Permalänk
Medlem

Ja detta var ju lite svårt, men skulle kunna göra en omröstning. Verkar ju som om jag har 2 alternativ, antingen så väntar jag till nästa år och köper nya AMDs men dock så sitter jag inte på så extrema summor pengar, eller så köper jag en bra intel som jag får ut det mesta ur 9800gx2:an med.

Vad tycker ni? De flesta verkar ju tycka intel funkar rätt bra så kanske skulle satsa på en av de senare intel processorerna.
Och också köpa ett hyfsat nytt moderkort.

Angående pengarna har jag råd att lägga ut mellan 3000-5000 för att också ha råd med 9800gx2:an. Ge gärna länktips och visa priser:P Skulle underlätta en hel del.

Permalänk
Medlem

skulle nog villa säga att 4 000kr är lite väl mycket för gx2...visst bästa nvidia kortet...men skulle nog recomendera ett 260 (216) och ett ny CPU/Moderkort

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Kan du inte länka till några exempel på några bra CPU och moderkort? Och jag lägger inte ut 3000-5000 bara för att kunna spela spel i en vecka innan måste köpa nytt, vill ju ha bra grejer så de inte behövs bytas ut om 1 månad.

Permalänk
Medlem

citat: Att jämnföra t.ex E7300 med E8400 är kanske inte lönt, men att jämnföra en Athlon 6000+ med en Intel E8400 så är skillnaden ganska enorm.

har inga exacta värden, men kan tänka mig runt 20-30fps minst i spel som crysis, call of juraez osv.

Länk?

Permalänk
Medlem

vad har du för minnen?

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Men har hittat lite shyssta grejer, ni får gärna slänga in kommentarer om det skulle kunna bli en bra matchning till 9800gx2:an

moderkort: En Intel DG45ID, kostar cirka 1300kr om man beställer från Inet

CPU: En "Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket 775 1333MHz bus In a Box" för 1800kr från Inet.

Grafikkort: Nvidia GeForce 9800 GX2 men funderar även på om det är värt pengarna, kanske skulle kunna köpa ett 9800 GTX istället?

Räknat med att allt detta kommer ligga mellan 4500-6000kr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
citat: Att jämnföra t.ex E7300 med E8400 är kanske inte lönt, men att jämnföra en Athlon 6000+ med en Intel E8400 så är skillnaden ganska enorm.

har inga exacta värden, men kan tänka mig runt 20-30fps minst i spel som crysis, call of juraez osv.

Länk?

Envis jä***...
http://www.matbe.com/articles/lire/1121/comparatif-de-100-pro... här har du ditt bevis! skillnaden är mycket större än du tror...

i TS fall kommer det dock bero mycket på vilken upplösning samt grafikkort han har. att ha för klen processor till t.ex HD4870x2 är inte att rek. då kommer processorn att flaskhalsa.. det ska vara lagom jämnvikt.

t.ex E8xxx lämpar sig till GTX260, GTX280, ATI 4870, 4870x2, Gx2 osv.

McVit har helt rätt.. till och med GTX260 "nya" är bra mycket mer prisvärd...

men TS gör som du vill jag lägger mig inte i detta längre, köp någon annans förslag o jämnför sen om inte mitt blivit bättre iaf.

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Har själv GX2an men tycker den inte presterar så värst bra eller kanske bara jag som inbillar mig. Har det e min sign, finns det något där jag skulle kunna ändra på för att ge en hyfsad ökning i fps?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk

Nyfiken, vart kan man köpa ett GX2? Har inte hittat någon ställe som har dom inne, har redan ett. Är sjukt nöjd och jävligt sugen på o pröva på en SLI lösning med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adelante666
Nyfiken, vart kan man köpa ett GX2? Har inte hittat någon ställe som har dom inne, har redan ett. Är sjukt nöjd och jävligt sugen på o pröva på en SLI lösning med det.

Vad jag har HÖRT så är inte gx2:an något vidare i quad SLI. Så ett tips vore att kolla upp det innan du bestämmer dig.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

julle om du inte vill byta ut datorn om en månad som du sa...väj ett gtx 260 (216) eller ett gx2 för prestandan på ett 9800gtx...........

men du gör som du vill

hoppas det löser sig för dig

kan dock tipsa om att Q1.dvs jan-mars någongång under dom månaderna så kommer nvidia att släppa nya kort som "ska" kosta mindre och vara kallare.

krympning från 65nm till 55nm

bara ett tips.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
Envis jä***...
http://www.matbe.com/articles/lire/1121/comparatif-de-100-pro... här har du ditt bevis! skillnaden är mycket större än du tror...

i TS fall kommer det dock bero mycket på vilken upplösning samt grafikkort han har. att ha för klen processor till t.ex HD4870x2 är inte att rek. då kommer processorn att flaskhalsa.. det ska vara lagom jämnvikt.

t.ex E8xxx lämpar sig till GTX260, GTX280, ATI 4870, 4870x2, Gx2 osv.

