Permalänk
Medlem

Fördelning av bandbredd

Jag hade ComHem och blev kort sagt avstängd från dom och blev tvungen att skaffa bredband från någon annan operatör. Blev till slut bredband från BBB via telejacket (24/3 tror jag).

Nu till själva problemet, när jag hade ComHem så kunde man ladda ner stora filer på en dator och samtidigt ha stabil och låg ping på en annan dator i nätverket (båda inkopplade i samma router). Men efter att jag bytte till BBB så är det raka motsatsen, så fort man börjar ladda ner en stor fil, mest noterbart när man laddar ner något via torrent så går min ping, på till exempel CS, upp i 200 på servrar där jag vanligtvis ligger på 30-40 max.

Min fråga är nu, går det på något sätt att dela upp bandbredden (om det nu kallas så) så båda datorerna får till exempel 12mbit/s var att göra vad dom vill med så man kan spela CS utan höga pingtider på en dator och tanka torrents på den andra samtidigt.

Kom att tänka på en sak, vi har inte kopplat in modemet i första telejacket som är rekommenderat att man gör, ska fixa det nästa vecka tänkte jag. Är det möjligt att det kan ha något med det att göra måntro?

Blev väldigt långt och säkert otydligt på vissa ställen, skyller på min trötthet. Hoppas dock att någon förstod vad jag vill ha hjälp med och lyckas lösa mitt problem.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ja, koppla det som det ska vara. Troligtvis gör det ingen jätteskillnad, men det är lika bra i vilket fall. Det finns annars routrar som har inbyggd funktion för att prioritera "speltrafik". Troligen så ligger problemet i din relativt låga upload.

Om du kör ett tp-test och kollar vad du får ut. Samt prova ställa ner utorrent så den inte står och tankar i max.

Permalänk
Medlem

Är det inte detta som QoS har hand om? Quality of Service (om jag minns rätt)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64