FAQ: Program till Mac OSX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
På tal om utorrent, finns det något smidigt sätt att "flytta över" alla torrents från transmission till utorrent?

Är det inte bara att öppna .torrent-filerna i uTorrent istället? Då borde allt om är nedladdat hittas automatiskt om det ligger i "rätt" mapp (dvs nedladdningsmappen för uTorrent).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Är det inte bara att öppna .torrent-filerna i uTorrent istället? Då borde allt om är nedladdat hittas automatiskt om det ligger i "rätt" mapp (dvs nedladdningsmappen för uTorrent).

Stämmer bra. Se till att ha dina torrents i mappen som uTorrent ska ladda ner i, öppna .torrent-filerna och så ska uTorrent köra en re-check på dem. Har du inte kvar dina .torrent filer kan du bara ladda ner dem igen från valfri tracker, bara det är samma release.. På så sätt kan du ju även seeda en torrent på en annan sida än den du laddat ner den från.

Permalänk
Medlem

Någon som vet något bra program för att rita upp kemiska strukturformler?
Blir lite jobbigt när man gör saker i kemin och måste söka runt på nätet efter strukturformler och stilen på all grafik i hela arbetet varierar och har sig...

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Är det inte LaTeX man använder för formler o liknande?

http://guides.macrumors.com/Installing_LaTeX_on_a_Mac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Är det inte LaTeX man använder för formler o liknande?

http://guides.macrumors.com/Installing_LaTeX_on_a_Mac

Mjo, strukturformler går att skriva i LaTeX med någon lib av något slag har jag läst, men det såg jättekrångligt ut och krävde väldigt långa kodstycken även för molekyler, så jag skulle nog föredra ett grafiskt program om de finns.

En strukturformel är förövrigt en sån där med massa streck som går huller om buller mellan olika atomer för att visa hur en molekyl ser ut, det är alltså mer grafik än text egentligen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Klister skulle inte sitta fel på den här tråden.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Avogadro kanske är något för dig, ser ut såhär:
http://avogadro.openmolecules.net/wiki/Image:HBondBuilding.pn...

Open Source och går att hämta här:
http://avogadro.openmolecules.net/wiki/Main_Page

Sedan finns ju såklart Open Babel med.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Avogadro kanske är något för dig, ser ut såhär:
http://avogadro.openmolecules.net/wiki/Image:HBondBuilding.pn...

Open Source och går att hämta här:
http://avogadro.openmolecules.net/wiki/Main_Page

Sedan finns ju såklart Open Babel med.

Ser väldigt bra ut, men går det att få ut strukturer i 2D tro?

För 3D verkar det fungera ypperligt!

EDIT:
Open Babel verkar kunna göra väldigt fina formler också, men jag förstår inte riktigt hur man ritar upp dem. :s
Typ sånt här är precis vad jag vill kunna rita:
http://openbabel.org/wiki/Image:Search.png

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Vore det inte härligt att få denna tråden klistrad så den hittas lättare?

Visa signatur

Har du den där billiga och bra skrivaren för 299kr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Vilket program är bäst för versionshantering typ cvs och svn?

Om man (som jag) gillar TortoiseSVN på windows så finns ett plugin till finder som heter SCPlugin

Permalänk

git (is the shit):
http://git-scm.com/

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

$ Unison - Usenet reader, även med stöd för nzb och en del till. Helt okej.

Visa signatur

Permalänk

Det finns ett (förmodligen flera) program i stil med apples egna programuppdaterings verktyg, som håller icke apple program uppdaterade. Har varit nära att ladda ner det flera gånger. Men nu när jag faktiskt tänkte göra det kommer jag inte längre ihåg vart jag såg det, eller vad det heter. Någon som vet vilket jag pratar om?