McVit har helt rätt.. till och med GTX260 "nya" är bra mycket mer prisvärd...

men TS gör som du vill jag lägger mig inte i detta längre, köp någon annans förslag o jämnför sen om inte mitt blivit bättre iaf.

Envis? Första gången jag frågar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
Tjenare Julle92

jag kan berätta att om du skulle köpa GX2an så skulle du ångra dig...iaf till den CPUn

sen om du uppgraderar din CPU till nått med lite mer tryck i så kommer du älska GX2an.jag är riktigt nöjd med min.

val av CPU: igentligen vilken intel CPU över 1500 är aceptabla
(amd kan inte göra CPUr över huvud taget så titta inte ens åt det hållet)

men om du byter till intel så måste du fixa ett nytt moderkort.

skulle rekomendera en c2q för jag upplever det som en stor skillnad från min gammla amd 6000+

Börjar bli rätt tröttsamt att se dina inkompetenta sketskrifter (och nej det är inget personangrepp utan ren fakta där du inte kan hålla dig till verkligheten).

Intel håller ledningen, men AMD har haft attraktiva processorer hela tiden om man ser till vad man får för pengarna. Du kanske känner till tiden innan Core2, då Intel var rejält mycket sämre jämfört med AMD, och dessutom under en mycket längre tid. Skall AMD vara lika dåliga får Intel ta ledningen desto mer, och i flera år till.

Sen så länge en processor inte flaskhalsar ned spelets fps under 50fps så är det fullkomligt spelbart. Det är ytterst få spel än sålänge som en X2 5000+ inte klarar av. Hur snabbt grafikkort man väljer beror sen på vad för skärm man har, dvs vilken upplösning som blir valet, och hur stora krav man har på AA/AF och detaljrikhet. Sen att dagens grafikkort är såpass snabba så att processorn kan flaskhalsa innebär inte att man inte kan utnyttja kraften för det, även om fps'en kan öka i en del fall med en snabbare processor.

Till trådskaparen För att komma billigast undan så kan du överklocka din processor till minst 3GHz och få en viss prestandaökning. Har du även rätt moderkort så kan du uppgradera till en Phenom processor, och kanske även Phenom II. Oavsett så spelar det också lite roll vad för spel du skall köra, och i vilken upplösning. Det finns även bättre val än 9800GX2. Hur stor budget har du och vad för krav har du nu och framöver samt vad för moderkort har du?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

tvivlar att han får upp sin CPU stabilt till 3,0ghz och även då kommer den inte prestera lika bra som en intel core 2 under samma frekvens.

jag har erfarenhet av både amd och intel innom CPUr och både ATI och Nvida innom grafik kort.

jag kan berätta för dig att en amd duel core inte är värd en föredetta prestanda kung...den drar ner den för mycket helt enkelt.

sen att jag inte kan hålla mig till verkligheten får då gärna utveckla.

gx2 är ett grymt grafikort med mycket bra prestanda
men gtx 260 (216) är nog ett bättre alternativ för dig som vill ha möjlighet att uppgradera ditt system och få en bra prestanda boost när du väl gör det.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Avstängd

Inga problem att skrämma upp brorsans 5000+ i 3.25 stabilt och jag har inte sett många som inte går över 3ghz.

slutsats: McVit håller sig inte till fakta helt enkelt

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Ganska förvirrande när alla säger olika sakerO.o men jag tar reda på mer info själv innan jag köper:P Tack för alla goa tips hursomhelst!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
tvivlar att han får upp sin CPU stabilt till 3,0ghz och även då kommer den inte prestera lika bra som en intel core 2 under samma frekvens.

jag har erfarenhet av både amd och intel innom CPUr och både ATI och Nvida innom grafik kort.

jag kan berätta för dig att en amd duel core inte är värd en föredetta prestanda kung...den drar ner den för mycket helt enkelt.

sen att jag inte kan hålla mig till verkligheten får då gärna utveckla.

gx2 är ett grymt grafikort med mycket bra prestanda
men gtx 260 (216) är nog ett bättre alternativ för dig som vill ha möjlighet att uppgradera ditt system och få en bra prestanda boost när du väl gör det.

