Permalänk
Medlem

inget ljud via hdmi

Hej

Sitter här med min htpc och får inte ljudet att fungera via HDMI. Har testat allt så nu börjar jag bli desperat. Det jag försöker göra är att från min dator via hdmi till TV:n och vidare från tv:n via optisk kabel till högtalarna.

Datorns spec: Gigabyte MA-78GM-S2H med integrerat HD3200 grafikkrets.
Vista SP 1 Ultimate

Efter att jag installerat alla drivrutiner för ljudet så gick jag via Realteks program och där kunde jag välja mellan 3 källor:

Realtek Hdmi output
Genom grafikkretsen - Ej inkopplad?

Högtalarna - fungerar

Realtek digital output - fungerar

varför står det på ej inkopplad när jag kör via hdmi?

för det tredje när jag avinstallerade ljud-via-hdmi(realteks drivrutin) drivrutinen så går microsofts egna igång och då plötsligt står Realtek hdmi output på fungerar. men jag får ändå inget ljud verken på tv:ns inbyggda högtalare eller på de externa via optisk kabel från tv:n...

har kollat in massor med guider men tycks inte hitta något bra. Sen är det många som har det här problemet på nätet. fast ingen lösning.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Tror det har att göra med att din TV, att den inte kan ta in ljud via HDMI sen skicka ut vidare via optisk. Finns liksom ingen mening med det?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte så. varför fungerar det med min dvd som också kör med hdmi ut? där kan man ha externa högtalare till tvn... blir galen på det här...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

finns tyvvär inte idag så du kan få ljud via HDMI....

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

lol jasså?. Ju tyvärr det finns. Men att få det att fungera är en annan sak. Konstigt då att min dvdspelare med hdmi ut sänder ljud genom hdmi:n.

men tack för kommentarerna. Har kollat en del på nätet och ingen tycks lösa det eller deras lösningar fungerar inte för mig.

I CCC stå min LCD:Tv som DTV(DVI) och det är ju självklart att det inte kommer ljud. Det ska vara inställt på DTV(HDMI) men det fungerar inte. Har provat att installera om Vista, drivrutiner, installera gamla drivrutiner. INGET FUNGERAR!!

BLIR GALEN PÅ SKITEN!!!

tvn är en Samsung LE-40-M87BD

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Med Gigabyte MA-78GM-S2H och Sony 40U4000 så får jag ut HDMI-ljud genom Tvns högtalare i Vista.

Permalänk
Medlem

Ja. vad har du för Rev på ditt moderkort?.. Jag har ju det allra första 1.0..
Antagligen är det tvn som sturlar. eftersom den ska skicka rätt information till datorn. Får använda det analoga ljudet istället. irriterande!!!

provat med det mesta... läste tom att dvi porten på moderkortet med en dvi>hdmi adapter skickar ut ljud...sådan har jag inte och vill heller inte ha...när man har en hdmi port på moderkortet.

när jag avinstallerar hdmi drivrutinen(Realteks) så står det att ati hdmi fungerar i ljudenheter men det kommer inget ljud ut.

Hoppas någon har något konkret som kan hjälpa mig.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Trodde verkligen inte TVn kunde switcha från HDMI o skicka ut via optiskt, men d eju nice om den kan det.

Hjälper inte problemet, men varför inte bara köra direkt optisk/koax från moderkortet till förstärkaren? Slipper du analogt iaf.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

det är bara HDMI 1.3 som funkar med både ljud å bild i samma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Hej

Sitter här med min htpc och får inte ljudet att fungera via HDMI. Har testat allt så nu börjar jag bli desperat. Det jag försöker göra är att från min dator via hdmi till TV:n och vidare från tv:n via optisk kabel till högtalarna.

Datorns spec: Gigabyte MA-78GM-S2H med integrerat HD3200 grafikkrets.
Vista SP 1 Ultimate

Efter att jag installerat alla drivrutiner för ljudet så gick jag via Realteks program och där kunde jag välja mellan 3 källor:

Realtek Hdmi output
Genom grafikkretsen - Ej inkopplad?

Högtalarna - fungerar

Realtek digital output - fungerar

varför står det på ej inkopplad när jag kör via hdmi?

för det tredje när jag avinstallerade ljud-via-hdmi(realteks drivrutin) drivrutinen så går microsofts egna igång och då plötsligt står Realtek hdmi output på fungerar. men jag får ändå inget ljud verken på tv:ns inbyggda högtalare eller på de externa via optisk kabel från tv:n...

har kollat in massor med guider men tycks inte hitta något bra. Sen är det många som har det här problemet på nätet. fast ingen lösning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av link77
det är bara HDMI 1.3 som funkar med både ljud å bild i samma

----------------------------------
Hej där Armind

Det här beror på din tv, helt enkelt och på den dekoder som teven har, det är extremt vanligt och jag har själv problemet och blev jävligt förbannad då jag upptäckte det, och link77 har rätt i det han skriver även om det inte riktigt förklarar fenomenet i sig själv.
Tv-tillverkarna får betala för en licens för att dels få denna decoder, sedan ovanpå det också installera decoderhårdvaran och det ska tydligen kosta en del, de flesta helt sproilans nya och lite dyrare fullhd som panasonic o s v har det installerat, tv-tillverkarna är helt enkelt snåla, och det finns för lite info om det här därute, de bryr sig helt enkelt inte, de tycker att ljud via optisk kabel är tillräckligt och har väl inte fattat att man bara vill ha en enda kabel.

Själv fick jag till sist köra via optisk kabel för ljudet via min stärkare, och en hdmi med bilden, nöjde mig med det svaret jag fick från Sharp, även om jag ansåg att det var surt, förstod deras inställning när de förklarade varför, likaså att de tipsade mig om en kabel som finns att köpa med både hdmi och optiska ljudet inkapslat i samma tunna kabel, problemet löst och båda parter nöjda.

Så tja..armind...e säkert likadant i fallet med din tv:/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av link77
det är bara HDMI 1.3 som funkar med både ljud å bild i samma

Uhm nej... Har gått sedan ver 1.0

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Har själv problem med HDMI-ljud men har löst det på följande sätt.
1. Sätt på TV kanalen som tar HDMI (byt ej kanal)
2. Starta HTPC och nu finns det ljud.

Men så fort jag byter kanal och sedan tillbaka till HDMI-kanalen så är ljudet borta och för att den ska komma tillbaka så måste jag logga ut och logga in igen.

Permalänk
Medlem

Om det ändå funnits en prgramvar som tvingar fram ljud. Då behöver man ingen dekoder i tvn..:(

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Eller kan man göra det enkelt för sig, Köra bilden via HDMI och ljudet via Optisk ut från ljudkortet på datorn.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Ja lösningen är helt enkelt att köpa sig ett billigt grafikkort. Köpte Gigabyte Radeon HD4550 512MB HDMI PCIe 2.0 för 533Kr på inet, fraktfritt. NU får jag det exakt som jag ville. Ljud och bild via samma kabel! Tråkigt av moderkortstillverkaren att lura kunden på detta vis att lägga dit en hdmi port men som bara sänder bild och ljud om TV:n har en dyr dekoder i sig. Annars får du bara bild. Med det nya grafikkortet tvingas ljud fram.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Har du provat båda HDMI kontakterna på Samsung TVn?

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Ja!

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

hdmi

Varför inte dator med hdmi->förstärkare->tv med hdmi ?

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

varför inte lägga ut en massa extrautgifter för en förstärkare? :S

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler