Permalänk
Medlem

Ny egenbyggd dator fryser ibland

Hej.

Jag satte nyligen ihop en ny dator med beställda delar från Komplett. Hårddisken, grafik kortet och cd-läsaren är dock från min gamla dator, som jag tänkte använda tills jag kan köpa dessa delar nya.

Installationen av delarna gick fint med support av en kunnig kille i ämnet. Problemet uppkom ett par dagar efter att datorn blev klar och redo att köras, och återkommer då och då.
Skärmen fryser totalt medan datorn fortfarande står och jobbar som normalt. De senaste gångerna har också ljudet från högtalarna spårat ur totalt (skrik!).
Vid omstart får jag inget felmeddelande, med undantag av första gången det hände då jag fick bluescreen med en massa text, som jag tyvärr inte fick med mig.

Här är en lista på de nya delarna jag använder (förutom hårddisken längst ned):

Jag använder Windows Vista 32-bit.

Det gamla grafik kortet är ett SAPPHIRE Radeon X1550.

Jag vet inte riktigt vad mer som behövs veta, skriv och fråga för all del.

Det tros vara felaktiga drivrutiner som är boven?

Tacksam för support,
Fredrik

Permalänk

Har ni tagit bort gamla drivers från din föra datorn?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Nu ser jag inte din bild men har du ett XFI-ljudkort? Prova lite olika drivrutiner till det så borde du kunna lösa problemet. Eller så är en minnessticka paj. Prova ta ut en i taget.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Nej har inget externt ljudkort, har inte kopplat in något mao.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sadin
Har ni tagit bort gamla drivers från din föra datorn?

Ja det har vi.

Permalänk
Medlem

Hej, det var jag som hjälpte Frontosa vid datorbygget.

Det finns inget X-Fi ljudkort i datorn, och jag tror att vi fick avinstallerat de flesta gamla drivrutinerna så som de till nätverket mm.

Jag har sett ett liknande fall innan, och då berodde det på ett grafikkort som levererats defekt, men det är antagligen inte problemet nu. Han skulle som sagt kunna prova att köra med ett minne i taget, ja.

Förutom det och att testa att installera om drivrutiner så vet jag inte riktigt vad det kan bero på, så hjälp från någon med lite mer erfarenhet av felsökning skulle vara mycket uppskattat.