Alltså den ska ju göra 3GHz stabilt utan problem, jag hade en 4800+ som jag körde 3.0GHz sålde den och den rullar fortfarande stabilt i det, så att det inte ska gå lär handla om att man har ett Pissigt moderkort eller att man absolut inte vet man man håller på med, jag drog bara upp min till 3.0GHz och höjde Volten ett steg så gick det hur bra som helst sen.

Det kommer ju inte att prestera som en C2D i 3.0GHz men den kommer nog att klara av 3.0GHz stabilt utan Problem, då AMD inte går varmt heller så behöver man ju ingen Värsting kylare till det heller.

Men bara att Prova 3.0GHz går det inte stabilt prova med lite mer Volt, men kom ihåg att hålla koll på tempsen

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
tvivlar att han får upp sin CPU stabilt till 3,0ghz och även då kommer den inte prestera lika bra som en intel core 2 under samma frekvens.

jag har erfarenhet av både amd och intel innom CPUr och både ATI och Nvida innom grafik kort.

jag kan berätta för dig att en amd duel core inte är värd en föredetta prestanda kung...den drar ner den för mycket helt enkelt.

sen att jag inte kan hålla mig till verkligheten får då gärna utveckla.

gx2 är ett grymt grafikort med mycket bra prestanda
men gtx 260 (216) är nog ett bättre alternativ för dig som vill ha möjlighet att uppgradera ditt system och få en bra prestanda boost när du väl gör det.

"duel core" ?

Ja du tvivlar på det för du har inte den erfarenheten eller kunskapen. En X2 5000+ gör i regel enkelt 3GHz och mer.

Du behöver inte berätta något för mig, utan läs och lär sig utav det jag skrev, jag citerar det jag skrev:

Citat:

Sen så länge en processor inte flaskhalsar ned spelets fps under 50fps så är det fullkomligt spelbart. Det är ytterst få spel än sålänge som en X2 5000+ inte klarar av. Hur snabbt grafikkort man väljer beror sen på vad för skärm man har, dvs vilken upplösning som blir valet, och hur stora krav man har på AA/AF och detaljrikhet. Sen att dagens grafikkort är såpass snabba så att processorn kan flaskhalsa innebär inte att man inte kan utnyttja kraften för det, även om fps'en kan öka i en del fall med en snabbare processor.

Jag behöver inte utveckla något för att dom flesta skall förstå att det du skriver inte stämmer, och det gäller även andra gånger när man gång på gång överbevisar dig och du trots det fortsätter, endast av en enkel orsak, att du definitivt är en fanboy till nVidia, och troligtvis Intel också med tanke på dina uttalanden.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

McVit verkar ju inte direkt slug -- skulle nog snarare satsa på att göra tvärtom allt han hasplar ur sig, då sannolikheten att han fattat fel, överstiger sannolikheten att han tolkat information rätt.

Köp ett Powercolor 4870x2, funkar utmärkt och låter inte alls mycket.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Men är fortfarande lite osäker, verkar som om jag har 3 alternativ.

Antingen så köper jag nytt moderkort och köper en intel CPU.
Eller så överklockar jag min nuvarande CPU(isåfall skulle jag behöva lite hjälp med det:P)
Eller så väntar jag till våren och köper AMDs nya CPU som kommer då.

Men om jag ska överklocka skulle ni kunna hjälpa mig lite:)?

Permalänk
Medlem

Men kombinera alternativ 2 och 3.

Om du behöver hjälp med att överklocka så finns det ju en hel uppsjö av FAQ som du kan läsa.

Men gå in i BIOS och kolla runt lite så du får en översyn av det hela.
Sedan så läser du någon FAQ om vad som är vad och hur du går tillväga.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Tackar:) det ska jag göra

Permalänk

Julle92:
Låter som ett väldigt klokt och välavvägt beslut. Som ett litet förtydligande kan man säga att en Intel-processor inte blir riktigt prisvärd förrän den blir överklockad. Visst är den bättre än AMDs motsvarande (frekvens) men kostar lite mer. Däremot är de lätta att överklocka och då får man ju ut mer per krona. Dock behöver du ju då byta plattform vilket känns onödigt, åtminstone om du kan vänta till 9e januari och se vad AMD har att komma med. Överklocka din nuvarande processor tills dess och köp grafikkortet om det är något spel du vill spela just nu. I januari kan du bestämma dig om du ska byta till Intel eller bara byta processor (eller inget av dom!).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka alla er som har gett mig fina tips känner mig klokare nu än när jag skrev tråden=) Tror jag kommer bli nöjd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
Okej jag tänkte väl det.. det måste vara något fel på det kortet de testar med :S
det låter för "bra för att vara sant"

Får man fråga en annan sak, är kortet verkligen värt 4000kr?!

jag vill solklart säga NEJ!

bland de dummaste köp man kan göra, utav de tester jag sett hittils gentlemot ATI, andra nvidia kort osv.

