Permalänk
Medlem

dist för filserver

Finns det nån dist som är lätt o liten för o sätta upp för filserver?
Ska ha en dator ståendes som filserver endast.

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

underbart. tackar

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100

Permalänk
Medlem

eller OpenFiler

Permalänk
Medlem

NexentaStor

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Jag kör FreeNAS och måste säga att det var mer underbart än jag vågat hoppas på. Det är lätt att komma igång, det tar knappt någon plats och det finns (till min förvåning) torrentklient oxå. Transmission via webgränssnitt.

Som sagt, FreeNAS är ett hett tips!

Permalänk

Lägger du ner lite tid på det kan du sätta upp en OpenSolaris-burk med SMB/NFS/ZFS. Sedan har du en riktigt schysst filserver med datan säkrad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsan123
Lägger du ner lite tid på det kan du sätta upp en OpenSolaris-burk med SMB/NFS/ZFS. Sedan har du en riktigt schysst filserver med datan säkrad.

Undrar av ren nyfikenhet, vad gör den säkrare på en OpenSolaris installation än på t.ex en Ubuntuserver eller FreeNAS?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Undrar av ren nyfikenhet, vad gör den säkrare på en OpenSolaris installation än på t.ex en Ubuntuserver eller FreeNAS?

Hehe ja de kan man verkligen fårga sig

Allt beror på användaren och hur denna har konfigurerat sin server.
Men orka säkre upp sin hemmaserver så mycket

Min e inte säker för 5 öre men med en uptime på över 1 år och dessförinnan på nästan 1 år till och aldrig blivit utsatt för nåt så förstår ja inte hysterin

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Undrar av ren nyfikenhet, vad gör den säkrare på en OpenSolaris installation än på t.ex en Ubuntuserver eller FreeNAS?

På grund av ZFS. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem

nu har jag stött på ett problem.
Jag har en Ext3 partition på en hårddisk med massa backupsaker o sånt som absolut inte får gå förlorat.
FreeNas verkar inte kunna montera ext3 partitioner o jag hittar ingen bootcd för linux som klarar o montera UFS eller FreeBSD partitioner (kan ju vara att jag inte skriver in rätt typ).

Är det enklast o få över dessa filer via ftp?

Har förut använt mig av Toms RootBootDisk, men nu hittar jag inte var man laddar hem det.

Visa signatur

Asus Crosshair V Formula | AMD Phenom II X6 1100T BE | Corsair Vengeance Blue DDR3 1866MHz 16GB | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ Vertex3 120GB SSD + WD VelociRaptor 150GB | Fractal Design R3 | Corsair H100