ledningen vetat om att företaget var på obestånd så är dessa personligt betalningsansvariga. Jag ser gärna att utbildade jurister och ekonomer gör denna bedömning istället för någon som kallar sig "Skillz".

.

Vad har jag med saken att göra?
Är det bara pga mitt nick som du reagerar?
Jag sa att jag FÖRSTÅR han som blivit lidande. Men det kanske inte du gör?
Du kanske kan sova om nätterna när du vet att du har 15000 utlagt som du kanske inte är säker på att få tillbaka? Det skulle inte jag kunna om jag har det dåligt ställt.

Det var INTE jag som tog upp om att hota en ägare, LÄS OCH FÖRSTÅ tack, du borde få en rejäl knäpp på näsan själv för att du inte läser vem som skriver vad.

Och vem tilltalar du egentligen? För du har fått något grovt om bakfoten!
Varför skulle man vilja hota alla som äger volvo-aktier? Jesus...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sprites
Vart fan ska man nu köpa grejer till bra pris? Komplett tycker jag oftast är rätt dyra. Utbudet på olika märken är inte heller bra.. Inet känns hyffsade, men annars?

För 10nde gången, köp från inet/alina som är mycket billigare och snabbare än komplett och datorbutiken. Så svårt är det inte att hitta värdiga ersättare.

DB har ju varit väldigt instabilt och dåligt det senaste året. Så att folk sörjer DB är ju bara för mycket.

Permalänk
Medlem

IDG har nyligen skrivit om detta också: http://www.idg.se/2.1085/1.193454/manga-kunder-star-tomhanta

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk

enda i min nuvarande dator som är från db är grafikkortet men de var jue inte direkt dyrt typ 450:-

annars handlar jag mest från Inet och Dustinhome

Inet har riktigt bra support om något är fel hyfsade priser.

Dustinhome har snabb leverans dock lite dyrare, Men just nu har man jue studentrabatt och gratis frakt så då e de jue rätt billiga. annars lite dyrare.

tråkigt dock att det blev mindre konkurrans.
sen synd om dem som blevb utan jobb.
Samt er som ligger ute med pengar.

De borde inte tagit emot förskottsbetalning via bank eller kort längre

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jaa.....detta forumet börjar gå under helt tycker jag. Mer och MER barnsligheter hela tiden. Nu förstår jag verkligen folke som slutat hänga här. Vet ungefär 10 personer som brukade vara här innan, en av de jobbade t.om. med SweC innan. Men men, vad ska man göra.

Kanske låter för negativ, men så tycker jag och många andra.

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

Känns som en jäkla tajming när mitt grafikkort dog i torsdags kväll, mailade DB på fredag, fick svar på kvällen att jag skulle ringa dom på måndag. Skönt det känns när man går in på sidan och får se det där skrivet med stora bokstäver... Tack och lov för att BFG:s support verkar bra att ha och göra med...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Tråkigt för kunder och den personal som drabbas. Men det var ju inget som kom som en shock direkt...

... när inte ens anställda själva visste om detta?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga, jäkligt trist såklart. Det är det alltid när ett företag går omkull o en massa personer kommer i kläm. Sitter o kollar på deras företagsrapport för dom 3 senaste åren nu o det ser ju inte direkt roligt ut.

Bokslut i sammandrag

2007-01-01 - 2007-12-31 2006-01-01 - 2006-12-31 2005-01-01 - 2005-12-31
Valuta KSEK KSEK KSEK

Omsättning
312 612 173 068 256 644

Resultat efter finansnetto
-9 063 -1 412 -5 030

Kassalikviditet
48,4 % 48,9 % 30,9 %

Soliditet
17,9 % 21,0 % 12,5 %

För att förtydliga så omsatte dom:

256 644 000:- 05
173 068 000:- 06
312 612 000:- 07

Resultatet (vinst eller förlust) per år:

- 5 030 000:- 05
- 1 412 000:- 06
- 9 063 000:- 07

Ingen bra trend tyvärr. Alla siffror pekar åt samma håll. O det sedan 05. Längre tillbaks kan jag inte se.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity

Men att de har haft ekonomiska problem har varit känt länge: http://www.sweclockers.com/nyhet/8076-datorbutiken_i_finansie...

Permalänk
Medlem

Datorfixarna har ett system som gör det omöjligt att bli blåst på pengarna.
Det tar någon dag extra att få grejerna men det är de värt.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt att höra. Större delen av hårdvaran i min nuvarande dator samt det jag har haft i tidigare datorer har inhandlats på DB. Var alltid en stor och bra butik man kunde lita på förr i tiden, synd att det skulle sluta såhär. Får hoppas att de kan återuppstå någon gång i framtiden.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Hade en order inne (förskottsbetald med bankkort) som jag avbeställde per telefon i mitten av förra veckan eftersom den inte levererades i vanlig fart trots att prylarna "fanns i lager". Det skulle ta några bankdagar innan pengarna skulle dyka upp igen på mitt konto men till i dag måndag så har inga pengar synts till. Frågan är om de kan ligga i banksystemet och kommer nu i veckan eller om datorbutiken aldrig genomförde återbetalningen som utlovat.

Man blir lätt illamående när man här läser om folk som lagt ut många tusenlappar än en själv, utan att kanske få varor eller pengar tillbaka.

Läser på IDG att i alla fall Captech inte har några större fordringar på db.com så med en massa tur kanske man ser någon krona igen, men fan tro't... suck

Visa signatur

Workstation: 4670K@4GHz, GA-Z87X-UD5H, GTX970 4GB, 32GB DDR3, Kingston 480GB.
Spel1: Haswell 4670K@3,8GHz, GA-Z87X-UD5H, ROG STRIX-RX460-O4G-GAMING, 16GB DDR3, Toshiba A100 120GB, CM 500W, FD Node 304
Spel2: Haswell 4690K@3,6GHz, GA-H97N-WIFI, MSI GTX960, 16GB DDR3, 840 Pro 120GB, Corsair CX550M, Antec Sonata SOLO
Server1: Ryzen 3900X, ASRock Pro4, 32GB DDR4 ECC, 58TB RAID1, Debian, IPC 4129N
Server2: HPDL380G5 (32GB ECC, 6x512GB RAID5) Proxmox/Debian. Switch: HP 5130-48G-4SFP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men att de har haft ekonomiska problem har varit känt länge: http://www.sweclockers.com/nyhet/8076-datorbutiken_i_finansie...

Bara för att företag har ekonomiska problem innebär inte att man väntar en konkurs. De flesta företag brukar klara sig.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Jag känner då ingen glädje över att DB gick i konken.
Jag skrev ju i en tråd i somras om problemen jag hade med ständigt framflyttade leveransdatum, och hur trögt det gick med att få pengarna tillbaka på kortet då jag avbeställde ordern.

Jag lider faktiskt med med dem av er som är som jag: Byggare och trixare åt familj, vänner och bekanta. Vi som beställer grejer och skruvar och konfigurerar, och sen tar betalt exakt samma summa som de vi köpt in för, inte en krona extra för jobbet.

Fy fan vad hårt det skulle va att ha försökt hjälpa någon, lagt en order tex på ett datorpaket som man betalt i förskott för att få bort kostnaden för postförskott, och nu märka att pengarna tillsammans med ordern är borta! Vad säger man till kompisen man då skulle hjälpa?

Jag gör då såhär sen i somras: Kollar Prisjakt var det är billigast och man kan fysiskt hämta varan över disk, brukar bli Webbhallen, eller att dra till Salina i Uppsala.
Enda undantaget är att lägga order till Inet, de har överraskat flera gånger det senaste månaderna med att leverera blixtsnabbt och ha en positiv och hjälpsam attityd. Lägger märke till att man har erbjudande just nu till SweC-medlemmar att beställa utan post-avgift. Guld! Har nästan ångest att jag inte kan komma på att behöva nån datorpryl just nu, vill ju så gärna beställa nåt

Det jag lärt mig av tråden här är att aldrig, aldrig beställa på nätet med bankkort, alltid använda kreditkort hädanefter.

DB-mannen, om du läser detta: Hoppas du hittar ett annat, bättre jobb. Du har den rätta andan och ville väl, det märktes.

Permalänk

Mitt första köp från DB.com var en Celeron 900MHz prolle, runt 2002... Tror jag gav 900kr, billigt värre tyckte jag då...

Senaste åren har det dock blivit inet.se för hela slanten.

Permalänk
Citat:

DB har ju haft problem i flera månader och när man senare säljer ut sitt lager och speglar andras lagersaldo, då är det inte långt kvar. Krävdes ju inte så mycket för att klura ut att det var en tidsfråga. Dessutom spekulerades det ju kraftigt om deras kreditvärdighet.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Bara för att företag har ekonomiska problem innebär inte att man väntar en konkurs. De flesta företag brukar klara sig.

Jo, men kännedomen om problemen gjorde chocken betydligt mindre. I alla fall för mig.