Exakt för det är inget fel på mitt heller.

O jag köpte mitt för 2600kr i sommars på Inet, HELT NYTT.

Det finns för ca 3.6k just nu ink. frakt o det är ju lika bra eller bättre än ett GTX280 så något dåligt köp tycker jag verkligen inte att det är.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

jeppe90 dom säger att det är ett dåligt köp för att dom inte har nån erfarenhet av det...

och angående amd cpu'r ....dom är hlet enklet kassa i spel...kan inte göra det tydligare än så.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk

Hej Julle 92

Jag vill säga att jag har en 9800gx2 som jag är mycket nöjd med. Det är inte ett tyst grafikkort. Jag hör det men det stör mig inte. Jag har aldrig haft problem med det. Det har alltid klarat av stora spel på höga inställningar.

Jag har också en e8400 processor som är uppskruvad till 3,6. Den är jag också mycket nöjd med.

Jag tycker att du kan börja med bara grafikkortet. Prova och se om din dator med ett nytt gx2 räcker för det du vill kunna göra med datorn. Så kan du vänta och köpa moderkort och processor till senare.

Tänk på att du behöver ett nätaggregat på en 500watt. Och att det ska ha en 8pinnars kontakt och en 6pinnars kontakt.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 - I7 2600k - NH-U12P SE2 - XFX5870 - Zalman VF3000A - Corsair 4GB - Cooler Master HAF 932 - CM 700W - Windows 7 64bit - 3*Dell U2311H

Permalänk
Medlem

9800gx2 presterar bättre överlag än vad gtx 280 gör...som med alla highend köp så är det inte prestanda per peng utan det handlar om grafik!

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Julle92
Men är fortfarande lite osäker, verkar som om jag har 3 alternativ.

Antingen så köper jag nytt moderkort och köper en intel CPU.
Eller så överklockar jag min nuvarande CPU(isåfall skulle jag behöva lite hjälp med det:P)
Eller så väntar jag till våren och köper AMDs nya CPU som kommer då.

Men om jag ska överklocka skulle ni kunna hjälpa mig lite:)?

Hade du svarat på det jag skrev hade du fått hjälp för längesedan, men vi tar det igen:

Citat:

Till trådskaparen För att komma billigast undan så kan du överklocka din processor till minst 3GHz och få en viss prestandaökning. Har du även rätt moderkort så kan du uppgradera till en Phenom processor, och kanske även Phenom II. Oavsett så spelar det också lite roll vad för spel du skall köra, och i vilken upplösning. Det finns även bättre val än 9800GX2. Hur stor budget har du och vad för krav har du nu och framöver samt vad för moderkort har du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
jeppe90 dom säger att det är ett dåligt köp för att dom inte har nån erfarenhet av det...

och angående amd cpu'r ....dom är hlet enklet kassa i spel...kan inte göra det tydligare än så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
9800gx2 presterar bättre överlag än vad gtx 280 gör...som med alla highend köp så är det inte prestanda per peng utan det handlar om grafik!

1. Du såg mycket väl min föregående post och kan inte svara på det för att du inte har några argument, utan en massa skitsnack som fortsätter i samma spår, vilket visar hur utomordentligt dum du är. Snacka om att du gör bort dig.

2. AMD är definitivt inte kassa i spel, och inte i något annat heller. Dom levererar mycket prisvärda processorer som presterar riktigt bra i spel, och räcker riktigt bra. Som sagt, 1½år har Intel haft prestandatronen, men innan dess så har AMD för det mesta hållt prestandatronen sedan 1999 och hade mycket större försprång då än vad Intel har idag. Mycket att lära har du.

3. GTX280 presterar överlag bättre än vad 9800GX2 gör, så det är helt tvärtemot av det du säger.

4. Fortsätter du i samma bana kan man lika väl börja rapportera dina inlägg för 100% meningslöst och missvisande skrift.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
9800gx2 presterar bättre överlag än vad gtx 280 gör...som med alla highend köp så är det inte prestanda per peng utan det handlar om grafik!

Jaha.. det var ju ett JÄVLIGT bra argument för honom att köpa ett gx2!!

då kan han ju lika väl köpa 2st HD4870x2 som kostar över 15k o köra dom på ett X58 moderkort eller vad fan som helst?

det du sa stämde inte så bra överens med anledning till att köpa gx2 eftersom det inte presterar så bra som andra "high end" kort, inte ens i samma prisklass.

håller med skrivaren över mig.. du borde tänka på vad du skriver.

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.