Visa signatur

MacBook, iPhone 3G
E8400@3000|p5q|8600gts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesieChrisie
Det finns ett (förmodligen flera) program i stil med apples egna programuppdaterings verktyg, som håller icke apple program uppdaterade. Har varit nära att ladda ner det flera gånger. Men nu när jag faktiskt tänkte göra det kommer jag inte längre ihåg vart jag såg det, eller vad det heter. Någon som vet vilket jag pratar om?

http://metaquark.de/appfresh/ kanske?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om mkt goda erfarenheter av uTorrent for mac betan

Visa signatur

Macbook white modell vår 2009.... Har lagt allt vad PC-meckande heter på hyllan och hjälper mest bröder och polare nowadays.

Permalänk
Medlem

Tänkte höra mig för om VPN klienter ...

Grävde fram några - Shimo, Viscosity och tunnelblick.

Såvida jag förstår bygger alla dessa tre på OpenVPN, hur fungerar dom?

Tänkte smälla upp en VPN server hemma och connecta till den när jag är på allmänna platser och dylikt så allt är krypterat mellan MBPn fram till min VPN server.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Tänkte höra mig för om VPN klienter ...

Grävde fram några - Shimo, Viscosity och tunnelblick.

Såvida jag förstår bygger alla dessa tre på OpenVPN, hur fungerar dom?

Tänkte smälla upp en VPN server hemma och connecta till den när jag är på allmänna platser och dylikt så allt är krypterat mellan MBPn fram till min VPN server.

Beroende på vad du kör för server hemma så får du kolla upp guider på hur du installerar OpenVPN servern på den. I övrigt så fungerar Tunnelblick bra, har inte testat de andra.

Det kan vara lite pilligt, men det ska fungera.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

har en fråga ang. adium. hur får man kontakterna i bokstavsordning, mina är sorterade efter status?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goalie_35
har en fråga ang. adium. hur får man kontakterna i bokstavsordning, mina är sorterade efter status?

Fel tråd...
Du skulle ha 1) sökt, 2) skapat en ny tråd. Denna tråden är för att tipsa om program.
I alla fall:
View -> Sort Contacts Alphabetically

Edit:
För att själv hålla mig till trådens ämne slänger jag upp en rekommendation.
Snippet (12.95 USD) en liten app som bara finns i status-området uppe vid klockan. Man kan spara små snuttar (snippets) t.ex. kod. Man når det sen genom (i standardkonfiguration) "^s" och man kan då söka eller skapa en ny snippet.

Har tidigare försökt använda Code Collector Pro men tyckte det var för buggigt (både logiken och "interfacet", speciellt "interfacet" ughh).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymm tråd! men dessa porgram säger mig dessvärre inte så mycket jag tänkte fråga er som idag använder Mac:
Vilka av dessa programmen hade ni inte klarat er utan?
Det skulle kunna vara något i stil med vilka era top 5-10 program är som ni alltid installerar in vid en "fresh start"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fecri
Grymm tråd! men dessa porgram säger mig dessvärre inte så mycket jag tänkte fråga er som idag använder Mac:
Vilka av dessa programmen hade ni inte klarat er utan?
Det skulle kunna vara något i stil med vilka era top 5-10 program är som ni alltid installerar in vid en "fresh start"

Kan säga vilka program som alltid är igång och startas vid vid login:

Mail
iCal
irssi (dvs i ett Terminal-fönster)
Adium
Skype
The Hit List
Evernote
Eventbox
Facebook (i ett Mozilla Prism SSB-fönster)
Firefox

Långt många fler jag inte kan klara mig utan dock.

Måste slå ett extra slag för Eventbox, bättre program för att hålla kolla på alla sina social networking-tjänster existerar inte, och det är fortfarande i beta $15 betalades med glädje för detta. Sedan skulle jag inte överleva utan mina Evernote-notes samt ett bra GTD-app som The Hit List. Resten är självförklarande.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 15" Unibody | Intel Core 2 Duo 2.4GHz | 2x2GB OCW DDR3 | 250GB HDD | Mac OS X 10.6 Snow Leopard
HTPC: Intel Dual-Core E6300 @ 2.8GHz | Corsair DDR2 PC6400 2x2GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Asus P5N7A-VM nForce 730i | Antec NSK-2480 | Windows 7 Pro