Permalänk
Medlem

trodde inte dom skulle kånka, dom har ju funnits väldigt länge, så länge jag hållt på med pc datorer iallafall...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Köpte en dator där för ett par månader sen för 13k. Självklart inte i förskottsbetalning. Där rök den garantin =). Hoppas tillverkaren till mina komponenter kan sköta det om nått skulle gå sönder.

För de som har förskottsbetalat utan kort kan det bli svårt att få tillbaka sina pengar. Konsumenter brukar komma långt ner i förmånsrätts turordningen. Allt beror på hur mycket som finns kvar i företaget vid konkurs och hur många fordringsägare med särskild förmånsrätt osv. de har.

Edit: Om man har betalt en vara som finns i lager så ska ju den givetvis skickas ut till den som betalt. Men då datorbutiken inte har något eget lager vet jag inte riktigt hur det fungerar.

Permalänk

För er som betalat i förskott med kort och undrar om ni får pengar tillbaks, ring er bank.

Jag beställde en skärm för en dryg vecka sedan och såg att pengarna hade dragits för denna. Så fort jag såg beskedet om konkurs ringde jag min bank (SEB) där jag fick bekräftat att de pengar jag hade lagt ut skulle fås tillbaks. Bara att skicka in en reklamation med så mycket information gällande ärendet som möjligt. Dvs order- och leveransbekräftelser. Mail om att varan är på gång osv osv.

Så kontakta er bank så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem

Visst har man vetat att det gått neråt en tid, men man trodde inte att det var riktigt så illa.
Db har ju varit en av de mest kända aktörerna i landet och en av de sidor man först kollade på när det gällde datorprylar.

För min egen del så fick jag ingen nytta av mina ca 30 bonuspoäng, men tråkigt för andra som förskottsbetalat varor.
Trist även för de anställda som förlorar jobbet, är nu inte bara inom tillverkningsindustrin som det sker.

Det värsta i det är att konkursen knappast var någon överrasking för företaget, de borde ha slutat ta emot beställningar i god tid.
Detta kan drabba e-handeln i allmänhet också, folk kanske inte vågar handla med risk för att inte få något.

Det finns dock kvar ett antal seriösa och stabila aktörer på marknaden:
Inet: Bra priser och låg fraktkostnad, något tunt sortiment.
Dustin Home: Bra med studentrabatt, stort sortimentet, bra service.
NetOnNet: Snabb leverans, bra priser, stort sortiment.
Komplett: Något dyra och hög fraktkostnad, stort lager, snabb leverans.

Kanske även:
Alina: Bra service, litet lager.
Komponentcenter: Stort sortiment, låg fraktkostnad, många olika leverantörer gör att det känns lite osäkert.
Webhallen: Stort sortiment men lite i lager, dålig service.

Ska man göra större beställningar så bör man handla från nån trygg aktör, eller mot PF.

Permalänk

Kan inte påstå att jag är allt för förvånad, har aldrig handlat från datorbutiken och har endast varit inne på deras sida ca 1-3 ggr på ett år.
Någonstans så visste man att det skulle sluta såhär, tråkigt även om jag inte tyckte allt för mycket om dem.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

- Utförsäljning.
Det kan ni nog glömma iom Datorbutiken bara har speglat Captechs lager och lagt ner sitt eget lager, dvs DB's egna lager borde vara tomt.

Det var bara en tidsfråga innan KK.

1. Deras affärsmodell var osund och dömd att gå åt helvete, lägst marginal kommer man inte långt på.
2. Skurit bort personalen lagt ner egna lagerverksamheten (likviditetsproblem)
3. Allt längre leveranstider för de som beställer när konkurrenter har i lager, grundade sig nog på att Captech började kräva förskottsbetalningarna på deras leveranser (usel kreditrating)

I det här fallet var det uppenbart att DB skulle gå i konkurs, det var bara en tidsfråga. Normalt sett så får man ofta inte ens dessa tecken innan det går åt skogen.

I tider som nu med finanskrisen så skulle jag tänka till både en och två gånger innan jag förskottsbetalar, även till företag som verkar solida.

Permalänk
Medlem

Jag tror vd`n sitter i tailand med en parasolldrink o flinar åt alltihopa.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem

... ... ... , detta var inte särskilt roliga nyheter =/

Permalänk
Medlem

Ja har bara Upplevt Datorbutiken som svindyrt,därmed aldrig handlat där ifrån.
Thats just me i guess..

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Ojojojoj va tråkigt, det företag jag fått bäst respons från R.I.P

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.193416/datorbutikencom-i-konkurs--...

Lite info.. ifs samma som står i vissa av inläggen här.