Permalänk

Eftersom ingen rekommenderat den (mot min förmodan) så skulle jag vilja rekommendera applikationen/tjänsten Dropbox (2 GB gratis). https://www.getdropbox.com/

Passar även på att rekommendera lite fler apps:
* Click2Flash - Klicka ifall du vill se Flash, youtube videos laddas dessutom som h264 i QT istället
* Tweetie - Twitter applikation
* Bonjour Mounter - Montera bonjour utdelade volymer automatiskt (av alla dess slag)
* SoundSource - Byt vart ljudet ska skickas (underbart om man har en Mac Pro med tre olika ljudutgångar)
* Plex - XBMC fast optimerat för Mac (beta eller något liknande men fullt användbart)
* GitX - Grafiskt front-end för git (inte alla operation dock)
* Airfoil (och Airfoil Speakers) - Strömma ljud från vilken applikation du vill till vilken Airfoil Speakers dator/iPhone/iPod Tuch eller enhet som stödjer Apples AirTunes (AppleTV och AirPort Express)
* Reggy - Reguljära uttrycks testare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Eftersom ingen rekommenderat den (mot min förmodan) så skulle jag vilja rekommendera applikationen/tjänsten Dropbox (2 GB gratis). https://www.getdropbox.com/

Passar även på att rekommendera lite fler apps:
* Click2Flash - Klicka ifall du vill se Flash, youtube videos laddas dessutom som h264 i QT istället
* Tweetie - Twitter applikation
* Bonjour Mounter - Montera bonjour utdelade volymer automatiskt (av alla dess slag)
* SoundSource - Byt vart ljudet ska skickas (underbart om man har en Mac Pro med tre olika ljudutgångar)
* Plex - XBMC fast optimerat för Mac (beta eller något liknande men fullt användbart)
* GitX - Grafiskt front-end för git (inte alla operation dock)
* Airfoil (och Airfoil Speakers) - Strömma ljud från vilken applikation du vill till vilken Airfoil Speakers dator/iPhone/iPod Tuch eller enhet som stödjer Apples AirTunes (AppleTV och AirPort Express)
* Reggy - Reguljära uttrycks testare

Om någon vill ha så bjuder jag gärna in. Går ni via min inbjudan så får vi båda 0,25 GB extra i utrymme.
PMa er e-post så skickar jag en senare idag.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Hittat ett till program som jag verkligen gillar.
Teleport (Gratis)

Det är helt enkelt Synergy (styr en annan dator med en uppsättning mus och tangentbord) med en preference pane och funkar för både Leopard och Snow Leopard. Väldigt bra om jag får säga det själv!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som ett program så kan välja om vill spela in både inkommande och utgående? Tillexempel om man snackar med en på skype så spelar man baar in det ljudet med personen man pratar med?

Permalänk

Kompis frågade om en ersättare för typ Infraview, enkel bildredigerare, byta filtyp osv? Använder inte sånt själv, bara PS och det är inte "enkelt".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Kompis frågade om en ersättare för typ Infraview, enkel bildredigerare, byta filtyp osv? Använder inte sånt själv, bara PS och det är inte "enkelt".

Xee kanske, http://wakaba.c3.cx/s/apps/xee.html

Permalänk
Medlem

Jag har lust att börja skriva dagbok nån som vet att ett grymt program helst gratis för detta ändamål? Att skriva ner på blogg är i för sig bra för då får då kan man skriva vart man än är , men känns inte så personligt och för offentligt.

Permalänk
Medlem

Uppdateras listan?
För t.ex. Office har kommit i 2008 version, medan det står 2004 i listan.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Uppdateras listan?
För t.ex. Office har kommit i 2008 version, medan det står 2004 i listan.

Nej listan i första posten har inte uppdaterats på länge nu:
"Senast redigerad av Akira, 2007-11-27 klockan 19:02"
Lite mer än två år sedan sist..

Visa signatur